30 Απρ 2013

Πασχαλινά αστεία

Από τη Nasia28
Μαθήτρια της έκτης τάξης

1
Ένα αρνί και μια αγελάδα συζητούν:
— Αρνάκι, θες να βγούμε την Κυριακή του Πάσχα;
— Δεν μπορώ, έχω γύρισμα!

2
Λέει το γουρουνάκι στο αρνί:
— Καλό Πάσχα!
Και απαντά το αρνί:
— Δε μας παρατάς κι εσύ;

3
Δυο πρόβατα συζητούν για τη ζωή και τα μεγάλα ερωτήματα της ύπαρξης, οπότε ρωτάει το ένα το άλλο:
— Εσύ πιστεύεις στη ζωή μετά το Πάσχα;

4
Μην κανονίσεις τίποτα για το Πάσχα, σου έχω σχέδια! Όλο θα γυρνάς! Όλα τα μάτια θα είναι καρφωμένα πάνω σου! Πες μου μόνο το ύψος σου για να σ’ αγοράσω σούβλα. Καλό Πάσχα!

5
Ο νονός ρωτάει τον Τοτό:
— Τοτέ, δε μου λες, πώς θέλεις το πασχαλινό σου αβγό;
— Θέλω να είναι μεγάλο όσο και το κεφάλι σου, νονέ! Αλλά να έχει και κάτι μέσα!

Και ένα αίνιγμα

Μας αλλάζουνε το χρώμα όταν έρθει η Λαμπρή.
Μας στολίζουν σε καλάθια κι είμαστε όλα μαζί.
Μας τσουγκρίζουν και μας σπάνε όσοι θέλουν να μας φάνε
και μετά όλοι με χαρά εύχονται «ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ».

Τι είναι;

ΑστείαΠάσχα
ΠΗΓΕΣ: asteiakia.gr, nipiagogoi2011kastor.blogspot.com

Τα λουλούδια του Πάσχα

Από τον Anthony12 και την Ποκαχόντας10
Μαθητής της έκτης τάξης, μαθήτρια της πέμπτης τάξης



Την Κυριακή των Βαΐων όπως λέει η παράδοση το πλήθος υποδέχθηκε τον Ιησού κρατώντας κλαδιά από φοίνικες που τα ανέμιζε σαν σημαίες. Με τη μεταφορά του χριστιανισμού σε άλλους λαούς το έθιμο διαδόθηκε και προσαρμόστηκε ανάλογα με τη χλωρίδα της κάθε περιοχής. Στις σλαβικές χώρες για παράδειγμα οι χριστιανοί κρατούσαν κλαδιά από ιτιές. Στην Ελλάδα η δάφνη (βάγια) που ήταν ήδη συμβολικό φυτό τελετών και δοξαστικό σύμβολο του Απόλλωνα αντικατέστησε τον φοίνικα και η Κυριακή των Φοινίκων έγινε Κυριακή των Βαΐων.

Στη συνέχεια βλέπουμε αναφορές στην Αγία Γραφή για τον Κήπο της Γεσθημανή. Βλέπουμε ότι ο Χριστός διαλέγει σαν τελευταίο καταφύγιο απομόνωσης και στοχασμού έναν κήπο. Είναι φανερός ο συσχετισμός με τη φύση. Από τον κήπο της Εδέμ στον κήπο της Γεσθημανή.

Το κυριότερο όμως έθιμο του Πάσχα σχετικό με λουλούδια είναι ο στολισμός του επιτάφιου. Ο στολισμός των νεκρικών σωρών με λουλούδια είναι αρχαιότατο έθιμο ωστόσο στη χριστιανική παράδοση έχει πάρει άλλη διάσταση.

Ο κρίνος της Παναγίας

Ο κρίνος της Παναγίας αναφέρεται σαν θρησκευτικό σύμβολο εδώ και 3.000 χρόνια. Οι πρώτες αναφορές μας ταξιδεύουν στην αρχαία Ελλάδα και συγκεκριμένα στη μινωική Κρήτη. Τοιχογραφίες που βρέθηκαν στην Κρήτη αλλά και στη Θήρα καθώς και διάφορα άλλα ευρήματα δείχνουν ότι ο λευκός κρίνος είχε εξέχουσα θέση μεταξύ των θρησκευτικών συμβόλων.



Η σύνδεση του λευκού κρίνου με την Παναγία πιθανότατα να έγινε επειδή οι βοτανολόγοι τοποθετούν την καταγωγή του φυτού στην περιοχή της Παλαιστίνης. Στη Βόρεια Παλαιστίνη βρέθηκαν αποικίες του φυτού το οποίο είναι φανερό ότι ήταν άγριο και αυτοφυές γιατί βρέθηκε μακριά από κατοικημένες περιοχές κοντά σε βουνά και σε ποτάμια. Στην Ευρώπη οι πρώιμοι χριστιανοί αγιογράφοι και ζωγράφοι φιλοτέχνησαν εικόνες της Παναγίας με τον κρίνο. Ο λευκός κρίνος ονομάστηκε Madonna lily και με αυτό το όνομα είναι γνωστός διεθνώς μέχρι σήμερα.

Ο βασιλικός

Τον ξύλινο σταυρό πάνω στον οποίο πέθανε ο Ιησούς, οι πρώτοι χριστιανοί τον έθαψαν βαθιά στο χώμα και έμεινε χρόνια πολλά θαμμένος.



Όταν έπειτα από καιρό επικράτησε ο χριστιανισμός, η Αγία Ελένη αποφάσισε να βρει και να ξεθάψει τον Τίμιο Σταυρό και να τον στήσει μέσα στην εκκλησία στα Ιεροσόλυμα για να τον προσκυνούν οι χριστιανοί. Πήγε λοιπόν η ίδια στα Ιεροσόλυμα και ζήτησε να μάθει σε ποιο μέρος ήταν θαμμένος ο Σταυρός.

Όμως κανένας χριστιανός δεν ήξερε να της πει. Εκείνοι που πριν από πολλά χρόνια τον είχαν θάψει βαθιά στο χώμα, είχαν πια πεθάνει. Έβαλε λοιπόν η Αγία Ελένη χιλιάδες εργάτες κι άρχισαν να σκάβουν όλα τα χωράφια εκεί γύρω. Είχε ακλόνητη πίστη πως κάπου θα τον έβρισκε. Πολλούς μήνες δούλευαν οι εργάτες χωρίς αποτέλεσμα. Κάποια μέρα, καθώς η Αγία Ελένη βάδιζε μέσα σ’ ένα χωράφι, πάτησε ένα χορτάρι και αμέσως μια γλυκιά μυρωδιά γέμισε τον αέρα. Καθώς κοίταξε γύρω της έσκυψε κι έκοψε ένα κλαδάκι απ’ το φυτό που πάτησε, το μύρισε και τότε κατάλαβε πως το χορτάρι εκείνο ήταν που σκορπούσε τη γλυκιά ευωδιά. Φώναξε έναν εργάτη και του είπε να σκάψει σ’ εκείνο το μέρος. Ο εργάτης βρήκε εκεί τον Τίμιο Σταυρό.

Από εκείνη τη στιγμή, το μυρωδάτο αυτό φυτό λέγεται βασιλικός, γιατί φύτρωσε στο σημείο που ήταν θαμμένος ο Σταυρός, όπου είχε σταυρωθεί ο βασιλιάς του κόσμου. Γι’ αυτό μοιράζουν βασιλικό στις εκκλησίες στη γιορτή της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού, στις 14 Σεπτεμβρίου.

Η παπαρούνα

Η χριστιανική παράδοση θέλει την παπαρούνα να φυτρώνει κάτω από τον σταυρό του Χριστού στον Γολγοθά και να δέχεται τις σταγόνες από το αίμα του Εσταυρωμένου ανάμεσα στα πέταλά της, σταγόνες που της χάρισαν το κατακόκκινο άλικο χρώμα της.



Η παπαρούνα ήταν και ιερό φυτό της θεάς Δήμητρας, καθώς σαν παράσιτο των σιτηρών συμβόλιζε με την παρουσία της τη Δήμητρα, στα ανοιξιάτικα σπαρτά. Απαραίτητη στα Ελευσίνια Μυστήρια όπου οι πομπές στόλιζαν τα αγάλματα της θεάς με άνθη παπαρούνας.

Η Πασχαλιά

Σύμφωνα με την παράδοση, πρώτη από όλους ξυπνούσε η Πασχαλιά, προτού σηκωθούν από τον λήθαργο του χειμώνα τα υπόλοιπα βοτάνια, για ν’ απολαύσει τον θαυμασμό των ανθρώπων και να αναγγείλει τον ερχομό της άνοιξης.



Μια μέρα όμως, σαν ο ήλιος ξύπνησε κρυμμένος πίσω από μαύρα σύννεφα, η πασχαλιά στολισμένη περίμενε τον θαυμασμό και την παρέα των άλλων φυτών αλλά μάταια. Μια γενική κατήφεια επικρατούσε και τα υπόλοιπα φυτά ήταν βουβά και μαραμένα. Γύρεψε εξηγήσεις και τότε έμαθε το τραγικό μαντάτο, πως ο Ιησούς πέθανε πάνω στον σταυρό του μαρτυρίου. Όλη η φύση μοιρολογούσε και αυτή καμάρωνε χωρίς ντροπή; Αμέσως ντύθηκε πένθιμα κι από λευκά που ήταν μέχρι τότε τα άνθη της έγιναν μοβ.

Από τότε πρώτη θυμίζει στους ανθρώπους πως πλησιάζει το Πάσχα.

ΠάσχαΦυτά
ΠΗΓΕΣ: valentine.gr, mani.org.gr, gardenmagazine.gr, Τα μυστικά για τα βότανα (βιβλίο)

29 Απρ 2013

Ο Ψύλλος

Μια ταινία του Δημήτρη Σπύρου

Ο Ηλίας, ένας δωδεκάχρονος μαθητής, ζει στην ορεινή Ολυμπία. Η χειρόγραφη εφημερίδα που συντάσσει και διανέμει είναι ο μόνος τρόπος για να ξεφεύγει νοερά από τα στενά όρια του μικρού χωριού του. Για τους γονείς του, ανθρώπους του μεροκάματου, η ασχολία του δεν έχει πρακτικό αντίκρισμα, ενώ για τους συγχωριανούς του αποτελεί γραφικότητα και τη χλευάζουν.

Όταν καταφθάνει από την Αθήνα μια δημοσιογράφος για να πάρει συνέντευξη από τον νεαρό «εκδότη», οι τοπικοί άρχοντες θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν τη δημιουργικότητα και τα όνειρά του...


Η ταινία γυρίστηκε το 1990 και απέσπασε το Α΄ βραβείο στο Φεστιβάλ Παιδικών Ταινιών Σικάγου (ΗΠΑ) το επόμενο έτος.


Σχολική ζωήΤαινίες
ΑΦΟΡΜΗ: η έkτη μaς!
ΚΕΙΜΕΝΟ: cinedraseis.wordpress.com
ΕΙΚΟΝΑ: podilato98.blogspot.com

Η πολλαπλή νοημοσύνη του ανθρώπου



ΆνθρωποςΕγώ κι ο κόσμος
ΕΙΚΟΝΑ: podilato98.blogspot.com (από marekbennett.com) - Δείτε την πρωτότυπη εδώ

Πάσχα!

Από τη Nasia28
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Πάσχα ονομάζεται η μεγάλη γιορτή του ιουδαϊσμού και του χριστιανισμού. Στον ιουδαϊσμό καθιερώθηκε ως ανάμνηση της Εξόδου, που ελευθέρωσε τους Εβραίους από την αιγυπτιακή δουλεία. Μεταγενέστερα υιοθετήθηκε ως εορτασμός από τους χριστιανούς αναφορικά με τον θυσιαστικό θάνατο και την ανάσταση του Ιησού Χριστού.



Το γεγονός της απελευθέρωσης αυτής συνέβη με μια σειρά θεϊκών προνοιακών παρεμβάσεων, από τις οποίες η σημαντικότερη εκδηλώνεται τη νύχτα κατά την οποία θα εξολοθρεύονταν τα πρωτότοκα των ανθρώπων και των ζώων των Αιγυπτίων, ενώ τα σπίτια των Εβραίων θα προστατεύονταν αφού οι πόρτες τους είχαν σημαδευτεί με το αίμα του αρνιού που είχαν θυσιάσει.

Την ημέρα του Πάσχα, σύμφωνα με το ελληνικό/ορθόδοξο εορτολόγιο, γιορτάζουν αρκετά ελληνικά ονόματα: ο Αναστάσιος, ο Ανέστης, ο Λάμπρος, η Πασχαλίνα και ο Πασχάλης, ο Στασινός.


ΠΗΓΗ: Βικιπαίδεια

Η ανθρώπινη νοημοσύνη

Αφορμή γι’ αυτήν την ανάρτηση στάθηκε μια συζήτηση στην τάξη για τα ταλέντα που έχουμε και τα πολλά είδη νοημοσύνης που υπάρχουν. Η Nasia28 το έψαξε και ο δάσκαλος την ακολούθησε...

Από τη Nasia28 και τον δάσκαλο98
Μαθήτρια της έκτης τάξης, δάσκαλος της Nasia28

Σύμφωνα με τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης που έχει διατυπώσει ο ψυχολόγος Howard Gardner, η ανθρώπινη ευφυΐα δεν έχει μία και μοναδική μορφή αλλά οκτώ.

Η νοημοσύνη μας, δηλαδή, διακρίνεται σε γλωσσική, λογικομαθηματική, χωρική, σωματική, μουσική, διαπροσωπική, ενδοπροσωπική και νατουραλιστική νοημοσύνη.

Αυτές οι μορφές νοημοσύνης συνυπάρχουν σε όλους μας, άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο αναπτυγμένες.

1. Γλωσσική νοημοσύνη

Είναι η ικανότητα να χρησιμοποιεί κανείς τη γλώσσα για να εκφράσει αυτό που έχει στο μυαλό του και να καταλαβαίνει τους άλλους.


Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη γλωσσική νοημοσύνη χρησιμοποιούν με άνεση τη μητρική τους γλώσσα (ίσως και μια ξένη) και χειρίζονται τις λέξεις με εύστοχο τρόπο είτε προφορικά είτε γραπτά. Μπορούν να διατυπώνουν με σαφήνεια αυτό που έχουν στο μυαλό τους και καταλαβαίνουν με ακρίβεια ό,τι λένε οι άλλοι.
Είναι ευαίσθητοι στη σημασία των λέξεων αλλά και στο πώς ακούγονται. Ξέρουν καλή ορθογραφία, μαθαίνουν διαβάζοντας ή συζητώντας και είναι καλοί στην απομνημόνευση ποιημάτων ή τραγουδιών.
Τους αρέσει να γράφουν, να διαβάζουν και να διηγούνται ιστορίες. Απολαμβάνουν να λύνουν σταυρόλεξα και να παίζουν σκραμπλ.
Επισκέπτονται βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες, διαβάζουν εφημερίδες και περιοδικά και έχουν διαθέσιμο υλικό για διάβασμα όταν ταξιδεύουν, όταν περιμένουν κάπου και γενικά στον ελεύθερο χρόνο τους.

Η γλωσσική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους συγγραφείς, τους ποιητές, τους μεταφραστές, τους σεναριογράφους, τους δημόσιους ομιλητές (πολιτικούς, δικηγόρους, δημοσιογράφους, πωλητές, εκπαιδευτικούς) κ.ο.κ.

2. Λογικομαθηματική νοημοσύνη

Είναι η ικανότητα να χειρίζεται κανείς τους αριθμούς και τις πράξεις (όπως οι μαθηματικοί), αλλά και η ικανότητα να αντιλαμβάνεται τις βασικές αρχές ενός συστήματος που βασίζεται σε αιτία και αποτέλεσμα (όπως οι επιστήμονες).


Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη λογικομαθηματική νοημοσύνη τα πάνε καλά με τους αριθμούς και λύνουν άνετα αριθμητικά προβλήματα. Τα μαθηματικά είναι από τα αγαπημένα τους μαθήματα.
Απολαμβάνουν τους γρίφους, τα «δύσκολα» παζλ και παιχνίδια στρατηγικής όπως το σκάκι. Ευχαριστιούνται με επιστημονικά πειράματα.
Λειτουργούν με πρακτικό αλλά και δημιουργικό τρόπο. Επικαλούνται τη λογική και κάνουν ερωτήσεις όπως: «αυτό έχει νόημα;»
Όταν πρόκειται να λάβουν μια απόφαση, διατυπώνουν πολλά σενάρια του τύπου «τι θα γινόταν αν...».

Η λογικομαθηματική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους μαθηματικούς, τους φυσικούς, τους βιολόγους, τους προγραμματιστές, τους δικηγόρους κ.ο.κ.

3. Χωρική νοημοσύνη

Είναι η ικανότητα να μπορεί κανείς να αναπαραστήσει τον χώρο στο μυαλό του.


Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη χωρική νοημοσύνη έχουν οξεία παρατηρητικότητα, αντιλαμβάνονται πολλές λεπτομέρειες και χρώματα και σκέφτονται μέσα από εικόνες, φωτογραφίες και σχήματα.
Σκιτσάρουν στο θρανίο ή σε εξώφυλλα βιβλίων την ώρα του μαθήματος, ενώ μαθαίνουν ευκολότερα μέσα από εικόνες και διαγράμματα.
Γοητεύονται από τα παιχνίδια-λαβυρίνθους και τα παζλ ή αναλώνουν τον ελεύθερο χρόνο τους σχεδιάζοντας, παίζοντας με Lego και ονειροπολώντας.
Τα πάνε καλά με τους χάρτες και έχουν καλή αίσθηση προσανατολισμού όταν ταξιδεύουν.
Μπορούν συχνά να συλλαμβάνουν λύσεις σε προβλήματα.

Η χωρική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους σχεδιαστές, τους αρχιτέκτονες, τους πολιτικούς μηχανικούς, τους καλλιτέχνες (ζωγράφους ή γλύπτες), τους φωτογράφους, τους κυβερνήτες πλοίων ή αεροπλάνων κ.ο.κ.

4. Σωματική νοημοσύνη

Είναι η ικανότητα να χρησιμοποιεί κανείς το σώμα του ή μέρη του σώματος (χέρια, πόδια, δάχτυλα) για να λύσει ένα πρόβλημα, να παρουσιάσει ένα θέαμα ή να φτιάξει κάτι.


Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη σωματική νοημοσύνη βρίσκονται πάντοτε σε κίνηση, είναι μονίμως «υπ’ ατμόν». Σκέφτονται και εκφράζονται μέσω της κίνησης (βηματίζουν, κάνουν χειρονομίες, κινούν το σώμα τους).
Ταράζονται όταν αναγκάζονται να περιμένουν: κινούνται νευρικά, χτυπούν τα χέρια και τα πόδια, βηματίζουν.
Χρησιμοποιούν το σώμα τους με επιδέξιο και εκφραστικό τρόπο. Είναι καλοί στον χορό, στη γυμναστική ή στο κολύμπι. Υπερέχουν σε μία ή παραπάνω αθλητικές δραστηριότητες και εξασκούνται κανονικά, κατά μέσο όρο 3 ώρες τη βδομάδα.
Τους αρέσει να συναρμολογούν πράγματα και να παίζουν στη σκηνή, λαμβάνοντας μέρος σε κάποιο σκετς.
Ως παιδιά τους αρέσουν τα μαθήματα που επιτρέπουν την κίνηση και τη δημιουργία (γυμναστική, εικαστικά), ενώ μεγαλώνοντας προτιμούν μια εργασία που επιτρέπει την κίνηση και τη μυϊκή εργασία. Δεν τους αρέσουν οι δουλειές γραφείου.

Η σωματική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους αθλητές, τους χορευτές, τους ηθοποιούς, τους χειρουργούς, τους φυσιοθεραπευτές κ.ο.κ.

5. Μουσική νοημοσύνη

Είναι η ικανότητα να μπορεί κανείς να σκεφτεί με μουσική και ρυθμό, να ακούει και να αναγνωρίζει μουσικά μοτίβα και να παίζει μουσική.


Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη μουσική νοημοσύνη είναι συνήθως οξυδερκείς ακροατές, θυμούνται μελωδίες τραγουδιών και αντιλαμβάνονται εύκολα τον ρυθμό ενός ποιήματος.
Γοητεύονται από τους ήχους και τους ρυθμούς της φύσης (πουλιά, αύρα, κύματα, καταιγίδες) και απολαμβάνουν να ακούνε μουσική. Τους αρέσει να τραγουδούν, ενώ συχνά, καθώς εργάζονται, σιγομουρμουρίζουν.
Ανταποκρίνονται ενεργά στη μουσική: χορεύουν, χτυπούν τα χέρια ή τα πόδια τους, κινούνται ρυθμικά, παίζουν ένα μουσικό όργανο ή συμμετέχουν σε κάποιο μουσικό σύνολο.
Αναζητούν την αρμονία στις κοινωνικές σχέσεις.

Η μουσική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους μουσικούς, τους ηχολήπτες, τους συνθέτες, τους στιχουργούς κ.ο.κ.

6. Διαπροσωπική νοημοσύνη

Είναι η ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τους άλλους: να κατανοεί τον χαρακτήρα τους, να αντιλαμβάνεται τα κίνητρα, τους φόβους, τις επιθυμίες και τη διάθεσή τους. Είναι μια ικανότητα την οποία χρειαζόμαστε όλοι.


Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη διαπροσωπική νοημοσύνη είναι ευαίσθητοι στα αισθήματα, τη διάθεση και τις προθέσεις του περίγυρού τους. Σέβονται και εκτιμούν τους άλλους και κάνουν εύκολα φίλους.
Καταλαβαίνουν τι αποτελεί κίνητρο για τους ανθρώπους και μεσολαβούν αποτελεσματικά σε συγκρούσεις.
Προτιμούν μαθήματα και εργασίες που περιλαμβάνουν συνεργασία και συζήτηση.
Τους αρέσει να συμμετέχουν και να οργανώνουν κοινωνικές εκδηλώσεις (π.χ. πάρτι).

Η διαπροσωπική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους εκπαιδευτικούς, τους ψυχολόγους, τους γιατρούς, τους πωλητές, τους πολιτικούς και γενικά σε όσους έχουν δοσοληψίες με ανθρώπους.

7. Ενδοπροσωπική νοημοσύνη

Είναι η ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τον εαυτό του: να γνωρίζει «ποιος είναι», ποια είναι τα προτερήματα και οι αδυναμίες του, τι θέλει και τι μπορεί να κάνει, πώς αντιδρά σε πρόσωπα και πράγματα, τι πρέπει να αποφεύγει και προς τα πού να κατευθύνονται οι στόχοι του.


Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη ενδοπροσωπική νοημοσύνη έχουν έντονη γνώμη και πιστεύω για κάτι.
Έχουν αίσθηση των πραγματικών δυνατοτήτων και αδυναμιών τους και πιστεύουν στο ρητό «γνώθι σαυτόν» (γνώρισε τον εαυτό σου). Πριν πάρουν αποφάσεις κάνουν ενδοσκόπηση, εξετάζουν τα προσωπικά τους πιστεύω και στοχάζονται.
Ενδιαφέρονται για το πώς σκέφτονται και συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, ωστόσο προτιμούν την ατομική εργασία και τα μοναχικά χόμπι από τη συμμετοχή σε κάποια ομάδα.

Η ενδοπροσωπική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους ψυχολόγους, τους εκπαιδευτικούς, τους πιλότους κ.ο.κ.

8. Νατουραλιστική νοημοσύνη

Είναι η ικανότητα να ξεχωρίζει κανείς τα διάφορα ζωντανά όντα (φυτά, ζώα) και να έχει ευαισθησία σε άλλα στοιχεία του φυσικού κόσμου (σύννεφα, πετρώματα, νερό).

Αυτή η ικανότητα είχε ιδιαίτερα μεγάλη αξία στο εξελικτικό μας παρελθόν, όταν ακόμη ζούσαμε στη φύση και ήμασταν κυνηγοί, αγρότες ή τροφοσυλλέκτες.


Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη νατουραλιστική νοημοσύνη απολαμβάνουν τη φύση (δάση, παραλίες, λίμνες, βουνά). Τους αρέσει να δουλεύουν στον κήπο ή να φροντίζουν τα φυτά του σπιτιού.
Τους ελκύουν τα μαθήματα και οι ιστορίες για ζώα ή φυσικά φαινόμενα. Συνήθως έχουν ένα ή περισσότερα κατοικίδια, ακόμη και μεγάλα σε μέγεθος (π.χ. άλογα).
Παρακολουθούν ντοκιμαντέρ για τη φύση και διαβάζουν περιοδικά παρόμοιας θεματολογίας. Ως παιδιά γοητεύονται με τα έντομα, τα ερπετά, τους βατράχους κ.ά., ενώ μεγαλώνοντας έχουν συλλογές από πετρώματα ή φύλλα.
Επισκέπτονται ή υποστηρίζουν φυσιολατρικούς οργανισμούς, εκθέσεις, ζωολογικούς κήπους, εθνικά πάρκα και προστατευόμενες περιοχές.
Θεωρούν ότι η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι σημαντική και στηρίζουν υποψηφίους για πολιτικά αξιώματα που έχουν ισχυρή περιβαλλοντική πολιτική.

Η νατουραλιστική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους σεφ, τους αγρότες, τους βοτανολόγους, τους βιολόγους, τους γεωλόγους, τους μετεωρολόγους, τους αστρονόμους κ.ο.κ.


ΆνθρωποςΕγώ κι ο κόσμος
ΠΗΓΕΣ: users.sch.gr/kassetas/, haspeedlearning.files.wordpress.com, mentalityvillage.gr, in.gr
ΕΙΚΟΝΕΣ: marekbennett.com (μετάφραση-επεξεργασία: podilato98.blogspot.com)

28 Απρ 2013

Η φιλία

Από την Despina01
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Η φιλία είναι ένα σημαντικό πράγμα για τον άνθρωπο και πλέον έχει γίνει ένα μέρος από τη ζωή μας. Οι «κολλητοί» που λέμε φίλοι με αυτούς περνάμε τα περισσότερα χρόνια και τον περισσότερο χρόνο μας.

Οι αληθινοί φίλοι είναι δίπλα μας και στα καλά και στα άσχημα πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή μας. Πιστεύω πως οι φίλοι είναι το δεύτερο σπίτι μας η δεύτερη οικογένειά μας.



Τραγούδια

Το έθιμο των κόκκινων αβγών

Από τη Zoe01
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Σύμφωνα με την παράδοση κάθε χρόνο τη Μεγάλη Πέμπτη οι νοικοκυρές ετοιμάζουν τα τσουρέκια και βάφουν αβγά με βαφές κόκκινου χρώματος. Το αβγό συμβολίζει τη γονιμότητα και τη δημιουργία ενώ σύμφωνα με άλλους συμβολίζει την αναγέννηση του κόσμου και την ανανέωση της φύσης. Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει το αίμα που έχυσε ο Χριστός όταν σταυρώθηκε. Τα αβγά βάφονται τη Μεγάλη Πέμπτη η οποία είναι η ημέρα του Μυστικού Δείπνου, όπου ο Χριστός πρόσφερε άρτο και κρασί ως συμβολισμό για το σώμα Του και το αίμα Του, έτοιμος να θυσιαστεί για να ελευθερώσει τον κόσμο από τα δεσμά της αμαρτίας.



Σύμφωνα με μια παράδοση από την Καστοριά, όταν αναστήθηκε ο Χριστός το είπαν σε μια γυναίκα και αυτή δεν το πίστεψε και είπε: «Όταν τα αυγά που κρατώ θα γίνουν κόκκινα τότε θα αναστηθεί και ο Χριστός. Και αυτά έγιναν κόκκινα» Για μερικούς βάφονται κόκκινα σε ανάμνηση του χυμένου αίματος του Χριστού. Για άλλους το κόκκινο χρώμα είναι έκφραση χαράς για το ευτυχισμένο γεγονός της Ανάστασης του Κυρίου και συνάμα μέσο αποτρεπτικό κάθε κακού.

Μέρος του εθίμου των πασχαλινών αβγών είναι και το τσούγκρισμα. Πριν την κατανάλωσή τους, ιδιαίτερα στο πασχαλινό τραπέζι, ο καθένας διαλέγει το δικό του αβγό και το τσουγκρίζει με αυτό άλλου. Όποιος έχει το αβγό που δεν έσπασε, το τσουγκρίζει στη συνέχεια με το αβγό τρίτου και ούτω καθεξής μέχρι να αναδειχθεί αυτός που έχει το πιο ισχυρό. Σύμφωνα με την παράδοση το αβγό είναι σύμβολο ζωής και όπως σπάει κατά τη διαδικασία του τσουγκρίσματος, έτσι έσπασε και ο τάφος από τον οποίο βγήκε ο Χριστός.


Διατροφή
ΠΗΓΗ: patridamou.gr

Πασχαλινές κατασκευές

Από τη Nasia28
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Τώρα που τα σχολεία τελείωσαν αντί να καθόμαστε μπροστά από μια οθόνη, γιατί να μην κάνουμε κάτι πιο δημιουργικό; Παρακάτω σας δίνω έναν ιστότοπο γεμάτο υπέροχες πασχαλινές κατασκευές! Πατήστε στην εικόνα:


Καλό Πάσχα!

ΚατασκευέςΠάσχα

Πασχαλινές διακοπές!

Έφτασε η ώρα να διακόψουμε όσα κάναμε κάθε μέρα: πρωινό ξύπνημα, σχολείο, διαβάσματα...

Θα σταματήσουμε να βλεπόμαστε...


Αλλά επιτέλους θα ξεκουραστούμε!


Χαρούμενες διακοπές σε όλους!


ΟρχηστρικάΠάσχαΠΟΔήΛΑΤΟ
ΠΡΩΤΟ ΟΡΧΗΣΤΡΙΚΟ: Après la Pluie
ΣΥΝΘΕΤΗΣ: René Aubry

ΔΕΥΤΕΡΟ ΟΡΧΗΣΤΡΙΚΟ: Alouette
ΣΥΝΘΕΤΗΣ: Ariel Ramirez
ΔΙΑΣΚΕΥΗ: Paul Mauriat

25 Απρ 2013

Οι τρεις διαστάσεις

Ο κόσμος που μας περιβάλλει αποτελείται, όπως τον αντιλαμβανόμαστε, από τρεις διαφορετικές διαστάσεις: το μήκος, το πλάτος και το ύψος.

1 Οι γραμμές (ευθείες ή καμπύλες) έχουν μόνο μία διάσταση.

2 Οι επιφάνειες (επίπεδα σχήματα) έχουν δύο διαστάσεις: τετράγωνο, ορθογώνιο παραλληλόγραμμο κ.ά.

3 Τα στερεά σχήματα έχουν και τις τρεις διαστάσεις: κύβος, ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο κ.ά.


Γεωμετρία
ΚΕΙΜΕΝΟ: Μαθηματικά B΄ Γυμνασίου
ΕΙΚΟΝΑ: podilato98.blogspot.com

23 Απρ 2013

Τα στερεά αποκαλύπτονται!

Τα στερεά είναι μια πολύ διασκεδαστική πλευρά της Γεωμετρίας, γιατί συνδυάζονται εύκολα με τις καλλιτεχνικές μας ανησυχίες και δημιουργούν ξεχωριστά έργα.

Εξίσου ενδιαφέρον είναι το παιχνίδι μαζί τους: μπορούμε να τα ψηλαφίσουμε, να τα ανοίξουμε (ανάπτυγμα), να τα κλείσουμε κ.ά.

Οι υπολογιστές και ο εικονικός τους κόσμος υστερούν σε αυτόν τον τομέα, μπορούν όμως να συμπληρώσουν τις γνώσεις μας με εντυπωσιακό τρόπο, όπως δείχνουν και οι παρακάτω κινούμενες εικόνες:





— Κύβε, κύβε, πού πήγε το δωράκι μου;

Το δωδεκάεδρο κάνει κοιλιακούς!





Παίζουμε... πολύεδρο;

Γνωρίστε καλύτερα τα στερεά με τη βοήθεια των επόμενων εφαρμογών:
  • Επιλέξτε το σχήμα που επιθυμείτε
  • Περιστρέψτε το όπως δείχνουν τα βέλη
  • Μελετήστε τα χαρακτηριστικά του (έδρες, κορυφές, ακμές)
  • Παρατηρήστε το κινούμενο ανάπτυγμά του

Η εικόνα που ακολουθεί θα σας βοηθήσει στην ορολογία:



Πρίσματα

Πατήστε στην εικόνα

Πυραμίδες

Πατήστε στην εικόνα

Δείτε, επίσης, έναν κύλινδρο να ξεδιπλώνεται, αποκαλύπτοντας το μεγάλο μυστικό: Η παράπλευρη επιφάνειά του είναι ορθογώνιο παραλληλόγραμμο!



ΕΙΚΟΝΕΣ: s395.photobucket.com (1-3), podilato98.blogspot.com (4)
ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ: learner.org

22 Απρ 2013

Δυο παλικάρια απ’ τ’ Αϊβαλί

Αναφορά σε μια καθημερινότητα που ξεριζώθηκε βίαια...


Δυο παλικάρια απ’ τ’ Αϊβαλί
μπήκαν στο στέκι του Μπαλή,
μπήκαν στο στέκι του Μπαλή παρέα
κι είχανε και τα δυο σεβντά
κι ήπιαν δυο θάλασσες πιοτά
για μια γυναίκα τ’ Αϊβαλιού ωραία!

Πίνανε και καπνίζανε
και την αγάπη βρίζανε...

Δυο παλικάρια απ’ τ’ Αϊβαλί
μπήκαν στο στέκι του Μπαλή
και δεν αφήσανε γυαλί στο ράφι!
Για τη ζημιά στο μαγαζί
δώσαν στον γέρο τον Μπαλή
έναν τουρβά ασήμι και χρυσάφι.

Πίνανε και καπνίζανε
και την αγάπη βρίζανε...


ΣΤΙΧΟΙ: Πυθαγόρας
ΜΟΥΣΙΚΗ: Απόστολος Καλδάρας
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Χάρις Αλεξίου
ΔΙΣΚΟΣ: Μικρά Ασία (1972)

ΙστορίαΤραγούδια

Η σούστα πήγαινε μπροστά

Σούστα ήταν τα παλιά χρόνια ένα είδος άμαξας με δύο τροχούς και ένα άλογο.


Η σούστα πήγαινε μπροστά
κι ο μάγκας τοίχο τοίχο.
Δεν έτυχε στα χρόνια αυτά
τίποτα να πετύχω.

Ανάβουνε φωτιές στις γειτονιές
του Αϊ-Γιάννη —αχ, πόσα ξέρεις και μου λες!
Αχ, πόσα τέτοια ξέρεις και μου λες
που ’χουν πεθάνει.

Με βάλαν πάνω στην κορφή,
στ’ αγριεμένο κύμα.
Στης Σμύρνης την καταστροφή,
στ’ άδικο και στο κρίμα.

Ανάβουνε φωτιές στις γειτονιές...


ΣΤΙΧΟΙ: Μάνος Ελευθερίου
ΜΟΥΣΙΚΗ: Δήμος Μούτσης
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Δημήτρης Μητροπάνος
ΔΙΣΚΟΣ: Άγιος Φεβρουάριος (1972)

ΙστορίαΤραγούδια

20 Απρ 2013

19 Απρ 2013

Το καναρινί ποδήλατο

Μια ταινία του Δημήτρη Σταύρακα



Ο Άρης Σιούτης διορίζεται δάσκαλος στην έκτη τάξη ενός δημόσιου σχολείου της Αθήνας και ανακαλύπτει ότι ένας από τους μαθητές του, ο Λευτέρης Μουρατίδης, είναι σχεδόν αναλφάβητος και απομονωμένος από τους συμμαθητές του.

Αποφασίζει να βοηθήσει το παιδί να βγει από το αδιέξοδο, όμως αντιμετωπίζει πολλαπλά εμπόδια: οι συνάδελφοί του είναι ηττοπαθείς και δεν πιστεύουν ότι μπορεί να γίνει κάτι, ο ίδιος ο Λευτέρης δύσπιστος, οι γονείς του δεν είναι πολύ συνεργάσιμοι, ενώ και η συμπεριφορά των υπόλοιπων παιδιών δεν είναι πάντοτε φιλική απέναντι στον Λευτέρη.

Η αποφασιστικότητα και η επιμονή του θα τον βοηθήσουν να ξεπεράσει τις δυσκολίες. Την κρίσιμη στιγμή που ο Λευτέρης είναι έτοιμος να τα παρατήσει ο δάσκαλος βρίσκει τρόπο να τον εμψυχώσει και να τον ενθαρρύνει...

Η ταινία γυρίστηκε το 1999. Πιστή στην πραγματικότητα (βασίζεται άλλωστε σε αληθινή ιστορία), δεν τελειώνει με «επαίνους» αλλά τονίζει την εμπιστοσύνη στην αξία των ανθρώπινων σχέσεων και στην αξία της θέλησης.

Παρακολουθήστε την ταινία στο βίντεο που ακολουθεί...


...ή δείτε τα χαρακτηριστικά αποσπάσματα που επιμελήθηκαν Τα νέ@ της τάξης μας:


Σχολική ζωήΤαινίες
ΚΕΙΜΕΝΟ: Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού
ΕΙΚΟΝΑ: ert.gr

18 Απρ 2013

Εμβαδό κυκλικού δίσκου

Η επιφάνεια ενός κύκλου κυκλικού δίσκου με ακτίνα α είναι περίπου τριπλάσια από την επιφάνεια που έχει το τετράγωνο της ακτίνας του.

* Ο αριθμός «περίπου 3» λέγεται π, είναι ίσος με 3,14 και τον έχουμε ήδη συναντήσει στο μήκος του κύκλου.



Επομένως, μπορούμε να πούμε ότι το εμβαδό κάθε κύκλου κυκλικού δίσκου είναι ίσο με το γινόμενο του αριθμού π επί το τετράγωνο της ακτίνας του.

Αυτό εκφράζεται σύντομα με τον τύπο:


Γεωμετρία
ΚΕΙΜΕΝΟ: Μαθηματικά ΣΤ΄ Δημοτικού
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com

17 Απρ 2013

Μήκος κύκλου

Σε κάθε κύκλο διακρίνουμε τρία στοιχεία: το κέντρο, την ακτίνα και τη διάμετρό του:


Το μήκος ενός κύκλου είναι λίγο μεγαλύτερο από το τριπλάσιο μήκος της διαμέτρου του.
Από τα αρχαία χρόνια ο Αρχιμήδης παρατήρησε ότι αν διαιρέσουμε το μήκος οποιουδήποτε κύκλου με τη διάμετρό του, το πηλίκο είναι πάντοτε ο αριθμός 3,14.
Αυτό το 3,14 το συμβολίζουμε με το γράμμα π.




Το π είναι ένα διεθνές μαθηματικό σύμβολο και προέρχεται από το αρχικό γράμμα της ελληνικής λέξης «περιφέρεια». Η ακριβής τιμή του περιλαμβάνει άπειρα δεκαδικά ψηφία, τα οποία δεν επαναλαμβάνονται ποτέ με την ίδια σειρά!

Τα πρώτα 50 δεκαδικά ψηφία του π είναι τα εξής: 3,14159265358979323846264338327950288419716939937510

Τους τελευταίους αιώνες έχουν καταβληθεί μεγάλες προσπάθειες για τον υπολογισμό όλο και περισσότερων ψηφίων. Μέχρι στιγμής όσα έχουν βρεθεί ξεπερνούν τα πέντε τρισεκατομμύρια!


Μερικά από αυτά τα ατέλειωτα δεκαδικά ψηφία έχουν μελοποιηθεί! Εμείς καμαρώνουμε που τα σχολεία του κόσμου χρησιμοποιούν στη γεωμετρία ένα γράμμα του αλφαβήτου μας και περιμένουμε το τραγούδι στα ελληνικά...


ΓεωμετρίαΕιδικά τραγούδια
ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Μαθηματικά Ε΄ Δημοτικού, el.wikipedia.org
ΕΙΚΟΝΕΣ: Μαθηματικά Ε΄ Δημοτικού, podilato98.blogspot.com, wagle.joinsmsn.com, stavrochoros.pblogs.gr

15 Απρ 2013

Τσάρλι Τσάπλιν

Ο Βρετανός Τσάρλι Τσάπλιν είναι ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς του κινηματογράφου. Στις πρώτες ταινίες του ενσάρκωσε τον χαρακτήρα του «Σαρλό», έναν αλητάκο με φαρδιά ρούχα και κωμικό παρουσιαστικό που υπήρξε ιδιαίτερα αγαπητός και στη χώρα μας.

Μάλιστα η συμμετοχή της Ελλάδας στη Γιουροβίζιον του 1978 ήταν αφιερωμένη σε αυτόν:


Να τος κι έρχεται από τη γωνία,
καπελάκι μαύρο ασορτί,
στην παιδιάστική μας αγωνία
τάχα ο αστυνόμος θα τον βρει;

Κόκκινο γαρίφαλο στο πέτο,
μπαστουνάκι, σμόκιν και καημός,
άδειο από τσιγάρα το πακέτο,
κι άρχισε να βρέχει ο ουρανός.

Τσάρλι Τσάπλιν,
έλα στ’ όνειρό μας να γελάσουμε!
Τσάρλι Τσάπλιν,
απόψε ό,τι δούμε, ό,τι προφτάσουμε.
Τσάρλι Τσάπλιν,
τ’ όνειρο βουβό σαν τις ταινίες σου!
Τσάρλι Τσάπλιν,
ας ζήσουμε ξανά τις ιστορίες σου.

Τσάρλι Τσάπλιν, Τσάρλι Τσάπλιν...

Εργοδότες και σκληροί πελάτες:
να τη η κοινωνία του Σαρλό!
Μια ζωή γεμάτη αυταπάτες,
μια ζωή χαμόγελο ζεστό.

Κι όσο διαρκούσε η ταινία
τόσο και με πήγαινε μακριά.
Θεέ μου, ας μην τελειώσει η αλητεία!
Θεέ μου, ας μην τελειώσει η ανθρωπιά!

Τσάρλι Τσάπλιν...


ΣΤΙΧΟΙ: Γιάννης Ξανθούλης
ΜΟΥΣΙΚΗ: Σάκης Τσιλίκης
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Τάνια Τσανακλίδου
ΔΙΣΚΟΣ: Τσάρλι Τσάπλιν (1978)

Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΚινηματογράφοςΤραγούδια

Ο ανθρωπάκος
(για μεγάλα παιδιά)


Είμαι φτωχός, κουρασμένος, σκυφτός ανθρωπάκος.
Των ταπεινών και των άλλων πουλιών φιλαράκος.

Για δε μ’ αφήνετε ήσυχο; Άστε με ήσυχο! Όλοι!
Θέλω να ζήσω ελεύθερος δίχως ταυτότητα πια!

Μία ζωή με κρατάν, με κουνάν μ’ έναν σπάγκο.
Λόγια, σχολειά, μέρα νύχτα δουλειά και στον πάγκο.

Για δε μ’ αφήνετε ήσυχο...

Όπου χαρά πρώτη πρώτη σειρά κάποιος κλέφτης.
Κι όποιο κακό κάνει τ’ αφεντικό, εγώ είμ’ ο φταίχτης.

Για δε μ’ αφήνετε ήσυχο...


ΣΤΙΧΟΙ: Λευτέρης Παπαδόπουλος
ΜΟΥΣΙΚΗ: Γιώργος Χατζηνάσιος
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Τάνια Τσανακλίδου
ΔΙΣΚΟΣ: Χωρίς ταυτότητα (1980)


Εγώ κι ο κόσμοςΠολιτικήΤραγούδια

14 Απρ 2013

Ελεφαντάκια

Από τη Nasia28
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Με δύο αχρησιμοποίητα σιντί και λίγη φαντασία ο καθένας μας μπορεί να μεγαλουργήσει! Να τι έκανα εγώ για να ομορφύνω την τάξη μας! Ελπίζω να σας αρέσει!



Κατασκευές

Πόσες ώρες κοιμούνται τα ζώα;

Από τα Μαθηματικά της έκτης τάξης

Παρακολουθώντας ένα ντοκιμαντέρ τα παιδιά της έκτης τάξης κατέγραψαν στοιχεία σχετικά με τις συνήθειες ύπνου διαφόρων ζώων.
Στη διάρκεια του εικοσιτετραώρου ο σκίουρος ξεκουράζεται 14 ώρες, ενώ το κουνέλι αρκείται σε 10.
Τα ποντίκια χρειάζονται 13 ώρες ανάπαυση, σε αντίθεση με τον ελέφαντα που αρκείται σε μόλις 4 ώρες.
Τέλος, το ζώο με τη μεγαλύτερη ανάγκη για ξεκούραση φαίνεται πως είναι το λιοντάρι, μια και περνά τις 20 ώρες του εικοσιτετραώρου ξαπλωμένο.

Τρεις συνεργάτες μας (μαθητές της έκτης τάξης) απεικόνισαν τα στοιχεία αυτά με ραβδόγραμμα:

aektzispilotos2001

RoCkVaN4

Anthony12

Επεξεργασία δεδομένωνΖώα
ΠΗΓΗ - ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ: Μαθηματικά ΣΤ΄ Δημοτικού