Δυο όψεις του ίδιου νομίσματος!
Όσοι άνθρωποι είναι πολίτες σε κράτη με δημοκρατικό πολίτευμα έχουν ατομικά, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα:
1 Τα ατομικά δικαιώματα βασίζονται στην υποχρέωση της Πολιτείας να σέβεται και να προστατεύει την αξιοπρέπεια κάθε ανθρώπου.
2 Με τα κοινωνικά δικαιώματα η Πολιτεία αναλαμβάνει την υποχρέωση να παρέχει σε κάθε πολίτη τα στοιχειώδη αγαθά για την κάλυψη των βασικών του αναγκών.
3 Τα πολιτικά δικαιώματα έχουν ως αντικείμενο τη συμμετοχή του πολίτη στη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος και στη διακυβέρνηση του κράτους.
Κάθε δικαίωμα που έχουμε, όμως, γεννά και μια υποχρέωση. Περάστε το ποντίκι σας από τα παρακάτω δικαιώματα (ή πατήστε πάνω τους) και δείτε τις υποχρεώσεις που συνεπάγονται:
Τα δικαιώματά μας, επομένως, περιορίζονται από την υποχρέωση που έχουμε να σεβόμαστε και να προστατεύουμε τα αντίστοιχα δικαιώματα των συνανθρώπων μας. Σε αντίθετη περίπτωση μιλάμε για κατάχρηση δικαιωμάτων, δηλαδή ασκούμε τα δικαιώματά μας σε βάρος των άλλων.
Η καταχρηστική άσκηση ενός δικαιώματος δεν επιτρέπεται!
Οι κυριότερες υποχρεώσεις των πολιτών, όπως προκύπτουν από το Σύνταγμα, είναι:
1. Σεβασμός προς το κοινωνικό σύνολο και αλληλεγγύη
Έχουμε την υποχρέωση να προσφέρουμε ό,τι μπορούμε για το συμφέρον του συνόλου, για το κοινό καλό.
Για παράδειγμα, οφείλουμε να προστατεύουμε το περιβάλλον (να το χρησιμοποιούμε χωρίς να το ρυπαίνουμε ή να το εξαντλούμε) και να σεβόμαστε την ιδιοκτησία των συμπολιτών μας και του κράτους, όπως τα θρανία μας ή το βιβλίο που δανειστήκαμε από τη σχολική βιβλιοθήκη.
2. Τήρηση του Συντάγματος και των νόμων
Έχουμε την υποχρέωση να αποφεύγουμε οποιαδήποτε ενέργεια είναι αντίθετη με όσα ορίζουν το Σύνταγμα και οι Νόμοι.
Για παράδειγμα, πρέπει να είμαστε συνεπείς στις φορολογικές μας υποχρεώσεις και να σεβόμαστε τις ώρες κοινής ησυχίας.
3. Υπεράσπιση της δημοκρατίας
Έχουμε την υποχρέωση, το καθήκον, να εμποδίζουμε όποιον προσπαθεί να αλλάξει το δημοκρατικό πολίτευμα της χώρας.
Ανακεφαλαίωση
Ανθρώπινα δικαιώματα
ΠΗΓΕΣ: Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή Ε΄ Δημοτικού, ΣΤ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου
ΕΙΚΟΝΕΣ: bundesbank.de (1), numizmator.ru (2), podilato98.blogspot.com (3-5, 6-9: Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή Ε΄ Δημοτικού, 10: Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή Γ΄ Γυμνασίου, 11-12)
ΕΙΚΟΝΕΣ: bundesbank.de (1), numizmator.ru (2), podilato98.blogspot.com (3-5, 6-9: Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή Ε΄ Δημοτικού, 10: Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή Γ΄ Γυμνασίου, 11-12)
Μπράβο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ! :))
ΑπάντησηΔιαγραφήωραια και πολυ καλα παραδειγματα αλλα θα μπορουσαν να ειναι ποιο πολλα ωστε να βοηθηθει ενα παιδι για να γραψει μια ολοκληρωμενη εκθεση η μια αναπτυγμενη παραγραφος
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ανάρτηση αναφέρεται σε παιδιά Δημοτικού. Ένας από τους στόχους της είναι η συζήτηση στο σχολείο, στο προβλεπόμενο μάθημα, και η αναζήτηση δικών μας επιπλέον παραδειγμάτων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραία ανάρτηση
ΑπάντησηΔιαγραφή