29 Ιαν 2022

Τα Μαθηματικά της ζωής

Πολλαπλασιασμοί


Διαιρέσεις


Κλάσματα


Προβλήματα


Εγώ κι ο κόσμοςΜαθηματικά
ΕΙΚΟΝΕΣ: skepseissofwn@facebook (1,3-4), filosofiaxana@facebook (2)

24 Ιαν 2022

Δεν κουνιέται τίποτα!

Το πρόβλημα

Σκίτσο του Αρκά

Και η λύση



Κόμικς – Σκίτσα
ΕΙΚΟΝΕΣ: arkas.gr, logotexnia.online@facebook (επιμέλεια: podilato98.blogspot.com)

21 Ιαν 2022

Άνθρωπος και φύση




Ο άνθρωπος είναι μέρος της φύσης και ο πόλεμος που κάνει εναντίον της είναι αναπόφευκτα ένας πόλεμος εναντίον του ίδιου του εαυτού του.
— Ρέιτσελ Κάρσον
(Αμερικανίδα θαλάσσια βιολόγος, περιβαλλοντολόγος και συγγραφέας, 1907-1964)


Δείτε στη συνέχεια


ΆνθρωποςΑφιερώματαΠεριβάλλον
ΕΙΚΟΝΕΣ: LivewithPhilosophy@facebook (1), sofa.logia@facebook (2), politismos1@facebook (3-4)

17 Ιαν 2022

Χαίρετε, τι κάνετε;

Έψιλον στο τέλος του χαιρετισμού!

  • Ενεργητική φωνή: Χαίρετε! Πώς είστε;
  • Παθητική φωνή: Κάποιος χαίρεται με κάτι.

Το «χαίρετε» προέρχεται από το λόγιο ρήμα χαίρω και αποτελεί τύπο της συνεχούς προστακτικής του.


Με τον ίδιο τρόπο, για παράδειγμα, σχηματίζεται η προστακτική του πηγαίνω: Πηγαίνετε λίγο πιο πέρα, παρακαλώ!




Ορθογραφία
ΕΙΚΟΝΕΣ: Glossologia@facebook

16 Ιαν 2022

Οι καταλήξεις [me] και [te] στα ρήματα

Καθημερινά σχεδόν αντιμετωπίζουμε ένα ορθογραφικό πρόβλημα με συγκεκριμένες καταλήξεις των ρημάτων:
  • Πότε γράφουμε «-μαι» και πότε «-με»;
  • Πότε γράφουμε «-ται» και πότε «-τε»;

Παραδείγματα:
  • Χαίρομαι που σε γνωρίζω από κοντά. Λέμε να συναντηθούμε κατά τη μία.
  • Μα καλά, δεν ντρέπεται καθόλου; Μην παίζετε εδώ, γιατί είναι επικίνδυνο.

Ο κανόνας


Για να δούμε τώρα:
  • Πλένομαι (εγώ) για να είμαι καθαρός.
    Πλένουμε (εμείς) τα χέρια μας.
  • Σκέφτομαι (εγώ) να φύγω.
    Σκεφτόμαστε (εμείς) να φύγουμε.
  • Χαίρεται (αυτός) που θα πάει βόλτα.
    Χαίρεστε (εσείς) που θα πάτε βόλτα;
  • Κοιμάται τώρα (αυτή).
    Δεν κοιμάστε (εσείς) ακόμη;


Και το μυστικό!

Στις καταλήξεις «-μαι» και «-ται» βάζουμε πάντοτε αι, εκτός αν κρύβεται το εμείς και το εσείς. Τότε βάζουμε ε.


Εκτυπώστε την εικόνα και γεμίστε με ίδιο χρώμα τα σχήματα που έχουν τελεία:


ΑΣΚΗΣΗ

1. Έρχετ__ σε λίγο.


2. Έρχεστ__ να σας πω κάτι;


3. Γιατί μου απαγορεύετ__ να παίξω;


4. Απαγορεύετ__ να πετάς κάτω σκουπίδια.


5. Ντύνετ__ για το σχολείο.


6. Ντύνετ__ το μωρό να το πάω μια βόλτα;


7. Δεν είναι σωστό να τους ζαλίζουμ__ με τις φωνές μας.


8. Ζαλίζομ__ στο καράβι.


9. Όταν το βιβλίο είναι ενδιαφέρον, ξεχνιέμ__ και διαβάζω με τις ώρες.


10. Δεν πρέπει να ξεχνάμ__ τους συνανθρώπους μας που υποφέρουν.


Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΟρθογραφία
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com (1-2), i-class.weebly.com (3), το αρχείο μου (4-5)

Οι καταλήξεις -εται/-ετε στα ρήματα

Για να βρίσκετε τη σωστή κατάληξη, αρκεί να ελέγχετε σε ποιον αριθμό ή σε ποια φωνή βρίσκεται το ρήμα —ό,τι σας βολεύει:

1. Ενικός ή πληθυντικός;

Στον ενικό αριθμό η κατάληξη είναι «-εται»:
  • αυτή πλένεται (μόνη της)

Στον πληθυντικό αριθμό η κατάληξη είναι «-ετε»:
  • εσείς πλένετε (τα χέρια σας)


2. Ενεργητική ή παθητική φωνή;

Στην ενεργητική φωνή η κατάληξη είναι «-ετε»:
  • εσείς παίζετε (στην αυλή)

Στην παθητική φωνή η κατάληξη είναι «-εται»:
  • το έργο παίζεται (στο θέατρο)


Περισσότερες εικόνες






Εξάσκηση

Πατήστε στην εικόνα και ελέγξτε τις γνώσεις σας:





ΕΙΚΟΝΕΣ: Glossologia@facebook
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: inschool.gr

Οι καταλήξεις -μαι/-με στα ρήματα

Για να βρίσκετε τη σωστή κατάληξη, αρκεί να ελέγχετε σε ποιον αριθμό ή σε ποια φωνή βρίσκεται το ρήμα —ό,τι σας βολεύει:

1. Ενικός ή πληθυντικός;

Στον ενικό αριθμό η κατάληξη είναι «-μαι»:
  • εγώ πλένομαι (μόνος μου)

Στον πληθυντικό αριθμό η κατάληξη είναι «-με»:
  • εμείς πλένουμε (τα χέρια μας)


2. Ενεργητική ή παθητική φωνή;

Στην ενεργητική φωνή η κατάληξη είναι «-με»:
  • εμείς ειδοποιούμε (τη Μαρία)

Στην παθητική φωνή η κατάληξη είναι «-μαι»:
  • εγώ ειδοποιούμαι (από τη Μαρία)

Εξάσκηση



ΕΙΚΟΝΑ: Glossologia@facebook
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Πολύχρωμη τάξη

Οι καταλήξεις -είται/-είτε στα ρήματα

Για να βρίσκετε τη σωστή κατάληξη, αρκεί να ελέγχετε σε ποιον αριθμό ή σε ποια φωνή βρίσκεται το ρήμα —ό,τι σας βολεύει:

1. Ενικός ή πληθυντικός;

Στον ενικό αριθμό η κατάληξη είναι «-είται»:
  • το ρομπότ κινείται (μόνο του)

Στον πληθυντικό αριθμό η κατάληξη είναι «-είτε»:
  • εσείς κινείτε (τα χέρια σας)


2. Ενεργητική ή παθητική φωνή;

Στην ενεργητική φωνή η κατάληξη είναι «-είτε»:
  • εσείς ειδοποιείτε (τη Μαρία)

Στην παθητική φωνή η κατάληξη είναι «-είται»:
  • αυτός ειδοποιείται (από τη Μαρία)


Εξάσκηση

Πατήστε στην εικόνα και ελέγξτε τις γνώσεις σας:



ΕΙΚΟΝΕΣ: Glossologia@facebook
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: inschool.gr

15 Ιαν 2022

Λέξεις της ζωής

Η δημιουργικότητα, τα φιλαράκια και τα βιβλία, η μόρφωση και η παιδεία, ο εαυτός μας, το σήμερα, το χαμόγελο· κάποιες λέξεις έχουν μεγάλη ουσία.

* Ακόμη κι αν δεν είναι όλες... ουσιαστικά!

Αν τις συζητήσουμε με τους ανθρώπους μας, αν αξιοποιήσουμε το νόημά τους, θα φωτίσουμε τη ζωή μας και θα τη στολίσουμε με πολλές ευτυχισμένες στιγμές.


Περισσότερα στους υπερσυνδέσμους που ακολουθούν:


ΑφιερώματαΕγώ κι ο κόσμος
ΕΙΚΟΝΑ: view.genial.ly

9 Ιαν 2022

Χαμόγελο


Το χαμόγελο φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά. Πλουτίζει εκείνον που το δέχεται, αλλά δε φτωχαίνει εκείνον που το δίνει!


Όταν κάτι πάει άσχημα, ακόμη κι όταν όλα πάνε στραβά, ένα χαμόγελο μειώνει το άγχος και χαλαρώνει την ατμόσφαιρα.


Ένα χαμόγελο είναι η ευτυχία που θα βρεις κάτω από τη μύτη σου.
— Τομ Γουίλσον






ΕΙΚΟΝΕΣ: neolaia.gr, LivewithPhilosophy@facebook, aspaonline.gr, FynDay.gr@facebook, lovelife.com.cy, leximathia@facebook

5 Ιαν 2022

Ο εαυτός μου






Όταν τα πας καλά με τον εαυτό σου, τα πας καλά και με τον κόσμο.
— Τζον Στάινμπεκ
(Αμερικανός συγγραφέας, 1902-1968)






ΕΙΚΟΝΕΣ: eleftherosou.kai.skepsou@facebook (1,7), filosofiaxana@facebook (2), philosophyreturns@facebook (3), skepseissofwn@facebook (4-6), soprosdeescrita.blogspot.com (8)

4 Ιαν 2022

Παιδεία


παιδεία η [peδía]

α) Πνευματική καλλιέργεια· μόρφωση, κουλτούρα:
  • Aνθρωπιστική παιδεία
  • Έλλειψη παιδείας

β) Εκπαίδευση:
  • Οι κρατικές δαπάνες για την παιδεία
  • Yπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
  • «Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία» (κεντρικό σύνθημα της φοιτητικής εξέγερσης του 1973)

[λόγια λέξη· η πρώτη σημασία από την αρχαία λέξη «παιδεία», η δεύτερη είναι σημασιολογικό δάνειο από τη γαλλική λέξη «éducation»]



Διαφορετικότητα
ΕΙΚΟΝΕΣ: philosophyreturns@facebook, oToixosEixeThDikhTouYsteria@facebook