6 Απρ 2021

Μμμ... Βιβλία!


Περισσότερα στις αναρτήσεις που ακολουθούν:


ΑφιερώματαΚόμικς – ΣκίτσαΦιλαναγνωσία
ΕΙΚΟΝΑ: vivliotaxideutes-eu.blogspot.com (επιμέλεια: podilato98.blogspot.com)

Οι δύο σελιδοδείκτες

Από την Πόπη
Μαθήτρια της πρώτης τάξης


Φιλαναγνωσία

Η πίστα με την ντισκομπάλα

Από την Αστερένια
Μαθήτρια της πρώτης τάξης

Έχω φτιάξει μία πίστα χορού με μια ντισκομπάλα. Εκεί τα ζώα παίζουν. Είναι από πλαστελίνη και το κουτί της.


Χορός

4 Απρ 2021

Η συνταγή ενός καλού βιβλίου

Υλικά

  • Φαντασία
  • Περιπέτεια
  • Χιούμορ
  • Ζωντάνια
  • Αγωνία
  • Ελκυστική γλώσσα
  • Ωραία εικονογράφηση

Εκτέλεση

  • Ρίχνετε στη λεκάνη τη φαντασία.
  • Αμέσως μετά ρίχνετε την περιπέτεια και την αγωνία.
  • Ανακατεύετε καλά και τα αφήνετε να φουσκώσουν.
  • Αφού φουσκώσουν, ρίχνετε λίγη ζωντάνια.
  • Κατόπιν βάζετε λίγες λίγες τις λέξεις και τους τόνους, εναλλάξ με τα σημεία στίξης.
  • Αν θέλετε ρίχνετε και τις εικόνες.
  • Ανακατεύετε ελαφρά με αργές κινήσεις για να μην κόψει η σκέψη.
  • Πασπαλίζετε με χιούμορ.
  • Το βάζετε στο ταψί και το ψήνετε στον φούρνο της καρδιάς.
  • Σερβίρεται ζεστό ή κρύο.


Καλή όρεξη!



ΜαγειρέματαΦιλαναγνωσία
ΠΗΓΗ: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου (schools.ac.cy)
ΕΙΚΟΝΕΣ: univ-bolognetta.blogspot.com, 2gymnasiopallinis.blogspot.com

3 Απρ 2021

Πέντε επίκαιρα διδάγματα από την Επανάσταση του 1821

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ – Μάρτιος 2021

Του Στάθη Ν. Καλύβα
Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης, κάτοχος της έδρας Gladstone στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης

Ο πόλεμος της Ανεξαρτησίας ήταν μια στρατιωτική εξέγερση, η επιτυχία της οποίας έφερε επαναστατικές αλλαγές στις ζωές των ανθρώπων που κατοικούσαν στις περιοχές οι οποίες αποτέλεσαν το νέο ανεξάρτητο κράτος. Γι’ αυτό, άλλωστε, την περιγράφουμε και ως Επανάσταση.

Η Ελληνική Επανάσταση προετοιμάστηκε συνωμοτικά και έφθασε πολύ κοντά στην αποτυχία και την ήττα. Υπήρξε πολύμορφο και σύνθετο γεγονός και ως τέτοιο προσφέρεται για άντληση πολλών και διαφορετικών «διδαγμάτων». Θα επισημάνω πέντε τέτοια διδάγματα που έχουν ίσως ιδιαίτερη σημασία και σήμερα:

1 Κατ’ αρχάς, η εξέγερση ήταν πράξη υψηλού πολιτικού (και όχι μόνο) ρίσκου, δείγμα ακραίου ίσως πολιτικού βολονταρισμού, που όμως εντασσόταν σε μια τάση της εποχής της. Δίχως την αποκλειστική πρωτοβουλία ανθρώπων που θεωρούσαν πως βρίσκονταν στην πολιτική πρωτοπορία, η εξέγερση δε θα είχε γίνει όταν και όπως έγινε.

Δίδαγμα πρώτο λοιπόν: Δίχως ηγεσία και ρίσκο δεν υπάρχει αποτέλεσμα.

Λουδοβίκος Λιπαρίνι: «Κλέφτης»

2 Η οργάνωση της εξέγερσης βασίστηκε μεν σε συνωμοσία, όμως οι περισσότερες παραδοχές της αποδείχθηκαν λανθασμένες. Η Ρωσία δεν είχε πρόθεση να βοηθήσει τους εξεγερμένους και έτσι η επιλογή της Μολδοβλαχίας αποδείχθηκε εντελώς άστοχη. Παράλληλα, το τότε διεθνές σύστημα στράφηκε άμεσα και καθαρά εναντίον της.

Τι όμως πέτυχε τελικά η συνωμοσία; Δημιούργησε ένα δίκτυο ανθρώπων που αλλιώς δύσκολα θα έρχονταν σε επαφή μεταξύ τους, καθώς τους διέκριναν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά και κοσμοαντιλήψεις.

Δίδαγμα δεύτερο: Κάποιες φορές η επιτυχία δεν έρχεται ως αποτέλεσμα του τι έχεις σχεδιάσει, αλλά μέσα από περίεργους και απρόβλεπτους δρόμους.

Ανρί Ντεκέν: «Αποτυχημένη στρατιωτική επιχείρηση» (1826)

3 Οι εξεγερμένοι ήταν μια ετερόκλητη ομάδα: έμποροι, διανοούμενοι, κληρικοί, προύχοντες, άνθρωποι των όπλων που βρίσκονταν εντός συστήματος (αρματολοί) αλλά και εκτός (κλέφτες). Όλοι αυτοί συνυπήρξαν χωρίς πάντα (ή συνήθως) να συνεννοούνται.

Η συνύπαρξή τους δεν ήταν ούτε αυτονόητη ούτε εύκολη, ενώ οι αντιπάθειες και τα αντικρουόμενα συμφέροντα ήταν έντονα, όπως φάνηκε αργότερα με τις εμφύλιες συγκρούσεις. Ήταν όμως μονόδρομος. Δίχως τους διανοούμενους η εξέγερση θα παρέμενε ένα τοπικό γεγονός περιορισμένης εμβέλειας και δίχως τους ανθρώπους των όπλων μια φαντασίωση άκαπνων διανοουμένων.

Δίδαγμα τρίτο: Ο πλουραλισμός ανθρώπων και δεξιοτήτων είναι απαραίτητος, έστω και χωρίς σύμπνοια.

Ευγένιος Ντελακρουά: «Έφιππος Έλληνας αγωνιστής» (1856)

4 Σε μεγάλο βαθμό η εξέγερση μπόρεσε να αναπτυχθεί και να αποκτήσει το ζωτικό έρεισμα που χρειαζόταν επειδή η προσοχή του σουλτάνου ήταν στραμμένη στον Αλή Πασά, μια πολύ πιο επίφοβη απειλή για την αυτοκρατορία. Οι εξεγερμένοι Έλληνες βρήκαν έτσι τον απαραίτητο χρόνο να αναπτυχθούν, ενώ παράλληλα ο σουλτάνος εξαφάνισε τον πιο επικίνδυνο ανταγωνιστή τους.

Δίδαγμα τέταρτο: Κάποτε η συγκυρία λειτουργεί με απρόσμενα θετικό τρόπο.

Πέτερ φον Ες: «Ο Ρήγας εξάπτει τον προς ελευθερίαν των Ελλήνων έρωτα»

5 Οι εξεγερμένοι μπορεί να κέρδισαν χρόνο, όμως τελικά δεν απέφυγαν τη στρατιωτική ήττα. Τον Απρίλιο του 1827 η εξέγερση ήταν ουσιαστικά νεκρή.

Όταν όμως σώπασαν τα όπλα, μίλησε η διπλωματία. Η διπλωματική δραστηριότητα των Ελλήνων και η συστηματική εκστρατεία στο πεδίο της κοινής γνώμης των ευρωπαϊκών χωρών συνέβαλαν στην πραγματοποίηση της διεθνούς επέμβασης που έκρινε το αποτέλεσμα και εξασφάλισε την ανεξαρτησία.

Δίδαγμα πέμπτο: Η ισχύς δεν είναι μόνο «σκληρή» (στρατιωτική) αλλά και «μαλακή», δημιουργική και πολυεπίπεδη.

Άρι Σέφερ: «Πολεμιστής φυγαδεύει αμάχους»

1821Από τις εφημερίδες
ΠΗΓΗ: Η Καθημερινή (21.03.2021)
ΕΙΚΟΝΕΣ: aitoloakarnaniabest.gr, pinterest.de, lifo.gr, kasdaglis.wordpress.com, briefingnews.gr

1 Απρ 2021

Η ωραία μολυβοθήκη

Από τη Νικολέτα
Μαθήτρια της πρώτης τάξης

Παίρνουμε ένα ρολό που έχει τελειώσει, ζωγραφίζουμε ένα προσωπάκι και φτιάχνουμε ένα καπελάκι από χαρτί και το κολλάμε ή με σελοτέιπ ή με κόλλα.


Μετά βάζουμε μολύβια και ξυλομπογιές και από κάτω από τη μολυβοθήκη βάζουμε σελοτέιπ για να μην πέφτουν τα μολύβια και είναι έτοιμο.


Κατασκευές

Αν όλα τα παιδιά της Γης


Αν όλα τα παιδιά της Γης πιάναν γερά τα χέρια,
κορίτσια, αγόρια στη σειρά, και στήνανε χορό,
ο κύκλος θα γινότανε πολύ πολύ μεγάλος
κι ολόκληρη τη Γη μας θ’ αγκάλιαζε θαρρώ!

Αν όλα τα παιδιά της Γης φωνάζαν τους μεγάλους
κι αφήναν τα γραφεία τους και μπαίναν στον χορό,
ο κύκλος θα γινότανε ακόμα πιο μεγάλος
και δυο φορές τη Γη μας θ’ αγκάλιαζε θαρρώ!

Θα ’ρχόνταν τότε τα πουλιά, θα ’ρχόνταν τα λουλούδια,
θα ’ρχότανε κι η Άνοιξη να μπει μες στον χορό
κι ο κύκλος θα γινότανε ακόμα πιο μεγάλος
και τρεις φορές τη Γη μας θ’ αγκάλιαζε θαρρώ!


ΠΟΙΗΣΗ: Γιάννης Ρίτσος
ΜΟΥΣΙΚΗ: Μίμης Πλέσσας
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Μαριάννα Ευστρατίου-Παγκάκη
ΔΙΣΚΟΣ: Μελοποιημένα ποιήματα από βιβλία του Δημοτικού Σχολείου (1997)

ΠολιτικήΤραγούδια

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα: