4 Απρ 2024

Τα σύνθετα του «βαίνω»

Προσοχή στον αόριστο!

Το λόγιο ρήμα «βαίνω» μας έχει χαρίσει μερικά πολύ όμορφα και χρήσιμα ρήματα:
  • επεμβαίνω, μεταβαίνω
  • παραβαίνω, παρεμβαίνω
  • προβαίνω, υπερβαίνω
  • αποβαίνει, συμβαίνει


Το μόνο τους πρόβλημα είναι πως τα περισσότερα πρόσωπα του αορίστου σχηματίζονται με αρχαίες καταλήξεις, κάτι που μας ξενίζει ή και μας μπερδεύει.

Επίσης, χρειάζεται λίγη προσοχή ο τόνος του απλού μέλλοντα και των συντελεσμένων χρόνων.

Σχηματισμός των χρόνων

1 Στους συνεχείς χρόνους δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, πέρα από τις συνηθισμένες μικροαλλαγές που προκαλεί η εσωτερική αύξηση του παρατατικού:


Ενεστώτας

μετα-βαίνω
μετα-βαίνεις
μετα-βαίνει

μετα-βαίνουμε
μετα-βαίνετε
μετα-βαίνουν

Παρατατικός

μετ-έβαινα
μετ-έβαινες
μετ-έβαινε

μετα-βαίναμε
μετα-βαίνατε
μετ-έβαιναν

Συνεχής μέλλοντας

θα μετα-βαίνω


2 Στον αόριστο χρειάζονται προσοχή τα πρόσωπα που παίρνουν αύξηση, γιατί οι καταλήξεις τους προέρχονται από τα αρχαία ελληνικά:


μεταβαίνω

μετ-έβην
μετ-έβης
μετ-έβη

μετα-βήκαμε
μετα-βήκατε
μετ-έβησαν


παραβαίνω

παρ-έβην
παρ-έβης
παρ-έβη

παρα-βήκαμε
παρα-βήκατε
παρ-έβησαν


προβαίνω

προ-έβην
προ-έβης
προ-έβη

προ-βήκαμε
προ-βήκατε
προ-έβησαν


υπερβαίνω

υπερ-έβην
υπερ-έβης
υπερ-έβη

υπερ-βήκαμε
υπερ-βήκατε
υπερ-έβησαν


αποβαίνει



απ-έβη



απ-έβησαν


συμβαίνει



συν-έβη



συν-έβησαν



Με τον ίδιο τρόπο κλίνονται και τα ρήματα που έχουν δύο προθέσεις:


επεμβαίνω

επεν-έβην
επεν-έβης
επεν-έβη

επεμ-βήκαμε
επεμ-βήκατε
επεν-έβησαν


παρεμβαίνω

παρεν-έβην
παρεν-έβης
παρεν-έβη

παρεμ-βήκαμε
παρεμ-βήκατε
παρεν-έβησαν


3 Στον απλό μέλλοντα και στους συντελεσμένους χρόνους ο τόνος κατεβαίνει στη λήγουσα:

μεταβαίνω / μετέβην
  • θα μεταβώ
  • έχω μεταβεί

παραβαίνω / παρέβην
  • θα παραβώ
  • έχω παραβεί

προβαίνω / προέβην
  • θα προβώ
  • έχω προβεί

υπερβαίνω / υπερέβην
  • θα υπερβώ
  • έχω υπερβεί
αποβαίνει / απέβη
  • θα αποβεί
  • έχει αποβεί

συμβαίνει / συνέβη
  • θα συμβεί
  • έχει συμβεί

Τα ρήματα, όμως, που έχουν δύο προθέσεις συνήθως κρατούν τον τόνο στην παραλήγουσα:

επεμβαίνω / επενέβην
  • θα επέμβω
  • έχω επέμβει

παρεμβαίνω / παρενέβην
  • θα παρέμβω
  • έχω παρέμβει


Εύκολες εξαιρέσεις

Τρία σύνθετα του «-βαίνω» έχουν προσαρμοστεί στη γλώσσα μας και σχηματίζουν τον αόριστο με τις σύγχρονες καταλήξεις:

ανεβαίνω (αρχαία ελληνικά: αναβαίνω)
  • ανέβηκα
  • θα ανέβω – θα ανεβώ
  • έχω ανέβει – έχω ανεβεί
κατεβαίνω (αρχαία ελληνικά: καταβαίνω)
  • κατέβηκα
  • θα κατέβω – θα κατεβώ
  • έχω κατέβει – έχω κατεβεί
διαβαίνω
  • διάβηκα
  • θα διαβώ
  • έχω διαβεί

Και κάτι ακόμη

Μερικά ρήματα σε «-βαίνω» δεν έχουν σχέση με το ομώνυμο ρήμα, οπότε οι καταλήξεις τους δεν παρουσιάζουν κάποια δυσκολία σε κανέναν χρόνο:
  • ακριβαίνω
  • βουβαίνω
  • κατα-λαβαίνω, προ-λαβαίνω

Ρήματα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

▼ Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα