Τρίτη, 30 Απριλίου 2013

Πασχαλινά αστεία

Από τη Nasia28

 1 
Ένα αρνί και μια αγελάδα συζητούν:
– Αρνάκι, θες να βγούμε την Κυριακή του Πάσχα;
– Δεν μπορώ, έχω γύρισμα!

 2 
Λέει το γουρουνάκι στο αρνί:
– Καλό Πάσχα!
Και απαντά το αρνί:
– Δε μας παρατάς κι εσύ;

 3 
Δυο πρόβατα συζητούν για τη ζωή και τα μεγάλα ερωτήματα της ύπαρξης, οπότε ρωτάει το ένα το άλλο:
– Εσύ πιστεύεις στη ζωή μετά το Πάσχα;

 4 
Μην κανονίσεις τίποτα για το Πάσχα, σου έχω σχέδια! Όλο θα γυρνάς! Όλα τα μάτια θα είναι καρφωμένα πάνω σου! Πες μου μόνο το ύψος σου για να σ’ αγοράσω σούβλα. Καλό Πάσχα!

 5 
Ο νονός ρωτάει τον Τοτό:
– Τοτέ, δε μου λες, πώς θέλεις το πασχαλινό σου αυγό;
– Θέλω να είναι μεγάλο όσο και το κεφάλι σου, νονέ! Αλλά να έχει και κάτι μέσα!

 1  Και ένα αίνιγμα:                   Μας αλλάζουνε το χρώμα
όταν έρθει η Λαμπρή.
Μας στολίζουν σε καλάθια
κι είμαστε όλα μαζί.
Μας τσουγκρίζουν και μας σπάνε
όσοι θέλουν να μας φάνε
και μετά όλοι με χαρά
εύχονται «ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ».

Τι είναι;

ΠΗΓΕΣ: asteiakia.gr,
nipiagogoi2011kastor.blogspot.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: αστεία, Πάσχα


Τα λουλούδια του Πάσχα

Από τον Anthony12 και
την Ποκαχόντας10


Την Κυριακή των Βαΐων όπως λέει η παράδοση το πλήθος υποδέχθηκε τον Ιησού κρα-
τώντας κλαδιά από φοίνικες που τα ανέμιζε σαν σημαίες. Με την μεταφορά του χριστιανισμού σε άλλους λαούς το έθιμο διαδόθηκε και προσαρμόστηκε ανάλογα με τη χλωρίδα της κάθε περιοχής. Στις σλαβικές χώρες για παράδειγμα οι χριστιανοί κρατού-
σαν κλαδιά από ιτιές. Στην Ελλάδα η δάφνη (βάγια) που ήταν ήδη συμβολικό φυτό τε-
λετών και δοξαστικό σύμβολο του Απόλλωνα αντικατέστησε τον φοίνικα και η Κυριακή των Φοινίκων έγινε Κυριακή των Βαΐων.

Στη συνέχεια βλέπουμε αναφορές στην Αγία Γραφή για τον Κήπο της Γεσθημανή. Βλέ-
πουμε ότι ο Χριστός διαλέγει σαν τελευταίο καταφύγιο απομόνωσης και στοχασμού έναν κήπο. Είναι φανερός ο συσχετισμός με τη φύση. Από τον κήπο της Εδέμ στον κήπο της Γεσθημανή.

Το κυριότερο όμως έθιμο του Πάσχα σχετικό με λουλούδια είναι ο στολισμός του επιτά-
φιου. Ο στολισμός των νεκρικών σωρών με λουλούδια είναι αρχαιότατο έθιμο ωστόσο στη χριστιανική παράδοση έχει πάρει άλλη διάσταση.

 1  Ο κρίνος της Παναγίας


Ο κρίνος της Παναγίας αναφέρεται σαν θρησκευτικό σύμβολο εδώ και 3.000 χρόνια. Οι πρώτες αναφορές μας ταξιδεύουν –πού αλλού;– στην αρχαία Ελλάδα και συγκεκριμένα στη μινωική Κρήτη. Τοιχογραφίες που βρέθηκαν στην Κρήτη αλλά και στη Θήρα καθώς και διάφορα άλλα ευρήματα δείχνουν ότι ο λευκός κρίνος είχε εξέχουσα θέση μεταξύ των θρησκευτικών συμβόλων.

Η σύνδεση του λευκού κρίνου με την Παναγία πιθανότατα να έγινε επειδή οι βοτανολό-
γοι τοποθετούν την καταγωγή του φυτού στην περιοχή της Παλαιστίνης. Στη Βόρεια Παλαιστίνη βρέθηκαν αποικίες του φυτού το οποίο είναι φανερό ότι ήταν άγριο και αυ-
τοφυές γιατί βρέθηκε μακριά από κατοικημένες περιοχές κοντά σε βουνά και σε ποτάμια. Στην Ευρώπη οι πρώιμοι χριστιανοί αγιογράφοι και ζωγράφοι φιλοτέχνησαν εικόνες της Παναγίας με τον κρίνο. Ο λευκός κρίνος ονομάστηκε Madonna lily και με αυτό το όνομα είναι γνωστός διεθνώς μέχρι σήμερα.

 2  Ο βασιλικός


Τον ξύλινο σταυρό πάνω στον οποίο πέθανε ο Ιησούς, οι πρώτοι χριστιανοί τον έθαψαν βαθιά στο χώμα και έμεινε χρόνια πολλά θαμμένος.

Όταν έπειτα από καιρό επικράτησε ο χριστιανισμός, η Αγία Ελένη αποφάσισε να βρει και να ξεθάψει τον Τίμιο Σταυρό και να τον στήσει μέσα στην εκκλησία στα Ιεροσόλυμα για να τον προσκυνούν οι χριστιανοί. Πήγε λοιπόν η ίδια στα Ιεροσόλυμα και ζήτησε να μάθει σε ποιο μέρος ήταν θαμμένος ο Σταυρός.

Όμως κανένας χριστιανός δεν ήξερε να της πει. Εκείνοι που πριν από πολλά χρόνια τον είχαν θάψει βαθιά στο χώμα, είχαν πια πεθάνει. Έβαλε λοιπόν η Αγία Ελένη χιλιάδες εργάτες κι άρχισαν να σκάβουν όλα τα χωράφια εκεί γύρω. Είχε ακλόνητη πίστη πως κάπου θα τον έβρισκε. Πολλούς μήνες δούλευαν οι εργάτες χωρίς αποτέλεσμα. Κάποια μέρα, καθώς η Αγία Ελένη βάδιζε μέσα σ’ ένα χωράφι, πάτησε ένα χορτάρι και αμέσως μια γλυκιά μυρωδιά γέμισε τον αέρα. Καθώς κοίταξε γύρω της έσκυψε κι έκοψε ένα κλαδάκι απ’ το φυτό που πάτησε, το μύρισε και τότε κατάλαβε πως το χορτάρι εκείνο ήταν που σκορπούσε την γλυκιά ευωδιά. Φώναξε έναν εργάτη και του είπε να σκάψει
σ’ εκείνο το μέρος. Ο εργάτης βρήκε εκεί τον Τίμιο Σταυρό.

Από εκείνη τη στιγμή, το μυρωδάτο αυτό φυτό λέγεται βασιλικός, γιατί φύτρωσε στο σημείο που ήταν θαμμένος ο Σταυρός, όπου είχε σταυρωθεί ο βασιλιάς του κόσμου.
Γι’ αυτό μοιράζουν βασιλικό στις εκκλησίες στη γιορτή της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού, στις 14 Σεπτεμβρίου.

 3  Η παπαρούνα


Η χριστιανική παράδοση θέλει την παπαρούνα να φυτρώνει κάτω από τον σταυρό του Χριστού στον Γολγοθά και να δέχεται τις σταγόνες από το αίμα του Εσταυρωμένου ανάμεσα στα πέταλά της, σταγόνες που της χάρισαν το κατακόκκινο άλικο χρώμα της.

Η παπαρούνα ήταν και ιερό φυτό της θεάς Δήμητρας, καθώς σαν παράσιτο των σιτηρών συμβόλιζε με την παρουσία της τη Δήμητρα, στα ανοιξιάτικα σπαρτά. Απαραίτητη στα Ελευσίνια Μυστήρια όπου οι πομπές στόλιζαν τα αγάλματα της θεάς με άνθη παπαρούνας.

 4  Η Πασχαλιά


Σύμφωνα με την παράδοση, πρώτη από όλους ξυπνούσε η Πασχαλιά, προτού σηκωθούν από το λήθαργο του χειμώνα τα υπόλοιπα βοτάνια, για να απολαύσει τον θαυμασμό των ανθρώπων και να αναγγείλει τον ερχομό της άνοιξης.

Μια μέρα όμως, σαν ο ήλιος ξύπνησε κρυμμένος πίσω από μαύρα σύννεφα, η πασχαλιά στολισμένη περίμενε το θαυμασμό και την παρέα των άλλων φυτών αλλά μάταια. Μια γενική κατήφεια επικρατούσε και τα υπόλοιπα φυτά ήταν βουβά και μαραμένα. Γύρεψε εξηγήσεις και τότε έμαθε το τραγικό μαντάτο, πως ο Ιησούς πέθανε πάνω στο σταυρό του μαρτυρίου. Όλη η φύση μοιρολογούσε κι αυτή καμάρωνε χωρίς ντροπή; Αμέσως ντύθηκε πένθιμα κι από λευκά που ήταν μέχρι τότε τα άνθη της έγιναν μοβ.

Από τότε πρώτη θυμίζει στους ανθρώπους πως πλησιάζει το Πάσχα.

ΠΗΓΕΣ: www.valentine.gr, mani.org.gr, gardenmagazine.gr, Τα μυστικά για τα βότανα (βιβλίο)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Πάσχα, φυτά


Δευτέρα, 29 Απριλίου 2013

Ο Ψύλλος

Μια ταινία του Δημήτρη Σπύρου


Ο Ηλίας, ένας δωδεκάχρονος μαθητής, ζει στην ορεινή Ολυμπία. Η χειρόγραφη εφη-
μερίδα που συντάσσει και διανέμει είναι ο μόνος τρόπος για να ξεφεύγει νοερά από
τα στενά όρια του μικρού χωριού του. Για τους γονείς του, ανθρώπους του μεροκά-
ματου, η ασχολία του δεν έχει πρακτικό αντίκρισμα, ενώ για τους συγχωριανούς του
αποτελεί γραφικότητα και τη χλευάζουν. Όταν καταφθάνει από την Αθήνα μια δημο-
σιογράφος για να πάρει συνέντευξη από τον νεαρό «εκδότη», οι τοπικοί άρχοντες
θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν τη δημιουργικότητα και τα όνειρά του...


Η ταινία γυρίστηκε το 1990 και απέσπασε το Α' βραβείο στο Φεστιβάλ Παιδικών Ται-
νιών Σικάγου (ΗΠΑ) το επόμενο έτος.

ΠΗΓΗ: Το δικτυακό φιλαράκι η έkτη μaς! | ΚΕΙΜΕΝΟ: cinedraseis.wordpress.com

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: σχολική ζωή, ταινίες


Η μικρή πασχαλινή μου γκαλερί

Από τη Nasia28




ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Πάσχα


Η ανθρώπινη νοημοσύνη

Από τη Nasia28 και τον δάσκαλο98

Αφορμή γι’ αυτήν την ανάρτηση στάθηκε μια συζήτηση στην τάξη για τα ταλέντα μας και τα πολλά είδη νοημοσύνης που υπάρχουν. Η Nasia28 το έψαξε και ο δάσκαλος την ακολούθησε...

Σύμφωνα με τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης που έχει διατυπώσει ο ψυχολόγος Howard Gardner η ανθρώπινη ευφυΐα δεν έχει μία και μοναδική μορφή αλλά οκτώ.
Η νοημοσύνη μας, δηλαδή, διακρίνεται σε γλωσσική, λογικομαθηματική, χωρική, σωμα-
τική, μουσική, διαπροσωπική, ενδοπροσωπική και νατουραλιστική νοημοσύνη.
● Όλοι διαθέτουμε και τις οκτώ, άλλες περισσότερο κι άλλες λιγότερο αναπτυγμένες.

 1 

Γλωσσική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να χρησιμοποιεί κανείς τη γλώσσα για να εκ-
φράσει αυτό που έχει στο μυαλό του και να καταλαβαίνει τους άλλους.


Οι άνθρωποι με ανεπτυγμένη γλωσσική νοημοσύνη:
● Χρησιμοποιούν με άνεση τη μητρική τους γλώσσα (ίσως και μια ξένη) και χειρίζονται
τις λέξεις με εύστοχο τρόπο είτε προφορικά είτε γραπτά. Μπορούν να διατυπώνουν με σαφήνεια αυτό που έχουν στο μυαλό τους και καταλαβαίνουν με ακρίβεια ό,τι λένε οι άλλοι.
● Είναι ευαίσθητοι στη σημασία των λέξεων αλλά και στο πώς ακούγονται. Ξέρουν καλή ορθογραφία, μαθαίνουν διαβάζοντας ή συζητώντας και είναι καλοί στην απομνημόνευση ποιημάτων ή τραγουδιών.
● Τους αρέσει να γράφουν, να διαβάζουν και να διηγούνται ιστορίες. Απολαμβάνουν να λύνουν σταυρόλεξα και να παίζουν σκραμπλ.
● Επισκέπτονται βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες, διαβάζουν εφημερίδες και περιοδικά και έχουν διαθέσιμο υλικό για διάβασμα όταν ταξιδεύουν, όταν περιμένουν κάπου και γενικά στον ελεύθερο χρόνο τους.

Αυτή η μορφή νοημοσύνης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους συγγραφείς, τους ποιητές, τους μεταφραστές, τους σεναριογράφους, τους δημόσιους ομιλητές (πολιτικούς, δικηγόρους, δημοσιογράφους, πωλητές, εκπαιδευτικούς) κτλ.

 2 

Λογικομαθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να χειρίζεται κανείς τους αριθμούς
και τις πράξεις (όπως οι μαθηματικοί), αλλά και η ικανότητα να αντιλαμβάνεται τις βασικές αρχές ενός συστήματος που βασίζεται σε αιτία και αποτέλεσμα (όπως οι επιστήμονες).


Οι άνθρωποι με ανεπτυγμένη λογικομαθηματική νοημοσύνη:
● Τα πάνε καλά με τους αριθμούς και λύνουν άνετα αριθμητικά προβλήματα. Τα μαθηματι-
κά είναι από τα αγαπημένα τους μαθήματα.
● Απολαμβάνουν τους γρίφους, τα «δύσκολα» παζλ και παιχνίδια στρατηγικής όπως το σκάκι. Ευχαριστιούνται με επιστημονικά πειράματα.
● Λειτουργούν με πρακτικό αλλά και δημιουργικό τρόπο. Επικαλούνται τη λογική και κά-
νουν ερωτήσεις όπως: «αυτό έχει νόημα;»
● Όταν πρόκειται να λάβουν μια απόφαση, διατυπώνουν πολλά σενάρια του τύπου «τι θα γινόταν αν...».

Αυτή η μορφή νοημοσύνης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους μαθηματικούς, τους φυσικούς, τους βιολόγους, τους προγραμματιστές, τους δικηγόρους κτλ.

 3 

Χωρική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να μπορεί κανείς να αναπαραστήσει τον χώρο στο μυαλό του.


Οι άνθρωποι με ανεπτυγμένη χωρική νοημοσύνη:
● Έχουν οξεία παρατηρητικότητα, αντιλαμβάνονται πολλές λεπτομέρειες και χρώματα και σκέφτονται μέσα από εικόνες, φωτογραφίες και σχήματα.
● Σκιτσάρουν στο θρανίο ή σε εξώφυλλα βιβλίων την ώρα του μαθήματος, ενώ μαθαί-
νουν ευκολότερα μέσα από εικόνες και διαγράμματα.
● Γοητεύονται από τα παιχνίδια-λαβυρίνθους και τα παζλ ή αναλώνουν τον ελεύθερο χρόνο τους σχεδιάζοντας, παίζοντας με Lego και ονειροπολώντας.
● Τα πάνε καλά με τους χάρτες και έχουν καλή αίσθηση προσανατολισμού όταν ταξιδεύ-
ουν.
● Μπορούν συχνά να συλλαμβάνουν λύσεις σε προβλήματα.

Αυτή η μορφή νοημοσύνης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους σχεδιαστές, τους αρχιτέκτονες, τους πολιτικούς μηχανικούς, τους καλλιτέχνες (ζωγράφους ή γλύπτες), τους φωτογρά-
φους, τους κυβερνήτες πλοίων ή αεροπλάνων κτλ.

 4 

Σωματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να χρησιμοποιεί κανείς το σώμα του ή μέρη του σώματος (χέρια, πόδια, δάχτυλα) για να λύσει ένα πρόβλημα, να παρουσιάσει ένα θέαμα ή να φτιάξει κάτι.


Οι άνθρωποι με ανεπτυγμένη σωματική νοημοσύνη:
● Βρίσκονται πάντοτε σε κίνηση, είναι μονίμως «υπ’ ατμόν». Σκέφτονται και εκφράζονται μέσω της κίνησης (βηματίζουν, κάνουν χειρονομίες, κινούν το σώμα τους).
● Ταράζονται όταν αναγκάζονται να περιμένουν: κινούνται νευρικά, χτυπούν τα χέρια και τα πόδια, βηματίζουν.
● Χρησιμοποιούν το σώμα τους με επιδέξιο και εκφραστικό τρόπο. Είναι καλοί στον χο-
ρό, στη γυμναστική ή στο κολύμπι. Υπερέχουν σε μία ή παραπάνω αθλητικές δραστηριό-
τητες και εξασκούνται κανονικά, κατά μέσο όρο 3 ώρες τη βδομάδα.
● Τους αρέσει να συναρμολογούν πράγματα και να παίζουν στη σκηνή, λαμβάνοντας μέ-
ρος σε κάποιο σκετς.
● Ως παιδιά τους αρέσουν τα μαθήματα που επιτρέπουν την κίνηση και τη δημιουργία (γυμναστική, εικαστικά), ενώ μεγαλώνοντας προτιμούν μια εργασία που επιτρέπει την κίνηση και τη μυϊκή εργασία. Δεν τους αρέσουν οι δουλειές γραφείου.

Αυτή η μορφή νοημοσύνης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους αθλητές, τους χορευτές, τους ηθοποιούς, τους χειρουργούς, τους φυσιοθεραπευτές κτλ.

 5 

Μουσική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να μπορεί κανείς να σκεφτεί με μουσική και ρυθ-
μό, να ακούει και να αναγνωρίζει μουσικά μοτίβα και να παίζει μουσική.


Οι άνθρωποι με ανεπτυγμένη μουσική νοημοσύνη:
● Είναι συνήθως οξυδερκείς ακροατές, θυμούνται μελωδίες τραγουδιών και αντιλαμβά-
νονται εύκολα τον ρυθμό ενός ποιήματος.
● Γοητεύονται από τους ήχους και τους ρυθμούς της φύσης (πουλιά, αύρα, κύματα, καταιγίδες) και απολαμβάνουν να ακούνε μουσική. Τους αρέσει να τραγουδούν, ενώ συχνά, καθώς εργάζονται, σιγομουρμουρίζουν.
● Ανταποκρίνονται ενεργά στη μουσική: χορεύουν, χτυπούν τα χέρια ή τα πόδια τους, κινούνται ρυθμικά, παίζουν ένα μουσικό όργανο ή συμμετέχουν σε κάποιο μουσικό σύ-
νολο.
● Αναζητούν την αρμονία στις κοινωνικές σχέσεις.

Αυτή η μορφή νοημοσύνης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους μουσικούς, τους ηχολήπτες, τους συνθέτες, τους στιχουργούς κτλ.

 6 

Διαπροσωπική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τους άλλους: να κατανοεί τον χαρακτήρα τους, να αντιλαμβάνεται τα κίνητρα, τους φόβους, τις επιθυμίες και τη διάθεσή τους. Είναι μια ικανότητα την οποία χρειαζόμαστε όλοι.


Οι άνθρωποι με ανεπτυγμένη διαπροσωπική νοημοσύνη:
● Είναι ευαίσθητοι στα αισθήματα, τη διάθεση και τις προθέσεις του περίγυρού τους. Σέ-
βονται και εκτιμούν τους άλλους και κάνουν εύκολα φίλους.
● Καταλαβαίνουν τι αποτελεί κίνητρο για τους ανθρώπους και μεσολαβούν αποτελεσματι-
κά σε συγκρούσεις.
● Προτιμούν μαθήματα και εργασίες που περιλαμβάνουν συνεργασία και συζήτηση.
● Τους αρέσει να συμμετέχουν και να οργανώνουν κοινωνικές εκδηλώσεις (π.χ. πάρτι).

Αυτή η μορφή νοημοσύνης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους εκπαιδευτικούς, τους ψυχολό-
γους, τους γιατρούς, τους πωλητές, τους πολιτικούς και γενικά σε όσους έχουν δοσο-
ληψίες με ανθρώπους.

 7 

Ενδοπροσωπική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τον εαυτό του: να γνωρίζει «ποιος είναι», ποια είναι τα προτερήματα και οι αδυναμίες του, τι θέλει και
τι μπορεί να κάνει, πώς αντιδρά σε πρόσωπα και πράγματα, τι πρέπει να αποφεύγει και προς τα πού να κατευθύνονται οι στόχοι του.


Οι άνθρωποι με ανεπτυγμένη ενδοπροσωπική νοημοσύνη:
● Έχουν έντονη γνώμη και πιστεύω για κάτι.
● Έχουν αίσθηση των πραγματικών δυνατοτήτων και αδυναμιών τους και πιστεύουν στο ρητό «γνώθι σαυτόν» (γνώρισε τον εαυτό σου). Πριν πάρουν αποφάσεις κάνουν ενδο-
σκόπηση, εξετάζουν τα προσωπικά τους πιστεύω και στοχάζονται.
● Ενδιαφέρονται για το πώς σκέφτονται και συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, ωστόσο προ-
τιμούν την ατομική εργασία και τα μοναχικά χόμπι από τη συμμετοχή σε κάποια ομάδα.

Αυτή η μορφή νοημοσύνης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους ψυχολόγους, τους εκπαιδευτι-
κούς, τους πιλότους κτλ.

 8 

Νατουραλιστική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να ξεχωρίζει κανείς τα διάφορα ζωντανά όντα (φυτά, ζώα) και να έχει ευαισθησία σε άλλα στοιχεία του φυσικού κόσμου (σύννε-
φα, πετρώματα, νερό). Αυτή η ικανότητα είχε ιδιαίτερα μεγάλη αξία στο εξελικτικό μας παρελθόν, όταν ακόμη ζούσαμε στη φύση και ήμασταν κυνηγοί, αγρότες ή τροφοσυλλέ-
κτες.


Οι άνθρωποι με ανεπτυγμένη νατουραλιστική νοημοσύνη:
● Απολαμβάνουν τη φύση (δάση, παραλίες, λίμνες, βουνά). Τους αρέσει να δουλεύουν στον κήπο ή να φροντίζουν τα φυτά του σπιτιού.
● Τους ελκύουν τα μαθήματα και οι ιστορίες για ζώα ή φυσικά φαινόμενα. Συνήθως έ-
χουν ένα ή περισσότερα κατοικίδια, ακόμη και μεγάλα σε μέγεθος (π.χ. άλογα).
● Παρακολουθούν ντοκιμαντέρ για τη φύση και διαβάζουν περιοδικά παρόμοιας θεματο-
λογίας. Ως παιδιά γοητεύονται με τα έντομα, τα ερπετά, τους βατράχους κ.ά., ενώ μεγα-
λώνοντας έχουν συλλογές από πετρώματα ή φύλλα.
● Επισκέπτονται ή υποστηρίζουν φυσιολατρικούς οργανισμούς, εκθέσεις, ζωολογικούς κήπους, εθνικά πάρκα και προστατευόμενες περιοχές.
● Θεωρούν ότι η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι σημαντική και στηρίζουν υποψηφίους για πολιτικά αξιώματα που έχουν ισχυρή περιβαλλοντική πολιτική.

Αυτή η μορφή νοημοσύνης είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους σεφ, τους αγρότες, τους βοτα-
νολόγους, τους βιολόγους, τους γεωλόγους, τους μετεωρολόγους, τους αστρονόμους κτλ.

ΠΗΓΕΣ: users.sch.gr/kassetas/, haspeedlearning.files.wordpress.com, www.mentalityvillage.gr, www.in.gr | ΕΙΚΟΝΕΣ: marekbennett.com

| πρώτο μέρος | δεύτερο μέρος |


Η πολλαπλή νοημοσύνη
του ανθρώπου



ΕΙΚΟΝΑ: marekbennett.com (η πρωτότυπη βρίσκεται εδώ)

| πρώτο μέρος | δεύτερο μέρος |


Πάσχα!

Από τη Nasia28


Πάσχα ονομάζεται η μεγάλη γιορτή του ιουδαϊσμού και του χριστιανισμού. Στον ιουδαϊσμό καθιερώθηκε ως ανάμνηση της Εξόδου, που ελευθέρωσε τους Εβραίους από την αιγυπτιακή δουλεία. Μεταγενέστερα υιοθετήθηκε ως εορτασμός από
τους χριστιανούς αναφορικά με τον θυσιαστικό θάνατο και την ανάσταση του Ιησού Χριστού.

Το γεγονός της απελευθέρωσης αυτής συνέβη με μια σειρά θεϊκών προνοιακών πα-
ρεμβάσεων, από τις οποίες η σημαντικότερη εκδηλώνεται τη νύχτα κατά την οποία θα εξολοθρεύονταν τα πρωτότοκα των ανθρώπων και των ζώων των Αιγυπτίων, ενώ τα σπίτια των Εβραίων θα προστατεύονταν αφού οι πόρτες τους είχαν σημαδευ-
τεί με το αίμα του αρνιού που είχαν θυσιάσει.

Την ημέρα του Πάσχα, σύμφωνα με το ελληνικό/ορθόδοξο εορτολόγιο, γιορτάζουν αρκετά ελληνικά ονόματα: ο Αναστάσιος, ο Ανέστης, ο Λάμπρος, η Πασχαλίνα και ο Πασχάλης, ο Στασινός.

ΠΗΓΗ: Βικιπαίδια

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Πάσχα


Αιολική γη

του Ηλία Βενέζη

Το βιβλίο «Αιολική γη» μάς μεταφέρει στα Κιμιντένια, βουνά της Μικράς Ασίας, όπου ζει η οικογένεια του μικρού Πέτρου με αρχηγό τον παππού. Ο Πέτρος με την Άρτεμη, την πιο αγαπημένη από τις τέσσερις αδερφές του, ζουν τα παιδικά τους χρόνια στον τόπο που γεννήθηκαν. Σιγά σιγά ο μαγικός τους κόσμος γκρεμίζεται, όταν έρχονται αντιμέτωποι με τον πόλεμο και αναγκάζονται να ζήσουν τον ξεριζωμό από τη γη τους. Το παρακάτω απόσπασμα αναφέρεται σε μια πλευρά του δράματος που βίωσαν οι πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής (1922).

Ακούστε το εδώ:


Τα άστρα όλα έχουν βγει. Ταξιδεύουν στο Αιγαίο τα παιδικά μας όνειρα. Το κύμα χτυπά τη μάσκα του καϊκιού μας και τα κοιμίζει. Κοιμηθείτε, όνειρά μας.

Στην ξένη χώρα που πάμε, πρόσφυγες, τι άραγες να μας περιμένει, τι μέρες να είναι ν’ α-
νατείλουν; Ταξιδεύουν στο Αιγαίο τα όνειρά μας.

Η γιαγιά μας κουράστηκε. Θέλει να γείρει το κεφάλι της στα στήθια του παππού, που έχει καρφωμένα πίσω τα μάτια του μπας και ξεχωρίσει τίποτα από τη στεριά, τίποτα από τα Κι-
μιντένια. Μα πια δε φαίνεται τίποτα. Η νύχτα ρούφηξε μέσα της τα σχήματα και τους όγκους.

Η γιαγιά γέρνει το κεφάλι της να το ακουμπήσει στα στήθια που την προστατέψανε όλες τις μέρες της ζωής της. Κάτι την μποδίζει και δεν μπορεί να βρει το κεφάλι ησυχία. Σαν ένας βόλος να είναι κάτω από το πουκάμισο του γέροντα.
– Τι είναι αυτό εδώ; ρωτά σχεδόν αδιάφορα.

Ο παππούς φέρνει το χέρι του. Το χώνει κάτω απ’ το ρούχο, βρίσκει το μικρό ξένο σώμα που ακουμπά στο κορμί του και που ακούει τους χτύπους της καρδιάς του.
– Τι είναι;
– Δεν είναι τίποτα, λέει δειλά ο παππούς, σαν παιδί που έφταιξε. Δεν είναι τίποτα. Λίγο χώμα είναι.
– Χώμα!

Ναι, λίγο χώμα απ’ τη γη τους. Για να φυτέψουν ένα βασιλικό, της λέει, στον ξένο τόπο που πάνε. Για να θυμούνται.

Αργά τα δάχτυλα του γέροντα ανοίγουν το μαντίλι όπου είναι φυλαγμένο το χώμα. Ψάχνουν κει μέσα, ψάχνουν και τα δάχτυλα της γιαγιάς, σαν να το χαϊδεύουν. Tα μάτια τους, δακρυσμένα, στέκουν εκεί.
– Δεν είναι τίποτα λέω. Λίγο χώμα. Γη, Αιολική Γη! Γη του τόπου μου...

ΠΗΓΗ: Γλώσσα ΣΤ' τάξης (απόσπασμα από το βιβλίο «Αιολική γη», εκδ. Εστία, Αθήνα, 1992)
ΗΧΟΣ: Υπουργείο Πολιτισμού/Ταξίδι στον πολιτισμό, CD 1 (από το δικτυακό φιλαράκι ΤΑ ΝΕ@ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΣ)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία


ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ


Κυριακή, 28 Απριλίου 2013

Η φιλία

Από τη Despina01

Η φιλία είναι ένα σημαντικό πράγμα για τον άνθρωπό και πλέον έχει γίνει ένα μέρος
από τη ζωή μας. Οι «κολλητοί» που λέμε φίλοι με αυτούς περνάμε τα περισσότερα
χρόνια και τον περισσότερο χρόνο μας. Οι αληθινοί φίλοι είναι δίπλα μας και στα κα-
λά και στα άσχημα πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή μας.

Πιστεύω πως οι φίλοι είναι το δεύτερο
σπίτι μας η δεύτερη οικογένειά μας.




ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: μουσική


Το έθιμο των κόκκινων αβγών

Από τη Zoe01

Σύμφωνα με την παράδοση κάθε χρόνο τη Μεγάλη Πέμπτη οι νοικοκυρές ετοιμάζουν τα τσουρέκια και βάφουν αβγά με βαφές κόκκινου χρώματος. Το αβγό συμβολίζει τη γονι-
μότητα και τη δημιουργία ενώ σύμφωνα με άλλους συμβολίζει την αναγέννηση του κό-
σμου και την ανανέωση της φύσης. Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει το αίμα που έχυσε ο Χριστός όταν σταυρώθηκε. Τα αβγά βάφονται τη Μεγάλη Πέμπτη η οποία είναι η ημέρα του Μυστικού Δείπνου, όπου ο Χριστός πρόσφερε άρτο και κρασί ως συμβολισμό για το σώμα Του και το αίμα Του, έτοιμος να θυσιαστεί για να ελευθερώσει τον κόσμο από τα δεσμά της αμαρτίας.


Σύμφωνα με μια παράδοση από την Καστοριά, όταν αναστήθηκε ο Χριστός το είπαν σε μια γυναίκα και αυτή δεν το πίστεψε και είπε. «Όταν τα αυγά που κρατώ θα γίνουν κόκκι-
να τότε θα αναστηθεί και ο Χριστός. Και αυτά έγιναν κόκκινα» Για μερικούς βάφονται κόκκινα σε ανάμνηση του χυμένου αίματος του Χριστού. Για άλλους το κόκκινο χρώμα είναι έκφραση χαράς για το ευτυχισμένο γεγονός της Ανάστασης του Κυρίου και συνάμα μέσο αποτρεπτικό κάθε κακού.

Μέρος του εθίμου των πασχαλινών αβγών είναι και το τσούγκρισμα. Πριν την κατανά-
λωσή τους, ιδιαίτερα στο πασχαλινό τραπέζι, ο καθένας διαλέγει το δικό του αβγό και
το τσουγκρίζει με αυτό άλλου. Όποιος έχει το αβγό που δεν έσπασε, το τσουγκρίζει στη συνέχεια με το αβγό τρίτου και ούτω καθεξής μέχρι να αναδειχθεί αυτός που έχει το πιο ισχυρό. Σύμφωνα με την παράδοση το αβγό είναι σύμβολο ζωής και όπως σπάει κατά
τη διαδικασία του τσουγκρίσματος, έτσι έσπασε και ο τάφος από τον οποίο βγήκε ο Χρι-
στός.

ΠΗΓΗ: www.patridamou.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: διατροφή, Πάσχα


Πασχαλινές κατασκευές

Από τη Nasia28

Τώρα που τα σχολεία τελείωσαν αντί να καθόμαστε μπροστά
από μια οθόνη, γιατί να μην κάνουμε κάτι πιο δημιουργικό;

Παρακάτω σας δίνω έναν ιστότοπο γεμάτο
υπέροχες πασχαλινές κατασκευές!

(πατήστε στην εικόνα)


 Καλό Πάσχα! 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: κατασκευές, Πάσχα


Πασχαλινές διακοπές!

Έφτασε η ώρα να «διακόψουμε» όσα κάναμε κάθε
μέρα: σχολείο, διαβάσματα, πρωινό ξύπνημα...

Θα σταματήσουμε να βλεπόμαστε...


(ΤΙΤΛΟΣ: Après La Pluie - ΣΥΝΘΕΤΗΣ: René Aubry)

...αλλά επιτέλους θα ξεκουραστούμε!


(ΤΙΤΛΟΣ: Alouette - ΣΥΝΘΕΤΗΣ: Ariel Ramirez - ΔΙΑΣΚΕΥΗ: Paul Mauriat)


Χαρούμενες διακοπές σε όλους!





ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: μουσική, Πάσχα, ΠΟΔήΛΑΤΟ


Πέμπτη, 25 Απριλίου 2013

Οι τρεις διαστάσεις

Ο κόσμος που μας περιβάλλει αποτελείται, όπως τον αντιλαμβανόμαστε, από τρεις
διαφορετικές διαστάσεις: το μήκος, το πλάτος και το ύψος.

● Οι γραμμές (ευθείες ή καμπύλες) έχουν μόνο μία διάσταση.

● Οι επιφάνειες (επίπεδα σχήματα) έχουν δύο διαστάσεις: τετράγωνο, ορθογώνιο
● παραλληλόγραμμο κ.ά.

● Τα στερεά σχήματα έχουν και τις τρεις διαστάσεις: κύβος, ορθογώνιο παραλλη-
● λεπίπεδο κ.ά.


ΚΕΙΜΕΝΟ: Μαθηματικά B' Γυμνασίου

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Γεωμετρία


Τετάρτη, 24 Απριλίου 2013

3D Shapes I Know

Ένα πολύ χαριτωμένο τραγούδι για τέσσερα
γνωστά μας στερεά (τρισδιάστατα σχήματα)


 Γιο! 



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Γεωμετρία, μουσική


Λύστε τις απορίες σας
για το γυμνάσιο!

Οι καθηγητές είναι πιο αυστηροί από τους δασκάλους; Ποια είναι τα καινούργια μα-
θήματα; Κι αν οι βαθμοί μου δεν είναι καλοί; Επιτρέπεται η χρήση κινητού; Τι ισχύει
με τις απουσίες και τις αποβολές; Θα χαθώ με τους φίλους μου; Θα με ενοχλούν τα
μεγαλύτερα παιδιά; Τι είναι το δεκαπενταμελές;


Οι απαντήσεις σε αυτά και σε άλλα ερωτήματα που σας απασχολούν βρίσκονται στο
βιβλιαράκι που έχει επιμεληθεί ο κ. Βασίλης Κωτούλας, δάσκαλος ειδικής αγωγής και
σχολικός σύμβουλος στην Καρδίτσα. Κυκλοφόρησε το 2010 για τα εκτάκια και
«κρύβεται» στην εικόνα που ακολουθεί:


Από το δικτυακό μας φιλαράκι ΠΕΡΙ ΑΝΕΜΩΝ, ΥΔΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟΥ...
(αρχική πηγή: dipe.kar.sch.gr/grss/autosch/joomla15/images/metabasi.pdf)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: σχολική ζωή


Τρίτη, 23 Απριλίου 2013

Από τον θαυμαστό κόσμο των στερεών

Κάντε λίγη υπομονή μέχρι να «φορτώσει» η σελίδα
και απολαύστε τον όμορφο χορό των στερεών!


ΕΙΚΟΝΕΣ: ceemrr.com

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Γεωμετρία


Κινούμενα στερεά και αναπτύγματα

Πατήστε στην επόμενη εικόνα
και παίξτε με τα στερεά!

Περιστρέψτε τα σχήματα προς διάφορες κατευθύνσεις και φτιάξτε τα δικά σας, εκτυ­πώνοντας το ανάπτυγμά τους.
● Μπορείτε να τα διακοσμήσετε ή να τα «πειράξετε», χρησιμοποιώντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά σας...

Επιλέξτε «3-D Shapes» (τρισδιάστατα σχήματα) και «Next»

Ακολουθούν τα εννέα αναπτύγματα που επιμεληθήκαμε
(η σφαίρα και το ημισφαίριο δεν έχουν ανάπτυγμα)

Ανάπτυγμα κύβου
Ανάπτυγμα ορθογώνιου παραλληλεπιπέδου
Ανάπτυγμα πυραμίδας με βάση τετράγωνο
Ανάπτυγμα πυραμίδας με βάση τρίγωνο (τετράεδρο)
Ανάπτυγμα πρίσματος
Ανάπτυγμα κυλίνδρου
Ανάπτυγμα κώνου
Ανάπτυγμα οκτάεδρου
Ανάπτυγμα δωδεκάεδρου

ΕΙΚΟΝΕΣ: ictmagic.visibli.com/share/eyeDHT

| πρώτο μέρος | δεύτερο μέρος |

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Γεωμετρία, κατασκευές


Τα στερεά αποκαλύπτονται!

Τα στερεά είναι μια πολύ διασκεδαστική πλευρά της Γεωμετρίας, γιατί συνδυάζονται εύ-
κολα με τις καλλιτεχνικές μας ανησυχίες και δημιουργούν ξεχωριστά έργα.

Εξίσου ενδιαφέρον είναι και το παιχνίδι μαζί τους: μπορούμε να τα ψηλαφίσουμε, να τα ανοίξουμε (ανάπτυγμα), να τα κλείσουμε κ.ά.

Οι υπολογιστές και ο εικονικός τους κόσμος υστερούν σε αυτόν τον τομέα, μπορούν ό-
μως να συμπληρώσουν τις γνώσεις μας με εντυπωσιακό τρόπο, όπως δείχνουν οι κινού-
μενες εικόνες που ακολουθούν:

Κύβε, κύβε, πού πήγε
το δωράκι μου;

Το δωδεκάεδρο κάνει κοιλιακούς!

Παίζουμε... πολύεδρο;

Γνωρίστε καλύτερα τα στερεά με τη βοήθεια των εφαρμογών που ακολουθούν. Επιλέξτε σχήμα, περιστρέψτε το όπως δείχνουν τα βέλη, αναδείξτε τα χαρακτηριστικά του (έδρες, κορυφές, ακμές) και παρατηρήστε το κινούμενο ανάπτυγμά του.










Η εικόνα θα
σας βοηθήσει
στην ορολογία





Δείτε, επίσης, έναν κύλινδρο να ξεδιπλώνεται, αποκαλύπτοντας το μεγάλο
μυστικό: Η παράπλευρη επιφάνειά του είναι ορθογώνιο παραλληλόγραμμο!

ενσωμάτωση          

ΕΙΚΟΝΕΣ (1-3): s395.photobucket.com | ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ: www.learner.org

| πρώτο μέρος | δεύτερο μέρος |

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Γεωμετρία


Δευτέρα, 22 Απριλίου 2013

Δυο παλικάρια απ’ τ’ Αϊβαλί

Αναφορά σε μια καθημερινότητα
που ξεριζώθηκε βίαια...



Δυο παλικάρια απ’ τ’ Αϊβαλί
μπήκαν στο στέκι του Μπαλή,
μπήκαν στο στέκι του Μπαλή παρέα
κι είχανε και τα δυο σεβντά
κι ήπιαν δυο θάλασσες πιοτά
για μια γυναίκα τ’ Αϊβαλιού ωραία!

Πίνανε και καπνίζανε
και την αγάπη βρίζανε...

Δυο παλικάρια απ’ τ’ Αϊβαλί
μπήκαν στο στέκι του Μπαλή
και δεν αφήσανε γυαλί στο ράφι!
Για τη ζημιά στο μαγαζί
δώσαν στον γέρο τον Μπαλή
έναν τουρβά ασήμι και χρυσάφι...

Πίνανε και καπνίζανε
και την αγάπη βρίζανε...



ΣΤΙΧΟΙ: Πυθαγόρας / ΜΟΥΣΙΚΗ: Απόστολος Καλδάρας
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Χάρις Αλεξίου / ΔΙΣΚΟΣ: Μικρά Ασία (1972)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορίαμουσική


Η Σμύρνη



Η Σμύρνη, μάνα, καίγεται, καίγεται και το βιος μας...
Ο πόνος μας δε λέγεται, δε γράφεται ο καημός μας...

Ρωμιοσύνη, ρωμιοσύνη, δε θα ησυχάσεις πια;
Έναν χρόνο ζεις ειρήνη και τριάντα στη φωτιά!

Η Σμύρνη, μάνα, χάνεται, τα όνειρά μας πάνε...
Στα πλοία όποιος πιάνεται κι οι φίλοι τον χτυπάνε...

Ρωμιοσύνη, ρωμιοσύνη, δε θα ησυχάσεις πια;
Έναν χρόνο ζεις ειρήνη και τριάντα στη φωτιά!



ΣΤΙΧΟΙ: Πυθαγόρας / ΜΟΥΣΙΚΗ: Απόστολος Καλδάρας
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Γιώργος Νταλάρας / ΔΙΣΚΟΣ: Μικρά Ασία (1972)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορίαμουσική


Τα σμυρναίικα τραγούδια



Το καθρεφτάκι σου παλιό και πίσω απ’ τη θαμπάδα
η Σμύρνη με το Κορδελιό και η παλιά Ελλάδα...

Μουτζουρωμένο το γυαλί, μα πίσω απ’ τους καπνούς του
βλέπει ο Θεός το Αϊβαλί και σταματάει ο νους του...

Τα σμυρναίικα τραγούδια ποιος σου τα ’μαθε;
Να τα λες και να δακρύζεις, της καρδιάς μου ανθέ...

Το καθρεφτάκι σου παλιό και το μυαλό χαμένο...
Σε ποιο τα ήπιες καπηλειό και βγήκες μεθυσμένο...

Τα σμυρναίικα τραγούδια...



ΣΤΙΧΟΙ: Ηλίας Κατσούλης
ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Παντελής Θαλασσινός
ΔΙΣΚΟΣ: Αστρανάμματα (1996)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία, μουσική


Η σούστα πήγαινε μπροστά

Σούστα ήταν τα παλιά χρόνια ένα είδος
άμαξας με δύο τροχούς και ένα άλογο.


Η σούστα πήγαινε μπροστά
κι ο μάγκας τοίχο τοίχο...
Δεν έτυχε στα χρόνια αυτά
τίποτα να πετύχω...

Ανάβουνε φωτιές στις γειτονιές
του Αϊ-Γιάννη –αχ, πόσα ξέρεις και μου λες!
Αχ, πόσα τέτοια ξέρεις και μου λες
που ’χουν πεθάνει...

Με βάλαν πάνω στην κορφή,
στ’ αγριεμένο κύμα...
Στης Σμύρνης την καταστροφή,
στ’ άδικο και στο κρίμα...

Ανάβουνε φωτιές στις γειτονιές...



ΣΤΙΧΟΙ: Μάνος Ελευθερίου / ΜΟΥΣΙΚΗ: Δήμος Μούτσης
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Δημήτρης Μητροπάνος / ΔΙΣΚΟΣ: Άγιος Φεβρουάριος (1972)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορίαμουσική


Σάββατο, 20 Απριλίου 2013

Ο Σκοτσέζος
Μπομπ Σφουγγαράκης

Από τον under the light



Ποσοστά με πλαστελίνη

Από τον RoCkVaN4


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: ποσοστά


Παρασκευή, 19 Απριλίου 2013

Τα παιδιά της Άμυνας

Κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο (1914-1918) διαμορφώνονται στην Ελλάδα δύο α-
πόψεις: Ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος, πιστεύοντας στην τελική νίκη των Συμ-
μάχων, υποστηρίζει τη συμμετοχή της χώρας στο πλευρό της Αντάντ. Αντίθετα, ο βασι-
Ο Ελευθέριος Βενιζέλος με τον
χαρακτηριστικό σκούφο του
λιάς Κωνσταντίνος είναι υπέρ της ουδετερότητας,
η οποία όμως ευνοεί περισσότερο τις Κεντρικές Δυνάμεις. Η κυβέρνηση των (βενιζελικών) Φιλε-
λευθέρων παραιτείται και η χώρα βυθίζεται στον λεγόμενο «Εθνικό Διχασμό».

Τον Μάιο του 1916 οι Γερμανοί και οι σύμμαχοί τους Βούλγαροι εισβάλλουν στην Ανατολική Μα-
κεδονία. Πολιτικοί του κόμματος των Φιλελευθέ-
ρων καθώς και αρκετοί απογοητευμένοι αξιωμα-
τικοί και στρατιώτες επαναστατούν και στη Θεσ-
σαλονίκη αναλαμβάνει την εξουσία η βενιζελική «Επιτροπή Εθνικής Αμύνης» με σκοπό να
βάλει την Ελλάδα στον πόλεμο στο πλευρό των δυνάμεων της Αντάντ.

Η (βασιλική) κυβέρνηση της Αθήνας πιέζεται ακό-
μη περισσότερο από τους Άγγλους και τους Γάλλους να εγκαταλείψει την ουδετερότητα. Τελι-
κά ο βασιλιάς εκθρονίζεται κι εγκαταλείπει τη χώ-
ρα. Το 1917 η Ελλάδα μπαίνει στον πόλεμο στο πλευρό των Συμμάχων.

Το παρακάτω χασαποσέρβικο αναφέρεται
στην επιτυχία της «Εθνικής Άμυνας»:



Μια μέρα θα το γράψει η ιστορία
που έδιωξ’ από την Αθήνα τα θηρία,
που έδιωξε βασιλείς και βουλευτάδες,
τους ψευταράδες και τους μασκαράδες!

Και στην Άμυνα εκεί όλοι οι αξιωματικοί!
Πολεμάει κι ο Βενιζέλος που αυτός θα φέρει τέλος
και ο κάθε πατριώτης θα μας φέρουν την ισότης!

Η Παναγιά που στέκει στο πλευρό μας
δείχνει το δρόμο στον νέο στρατηγό μας,
τον ήρωα της Εθνικής Αμύνης
που πολεμάει και διώχνει τους εχθρούς!

Της Αμύνης τα παιδιά διώξανε τον βασιλιά
και του δώσαν τα πανιά του για να πάει στη δουλειά του,
τον περίδρομο να τρώει με το ξένο του το σόι!

Έλα να δεις σπαθιά και γιαταγάνια
που βγάζουν φλόγες και φτάνουν στα ουράνια!
Εκεί ψηλά, ψηλά στα σύνορά μας,
τρέχει ποτάμι το αίμα του εχθρού...

Της Αμύνης τα παιδιά διώξανε τον βασιλιά!
Της Αμύνης το καπέλο έφερε τον Βενιζέλο,
της Αμύνης το σκουφάκι έφερε τον Λευτεράκη!



ΣΤΙΧΟΙ-ΜΟΥΣΙΚΗ: παραδοσιακό του 1917 σε διασκευή Σταύρου Ξαρχάκου
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Γιώργος Νταλάρας | ΔΙΣΚΟΣ: Σταύρος Ξαρχάκος - «Συναυλία» (1988)

ΚΕΙΜΕΝΟ: Ιστορία ΣΤ' τάξης | ΕΙΚΟΝΑ: www.venizelosarchives.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία, μουσική


Το καναρινί ποδήλατο



Μια ταινία του Δημήτρη Σταύρακα

Ο Άρης Σιούτης διορίζεται δάσκαλος στην έκτη τάξη ενός δημόσιου σχολείου της Α-
θήνας και ανακαλύπτει ότι ένας από τους μαθητές του, ο Λευτέρης Μουρατίδης, είναι σχεδόν αναλφάβητος και απομονωμένος από τους συμμαθητές του. Αποφασίζει να βοηθήσει το παιδί να βγει από το αδιέξοδο, όμως αντιμετωπίζει πολλαπλά εμπόδια: οι συνάδελφοί του είναι ηττοπαθείς και δεν πιστεύουν ότι μπορεί να γίνει κάτι, ο ίδιος ο Λευτέρης δύσπιστος, οι γονείς του δεν είναι πολύ συνεργάσιμοι, ενώ και η συμπερι-
φορά των υπόλοιπων παιδιών δεν είναι πάντοτε φιλική απέναντι στο Λευτέρη.

Η αποφασιστικότητα και η επιμονή του θα τον βοηθήσουν να ξεπεράσει τις δυσκολίες. Την κρίσιμη στιγμή που ο Λευτέρης είναι έτοιμος να τα παρατήσει ο δάσκαλος βρίσκει τρόπο να τον εμψυχώσει και να τον ενθαρρύνει...

Η ταινία γυρίστηκε το 1999. Πιστή στην πραγματικότητα (βασίζεται άλλωστε σε αληθι-
νή ιστορία), δεν τελειώνει με «επαίνους» αλλά τονίζει την εμπιστοσύνη στην αξία των ανθρώπινων σχέσεων και στην αξία της θέλησης.

Δείτε χαρακτηριστικά αποσπάσματα από την ταινία...


(από το δικτυακό φιλαράκι ΤΑ ΝΕ@ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΣ)

...και παρακολουθήστε την ολόκληρη στα βιντεάκια που ακολουθούν:







ΚΕΙΜΕΝΟ-ΕΙΚΟΝΑ: Γλώσσα ΣΤ' τάξης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: σχολική ζωή, ταινίες


Πέμπτη, 18 Απριλίου 2013

Εμβαδό κυκλικού δίσκου

Η επιφάνεια ενός κύκλου κυκλικού δίσκου με ακτίνα α είναι περίπου τριπλάσια από την
επιφάνεια που έχει το τετράγωνο της ακτίνας του.

Ο αριθμός «περίπου 3» λέγεται π, είναι ίσος με 3,14 και τον έχουμε ήδη συναντήσει
στο μήκος του κύκλου.


Επομένως, μπορούμε να πούμε ότι το εμβαδό κάθε κύκλου κυκλικού δίσκου είναι ίσο με το γινόμενο του αριθμού π επί το τετράγωνο της ακτίνας του.

Αυτό εκφράζεται σύντομα με τον τύπο:


ΚΕΙΜΕΝΟ: Μαθηματικά ΣΤ' τάξης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Γεωμετρία


Τετάρτη, 17 Απριλίου 2013

Μήκος κύκλου

Σε κάθε κύκλο διακρίνουμε τρία στοιχεία:
το κέντρο, την ακτίνα και τη διάμετρό του.


Το μήκος ενός κύκλου είναι λίγο μεγαλύτερο από το τριπλάσιο μή-
κος της διαμέτρου του.
Από τα αρχαία χρόνια ο Αρχιμήδης παρατήρησε ότι αν διαιρέσου-
με το μήκος οποιουδήποτε κύκλου με τη διάμετρό του, το πηλίκο εί-
ναι πάντοτε ο αριθμός 3,14. Αυτό το 3,14 το συμβολίζουμε με το γράμμα π.


Το π είναι ένα διεθνές μαθηματικό σύμβολο και προέρχεται από το αρχικό γράμμα της ελληνικής λέξης «περιφέρεια». Η ακριβής τιμή του περιλαμβάνει άπειρα δεκα-
δικά ψηφία, τα οποία δεν επαναλαμβάνονται ποτέ με την ίδια σειρά!

Τα πρώτα 50 δεκαδικά ψηφία του π είναι τα εξής:

3,14159265358979323846264338327950288419716939937510

Τους τελευταίους αιώνες έχουν καταβληθεί μεγάλες προσπάθειες για τον υπολογι-
σμό όλο και περισσότερων ψηφίων. Μέχρι στιγμής έχουν βρεθεί περισσότερα από πέντε τρισεκατομμύρια!


Μερικά από αυτά τα ατέλειωτα δεκαδικά ψηφία έχουν μελοποιηθεί! Εμείς καμαρώ-
νουμε που τα σχολεία του κόσμου χρησιμοποιούν στη γεωμετρία ένα γράμμα του αλφαβήτου μας και περιμένουμε το τραγούδι στα ελληνικά...


ΠΗΓΕΣ: Μαθηματικά Ε' τάξης, el.wikipedia.org | ΕΙΚΟΝΕΣ: Μαθηματικά
Ε' τάξης, wagle.joinsmsn.com, stavrochoros.pblogs.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Γεωμετρία, μουσική