7 Απρ 2024

Το ρήμα «έχω»

Ελλειπτικό και βοηθητικό!

Το «έχω» είναι ελλειπτικό ρήμα. Συναντάται μόνο στους συνεχείς χρόνους (και εγκλίσεις) και δεν έχει αοριστικό θέμα.

Επιπλέον, ο παρατατικός του —που χρησιμοποιείται και στη θέση του αορίστου— σχηματίζεται με την αρχαία αύξηση «ει-»:


Ενεστώτας

έχω
έχεις
έχει

έχουμε
έχετε
έχουν*

Παρατατικός

είχα
είχες
είχε

είχαμε
είχατε
είχαν*

Συνεχής μέλλοντας

θα έχω


* Εναλλακτικοί τύποι: έχουνε, είχανε

Το «έχω», όμως, είναι και βοηθητικό ρήμα. Με τη βοήθειά του φτιάχνονται οι τρεις συντελεσμένοι χρόνοι:


Τα σύνθετα του «έχω»

1 Τα περισσότερα σύνθετα είναι και αυτά ελλειπτικά:

εξέχω (προεξέχω)
  • εξείχα (προεξείχα)
  • θα εξέχω (θα προεξέχω)

κατέχω
  • κατείχα
  • θα κατέχω

περιέχω (εμπεριέχω)
  • περιείχα (εμπεριείχα)
  • θα περιέχω (θα εμπεριέχω)

υπερέχω
  • υπερείχα
  • θα υπερέχω
προέχει
  • προείχε
  • θα προέχει


2 Μερικά έχουν και αοριστικό θέμα (από τον αρχαίο αόριστο «έσχον, έσχες, έσχε»), αλλά ο αόριστός τους είναι δύσχρηστος και αναπληρώνεται από τον παρατατικό.

Λίγη προσοχή, ωστόσο, χρειάζεται στον απλό μέλλοντα και στους συντελεσμένους χρόνους:

μετέχω
  • μετείχα
  • θα μετέχω, θα μετάσχω
  • έχω μετάσχει

συμμετέχω
  • συμμετείχα
  • θα συμμετέχω, θα συμμετάσχω
  • έχω συμμετάσχει

παρέχω
  • παρείχα
  • θα παρέχω, θα παράσχω
  • έχω παράσχει

απέχω
  • απείχα
  • θα απέχω, θα απόσχω
  • έχω απόσχει

Ο αρχαίος αόριστος του «έχω» έχει επιβιώσει και στη λόγια φράση «πόθεν έσχες» (= από πού απέκτησες, ενν. την περιουσία σου).

3 Τέλος, υπάρχουν και δύο σύνθετα που έχουν προσαρμοστεί στη σύγχρονη γλώσσα μας και σχηματίζουν όλους τους χρόνους κανονικά:

αντέχω
  • άντεχα, άντεξα
  • θα αντέχω, θα αντέξω
  • έχω αντέξει

προσέχω
  • πρόσεχα, πρόσεξα
  • θα προσέχω, θα προσέξω
  • έχω προσέξει

Ρήματα
ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Γραμματική Ε΄-ΣΤ΄ Δημοτικού, Λεξικό της κοινής νεοελληνικής
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com (1-3), healthweb.gr (4)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

▼ Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα