30 Νοε 2015

Επιχειρηματολογία

Αν και εκφράζουμε συχνά τη γνώμη μας (θετική ή αρνητική) για κάποιο θέμα, δεν το κάνουμε πάντοτε με τον σωστό τρόπο. Πολλές φορές προσπαθούμε να πείσουμε τους άλλους για την άποψή μας χωρίς να έχουμε ένα απαραίτητο «εφόδιο»: επιχειρήματα!


Οι συνομιλητές μας θα πειστούν για την ορθότητα της γνώμης μας μόνο αν χρησιμοποιήσουμε τα κατάλληλα επιχειρήματα, αν δηλαδή έχουμε κάθε φορά τη σωστή επιχειρηματολογία. Διαφορετικά ο καθένας λέει τα δικά του και η συζήτηση ναυαγεί...

Παράλληλοι μονόλογοι

Για να πείσουμε κάποιον ότι έχουμε δίκιο και ότι η άποψή μας είναι σωστή:

1 Αρχικά αναφέρουμε ποια είναι η άποψή μας, λέμε ποια είναι η θέση μας πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Χρησιμοποιούμε φράσεις όπως:
  • Η άποψή μου είναι...
  • Η γνώμη μου είναι...
  • Πιστεύω ότι...
  • Νομίζω ότι...
  • Θεωρώ πως... κ.ά.

2 Στη συνέχεια αναλύουμε ένα ένα τα επιχειρήματά μας, δηλαδή τις προτάσεις που στηρίζουν λογικά τις απόψεις μας.

Παρουσιάζουμε τους συλλογισμούς μας, φροντίζοντας κάθε φορά να τους δικαιολογούμε με τις κατάλληλες αιτιολογικές προτάσεις (γιατί, επειδή, αφού...).

3 Ταυτόχρονα χρησιμοποιούμε φράσεις που δηλώνουν τα συναισθήματά μας ή φράσεις με τις οποίες προσπαθούμε να προκαλέσουμε κάποια ανάλογα συναισθήματα σε αυτόν που μας ακούει ή μας διαβάζει.

Μερικά παραδείγματα:
  • Είναι κρίμα να...
  • Είναι άσχημο...
  • Είναι ευχάριστο...
  • Είναι σπουδαίο...
  • Είναι ασήμαντο...
  • Δε συμφωνείτε ότι...;

4 Για να δηλώσουμε ότι αυτό που πιστεύουμε έχει καθολική και διαρκή ισχύ στηριζόμαστε στον ενεστώτα των ρημάτων μας.

5 Τέλος, καταλήγουμε σε ένα αιτιολογημένο και λογικό συμπέρασμα με τη βοήθεια λέξεων και φράσεων όπως:
  • Γι’ αυτό...
  • Έτσι...
  • Κατά συνέπεια...
  • Επομένως...



ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού, egpaid.blogspot.com, blogs.sch.gr/anianiouris
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com, theagepage.typepad.com, Γραμματική Ε΄-ΣΤ΄ Δημοτικού

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα