19 Σεπ 2019

Οι δεκαδικοί αριθμοί

Αριθμοί με... συνοδεία!


Οι φυσικοί αριθμοί δεν επαρκούν για να εκφράσουμε κάποιες μετρήσεις με ακρίβεια. Έτσι χρησιμοποιούμε ένα άλλο είδος αριθμών που ονομάζονται δεκαδικοί αριθμοί.

Για παράδειγμα, όλοι στην αίθουσα του σχολείου είμαστε ψηλότεροι από 1 μέτρο, αλλά δε μας λες και δίμετρους! Χρειαζόμαστε, λοιπόν, κάποιους αριθμούς που θα βρίσκονται ανάμεσα στο 1 και στο 2.

Οι δεκαδικοί αριθμοί περιλαμβάνουν ολόκληρες μονάδες και κομμάτια τους.

1 Αποτελούνται από δύο μέρη, το ακέραιο και το δεκαδικό.

2 Ανάμεσα στα δύο μέρη, για να τα ξεχωρίζουμε, σημειώνουμε ένα ειδικό κόμμα που λέγεται υποδιαστολή.


3 Στο πρώτο μέρος γράφουμε τους αριθμούς όπως τους γνωρίσαμε στις μικρότερες τάξεις, δηλαδή με τις μονάδες τους, τις δεκάδες τους κλπ.

4 Στο δεύτερο μέρος γράφουμε τους αριθμούς πάλι με μια συγκεκριμένη σειρά, δηλαδή πρώτα τα δέκατα, ύστερα τα εκατοστά και στο τέλος τα χιλιοστά.


Τόσο στο ακέραιο όσο και στο δεκαδικό μέρος κάθε τάξη είναι 10 φορές μεγαλύτερη από την αμέσως επόμενη προς τα δεξιά της. Έτσι:

1 δεκάδα =
1 εκατοντάδα =

ΑΛΛΑ

1 δέκατο =
1 εκατοστό =
 10 μονάδες
 10 δεκάδες

 ΚΑΙ:

 10 εκατοστά
 10 χιλιοστά

Οι δεκαδικοί διαβάζονται με δύο τρόπους:

452,26 μ.
  • 452 κόμμα 26 μέτρα
  • 452 μέτρα και 26 εκατοστά (του μέτρου)
0,26 μ.
  • 0 κόμμα 26 μέτρα
  • 26 εκατοστά (του μέτρου)

Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΔεκαδικοί αριθμοίΚόμικς – Σκίτσα
ΕΙΚΟΝΕΣ: Μαθηματικά ΣΤ΄ Δημοτικού (1), podilato98.blogspot.com (2-3)

Περιγραφή

Στις περιγραφές χρησιμοποιούμε κατά κανόνα ενεστώτα, ενώ φροντίζουμε τα ουσιαστικά και τα ρήματά μας:
Τα ουσιαστικά γίνονται πιο συγκεκριμένα με τους κατάλληλους επιθετικούς προσδιορισμούς (επίθετα, επιθετικές μετοχές κ.ά.).
Τα ρήματα γίνονται πιο συγκεκριμένα με τους κατάλληλους τοπικούς προσδιορισμούς, δηλαδή επιρρήματα ή φράσεις που φανερώνουν τόπο.

Μερικοί τοπικοί προσδιορισμοί:
  • πάνω, κάτω
  • δεξιά, αριστερά
  • δίπλα, εκεί
  • πιο πέρα, στηv άκρη
  • κοντά στο σημείο εκείνο
  • στο πίσω μέρος
  • τριγύρω, απέναντι

1. Όταν περιγράφουμε έναν άνθρωπο



Αναφέρουμε:
  • Ποιο είναι το όνομα και η ηλικία του, πού μένει, με τι ασχολείται.
  • Πόσο συχνά τον βλέπουμε, ποια είναι η σχέση μας μαζί του.
  • Πώς μοιάζει (εξωτερική εμφάνιση), ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
  • Πώς είναι ο χαρακτήρας του, οι συνήθειές του.
  • Τι κάνουμε μαζί.
  • Περιστατικά σχετικά με αυτόν.
  • Συναισθήματα και σκέψεις για το πρόσωπο αυτό.

2. Όταν περιγράφουμε ένα αντικείμενο

Αναφέρουμε:
  • Πού βρίσκεται, πώς το λένε, πώς είναι (γενική εντύπωση, σχήμα, μέγεθος, χρώμα).
  • Περιγραφή με μια λογική σειρά (από έξω προς τα μέσα, από πάνω προς τα κάτω κλπ.).
  • Πώς είναι φτιαγμένο, από τι υλικά.
  • Πώς χρησιμοποιείται.
  • Πώς το αποκτήσαμε (αν είναι δικό μας).
  • Περιστατικά σχετικά με αυτό.
  • Συναισθήματα και σκέψεις για όλα τα παραπάνω.

3. Όταν περιγράφουμε ένα κτίριο


Αναφέρουμε:
  • Πού βρίσκεται, τι σχέση έχουμε με αυτό.
  • Πότε χτίστηκε, ποια είναι η ιστορία του, κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που έχει.
  • Εξωτερική περιγραφή: σχήμα, μέγεθος, χρώμα, εμφάνιση από μακριά.
  • Εσωτερική περιγραφή: πώς είναι από μέσα, λειτουργία, χώροι, έπιπλα.
  • Χρήση από τους ανθρώπους που μένουν ή έμεναν σ’ αυτό. Γνωρίζουμε κάτι για τη ζωή τους;
  • Διαφορετική εμφάνιση σε ειδικές περιπτώσεις (γιορτή, χιόνι κλπ.).
  • Ποια συναισθήματα ή σκέψεις μάς προκαλεί.

4. Όταν περιγράφουμε έναν χώρο που γνωρίσαμε

Αναφέρουμε:
  • Πού ήταν αυτός ο χώρος, πώς ήταν από έξω και πώς από μέσα.
  • Ποιος ήταν ο λόγος που μας έκανε να τον αγαπήσουμε ή, απλώς, να τον γνωρίσουμε.
  • Τι κάνουν οι άνθρωποι εκεί, τι κάναμε εμείς, ποιους συναντούσαμε.
  • Τι σκεφτόμασταν και πώς νιώθαμε κάθε φορά που βρισκόμασταν εκεί.

5. Όταν περιγράφουμε έναν τόπο που έχουμε επισκεφτεί

Ζάκυνθος

Αναφέρουμε:
  • Πότε και πώς πρωτοπήγαμε εκεί, για ποιο λόγο.
  • Γενική εικόνα: τι βλέπει κανείς με μια πρώτη ματιά, τι του κάνει εντύπωση.
  • Περιγραφή του τόπου (ό,τι είδαμε με τη σειρά).
  • Τι κάναμε εκεί.
  • Περιστατικά σχετικά με τον τόπο.
  • Συναισθήματα και σκέψεις για όλα τα παραπάνω.

6. Όταν περιγράφουμε μια χώρα

Αναφέρουμε:
  • Ποιο είναι το όνομά της.
  • Πού βρίσκεται.
  • Στοιχεία για τη ζωή εκεί: πληθυσμός, γλώσσα, θρησκεύματα, κλίμα κ.ά.



ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού, egpaid.blogspot.com, blogs.sch.gr/anianiouris
ΕΙΚΟΝΕΣ: nineteen77.net, pestrap.wordpress.com, greecephotos.xf.cz, Γραμματική Ε΄-ΣΤ΄ Δημοτικού

18 Σεπ 2019

Παρατηρώντας τον πλανήτη Γη

Πατήστε στην εικόνα

Γεωγραφία

Η Γη ως ουράνιο σώμα

Η Γη είναι ο μοναδικός πλανήτης στον οποίο γνωρίζουμε ότι υπάρχει ζωή. Κατοικείται από τους ανθρώπους και εκατομμύρια άλλα είδη. Σχηματίστηκε πριν περίπου 4,5 δισεκατομμύρια έτη και έχει έναν φυσικό δορυφόρο, τη Σελήνη.

* Το όνομά της προέρχεται από την αρχαιοελληνική θεά Γαία.


Όταν αναφερόμαστε στον πλανήτη, σημειώνουμε κεφαλαίο γράμμα στην αρχή: «Η Γη είναι ένα ουράνιο σώμα», αλλά: «Η βροχή έπεσε στη γη».

Το σχήμα της Γης

Η Γη έχει σχήμα σχεδόν σφαιρικό, ελαφρά συμπιεσμένο στις κορυφές (τους πόλους) και διογκωμένο στη μέση. Το σχήμα αυτό λέγεται γεωειδές.

Η διάμετρος που περνάει από τη μέση είναι μεγαλύτερη από τη διάμετρο που περνάει από τη μία κορυφή μέχρι την άλλη.

Αν ο πλανήτης μας ήταν πορτοκάλι, θα παρατηρούσαμε ότι η οριζόντια τομή (αριστερά) είναι μεγαλύτερη από την κάθετη

Οι δύο κινήσεις της Γης

1 Η Γη, όπως και η υδρόγειος σφαίρα στην τάξη μας, κινείται γύρω από τον νοητό (φανταστικό) της άξονα από τα δυτικά προς τα ανατολικά. Η κίνηση αυτή της Γης γύρω από τον εαυτό της λέγεται περιστροφή.

Μία πλήρης περιστροφή χρειάζεται 24 ώρες.


2 Η Γη κινείται επίσης και γύρω από τον Ήλιο (με ταχύτητα σχεδόν 107.000 χλμ. την ώρα). Η κίνησή της αυτή λέγεται περιφορά.

Μία πλήρης περιφορά διαρκεί 365 ημέρες και 6 ώρες, δηλαδή 1 έτος και 6 ώρες.



Αυτές οι 6 ώρες σε τέσσερα χρόνια σχηματίζουν μία ακόμη ημέρα, ένα ακόμη 24ωρο. Για να μην έχουμε πρόβλημα, λοιπόν, και αλλάζουμε χρόνο το μεσημέρι ή το απόγευμα (!), λέμε ότι η Γη περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο σε 365 μέρες ακριβώς, ενώ κάθε 4 έτη προσθέτουμε μία επιπλέον ημέρα στον Φεβρουάριο, που έτσι κι αλλιώς είναι «Κουτσοφλέβαρος».

Τα έτη με τις 366 ημέρες λέγονται δίσεκτα. Για να τα βρίσκουμε αρκεί να θυμόμαστε το κριτήριο διαιρετότητας ενός αριθμού με το τέσσερα: πρέπει τα δύο τελευταία ψηφία του να διαιρούνται ακριβώς με αυτό.

* Παράδειγμα: 2016 → 16 : 4 = 4

Η απόσταση της Γης από τον Ήλιο δεν είναι σταθερή. Αυτό οφείλεται στην ελλειπτική τροχιά που διαγράφει, καθώς κινείται γύρω του: κάποτε είναι πιο κοντά και κάποτε πιο μακριά από αυτόν.




Η τροχιά της Γης δεν είναι κυκλική αλλά ελλειπτική

Οι κινήσεις της Γης στη ζωή μας

1 Η περιστροφή της Γης έχει ως συνέπεια στη χώρα μας την εναλλαγή της μέρας και της νύχτας.

2 Η περιφορά της Γης έχει ως συνέπεια στη χώρα μας την εναλλαγή των τεσσάρων εποχών.





Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΓεωγραφίαΔιάστημα
ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Γεωγραφία ΣΤ΄ Δημοτικού, el.wikipedia.org
ΕΙΚΟΝΕΣ: Γεωγραφία ΣΤ΄ Δημοτικού (1-2,5), edc.uoc.gr/~odysseas (3), snyder7hills.org (4), podilato98.blogspot.com (6)

▼ Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα