Δίσεκτο έτος το 2016

Φέτος ο Κουτσοφλέβαρος είναι λιγότερο... κουτσός!




Χρόνος
ΕΙΚΟΝΑ: google.gr

26 Φεβ 2016

Φτιάξτε το δικό σας αγγείο

Τα παλιά χρόνια οι Έλληνες κατασκεύαζαν πήλινα αγγεία, για να αποθηκεύουν διάφορα πράγματα που τους χρειάζονταν (νερό, λάδι, κρασί κ.ά.).

Ανάλογα με τη χρησιμότητά τους τα αγγεία είχαν διάφορες μορφές. Μερικά από τα πιο γνωστά είδη ήταν η υδρία, ο κρατήρας και ο αμφορέας.

Υδρία

Οι αρχαίοι δεν είχαν βρύσες στα σπίτια τους και χρειάζονταν ειδικά δοχεία για τη μεταφορά του νερού. Μιας και το νερό λεγόταν ύδωρ, τα δοχεία που το μετέφεραν λέγονταν υδρίες και έμοιαζαν με στάμνες.


Κρατήρας

Οι αρχαίοι συνήθιζαν να νερώνουν το κρασί πριν το πιουν. Για αυτή την εργασία χρησιμοποιούσαν βαθιά δοχεία με πλατιά χείλη και κάθετες λαβές, τους κρατήρες.


Αμφορέας

Οι αμφορείς ήταν μεγάλα αγγεία με δύο λαβές. Χρησίμευαν στη μεταφορά λαδιού, κρασιού, μικρών καρπών αλλά και νερού. Υπήρχαν πολλά είδη, μερικοί μάλιστα είχαν μυτερό (οξύ) πυθμένα, για να στηρίζονται σε ξύλινη βάση κατά τη μεταφορά τους με πλοία.


Διακόσμηση

Για να ομορφύνουν τα αγγεία, οι αρχαίοι Έλληνες διακοσμούσαν την επιφάνειά τους με διάφορα σχέδια, εικόνες και μοτίβα, δηλαδή με παραστάσεις. Με τη βοήθεια ενός μείγματος νερού και πηλού σχεδίαζαν ανθρώπινες μορφές, άλογα ή διάφορα μυθολογικά όντα. Επιπλέον, πρόσθεταν πολλές γραμμές και γεωμετρικά σχήματα.


Το ψήσιμο των αγγείων ήταν μια διαδικασία πολύωρη και ιδιαίτερα δύσκολη. Άρχιζε νωρίς το πρωί, γιατί χρειάζονταν περίπου οκτώ ώρες για να φτάσει ο φούρνος στην κατάλληλη θερμοκρασία. Τα ψημένα αγγεία ήταν έτοιμα την επόμενη μέρα που ο φούρνος είχε κρυώσει.

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα και επιλέξτε το αγγείο που σας αρέσει. Σχεδιάστε την επιφάνειά του με παραστάσεις, ψήστε το στον «φούρνο» και εκτυπώστε το!



Αρχαία χρόνιαΠαιχνίδιαΤέχνη

24 Φεβ 2016

Τα συναισθήματα

Από τη μέλισσα
Μαθήτρια της τετάρτης τάξης

Ζωγράφισα τα συναισθήματα γιατί οι άνθρωποι σ’ όλο τον κόσμο τα νιώθουν αλλά και γιατί είναι σημαντικά.




Εγώ κι ο κόσμος

μέλισσα

Η μέλισσα κατοικεί στη Βόρεια Αθήνα. Με το ΠΟΔήΛΑΤΟ συνεργάστηκε στην τετάρτη δημοτικού (2015/16).

Οι αναρτήσεις τηςΟι συνεργάτες μας

22 Φεβ 2016

Οι οπλίτες της αρχαίας Ελλάδας
(παρουσίαση)

Οπλίτες λέγονταν οι κατεξοχήν πολεμιστές της αρχαίας Ελλάδας. Πολεμούσαν σε σχηματισμό φάλαγγας και ήταν εξοπλισμένοι με βαρύ οπλισμό: δόρυ, μεγάλη στρογγυλή ασπίδα κ.ά. Το όνομά τους μάλιστα προέρχεται από αυτήν την ασπίδα, η οποία λεγόταν «όπλον».

Πατήστε στην εικόνα και μελετήστε τον οπλισμό και την εξάρτυσή τους. Μην αμελήσετε να κάνετε κλικ και στο κουμπάκι με το «δ»!



Αρχαία χρόνιαΠαιχνίδια
ΚΕΙΜΕΝΟ: el.wikipedia.org
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Ιστορία Δ΄ Δημοτικού

18 Φεβ 2016

Οι Περσικοί Πόλεμοι με μια ματιά
(διαδραστικοί χάρτες)

Πατήστε στην εικόνα, επιλέξτε χρονολογία και κάντε κλικ στα βελάκια με τις κινήσεις του στρατού και του στόλου.

Παρατηρήστε με προσοχή το υπόμνημα κάθε χάρτη και θυμηθείτε
  • την Ιωνική Επανάσταση (499-494 π.Χ.),
  • τις δύο πρώτες περσικές εκστρατείες (492 και 490 π.Χ.), αλλά και
  • την τρίτη (και τελευταία) δέκα χρόνια μετά (480-479 π.Χ.).



Ακολουθούν οι χάρτες για τη συλλογή σας:








Αρχαία χρόνια

17 Φεβ 2016

Οι ωραίες των Αθηνών

Καρυάτιδες

Το όνομά τους είναι ασυνήθιστο, αλλά αυτό δεν τις εμπόδισε να αντέξουν τόσους αιώνες. Κάποιοι λένε ότι τις δημιούργησε, από πεντελικό μάρμαρο, ο Αλκαμένης. Άλλοι λένε ότι ήταν ο Καλλίμαχος.

Οι έξι αδερφές γεννήθηκαν όταν φτιάχτηκε στην Ακρόπολη το σπίτι τους, το Ερέχθειο. Άρχισε να χτίζεται, σε ιωνικό ρυθμό, το 421 π.Χ. Ήταν μια εποχή ειρήνης για την Αθήνα. Οι εργασίες σταμάτησαν το 413 π.Χ. (μάλλον μετά την τραγική για τους Αθηναίους σικελική εκστρατεία) και ξανάρχισαν το 409 π.Χ., μετά τις νέες νίκες της πόλης που αναπτέρωσαν το ηθικό της. Μάλιστα εκεί φυλασσόταν και το ξόανο της Αθηνάς, στο οποίο οι Αρρηφόροι εναπέθεταν το ύφασμα που ύφαιναν για τη γιορτή των Παναθηναίων.

Οι έξι Κόρες, όπως τις ονόμαζαν, περνούσαν τον καιρό τους στο νότιο μπαλκόνι, την πρόσταση. Στήριζαν την οροφή με το κεφάλι τους, πράγμα πολύ βολικό, γιατί τους επέτρεπε να κοιτούν τον Παρθενώνα και πιο πίσω την Αθήνα, μια πόλη που τότε σου άρεσε να την ατενίζεις.

Καρυάτιδες τις ονόμασαν πολύ αργότερα. Ο Ρωμαίος αρχιτέκτονας Βιτρούβιος είπε ότι οι γιαγιάδες τους ήταν γυναίκες από τις Καρυές της Λακωνίας που μήδισαν στους Περσικούς Πολέμους, αλλά μπορεί να είναι και οι Λακώνισσες παρθένες χορεύτριες που χόρευαν προς τιμήν της Καρυάτιδας Αρτέμιδας. Η αλήθεια χάνεται στον χρόνο, η ομορφιά τους όμως στέκει πάνω απ’ αυτόν.



Οι Καρυάτιδες είναι στιβαρές και την ίδια στιγμή αέρινες. Μοιάζουν πολύ μεταξύ τους αλλά είναι μοναδικές. Το σώμα διαγράφεται και αναπνέει κάτω από το δωρικό πτυχωτό πέπλο. Τα μαλλιά είναι μακριά, χαλαρά δεμένα πίσω. Μέχρι και μάθημα Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ έγινε η κόμμωσή τους, που είναι διαφορετική για καθεμιά και στηρίζει καλύτερα τον λαιμό τους.

Οι ευτυχισμένες μέρες κάποτε τελείωσαν. Το Ερέχθειο κάηκε, βομβαρδίστηκε, έγινε εκκλησία στους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, παλάτι στη Φραγκοκρατία, κατάλυμα για το χαρέμι του Τούρκου φρούραρχου κατά την Τουρκοκρατία.

Το 1806 ο λόρδος Έλγιν άρπαξε μία, την καλύτερα διατηρημένη, και την πήγε στο Λονδίνο. Δεν ξαναγύρισε. Το 1827, κατά την πολιορκία της Ακρόπολης από τον Κιουταχή, μια δεύτερη Καρυάτιδα έγινε κομμάτια κατά την ανατίναξη του Ερεχθείου.

Το 1975 ήταν η τελευταία φορά που στάθηκαν στο μπαλκόνι τους. Το αρχοντικό έπρεπε να αναστηλωθεί. Μάλιστα είναι το πρώτο από τα μνημεία της Ακρόπολης που αποκαταστάθηκε.

Αλλά και οι πέντε Κόρες που απέμειναν δεν μπορούσαν να αντέξουν τη φθορά από την ατμοσφαιρική ρύπανση. Έτσι μεταφέρθηκαν με ένα βαγονέτο στο παλιό Μουσείο της Ακρόπολης (πάνω στο βράχο) και απομονώθηκαν σε ένα γυάλινο δωμάτιο με άζωτο για να σωθούν. Στη θέση τους τοποθετήθηκαν αντίγραφα.

Τριάντα δύο χρόνια ασφυκτιούσαν στο μουσείο. Το 2007 τις έβγαλαν για να τις πάνε σε άλλο, μεγαλύτερο και ωραιότερο: στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Τις τοποθέτησαν πάλι σε ένα μπαλκόνι —ακόμη και τη διαμελισμένη (οι αρχαιολόγοι στο μεταξύ βρήκαν τα κομμάτια της). Μόνο η ξενιτεμένη λείπει.

Εδώ μοιάζουν αρχόντισσες και πάλι. Τις περιποιούνται με ειδικά μηχανήματα και λέιζερ. Η λευκή πεντελική επιδερμίδα καθαρίζεται πόντο πόντο από τα στρώματα της αιθάλης που άφησε η ρύπανση. Με τέτοια ντελικάτη ομορφιά μόνο χέρια καλλιτέχνη μπορούν να κρατήσουν τη λεπτή λαβίδα πάνω στο δέρμα τους.



Όμως, αξίζει να κάνει κανείς μια βόλτα και στην οδό Αγίων Ασωμάτων 45. Εκεί υπάρχει ένα καλοσυντηρημένο, λαϊκό νεοκλασικό σπίτι, όπου ζουν ακόμη δύο ξαδέρφες τους. Πολύ νεότερες και λίγο λαϊκές, μα όμορφες κι αυτές, στηρίζουν τη δική τους οροφή...

Δείτε στη συνέχεια


Αρχαία χρόνιαΑφιερώματα
ΠΗΓΕΣ: Ελευθεροτυπία (06.02.2011), Τα Νέα (10.12.2007)
ΕΙΚΟΝΕΣ: pohod-v-gory.com, anekshghta.blogspot.com

12 Φεβ 2016

Παρθενώνας: μέτρο και τελειότητα

Ένα διαχρονικό μνημείο, ένα σύμβολο του παγκόσμιου πολιτισμού

Η κλασική τέχνη (ιδίως η κλασική αρχιτεκτονική και γλυπτική) εκφράστηκε στην κορυφαία της στιγμή με την κατασκευή του Παρθενώνα.

Στην ταινία που ακολουθεί ο πρωταγωνιστής περπατά στον χώρο της Ακρόπολης και έρχεται σε επαφή με αξίες που είχε ξεχάσει...


Αρχαία χρόνιαΝτοκιμαντέρΤεχνολογία
ΠΗΓΗ: edutv.gr

Βρείτε τα 2 ευρώ

Πατήστε στην εικόνα και βοηθήστε το βατραχάκι:



Δεκαδικοί αριθμοί
ΠΗΓΗ: inschool.gr

10 Φεβ 2016

Ορθογραφία τετάρτης τάξης

Από το inschool.gr

Ελέγξτε τις γνώσεις σας στην ύλη του σχολικού βιβλίου:

Ενότητα 1


Ενότητα 2


Ενότητα 4

  • Βοηθήστε τη μαϊμού: (1)
  • Βοηθήστε το σκυλάκι: (1) (2)

Ενότητα 5

  • Βοηθήστε τη μαϊμού: (1) (2)
  • Βοηθήστε το σκυλάκι: (1) (2) (3)

Ενότητα 6

  • Πατήστε στο λάθος: (1) (2) (3) (4)
  • Βοηθήστε τη μαϊμού: (1) (2)
  • Βοηθήστε το σκυλάκι: (1) (2)





Ενότητα 7

  • Πατήστε στο λάθος: (1) (2) (3)
  • Βοηθήστε τη μαϊμού: (1) (2)
  • Βοηθήστε το σκυλάκι: (1) (2)

Ενότητα 8

  • Βοηθήστε τη μαϊμού: (1)

Ενότητα 9


Ενότητα 10


Ενότητα 11

  • Πατήστε στο λάθος: (1) (2) (3) (4)
  • Βοηθήστε τη μαϊμού: (1) (2)
  • Βοηθήστε το σκυλάκι: (1) (2)


ΠΗΓΗ: inschool.gr

7 Φεβ 2016

Παραγωγή ή σύνθεση;

Πατήστε στην εικόνα και ελέγξτε τις γνώσεις σας:



Λέξεις
ΠΗΓΗ: inschool.gr

6 Φεβ 2016

4 Φεβ 2016

Το πρόβλημα του Παναγιώτη

Ο Παναγιώτης πηγαίνει τρίτη γυμνασίου. Το Πάσχα επισκέφθηκε πάλι το χωριό του, αλλά διαπίστωσε ότι οι φίλοι του δε θα έρχονταν αυτήν τη φορά. Τα μόνα παιδιά που υπήρχαν πήγαιναν τετάρτη δημοτικού.

Στην αρχή στενοχωρήθηκε. Τι παρέα να κάνει με τα νιάνιαρα; Τα «μικρά» όμως του φέρονταν ωραία και τον καλούσαν στις βόλτες, στο κυνηγητό και στις διάφορες τρέλες που έκαναν. Ήταν καλά παιδιά! Άσε που είχε αρχίσει να βαριέται μόνος του...

Οι μικροί χάρηκαν που ο «μεγάλος» έγινε μέλος της παρέας τους. Εκείνος, ωστόσο, είχε ένα πρόβλημα. Στο κρυφτό τούς έβρισκε αμέσως! Ήταν πιο ψηλός και μπορούσε να δει πιο μακριά. Δυο αγόρια και ένα κορίτσι, μάλιστα, σπάνια προλάβαιναν να κρυφτούν.

Σκέφτηκε να μετράει πιο αργά ώς το είκοσι, αλλά ήταν ζαβολιά. Τι να έκανε;

Πού θα έβρισκε κι άλλους αριθμούς;

Το σκέφτηκε από δω, το σκέφτηκε από κει και τότε το βρήκε: Τα Μαθηματικά! Τι στο καλό τα μαθαίνει τόσα χρόνια! Θυμήθηκε τους δεκαδικούς και χαμογέλασε από μέσα του.

Την επόμενη φόρα που ήταν να «τα φυλάξει» άρχισε να μετράει:

1, 2, 3, ..., 16, 17, 18, 19,

19 και 1...
19 και 2...
19 και 3...



Φοβήθηκε πως κάποιοι δε θα προλάβαιναν να βρουν κρυψώνα και αποφάσισε να βοηθήσει. Στο 19,9 ξεκίνησε τα εκατοστά:

19,9 και 1...
19,9 και 2...
19,9 και 3...



Τώρα είχαν κρυφτεί όλοι. Το παιχνίδι πήγαινε καλά και ο Παναγιώτης δεν είχε κάνει καμία ζαβολιά: Μέχρι το 20 μέτρησε!


ΚΕΙΜΕΝΟ-ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com

Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου
(παρουσίαση)

Πατήστε στην εικόνα


Μετακινήσεις

Μεγάλα έργα στην Ελλάδα

Σε κάθε τόπο οι άνθρωποι κατασκευάζουν διάφορα έργα, προσπαθώντας να κάνουν τη ζωή τους πιο άνετη.

Μερικά από αυτά προσφέρουν γρήγορη και ευκολότερη μετακίνηση. Τέτοια είναι, για παράδειγμα, τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, οι αυτοκινητόδρομοι, γέφυρες και σήραγγες, ο υπόγειος σιδηρόδρομος (μετρό) και το τραμ.

Άλλα έργα, εξίσου σημαντικά, μας βοηθούν να παράγουμε ηλεκτρικό ρεύμα (π.χ. τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια της ΔΕΗ) ή να προστατεύουμε το περιβάλλον (π.χ. η υγειονομική ταφή των σκουπιδιών και ο βιολογικός καθαρισμός των λυμάτων).


Η Εγνατία Οδός διασχίζει τη Θράκη, τη Μακεδονία και την Ήπειρο


Η τεχνητή λίμνη Πλαστήρα στη Θεσσαλία

Για να κατασκευαστεί ένα έργο χρειάζονται χρόνος, χρήματα, υλικά, κατάλληλα μηχανήματα, αλλά και κατάλληλοι άνθρωποι: επιστήμονες, τεχνίτες, εργάτες, χειριστές των μηχανημάτων, οδηγοί οχημάτων και πολλοί άλλοι.
Καθένας από αυτούς αναλαμβάνει μια διαφορετική δουλειά, όμως όλοι συνεργάζονται, ώστε το έργο να κατασκευαστεί σωστά και με ασφάλεια: Οι τοπογράφοι μελετούν τον χώρο, οι αρχιτέκτονες και οι πολιτικοί μηχανικοί φτιάχνουν τα σχέδια, ο εργοδηγός διευθύνει και επιβλέπει τις εργασίες κατασκευής κ.ο.κ.
Την ίδια στιγμή το κράτος χρηματοδοτεί και ελέγχει.


Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου στη Δυτική Ελλάδα


Η Διώρυγα της Κορίνθου

Ένα μεγάλο έργο ωφελεί τους ανθρώπους, ωστόσο μπορεί να έχει και αρνητικές συνέπειες. Ένα διεθνές αεροδρόμιο, για παράδειγμα, διευκολύνει τις μετακινήσεις, δίνει εργασία σε πολλούς ανθρώπους και ανεβάζει την αξία της ευρύτερης περιοχής.

Από την άλλη πλευρά, όμως, οι κάτοικοι μπορεί να ενοχλούνται από τον θόρυβο των αεροπλάνων, ενώ για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν πολλές εκτάσεις από το φυσικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα να καταστραφούν δάση και καλλιεργήσιμες εκτάσεις.


Το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας βρίσκεται στην Ανατολική Αττική

Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΓεωγραφίαΕλλάδα
ΚΕΙΜΕΝΟ: Μελέτη Δ΄ Δημοτικού
ΕΙΚΟΝΕΣ: egnatia.eu, e-karditsa.gr, gefyra.gr, diolkos.blogspot.gr, tovima.gr

Η Διώρυγα της Κορίνθου
(παρουσίαση)


Πατήστε στην εικόνα


Μετακινήσεις