28 Σεπ 2019

Τα φυτά έξω από το δωμάτιο;

Το οξυγόνο είναι απαραίτητο για την αναπνοή των ανθρώπων και των ζώων, ενώ το διοξείδιο του άνθρακα σε μεγάλη ποσότητα είναι βλαβερό


Τα φυτά αναπνέουν μέρα και νύχτα. Με την αναπνοή τους παίρνουν οξυγόνο από το περιβάλλον και αποβάλλουν διοξείδιο του άνθρακα. Την ημέρα, όμως, επιτελούν και τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης, δηλαδή απορροφούν διοξείδιο του άνθρακα και αποβάλλουν οξυγόνο.

Ευτυχώς για μας, το οξυγόνο που αποβάλλουν τα φυτά με τη φωτοσύνθεση είναι πολύ περισσότερο από αυτό που απορροφούν με την αναπνοή, επομένως κατά τη διάρκεια της ημέρας εμπλουτίζουν τον αέρα με πολύτιμο οξυγόνο.

Τη νύχτα δεν είναι δυνατή η φωτοσύνθεση, καθώς απουσιάζει το ηλιακό φως, οπότε τα φυτά αποβάλλουν μόνο διοξείδιο του άνθρακα και απορροφούν μόνο οξυγόνο.

Πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι είναι επικίνδυνο να κοιμόμαστε σε δωμάτιο όπου βρίσκονται πολλά φυτά, ωστόσο ο φόβος αυτός είναι αδικαιολόγητος: Η ποσότητα του οξυγόνου που απορροφά ένα φυτό κατά τη διάρκεια της νύχτας είναι πολύ μικρή, μικρότερη από αυτή που απορροφά ένας άνθρωπος ή ένα κατοικίδιο που βρίσκεται στο ίδιο δωμάτιο και κοιμάται κοντά μας...

Υγεία – ΚίνδυνοιΦυτά

26 Σεπ 2019

Προετοιμάσου από τώρα για τον σεισμό

Εικονογραφημένες οδηγίες αυτοπροστασίας

Ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (Ο.Α.Σ.Π.) έχει επιμεληθεί ορισμένες πολύ χρήσιμες οδηγίες σχετικά με το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από έναν σεισμό.

Ας τις μελετήσουμε και ας τις συζητήσουμε με την οικογένεια και τους συμμαθητές μας, διότι οι σεισμοί είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο στη χώρα μας. Οι περισσότεροι έχουν μικρό μέγεθος και δεν προκαλούν ιδιαίτερα προβλήματα, εμείς όμως οφείλουμε σε κάθε περίπτωση να είμαστε προετοιμασμένοι...

Πατήστε στα χρωματιστά πλαίσια:

Α. Πριν τον σεισμό

Προετοιμάσου!





Β. Κατά τη διάρκεια του σεισμού

Προστάτεψε τον εαυτό σου!




Γ. Μετά τον σεισμό

Εφάρμοσε το προσεισμικό σχέδιό σου!



Μπορείτε να αποθηκεύσετε τη σχετική αφίσα...


...αλλά και το βιβλιαράκι με τις αναλυτικές οδηγίες:

Πατήστε στην εικόνα

Και μην ξεχνάτε:




ΓεωγραφίαΚόμικς – ΣκίτσαΥγεία – Κίνδυνοι
ΠΗΓΗ: oasp.gr
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΙΚΟΝΩΝ: podilato98.blogspot.com

25 Σεπ 2019

Οι Γεωγραφικές Ανακαλύψεις

Στη διάρκεια του 15ου και του 16ου αιώνα αρκετοί Ευρωπαίοι εξερευνούν άγνωστα μέχρι τότε εδάφη του πλανήτη μας αναζητώντας χρυσάφι και μπαχαρικά.

Οι τολμηροί αυτοί θαλασσοπόροι ταξιδεύουν ώς τα πέρατα του κόσμου, αξιοποιώντας την επιστήμη της Γεωγραφίας αλλά και εφευρέσεις όπως η μαγνητική πυξίδα.

Περιπλέουν την Αφρική φθάνοντας στην Ασία, αλλά κατευθύνονται και δυτικά, ανακαλύπτοντας τυχαία τον Νέο Κόσμο, δηλαδή την αμερικανική ήπειρο.


Χάρτης των μεγάλων εξερευνητικών ταξιδιών (15ος-16ος αι.)

Τα σημαντικότερα ταξίδια

Τέσσερις είναι οι σημαντικότεροι σταθμοί σε αυτά τα πρωτόγνωρα και εντυπωσιακά ταξίδια:

1–
2 Ο Πορτογάλος Βαρθολομαίος Ντιάζ ανακαλύπτει το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη νότια Αφρική. Δέκα χρόνια μετά ο συμπατριώτης του Βάσκο Ντα Γκάμα ακολουθεί την ίδια πορεία και διαπλέει τον Ινδικό Ωκεανό.


3 Ο Χριστόφορος Κολόμβος κατευθύνεται προς την Ινδία από τα δυτικά. Θέλει να ανακαλύψει έναν νέο, συντομότερο δρόμο προς τη Νοτιοδυτική Ασία, ώστε η μεταφορά των μπαχαρικών της προς την Ευρώπη να κοστίζει λιγότερο στην Ισπανία. Στην πορεία του όμως ανακαλύπτει μια νέα ήπειρο.

* Το όνομά της (Αμερική) οφείλεται στον Αμέρικο Βεσπούτσι, ο οποίος θα ακολουθήσει αργότερα την πορεία του Κολόμβου.





Ο Χριστόφορος Κολόμβος αποβιβάζεται στην αμερικανική ήπειρο

4 Ο Μαγγελάνος πραγματοποιεί για λογαριασμό της Ισπανίας τον πρώτο περίπλου της Γης και αποδεικνύει τη σφαιρικότητά της.



Συνέπειες των Ανακαλύψεων

Τα ταξίδια αυτά έχουν σημαντικές συνέπειες για την Ευρώπη και ολόκληρο τον κόσμο. Οι Ευρωπαίοι ιδρύουν αποικίες στις νέες χώρες, εκμεταλλεύονται τους ιθαγενείς πληθυσμούς και πλουτίζουν από αυτούς. Συγκεκριμένα:

1 Η Αμερική κυριαρχείται από τους Ευρωπαίους, οι οποίοι ιδρύουν αποικίες στις νέες περιοχές και έρχονται σε επαφή με τους αρχαίους λαούς τους, όπως οι Ίνκας και οι Αζτέκοι.

Δυστυχώς αντιμετωπίζουν τους ιθαγενείς με περιφρόνηση, τους εκμεταλλεύονται, τους υποδουλώνουν και τελικά καταστρέφουν τον πολιτισμό τους.


Ισπανοί στρατιώτες καταστρέφουν λατρευτικά είδωλα των ιθαγενών

2 Νέα είδη διατροφής και πολύτιμα μέταλλα φτάνουν στην Ευρώπη από τις νέες αποικίες, με αποτέλεσμα να αναπτυχθεί το εμπόριο σε παγκόσμια κλίμακα και να γεννηθεί ο καπιταλισμός, το κυρίαρχο οικονομικό σύστημα μέχρι τις μέρες μας. Ιδρύονται νέες τράπεζες, καθώς και βιοτεχνικές επιχειρήσεις που ανταγωνίζονται μεταξύ τους.

3 Παράλληλα εισάγονται και καλλιεργούνται άγνωστα μέχρι τότε φυτά (καλαμπόκι, πατάτα, ντομάτα, καπνός, καφές κ.ά.). Στη γεωργία χρησιμοποιούνται νέες τεχνικές, όπως το άνοιγμα αυλακιών για τη σπορά και το λίπασμα.

Χρονολόγιο
1487: Ο Βαρθολομαίος Ντιάζ στη Νότια Αφρική
1492: Ο Χριστόφορος Κολόμβος στην Κεντρική Αμερική
1497-1498: Ο Βάσκο ντα Γκάμα στην Ινδία
1519-1522: Ο γύρος της Γης από τον Μαγγελάνο
1519-1521: Οι Ευρωπαίοι καταστρέφουν τον πολιτισμό των Αζτέκων
1531-1533: Οι Ευρωπαίοι καταστρέφουν τον πολιτισμό των Ίνκας


ΠΗΓΕΣ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού, Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού (2006)
ΕΙΚΟΝΕΣ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού (2006) (1), podilato98.blogspot.com (2-3 και 6: english-online.at, 4: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού), Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού (5,7)

Φτιάξτε ζωικά και φυτικά κύτταρα

Πατήστε στην εικόνα που σας ενδιαφέρει και συμβουλευτείτε τις οδηγίες που κρύβονται στο αγγλικό ερωτηματικό. Καλή επιτυχία!





ΖωήΠαιχνίδια

Το κύτταρο

Όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί, όλα τα έμβια, αποτελούνται από ένα ή περισσότερα κύτταρα. Τα κύτταρα είναι η μικρότερη μονάδα ζωής, θυμίζουν μικροσκοπικά «εργοστάσια» και λειτουργούν με απίστευτη ακρίβεια.

Έχουν εξαιρετικά μικρό μέγεθος (δεν είναι ορατά με γυμνό μάτι), γι’ αυτό η ύπαρξή τους έγινε αντιληπτή αφού εφευρέθηκε το μικροσκόπιο.

* Ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό μικροσκόπιο μπορεί να τα μεγεθύνει έως και 300.000 φορές.


Όπως ένα κτίριο αποτελείται από πολλά τούβλα, έτσι και ένας ζωντανός οργανισμός αποτελείται από πολλά μικροσκοπικά κύτταρα (έργο του Nathan Sawaya)

Το μέγεθος των κυττάρων και η μορφολογία τους ποικίλλει. Στον άνθρωπο, για παράδειγμα, υπάρχουν περίπου 100 διαφορετικά είδη κυττάρων:
Τα νευρικά κύτταρα σχηματίζουν μακριές αποφυάδες, με τις οποίες μπορούν να δέχονται και να μεταβιβάζουν μηνύματα.
Κάποια κύτταρα, όπως τα σπερματοζωάρια, μπορούν και κινούνται χάρη σε ειδικές δομές που διαθέτουν.
Άλλα κύτταρα, όπως εκείνα του δέρματος, είναι πλατιά και έχουν καλυπτήριο ρόλο.

Τα κύτταρα των ζώων

Τα ζωικά κύτταρα αποτελούνται από τρεις κύριες περιοχές:

1. Κυτταρική μεμβράνη. Η μεμβράνη αυτή περιβάλλει το κύτταρο, το διαχωρίζει από το εξωτερικό του περιβάλλον και το φέρνει σε επικοινωνία με αυτό, ελέγχοντας το είδος των ουσιών που εισέρχονται ή εξέρχονται. Από την κυτταρική μεμβράνη, δηλαδή, περνούν χρήσιμα υλικά προς το κύτταρο και αποβάλλονται άχρηστα προς τα έξω.

2. Πυρήνας. Αποτελεί το «κέντρο ελέγχου» όλων των λειτουργιών του κυττάρου. Περιέχει το γενετικό υλικό (DNA), όπου βρίσκονται αποθηκευμένες οι πληροφορίες που ελέγχουν όλες τις κυτταρικές δραστηριότητες.

Το DNA

Μέσα στον πυρήνα καθενός από τα κύτταρά μας υπάρχει μια χημική ένωση που είναι καθοριστικής σημασίας για τη ζωή. Λέγεται δεσοξυριβονουκλεϊνικό οξύ, αλλά συνήθως το αποκαλούμε με το αγγλικό αρκτικόλεξο DNA που είναι ευκολότερο.

Μοιάζει με μια σπειροειδή ανεμόσκαλα, είναι ίδιο σε όλα τα κύτταρα ενός ζωντανού οργανισμού και «φυλάει» τις γενετικές πληροφορίες με τη μορφή ενός κώδικα πολύτιμου για την αναπαραγωγή και τη διαιώνιση του είδους.

3. Κυτταρόπλασμα. Είναι το κύριο μέρος του κυττάρου. Μέσα του βρίσκονται τα λεγόμενα κυτταρικά οργανίδια, που επιτελούν τις ποικίλες λειτουργίες του κυττάρου: τη σύνθεση πρωτεϊνών, την παραγωγή και αξιοποίηση της ενέργειας, τη διάσπαση άχρηστων ουσιών, την κίνησή του κ.ά.


Τα κύτταρα των φυτών

Τα φυτικά κύτταρα διαθέτουν τρία επιπλέον μέρη:

4. Κυτταρικό τοίχωμα. Είναι ένα παχύ και ανθεκτικό περίβλημα έξω από την κυτταρική μεμβράνη. Καθώς είναι συμπαγές και ικανό να αντέχει σε μεγάλες πιέσεις, λειτουργεί ως σκελετός που υποστηρίζει το κύτταρο και κατ’ επέκταση ολόκληρο το φυτό.

5. Χυμοτόπια. Είναι αποθήκες θρεπτικών ουσιών (π.χ. άμυλου) και καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του φυτικού κυττάρου.

6. Χλωροπλάστες. Βρίσκονται μόνο στα κύτταρα των πράσινων τμημάτων του φυτού και είναι γεμάτοι με μια πράσινη χρωστική ουσία, τη χλωροφύλλη (σε αυτήν οφείλεται το χαρακτηριστικό πράσινο χρώμα των φύλλων). Στους χλωροπλάστες γίνεται η φωτοσύνθεση, δηλαδή η δέσμευση της ηλιακής ενέργειας και η μετατροπή της σε χημική.


Κύτταρα χωρίς πυρήνα!

Λόγω του πυρήνα τους τα κύτταρα των ζωντανών οργανισμών λέγονται και ευκαρυωτικά, από τις αρχαίες λέξεις ευ (= καλώς) και κάρυον (= καρπός/πυρήνας).

* Επομένως ευ + κάρυον = καλά σχηματισμένος πυρήνας.

Εξαίρεση αποτελούν τα βακτήρια, που είναι πολύ απλοί οργανισμοί. Τα κύτταρά τους δεν έχουν εξελιχθεί, δε συγκροτούν πυρήνα και ονομάζονται προκαρυωτικά κύτταρα.

Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΖωή
ΠΗΓΗ: Φυσικά ΣΤ΄ Δημοτικού
ΕΙΚΟΝΕΣ: lecatalog.com (1), podilato98.blogspot.com (2-3: Φυσικά ΣΤ΄ Δημοτικού)

Τα πέντε βασίλεια
(γράφημα)

Οι ζωντανοί οργανισμοί εμφανίζουν σημαντικές διαφορές, μοιάζουν όμως και σε αρκετά χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τις βασικές τους ομοιότητες οι επιστήμονες τους ταξινομούν σε πέντε βασίλεια:
  • Τα πρώτιστα
  • Τα μονήρη
  • Τους μύκητες
  • Τα φυτά
  • Τα ζώα


Ζωή
ΕΙΚΟΝΑ: podilato98.blogspot.com (από Βιολογία Α΄ Γυμνασίου)

Εκατομμυριούχος: Έμβια και άβια

Πατήστε στην εικόνα που σας ενδιαφέρει και παίξτε όπως στο δημοφιλές τηλεπαιχνίδι γνώσεων «Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος»:






Ζωή

23 Σεπ 2019

Περίληψη

Η περίληψη είναι η παρουσίαση μιας ιστορίας με σύντομο τρόπο. Για να το πετύχουμε πρέπει να αναφέρουμε μόνο τις βασικές πληροφορίες του κειμένου.


Οδηγίες για μια καλή περίληψη

1 Διαβάζουμε προσεκτικά την ιστορία, για να κατανοήσουμε την υπόθεσή της.

2 Βρίσκουμε το κυρίως θέμα. Σ' αυτό μας βοηθάει και ο τίτλος της ιστορίας, αφού πολλές φορές συνοψίζει το περιεχόμενό της.

3 Υπογραμμίζουμε τα κυριότερα σημεία. Προσπαθούμε να εντοπίσουμε σε κάθε παράγραφο τις λέξεις-κλειδιά ή τις φράσεις-κλειδιά.

* Αν θέλουμε μπορούμε να σημειώσουμε στο περιθώριο της παραγράφου μια σύντομη πρόταση (έναν πλαγιότιτλο) που θα αναφέρεται στο κυρίως θέμα της.

4 Συνδέουμε τις προτάσεις που έχουμε ξεχωρίσει (τις βασικές πληροφορίες), χρησιμοποιώντας φράσεις όπως:
  • έπειτα
  • κατόπιν
  • εντωμεταξύ
  • ξαφνικά
  • στη συνέχεια
  • τελικά κ.ά.


Συνδέουμε τις βασικές πληροφορίες με τις κατάλληλες φράσεις

5 Αναφέρουμε την ιστορία με δικά μας λόγια, τονίζοντας τα κύρια σημεία που έχουμε υπογραμμίσει.

* Αφηγούμαστε ποιοι παίρνουν μέρος, πού και πότε έγιναν τα γεγονότα, πώς εξελίσσεται η ιστορία (αρχή - μέση - τέλος), ενώ δεν ξεχνάμε να αναφέρουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματα των προσώπων.

6 Ίσως χρειαστεί να κάνουμε και κάποιες αλλαγές...


Οι αλλαγές που μπορούμε να κάνουμε

1 Αντικαθιστούμε, όπου μπορούμε, βασικές λέξεις του κειμένου με συνώνυμες.

ο γέρος → ο ηλικιωμένος

2 Αντικαθιστούμε φράσεις με λέξεις.

πριν από μερικές ημέρες → πρόσφατα

3 Αντικαθιστούμε, όπου γίνεται, δευτερεύουσες προτάσεις με μετοχές.

καθώς τρέχαμε → τρέχοντας

4 Αντικαθιστούμε μια σειρά ενεργειών με μία φράση.

Τα παιδιά έπαιξαν κυνηγητό στην αυλή και έπειτα κρυφτό. Στη συνέχεια έκοψαν την τούρτα, έβαλαν μουσική και χόρεψαν. → Τα παιδιά διασκέδασαν πολύ.

5 Αντικαθιστούμε μια περίοδο με μία φράση.

Ο διευθυντής τόνισε ότι θα υπάρξουν συνέπειες για την πράξη τους και τους προειδοποίησε ότι αυτό που έκαναν δε θα μείνει ατιμώρητο. → Ο διευθυντής τούς απείλησε με τιμωρία.

6 Μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο (τις κουβέντες μέσα σε εισαγωγικά) σε πλάγιο λόγο.

«Πώς πέρασες σήμερα στην εκδρομή του σχολείου;» → Τον ρώτησε πώς πέρασε στην εκδρομή.



ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: egpaid.blogspot.com, paidio.blogspot.com
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com, ferratum.sk, wpclipart.com, podilato98.blogspot.com (από foodstyle.co.nz)

19 Σεπ 2019

Οι δεκαδικοί αριθμοί

Αριθμοί με... συνοδεία!


Οι φυσικοί αριθμοί δεν επαρκούν για να εκφράσουμε κάποιες μετρήσεις με ακρίβεια. Έτσι χρησιμοποιούμε ένα άλλο είδος αριθμών που ονομάζονται δεκαδικοί αριθμοί.

Για παράδειγμα, όλοι στην αίθουσα του σχολείου είμαστε ψηλότεροι από 1 μέτρο, αλλά δε μας λες και δίμετρους! Χρειαζόμαστε, λοιπόν, κάποιους αριθμούς που θα βρίσκονται ανάμεσα στο 1 και στο 2.

Οι δεκαδικοί αριθμοί περιλαμβάνουν ολόκληρες μονάδες και κομμάτια τους.

1 Αποτελούνται από δύο μέρη, το ακέραιο και το δεκαδικό.

2 Ανάμεσα στα δύο μέρη, για να τα ξεχωρίζουμε, σημειώνουμε ένα ειδικό κόμμα που λέγεται υποδιαστολή.


3 Στο πρώτο μέρος γράφουμε τους αριθμούς όπως τους γνωρίσαμε στις μικρότερες τάξεις, δηλαδή με τις μονάδες τους, τις δεκάδες τους κλπ.

4 Στο δεύτερο μέρος γράφουμε τους αριθμούς πάλι με μια συγκεκριμένη σειρά, δηλαδή πρώτα τα δέκατα, ύστερα τα εκατοστά και στο τέλος τα χιλιοστά.


Τόσο στο ακέραιο όσο και στο δεκαδικό μέρος κάθε τάξη είναι 10 φορές μεγαλύτερη από την αμέσως επόμενη προς τα δεξιά της. Έτσι:

1 δεκάδα =
1 εκατοντάδα =

ΑΛΛΑ

1 δέκατο =
1 εκατοστό =
 10 μονάδες
 10 δεκάδες

 ΚΑΙ:

 10 εκατοστά
 10 χιλιοστά

Οι δεκαδικοί διαβάζονται με δύο τρόπους:

452,26 μ.
  • 452 κόμμα 26 μέτρα
  • 452 μέτρα και 26 εκατοστά (του μέτρου)
0,26 μ.
  • 0 κόμμα 26 μέτρα
  • 26 εκατοστά (του μέτρου)

Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΔεκαδικοί αριθμοίΚόμικς – Σκίτσα
ΕΙΚΟΝΕΣ: Μαθηματικά ΣΤ΄ Δημοτικού (1), podilato98.blogspot.com (2-3)

Περιγραφή

Στις περιγραφές χρησιμοποιούμε κατά κανόνα ενεστώτα, ενώ φροντίζουμε τα ουσιαστικά και τα ρήματά μας:
Τα ουσιαστικά γίνονται πιο συγκεκριμένα με τους κατάλληλους επιθετικούς προσδιορισμούς (επίθετα, επιθετικές μετοχές κ.ά.).
Τα ρήματα γίνονται πιο συγκεκριμένα με τους κατάλληλους τοπικούς προσδιορισμούς, δηλαδή επιρρήματα ή φράσεις που φανερώνουν τόπο.

Μερικοί τοπικοί προσδιορισμοί:
  • πάνω, κάτω
  • δεξιά, αριστερά
  • δίπλα, εκεί
  • πιο πέρα, στηv άκρη
  • κοντά στο σημείο εκείνο
  • στο πίσω μέρος
  • τριγύρω, απέναντι

1. Όταν περιγράφουμε έναν άνθρωπο



Αναφέρουμε:
  • Ποιο είναι το όνομα και η ηλικία του, πού μένει, με τι ασχολείται.
  • Πόσο συχνά τον βλέπουμε, ποια είναι η σχέση μας μαζί του.
  • Πώς μοιάζει (εξωτερική εμφάνιση), ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
  • Πώς είναι ο χαρακτήρας του, οι συνήθειές του.
  • Τι κάνουμε μαζί.
  • Περιστατικά σχετικά με αυτόν.
  • Συναισθήματα και σκέψεις για το πρόσωπο αυτό.

2. Όταν περιγράφουμε ένα αντικείμενο

Αναφέρουμε:
  • Πού βρίσκεται, πώς το λένε, πώς είναι (γενική εντύπωση, σχήμα, μέγεθος, χρώμα).
  • Περιγραφή με μια λογική σειρά (από έξω προς τα μέσα, από πάνω προς τα κάτω κλπ.).
  • Πώς είναι φτιαγμένο, από τι υλικά.
  • Πώς χρησιμοποιείται.
  • Πώς το αποκτήσαμε (αν είναι δικό μας).
  • Περιστατικά σχετικά με αυτό.
  • Συναισθήματα και σκέψεις για όλα τα παραπάνω.

3. Όταν περιγράφουμε ένα κτίριο


Αναφέρουμε:
  • Πού βρίσκεται, τι σχέση έχουμε με αυτό.
  • Πότε χτίστηκε, ποια είναι η ιστορία του, κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που έχει.
  • Εξωτερική περιγραφή: σχήμα, μέγεθος, χρώμα, εμφάνιση από μακριά.
  • Εσωτερική περιγραφή: πώς είναι από μέσα, λειτουργία, χώροι, έπιπλα.
  • Χρήση από τους ανθρώπους που μένουν ή έμεναν σ’ αυτό. Γνωρίζουμε κάτι για τη ζωή τους;
  • Διαφορετική εμφάνιση σε ειδικές περιπτώσεις (γιορτή, χιόνι κλπ.).
  • Ποια συναισθήματα ή σκέψεις μάς προκαλεί.

4. Όταν περιγράφουμε έναν χώρο που γνωρίσαμε

Αναφέρουμε:
  • Πού ήταν αυτός ο χώρος, πώς ήταν από έξω και πώς από μέσα.
  • Ποιος ήταν ο λόγος που μας έκανε να τον αγαπήσουμε ή, απλώς, να τον γνωρίσουμε.
  • Τι κάνουν οι άνθρωποι εκεί, τι κάναμε εμείς, ποιους συναντούσαμε.
  • Τι σκεφτόμασταν και πώς νιώθαμε κάθε φορά που βρισκόμασταν εκεί.

5. Όταν περιγράφουμε έναν τόπο που έχουμε επισκεφτεί

Ζάκυνθος

Αναφέρουμε:
  • Πότε και πώς πρωτοπήγαμε εκεί, για ποιο λόγο.
  • Γενική εικόνα: τι βλέπει κανείς με μια πρώτη ματιά, τι του κάνει εντύπωση.
  • Περιγραφή του τόπου (ό,τι είδαμε με τη σειρά).
  • Τι κάναμε εκεί.
  • Περιστατικά σχετικά με τον τόπο.
  • Συναισθήματα και σκέψεις για όλα τα παραπάνω.

6. Όταν περιγράφουμε μια χώρα

Αναφέρουμε:
  • Ποιο είναι το όνομά της.
  • Πού βρίσκεται.
  • Στοιχεία για τη ζωή εκεί: πληθυσμός, γλώσσα, θρησκεύματα, κλίμα κ.ά.



ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού, egpaid.blogspot.com, blogs.sch.gr/anianiouris
ΕΙΚΟΝΕΣ: nineteen77.net, pestrap.wordpress.com, greecephotos.xf.cz, Γραμματική Ε΄-ΣΤ΄ Δημοτικού

Η Γη ως ουράνιο σώμα

Η Γη είναι ο μοναδικός πλανήτης στον οποίο γνωρίζουμε ότι υπάρχει ζωή. Κατοικείται από τους ανθρώπους και εκατομμύρια άλλα είδη. Σχηματίστηκε πριν περίπου 4,5 δισεκατομμύρια έτη και έχει έναν φυσικό δορυφόρο, τη Σελήνη.

* Το όνομά της προέρχεται από την αρχαιοελληνική θεά Γαία.


Όταν αναφερόμαστε στον πλανήτη, σημειώνουμε κεφαλαίο γράμμα στην αρχή: «Η Γη είναι ένα ουράνιο σώμα», αλλά: «Η βροχή έπεσε στη γη».

Το σχήμα της Γης

Η Γη έχει σχήμα σχεδόν σφαιρικό, ελαφρά συμπιεσμένο στις κορυφές (τους πόλους) και διογκωμένο στη μέση. Το σχήμα αυτό λέγεται γεωειδές.

Η διάμετρος που περνάει από τη μέση είναι μεγαλύτερη από τη διάμετρο που περνάει από τη μία κορυφή μέχρι την άλλη.

Αν ο πλανήτης μας ήταν πορτοκάλι, θα παρατηρούσαμε ότι η οριζόντια τομή (αριστερά) είναι μεγαλύτερη από την κάθετη

Οι δύο κινήσεις της Γης

1 Η Γη, όπως και η υδρόγειος σφαίρα στην τάξη μας, κινείται γύρω από τον νοητό (φανταστικό) της άξονα από τα δυτικά προς τα ανατολικά. Η κίνηση αυτή της Γης γύρω από τον εαυτό της λέγεται περιστροφή.

Μία πλήρης περιστροφή χρειάζεται 24 ώρες.


2 Η Γη κινείται επίσης και γύρω από τον Ήλιο (με ταχύτητα σχεδόν 107.000 χλμ. την ώρα). Η κίνησή της αυτή λέγεται περιφορά.

Μία πλήρης περιφορά διαρκεί 365 ημέρες και 6 ώρες, δηλαδή 1 έτος και 6 ώρες.


Αυτές οι 6 ώρες σε τέσσερα χρόνια σχηματίζουν μία ακόμη ημέρα, ένα ακόμη 24ωρο. Για να μην έχουμε πρόβλημα, λοιπόν, και αλλάζουμε χρόνο το μεσημέρι ή το απόγευμα (!), λέμε ότι η Γη περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο σε 365 μέρες ακριβώς, ενώ κάθε 4 έτη προσθέτουμε μία επιπλέον ημέρα στον Φεβρουάριο, που έτσι κι αλλιώς είναι «Κουτσοφλέβαρος».

Τα έτη με τις 366 ημέρες λέγονται δίσεκτα. Για να τα βρίσκουμε αρκεί να θυμόμαστε το κριτήριο διαιρετότητας ενός αριθμού με το τέσσερα: πρέπει τα δύο τελευταία ψηφία του να διαιρούνται ακριβώς με αυτό.

* Παράδειγμα: 2016 → 16 : 4 = 4

Η απόσταση της Γης από τον Ήλιο δεν είναι σταθερή. Αυτό οφείλεται στην ελλειπτική τροχιά που διαγράφει, καθώς κινείται γύρω του: κάποτε είναι πιο κοντά και κάποτε πιο μακριά από αυτόν.




Η τροχιά της Γης δεν είναι κυκλική αλλά ελλειπτική

Οι κινήσεις της Γης στη ζωή μας

1 Η περιστροφή της Γης έχει ως συνέπεια στη χώρα μας την εναλλαγή της μέρας και της νύχτας.

2 Η περιφορά της Γης έχει ως συνέπεια στη χώρα μας την εναλλαγή των τεσσάρων εποχών.




Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΓεωγραφίαΔιάστημα
ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Γεωγραφία ΣΤ΄ Δημοτικού, el.wikipedia.org
ΕΙΚΟΝΕΣ: Γεωγραφία ΣΤ΄ Δημοτικού (1-2,5), edc.uoc.gr/~odysseas (3), snyder7hills.org (4), podilato98.blogspot.com (6)