22 Μαρτίου 2016

Χορεύοντας με... ανήκουστους ήχους

Του ΓΚΑΖΜΕΝΤ ΚΑΠΛΑΝΙ

Η Ευγενία είναι ένα δεκάχρονο πολύ έξυπνο κοριτσάκι, το οποίο δεν κληρονόμησε το «προνόμιο» να ακούει τους ήχους. Είναι, με λίγα λόγια, μέλος της κοινότητας των κωφών. Διαθέτει εκπληκτική εκφραστικότητα, κατέχει την «επίσημη γλώσσα» των κωφών, τη νοηματική γλώσσα, και είναι πολύ καλή χειλεαναγνώστριαΧειλεαναγνώστης είναι αυτός που, χωρίς να ακούει, καταλαβαίνει τα λόγια κάποιου διαβάζοντας τις κινήσεις των χειλιών του.. Τη γνώρισα τυχαία σε ένα πάρτι κωφών.

Η μικρή Ευγενία κάνει παρέα με κωφά και ακούοντα παιδιά και η πιο στενή της φίλη είναι ένα ακούον κοριτσάκι από την Κρήτη, η Στεφανία. Από την παρέα με την Ευγενία η Στεφανία κατάφερε να μάθει αρκετά τη νοηματική γλώσσα, επομένως τίποτε δεν εμποδίζει την επικοινωνία τους.

Το προηγούμενο καλοκαίρι, όταν είχε πάει στην Κρήτη για να περάσουν μαζί τις διακοπές, η Ευγενία εντυπωσιάστηκε πολύ από τα παπούτσια του μπαλέτου της Στεφανίας. Η Στεφανία τής εξηγούσε πως χορεύοντας νιώθει σαν να πετάει. Είδαν μαζί και τη βιντεοκασέτα από τις πρόβες της Στεφανίας στο μπαλέτο. «Θέλω και εγώ να νιώθω σαν να πετάω, όπως εσύ», είπε η Ευγενία στη φίλη της.


Το ελληνικό δακτυλικό αλφάβητο

Έπειτα από λίγο καιρό, όταν γύρισε στην Αθήνα, η Ευγενία γράφτηκε κανονικά στη σχολή μπαλέτου. Η δασκάλα του μπαλέτου τη δέχθηκε με χαρά και εξήγησε στα άλλα παιδιά πως η Ευγενία δεν ακούει τους ήχους, όπως τους ακούν εκείνοι, αλλά πως ο χορός είναι πάνω από όλα «η γλώσσα του σώματος».

Η αρχή δεν ήταν εύκολη. Ο πρώτος ενθουσιασμός της Ευγενίας άρχισε να υποχωρεί. Φοβόταν μήπως δεν τα καταφέρνει. Σημαντικό ρόλο για να επιμείνει έπαιξαν ο πατέρας και η δασκάλα της. «Τίποτε δεν μας χαρίζεται στη ζωή. Ούτε στους κωφούς ούτε στους ακούοντες. Τα πάντα κατακτούνται με θάρρος και προσπάθεια», της είπε ο πατέρας της.

Έπειτα από ένα χρόνο, και προπαντός χάρη στο πάθος της για τον χορό, η Ευγενία έχει ενταχθεί με πλήρη επιτυχία στην ομάδα μπαλέτου. Θα αναρωτηθείτε «μα πώς ακολουθεί τον ρυθμό, αφού δεν ακούει τους ήχους;». Την ίδια ερώτηση έκανα και εγώ. «Τη μουσική τη νιώθω από τις δονήσεις, αφού υπάρχει ξύλινο πάτωμα στην αίθουσα», μου εξηγεί η Ευγενία.

Την ημέρα που τη γνώρισα ήταν κάπως αγχωμένη, διότι ετοιμαζόταν για την πρώτη της παράσταση. Στο θέατρο θα υπάρχει και διερμηνέας για τους κωφούς θεατές.

Φεύγοντας από το πάρτι ευχήθηκα στην Ευγενία «καλή επιτυχία». Στη νοηματική γλώσσα βέβαια...

ΠΗΓΗ: ΓΛΩΣΣΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ (διασκευή από την εφημερίδα «Τα Νέα», 23.06.2003) - ΕΙΚΟΝΑ: pi-schools.gr

ΒιβλίαΔιαφορετικότητα

2 σχόλια:

ΣΟΦΙΑ ΚΟΛΟΤΟΥΡΟΥ είπε...

Το πρόβλημα με την μη έγκαιρη ανανέωση των σχολικών βιβλίων είναι ότι οι μαθητές σήμερα διδάσκονται μια εικόνα της κώφωσης που αντιστοιχεί σε παρελθόντα έτη, κατά τα οποία οι κωφοί ήταν και κωφάλαλοι, όπως περιγράφεται στο κείμενο.
Σήμερα όμως , στη χώρα μας πλέον μπαίνουν κοχλιακά εμφυτεύματα (εδώ και 20 χρόνια) στα εκ γενετής κωφά παιδιά. Με συνέπεια τα παιδιά αυτά να ακούνε και να μιλάνε προφορικά και να μην έχουν ανάγκη τη νοηματική για να επικοινωνήσουν.
Η εικόνα της κωφαλαλίας , όπως περιγράφεται στο κείμενο, σήμερα απαντάται μόνο στους ελάχιστους εναπομείναντες μαθητές των τελευταίων ειδικών σχολείων κωφών. Οι οποίοι είτε δεν έχουν βάλει εμφύτευμα για να ακούσουν, είτε έχουν και άλλες παθήσεις εκτός από την κώφωση, που εμποδίζουν την ομιλία τους.
Οι μαθητές σας, θα μπορούσαν παράλληλα με αυτό το απόσπασμα να διδάσκονται και για την θεραπεία – αποκατάσταση της κώφωσης μέσω των κοχλιακών εμφυτευμάτων. Γιατί υπάρχουν δίπλα μας περί τα 1000 παιδιά στην Ελλάδα σήμερα που μεγαλώνουν με κοχλιακό εμφύτευμα και δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που περιγράφεται στο κείμενο.
Εάν θέλετε, ως δάσκαλος, να τους δείξετε τι εστί κοχλιακό εμφύτευμα, μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και βίντεο στη σελίδα του συλλόγου μας ΑΚΟΥΣΤΗΡΙΞΗ www.akoustirixi.gr
Με εκτίμηση
Σοφία Κολοτούρου
Ιατρός κυτταρολόγος
Πάσχουσα από πλήρη κώφωση άμφω
Πρόεδρος ΔΣ συλλόγου Ακουστήριξη

δάσκαλος98 είπε...

Σας ευχαριστώ θερμά για τις χρήσιμες πληροφορίες. Θα μελετήσω τον ιστότοπό σας και θα επανέλθω με νεότερη ανάρτηση.
Καλή συνέχεια στο έργο σας!

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ μη γράφετε με greeklish ή κεφαλαία (σημαίνει ότι φωνάζετε), γιατί τα σχόλια θα διαγράφονται.
Πριν τη δημοσίευση ελέγξτε για τυχόν λάθη απροσεξίας, πατώντας στην «Προεπισκόπηση». Περισσότερα εδώ.

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα