Παρασκευή, 22 Φεβρουαρίου 2013

Περίληψη

Η περίληψη είναι η παρουσίαση μιας ιστορίας με σύντομο τρόπο. Για να το πε­τύ­χου­με πρέπει να αναφέρουμε μόνο τις βασικές πληροφορίες του κειμένου.


Οδηγίες για μια καλή περίληψη

 1  Διαβάζουμε προσεκτικά την ιστορία, για να κατανοήσουμε την υπόθεσή της.

 2  Βρίσκουμε το κυρίως θέμα. Σ' αυτό μας βοηθάει και ο τίτλος της ιστορίας, αφού πολ­­λές φορές συνοψίζει το περιεχόμενό της.

 3  Υπογραμμίζουμε τα κυριότερα σημεία. Προσπαθούμε να εντοπίσουμε σε κάθε πα­ρά­­γρα­φο τις λέξεις-κλειδιά ή τις φράσεις-κλειδιά.

Αν θέλουμε μπορούμε να σημειώσουμε στο περιθώριο της παραγράφου μια σύντομη πρό­­τα­ση (έναν πλαγιότιτλο) που θα αναφέρεται στο κυρίως θέμα της.

 4  Συνδέουμε τις προτάσεις που έχουμε ξεχωρίσει (τις βασικές πληροφορίες), χρη­σι­μο­­ποι­ώ­ντας τις κατάλληλες φράσεις: έπειτα, κατόπιν, εντωμεταξύ, ξαφνικά, στη συ­νέ­χει­α, τελικά κ.ά.

Συνδέουμε τις βασικές πληροφορίες με τις κατάλληλες φράσεις

 5  Αναφέρουμε την ιστορία με δικά μας λόγια, τονίζοντας τα κύρια σημεία που έ­χου­με υ­πογραμμίσει.

Αφηγούμαστε ποιοι παίρνουν μέρος, πού και πότε έγιναν τα γεγονότα, πώς ε­ξε­λίσ­σε­ται η ιστορία (αρχή - μέση - τέλος), ενώ δεν ξεχνάμε να αναφέρουμε τις σκέψεις και τα συ­ναισθήματα των προσώπων.

 6  Ίσως χρειαστεί να κάνουμε και κάποιες αλλαγές...


Οι αλλαγές που μπορούμε να κάνουμε

 1  Αντικαθιστούμε, όπου μπορούμε, βασικές λέξεις του κειμένου με συνώνυμες.

Παράδειγμα: ο γέρος > ο ηλικιωμένος

 2  Αντικαθιστούμε, όπου γίνεται, δευτερεύουσες προτάσεις με μετοχές.

Παράδειγμα: καθώς τρέχαμε > τρέχοντας

 3  Αντικαθιστούμε φράσεις με λέξεις.

Παράδειγμα: πριν από μερικές ημέρες > πρόσφατα

 4  Αντικαθιστούμε μια σειρά ενεργειών με μία φράση.

Παράδειγμα: Τα παιδιά έπαιξαν κυνηγητό στην αυλή και έπειτα κρυφτό. Στη συ­νέ­χει­α έ­κοψαν την τούρτα, έβαλαν μουσική και χόρεψαν. > Τα παιδιά διασκέδασαν πο­λύ.

 5  Αντικαθιστούμε μια περίοδο με μία φράση.

Παράδειγμα: Ο διευθυντής τόνισε ότι θα υπάρξουν συνέπειες για την πράξη τους και τους προειδοποίησε ότι αυτό που έκαναν δε θα μείνει ατιμώρητο. > Ο διευθυντής τούς απείλησε με τιμωρία.

 6  Μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο (τις κουβέντες μέσα σε εισαγωγικά) σε πλάγιο λό­γο.

Παράδειγμα: «Πώς πέρασες σήμερα στην εκδρομή του σχολείου;» > Τον ρώτησε πώς πέρασε στην εκδρομή.


ΠΗΓΕΣ: egpaid.blogspot.com, paidio.blogspot.gr
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.gr, www.ferratum.sk,
www.wpclipart.com, www.foodstyle.co.nz




4 σχόλια:

maranda είπε...

Πολύ κατατοπιστική η εικόνα με την τσουγκράνα!
Σου ’χω και μια άλλη εικόνα,για πρωινές περιλήψεις!

δάσκαλος98 είπε...

Εξαιρετική ιδέα! Χμ... Η ανάρτηση χρειάζεται συμπλήρωμα!

tzina45 είπε...

όλα αυτά που γράφρεται είναι τέλεια και θα μας βοηθήσουν πολύ.

δάσκαλος98 είπε...

Α, χαίρομαι πάρα πολύ, αστέρι μου! :))

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ μη γράφετε με greeklish ή κεφαλαία (σημαίνει ότι φωνάζετε), γιατί τα σχόλια θα διαγράφονται. Πριν τη δημοσίευση ελέγξτε για τυχόν λάθη απροσεξίας, πατώντας στο κουμπί «Προεπισκόπηση». Περισσότερα εδώ.