Τον τελευταίο μήνα τα περισσότερα καινούργια οχήματα στη Νορβηγία ήταν ηλεκτροκίνητα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Απρίλιος 2019
Όντας μόλις μερικά χιλιόμετρα μακριά από τον αρκτικό κύκλο, η γραφική πόλη του Όσλο αποτελεί μια από τις πλέον απομακρυσμένες πρωτεύουσες της Ευρώπης. Παρ’ όλα αυτά, το Όσλο βρίσκεται στην καρδιά του ευρωπαϊκού αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής, κερδίζοντας μάλιστα φέτος τον τίτλο της Πράσινης Πρωτεύουσας της Ευρώπης.
Πράγματι, στα καθαρά νερά που πλαισιώνουν την πόλη συναντά κανείς φεριμπότ που κινούνται εξ ολοκλήρου με υδροηλεκτρική ενέργεια, ενώ κατά τη διάρκεια των παγερών μηνών του χειμώνα τα περισσότερα σπίτια θερμαίνονται χάρη σε εγκαταστάσεις καύσης απορριμμάτων.
Το εντυπωσιακότερο φαινόμενο όλων, ωστόσο, αφορά τα οχήματα των ίδιων των κατοίκων, που χάρισαν πρόσφατα στην πρωτεύουσα της Νορβηγίας ένα αξιοσημείωτο ρεκόρ. Ο λόγος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία για πρώτη φορά στην Ιστορία ξεπέρασαν σε αριθμό πωλήσεων τα υβριδικά και τα παραδοσιακά Ι.Χ. που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα για τη λειτουργία τους. Τον μήνα που μας πέρασε δύο στα τρία καινούργια οχήματα που κυκλοφόρησαν στους δρόμους της σκανδιναβικής χώρας ήταν ηλεκτροκίνητα.
Πολυετής προσπάθεια
Ο εντυπωσιακός ρυθμός υιοθέτησης των πρωτοποριακών ηλεκτρικών οχημάτων στη Νορβηγία μπορεί να αυξήθηκε εκθετικά τα τελευταία δύο χρόνια, όμως είναι αποτέλεσμα μιας πολυετούς προσπάθειας από την κυβέρνηση, η οποία έχει τις ρίζες της στις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Η στρατηγική της επιτυχίας βασίστηκε κυρίως σε μια σειρά δελεαστικών κινήτρων για τους Νορβηγούς πολίτες που προτιμούν τα ηλεκτροκίνητα: Οι κάτοχοι οχημάτων μηδενικών εκπομπών δεν πληρώνουν τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας με την αγορά του αυτοκινήτου και απαλλάσσονται επίσης από τους φόρους διοξειδίου του άνθρακα και οξειδίου του αζώτου που επιβάλλονται στα οχήματα φυσικού αερίου και πετρελαίου.
Παράλληλα, εδώ και μερικά χρόνια οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν να περνούν τα διόδια δίχως κόστος, να χρησιμοποιούν τις λωρίδες των λεωφορείων για να αποφεύγουν την κίνηση, αλλά και να μεταφέρουν δωρεάν τα οχήματά τους μέσω των νορβηγικών πλοίων.
Επομένως, υπολογίζεται πως ένας ιδιοκτήτης ηλεκτροκίνητου μπορεί να ταξιδέψει από το Όσλο στα εντυπωσιακά νορβηγικά φιορδ με σχεδόν το μισό συνολικό κόστος μεταφοράς. Τα κίνητρα αναμένεται να απομακρυνθούν σταδιακά μέχρι το 2021, ωστόσο έχουν ήδη συνδράμει σε αξιοσημείωτο βαθμό στην ταχύτατη υιοθέτηση πράσινων οχημάτων.
Πέρα από τα νεύματα στους Νορβηγούς καταναλωτές, οι Αρχές της σκανδιναβικής χώρας έχουν υιοθετήσει μια σειρά από πρωτοβουλίες που παρέχουν το κατάλληλο πλαίσιο για την άνθηση των περιβαλλοντικών οχημάτων.
Ήδη από το 2011 στη Νορβηγία λειτουργούσαν 3.000 σταθμοί φόρτισης ηλεκτροκινήτων (στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν μόλις 50 σημεία φόρτισης). Εν έτει 2019 η σκανδιναβική χώρα παρέχει πλέον πάνω από 8.000 σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ταυτόχρονα λανσάρει και ένα πρωτοποριακό σύστημα φόρτισης ηλεκτρικών ταξί που γεμίζουν τις μπαταρίες τους μέσω της τεχνολογίας WiFi.
Μέσα στους επόμενους μήνες η κυβέρνηση θα εγκαταστήσει δεκάδες πλάκες φόρτισης σε πιάτσες και κεντρικά σημεία στάθμευσης των ταξί, χτίζοντας έτσι την πρώτη ασύρματη υποδομή ταχείας επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο.
Η Νορβηγία παρέχει πάνω από 8.000 σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
Χάρη στις τολμηρές πολιτικές και τα δεκάδες κίνητρα στους καταναλωτές δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός πως η μικρή σκανδιναβική χώρα των πέντε εκατομμυρίων κατοίκων έχει μεταμορφωθεί σε παγκόσμια πρωτεύουσα της πράσινης μετακίνησης.
Έπειτα από τα ενθαρρυντικά στοιχεία για τον ρυθμό της υιοθέτησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, το νορβηγικό Κοινοβούλιο ανακοίνωσε την πρόθεσή του να θεσπίσει κανονισμό που θα απαιτεί έως το 2025 όλα τα καινούργια αυτοκίνητα της χώρας να είναι ηλεκτρικά.
Το εντυπωσιακό είναι πως οι πολίτες αγκαλιάζουν θερμά κάθε περιβαλλοντική πρωτοβουλία —το 75% των Νορβηγών δηλώνουν τυφλή εμπιστοσύνη σε οποιοδήποτε περιβαλλοντικό βήμα της κυβέρνησης προκειμένου να μηδενιστούν οι ρύποι μέχρι το 2030.
ΕιδήσειςΕνέργειαΚλιματική κρίσηΜετακινήσεις
ΠΗΓΗ: Η Καθημερινή (12.04.2019)
ΕΙΚΟΝΑ: czechcrunch.cz
ΕΙΚΟΝΑ: czechcrunch.cz
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου