Αφορμή γι’ αυτήν την ανάρτηση στάθηκε μια συζήτηση στην τάξη για τα ταλέντα που έχουμε και τα πολλά είδη νοημοσύνης που υπάρχουν. Η Nasia28 το έψαξε και ο δάσκαλος την ακολούθησε...
Από τη Nasia28 και τον δάσκαλο98
Μαθήτρια της έκτης τάξης, δάσκαλος της Nasia28
Σύμφωνα με τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης που έχει διατυπώσει ο ψυχολόγος Howard Gardner, η ανθρώπινη ευφυΐα δεν έχει μία και μοναδική μορφή αλλά οκτώ.
Η νοημοσύνη μας, δηλαδή, διακρίνεται σε γλωσσική, λογικομαθηματική, χωρική, σωματική, μουσική, διαπροσωπική, ενδοπροσωπική και νατουραλιστική νοημοσύνη.
Αυτές οι μορφές νοημοσύνης συνυπάρχουν σε όλους μας, άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο αναπτυγμένες.
1. Γλωσσική νοημοσύνη
Είναι η ικανότητα να χρησιμοποιεί κανείς τη γλώσσα για να εκφράσει αυτό που έχει στο μυαλό του και να καταλαβαίνει τους άλλους.
Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη γλωσσική νοημοσύνη χρησιμοποιούν με άνεση τη μητρική τους γλώσσα (ίσως και μια ξένη) και χειρίζονται τις λέξεις με εύστοχο τρόπο είτε προφορικά είτε γραπτά. Μπορούν να διατυπώνουν με σαφήνεια αυτό που έχουν στο μυαλό τους και καταλαβαίνουν με ακρίβεια ό,τι λένε οι άλλοι.
Είναι ευαίσθητοι στη σημασία των λέξεων αλλά και στο πώς ακούγονται. Ξέρουν καλή ορθογραφία, μαθαίνουν διαβάζοντας ή συζητώντας και είναι καλοί στην απομνημόνευση ποιημάτων ή τραγουδιών.
Τους αρέσει να γράφουν, να διαβάζουν και να διηγούνται ιστορίες. Απολαμβάνουν να λύνουν σταυρόλεξα και να παίζουν σκραμπλ.
Επισκέπτονται βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες, διαβάζουν εφημερίδες και περιοδικά και έχουν διαθέσιμο υλικό για διάβασμα όταν ταξιδεύουν, όταν περιμένουν κάπου και γενικά στον ελεύθερο χρόνο τους.
Η γλωσσική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους συγγραφείς, τους ποιητές, τους μεταφραστές, τους σεναριογράφους, τους δημόσιους ομιλητές (πολιτικούς, δικηγόρους, δημοσιογράφους, πωλητές, εκπαιδευτικούς) κ.ο.κ.
2. Λογικομαθηματική νοημοσύνη
Είναι η ικανότητα να χειρίζεται κανείς τους αριθμούς και τις πράξεις (όπως οι μαθηματικοί), αλλά και η ικανότητα να αντιλαμβάνεται τις βασικές αρχές ενός συστήματος που βασίζεται σε αιτία και αποτέλεσμα (όπως οι επιστήμονες).
Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη λογικομαθηματική νοημοσύνη τα πάνε καλά με τους αριθμούς και λύνουν άνετα αριθμητικά προβλήματα. Τα μαθηματικά είναι από τα αγαπημένα τους μαθήματα.
Απολαμβάνουν τους γρίφους, τα «δύσκολα» παζλ και παιχνίδια στρατηγικής όπως το σκάκι. Ευχαριστιούνται με επιστημονικά πειράματα.
Λειτουργούν με πρακτικό αλλά και δημιουργικό τρόπο. Επικαλούνται τη λογική και κάνουν ερωτήσεις όπως: «αυτό έχει νόημα;»
Όταν πρόκειται να λάβουν μια απόφαση, διατυπώνουν πολλά σενάρια του τύπου «τι θα γινόταν αν...».
Η λογικομαθηματική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους μαθηματικούς, τους φυσικούς, τους βιολόγους, τους προγραμματιστές, τους δικηγόρους κ.ο.κ.
3. Χωρική νοημοσύνη
Είναι η ικανότητα να μπορεί κανείς να αναπαραστήσει τον χώρο στο μυαλό του.
Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη χωρική νοημοσύνη έχουν οξεία παρατηρητικότητα, αντιλαμβάνονται πολλές λεπτομέρειες και χρώματα και σκέφτονται μέσα από εικόνες, φωτογραφίες και σχήματα.
Σκιτσάρουν στο θρανίο ή σε εξώφυλλα βιβλίων την ώρα του μαθήματος, ενώ μαθαίνουν ευκολότερα μέσα από εικόνες και διαγράμματα.
Γοητεύονται από τα παιχνίδια-λαβυρίνθους και τα παζλ ή αναλώνουν τον ελεύθερο χρόνο τους σχεδιάζοντας, παίζοντας με Lego και ονειροπολώντας.
Τα πάνε καλά με τους χάρτες και έχουν καλή αίσθηση προσανατολισμού όταν ταξιδεύουν.
Μπορούν συχνά να συλλαμβάνουν λύσεις σε προβλήματα.
Η χωρική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους σχεδιαστές, τους αρχιτέκτονες, τους πολιτικούς μηχανικούς, τους καλλιτέχνες (ζωγράφους ή γλύπτες), τους φωτογράφους, τους κυβερνήτες πλοίων ή αεροπλάνων κ.ο.κ.
4. Σωματική νοημοσύνη
Είναι η ικανότητα να χρησιμοποιεί κανείς το σώμα του ή μέρη του σώματος (χέρια, πόδια, δάχτυλα) για να λύσει ένα πρόβλημα, να παρουσιάσει ένα θέαμα ή να φτιάξει κάτι.
Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη σωματική νοημοσύνη βρίσκονται πάντοτε σε κίνηση, είναι μονίμως «υπ’ ατμόν». Σκέφτονται και εκφράζονται μέσω της κίνησης (βηματίζουν, κάνουν χειρονομίες, κινούν το σώμα τους).
Ταράζονται όταν αναγκάζονται να περιμένουν: κινούνται νευρικά, χτυπούν τα χέρια και τα πόδια, βηματίζουν.
Χρησιμοποιούν το σώμα τους με επιδέξιο και εκφραστικό τρόπο. Είναι καλοί στον χορό, στη γυμναστική ή στο κολύμπι. Υπερέχουν σε μία ή παραπάνω αθλητικές δραστηριότητες και εξασκούνται κανονικά, κατά μέσο όρο 3 ώρες τη βδομάδα.
Τους αρέσει να συναρμολογούν πράγματα και να παίζουν στη σκηνή, λαμβάνοντας μέρος σε κάποιο σκετς.
Ως παιδιά τους αρέσουν τα μαθήματα που επιτρέπουν την κίνηση και τη δημιουργία (γυμναστική, εικαστικά), ενώ μεγαλώνοντας προτιμούν μια εργασία που επιτρέπει την κίνηση και τη μυϊκή εργασία. Δεν τους αρέσουν οι δουλειές γραφείου.
Η σωματική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους αθλητές, τους χορευτές, τους ηθοποιούς, τους χειρουργούς, τους φυσιοθεραπευτές κ.ο.κ.
5. Μουσική νοημοσύνη
Είναι η ικανότητα να μπορεί κανείς να σκεφτεί με μουσική και ρυθμό, να ακούει και να αναγνωρίζει μουσικά μοτίβα και να παίζει μουσική.
Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη μουσική νοημοσύνη είναι συνήθως οξυδερκείς ακροατές, θυμούνται μελωδίες τραγουδιών και αντιλαμβάνονται εύκολα τον ρυθμό ενός ποιήματος.
Γοητεύονται από τους ήχους και τους ρυθμούς της φύσης (πουλιά, αύρα, κύματα, καταιγίδες) και απολαμβάνουν να ακούνε μουσική. Τους αρέσει να τραγουδούν, ενώ συχνά, καθώς εργάζονται, σιγομουρμουρίζουν.
Ανταποκρίνονται ενεργά στη μουσική: χορεύουν, χτυπούν τα χέρια ή τα πόδια τους, κινούνται ρυθμικά, παίζουν ένα μουσικό όργανο ή συμμετέχουν σε κάποιο μουσικό σύνολο.
Αναζητούν την αρμονία στις κοινωνικές σχέσεις.
Η μουσική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους μουσικούς, τους ηχολήπτες, τους συνθέτες, τους στιχουργούς κ.ο.κ.
6. Διαπροσωπική νοημοσύνη
Είναι η ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τους άλλους: να κατανοεί τον χαρακτήρα τους, να αντιλαμβάνεται τα κίνητρα, τους φόβους, τις επιθυμίες και τη διάθεσή τους. Είναι μια ικανότητα την οποία χρειαζόμαστε όλοι.
Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη διαπροσωπική νοημοσύνη είναι ευαίσθητοι στα αισθήματα, τη διάθεση και τις προθέσεις του περίγυρού τους. Σέβονται και εκτιμούν τους άλλους και κάνουν εύκολα φίλους.
Καταλαβαίνουν τι αποτελεί κίνητρο για τους ανθρώπους και μεσολαβούν αποτελεσματικά σε συγκρούσεις.
Προτιμούν μαθήματα και εργασίες που περιλαμβάνουν συνεργασία και συζήτηση.
Τους αρέσει να συμμετέχουν και να οργανώνουν κοινωνικές εκδηλώσεις (π.χ. πάρτι).
Η διαπροσωπική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους εκπαιδευτικούς, τους ψυχολόγους, τους γιατρούς, τους πωλητές, τους πολιτικούς και γενικά σε όσους έχουν δοσοληψίες με ανθρώπους.
7. Ενδοπροσωπική νοημοσύνη
Είναι η ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τον εαυτό του: να γνωρίζει «ποιος είναι», ποια είναι τα προτερήματα και οι αδυναμίες του, τι θέλει και τι μπορεί να κάνει, πώς αντιδρά σε πρόσωπα και πράγματα, τι πρέπει να αποφεύγει και προς τα πού να κατευθύνονται οι στόχοι του.
Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη ενδοπροσωπική νοημοσύνη έχουν έντονη γνώμη και πιστεύω για κάτι.
Έχουν αίσθηση των πραγματικών δυνατοτήτων και αδυναμιών τους και πιστεύουν στο ρητό «γνώθι σαυτόν» (γνώρισε τον εαυτό σου). Πριν πάρουν αποφάσεις κάνουν ενδοσκόπηση, εξετάζουν τα προσωπικά τους πιστεύω και στοχάζονται.
Ενδιαφέρονται για το πώς σκέφτονται και συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, ωστόσο προτιμούν την ατομική εργασία και τα μοναχικά χόμπι από τη συμμετοχή σε κάποια ομάδα.
Η ενδοπροσωπική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους ψυχολόγους, τους εκπαιδευτικούς, τους πιλότους κ.ο.κ.
8. Νατουραλιστική νοημοσύνη
Είναι η ικανότητα να ξεχωρίζει κανείς τα διάφορα ζωντανά όντα (φυτά, ζώα) και να έχει ευαισθησία σε άλλα στοιχεία του φυσικού κόσμου (σύννεφα, πετρώματα, νερό).
Αυτή η ικανότητα είχε ιδιαίτερα μεγάλη αξία στο εξελικτικό μας παρελθόν, όταν ακόμη ζούσαμε στη φύση και ήμασταν κυνηγοί, αγρότες ή τροφοσυλλέκτες.
Οι άνθρωποι με αναπτυγμένη νατουραλιστική νοημοσύνη απολαμβάνουν τη φύση (δάση, παραλίες, λίμνες, βουνά). Τους αρέσει να δουλεύουν στον κήπο ή να φροντίζουν τα φυτά του σπιτιού.
Τους ελκύουν τα μαθήματα και οι ιστορίες για ζώα ή φυσικά φαινόμενα. Συνήθως έχουν ένα ή περισσότερα κατοικίδια, ακόμη και μεγάλα σε μέγεθος (π.χ. άλογα).
Παρακολουθούν ντοκιμαντέρ για τη φύση και διαβάζουν περιοδικά παρόμοιας θεματολογίας. Ως παιδιά γοητεύονται με τα έντομα, τα ερπετά, τους βατράχους κ.ά., ενώ μεγαλώνοντας έχουν συλλογές από πετρώματα ή φύλλα.
Επισκέπτονται ή υποστηρίζουν φυσιολατρικούς οργανισμούς, εκθέσεις, ζωολογικούς κήπους, εθνικά πάρκα και προστατευόμενες περιοχές.
Θεωρούν ότι η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι σημαντική και στηρίζουν υποψηφίους για πολιτικά αξιώματα που έχουν ισχυρή περιβαλλοντική πολιτική.
Η νατουραλιστική νοημοσύνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στους σεφ, τους αγρότες, τους βοτανολόγους, τους βιολόγους, τους γεωλόγους, τους μετεωρολόγους, τους αστρονόμους κ.ο.κ.
ΆνθρωποςΕγώ κι ο κόσμος
ΠΗΓΕΣ: users.sch.gr/kassetas/, haspeedlearning.files.wordpress.com, mentalityvillage.gr, in.gr
ΕΙΚΟΝΕΣ: marekbennett.com (μετάφραση-επεξεργασία: podilato98.blogspot.com)
ΕΙΚΟΝΕΣ: marekbennett.com (μετάφραση-επεξεργασία: podilato98.blogspot.com)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το σχόλιό σας θα εγκριθεί πρώτα από τον δάσκαλο98. Παρακαλώ μη γράφετε με greeklish ή κεφαλαία (σημαίνει ότι φωνάζετε), γιατί τα σχόλια θα διαγράφονται.
★ Πριν τη δημοσίευση ελέγξτε για τυχόν λάθη απροσεξίας, πατώντας στην «Προεπισκόπηση». Περισσότερα εδώ.