ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ
Νοέμβριος 2019
Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται σε μια περίοδο μεγάλων ανατροπών και ανασχηματισμού ενόψει της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης. Αυτή η μεταμόρφωση του κλάδου, των δρόμων, των οχημάτων και των οδηγών επηρεάζει και όλους εκείνους που εντάσσονται στη συγκεκριμένη αγορά είτε είναι εταιρείες εξαρτημάτων, είτε ελαστικών, είτε λιπαντικών.
Όπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμα το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, οι δραστηριότητες των εταιρειών λιπαντικών, που αποτιμώνται σήμερα στα 146 δισ. δολάρια παγκοσμίως, κινδυνεύουν να έχουν την ίδια τύχη με την Kodak και το φωτογραφικό φιλμ —ο κάποτε κολοσσός δεν αντιλήφθηκε έγκαιρα την επανάσταση της ψηφιακής φωτογραφίας και άργησε να προσαρμοστεί, αν και ήταν η πρώτη εταιρεία που κατασκεύασε ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.
Σε όλο το εύρος του κλάδου του αυτοκινήτου, από τη γερμανική
Volkswagen μέχρι την ιαπωνική
Nissan, οι εταιρείες στρέφονται σε μοντέλα που κινούνται κάνοντας χρήση μπαταρίας και χρησιμοποιώντας λιγότερα υγρά λίπανσης απ’ ό,τι οι κινητήρες
εσωτερικής καύσεως.
Αναμένεται ότι η ζήτηση θα αρχίσει να φθίνει από το 2025 και μετά, οπότε οι εταιρείες λιπαντικών προβληματίζονται για την επιβίωσή τους. Σημειωτέον πως για πολλές δεκαετίες ασχολούνταν με το πώς θα μπορέσουν να κάνουν πιο αποδοτικό έναν κινητήρα, που χρησιμοποιεί βενζίνη ή πετρέλαιο και πώς θα αυξήσουν το όριο των χιλιομέτρων μεταξύ της μιας αλλαγής λαδιών και της άλλης.
Τώρα, με τα ηλεκτρικά αμάξια, έχουν να λύσουν διαφορετικά ζητήματα, μιας και αυτά χρησιμοποιούν συνήθως 40 διαφορετικές λιπαντικές ουσίες: Χρειάζονται λάδια για να αποψύχουν και να λιπαίνουν τον κινητήρα, ενώ ταυτοχρόνως προστατεύουν τα ηλεκτρονικά συστήματα του οχήματος και είναι συμβατά με μη μεταλλικά υλικά, όπως το πλαστικό.
«Έχω πλήρως συνειδητοποιήσει πως ο κόσμος αλλάζει και θα ήθελα να προσπαθήσουμε να αντιδράσουμε και να μη βρεθούμε στη θέση της Kodak», επισημαίνει ο Ντέιβ Χολ, βετεράνος του κλάδου επί 30 έτη και υπεύθυνος των αλλαγών στη σειρά των λιπαντικών
Castrol της BP, ώστε να προσαρμοστούν στις ανάγκες της ηλεκτροκίνησης.
Βέβαια, όπως παρατηρεί το Bloomberg, στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα η έμφαση δίνεται κυρίως στην απόδοση της μπαταρίας και στον σχεδιασμό της, ενώ έπονται τα λιπαντικά. Εξάλλου, μερικά από τα ηλεκτρικά χρειάζονται τα συμβατικά λάδια που συναντούμε στους κινητήρες εσωτερικής καύσεως, σύμφωνα με τον Λουτζ Λίντεμαν, επικεφαλής τεχνολογίας της εταιρείας λιπαντικών
Fuchs Petrolub.
Μεγάλοι πετρελαϊκοί οργανισμοί, οι οποίοι έχουν να δώσουν πολλές μάχες σε διάφορα μέτωπα για να προσαρμοστούν στη διεθνή εκστρατεία απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, έχουν και αυτοί επικεντρωθεί σε καινούργια προϊόντα.
Η
Royal Dutch Shell, λόγου χάριν, η μεγαλύτερη του κόσμου στα επεξεργασμένα λιπαντικά, αναπτύσσει μία σειρά υγρών ειδικά για προηγμένης τεχνολογίας κινητήρες και συστήματα μετάδοσης της κίνησης σε
υβριδικά αυτοκίνητα και ηλεκτρικά.
Τέλος, η
Total εγκαινίασε δύο μάρκες λιπαντικών για ηλεκτρικά οχήματα το 2018, ενώ η
Petronas ανακοίνωσε φέτος το δικό της προϊόν.
Από τις εφημερίδεςΕνέργειαΚλιματική κρίσηΜετακινήσεις