27 Σεπ 2011

H Οθωμανική Αυτοκρατορία

Από τα μέσα του 14ου και μέχρι το τέλος του 16ου αιώνα, η Οθωμανική Αυτοκρατορία αναπτύσσεται και ενισχύει την κυριαρχία της στην Ανατολική Μεσόγειο. Ικανοί σουλτάνοι, όπως ο Σουλεϊμάν Α΄ ο Μεγαλοπρεπής (1520–1566), διευρύνουν τα σύνορά της με συνεχείς πολέμους.


Η έκταση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στα τέλη του 17ου αιώνα

H Οθωμανική Αυτοκρατορία έφτασε να απλώνεται σε τρεις ηπείρους: την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική.


Η σταδιακή εξάπλωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας

Από την αρχή του 17ου αιώνα, ωστόσο, αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα. Οι προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό της αποτυγχάνουν και το οθωμανικό κράτος στις αρχές του 19ου αιώνα βρίσκεται σε κρίση...

Χρονολόγιο
15ος–16ος αι.: Ακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας
17ος αι. και μετά: Παρακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας


Μεσαιωνικά χρόνια
ΠΗΓΕΣ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού, Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού (2006)
ΧΑΡΤΕΣ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού (2006)

Φέτος θα ντυθούμε δεκαδικοί!

Τρελά αποκριάτικα πάρτι διοργανώνονται στη χώρα των αριθμών! Δεν τους νοιάζει που οι Απόκριες αργούν: εκείνοι ντύνονται, στολίζονται και τρέχουν με τα φιλαράκια τους από σπίτι σε σπίτι...

Φέτος οι φυσικοί αριθμοί και τα κλάσματα θα ντυθούν δεκαδικοί! Οι σχετικές στολές είναι πολύ της μόδας και, όπως πληροφορούμαστε, τα ειδικά καταστήματα δεν προλαβαίνουν τις παραγγελίες. Στο παρακάτω ρεπορτάζ παρουσιάζουμε αυτές τις μεταμορφώσεις.

Οι φυσικοί αριθμοί γίνονται δεκαδικοί

Όταν έχουμε ολόκληρους (δηλαδή ακέραιους) αριθμούς, μπορούμε να τους κάνουμε δεκαδικούς σημειώνοντας μηδέν δεκαδικά ψηφία:
  • 9 = 9,0 = 9,00 = 9,000
  • 875 = 875,0 = 875,00 = 875,000

Τα κλάσματα γίνονται δεκαδικοί

Κάθε κλάσμα είναι μια διαίρεση ανάμεσα στον αριθμητή και τον παρονομαστή. Για παράδειγμα, τα 3/4 δηλώνουν τη διαίρεση 3⁠ ⁠:⁠ ⁠4.

Αν πραγματοποιήσουμε τη διαίρεση, το κλάσμα μεταμορφώνεται στον δεκαδικό 0,75!

Με τα δεκαδικά κλάσματα (όσα έχουν παρονομαστή το 10, το 100, το 1.000 κλπ.) τα πράγματα είναι πιο εύκολα.


Δε χρειάζεται ούτε τη διαίρεση να κάνουμε: γράφουμε τα ψηφία του αριθμητή και σημειώνουμε με την υποδιαστολή ό,τι μας δείχνει ο παρονομαστής. Αν είναι το 10, χωρίζουμε δέκατα· αν είναι το 100, χωρίζουμε εκατοστά κ.ο.κ.



Κόμικς – Σκίτσα
ΕΙΚΟΝΕΣ: Μαθηματικά ΣΤ΄ Δημοτικού, podilato98.blogspot.com

Τι κρύβουν οι δεκαδικοί;

Πολλά τα μυστήρια στη χώρα των αριθμών. Σε μια γειτονιά τους μάλιστα, στους δεκαδικούς, το πράγμα έχει παραγίνει. Ύστερα από εκτεταμένη έρευνα ανακαλύψαμε δύο σπουδαία μυστικά!

Τα κρυμμένα κλάσματα

Οι δεκαδικοί αριθμοί είναι μεταμφιεσμένα κλάσματα! Για την ακρίβεια, είναι μεταμφιεσμένα δεκαδικά κλάσματα. Αρκεί να τους διαβάσουμε δυνατά και το κλάσμα θα εμφανιστεί:


ΠΡΟΣΟΧΗ: Όταν στο ακέραιο μέρος υπάρχει αριθμός μεγαλύτερος από το μηδέν, στο κλάσμα που εμφανίζεται δεν υπάρχει υποδιαστολή:


Τα κρυμμένα μηδενικά

Όταν στο τέλος των δεκαδικών δεν υπάρχουν ψηφία για τα εκατοστά ή για τα χιλιοστά, μπορούμε να βάλουμε στη θέση τους το μηδέν:
  • 36,7 = 36,70 = 36,700
  • 21,18 = 21,180

Το 0,1 και το 0,10 δηλώνουν τον ίδιο ακριβώς αριθμό:


Επίσης, η αξία ενός δεκαδικού αριθμού δεν αλλάζει, αν διαγράψουμε τα μηδενικά στο τέλος του:
  • 0,100 = 0,10 = 0,1
  • 0,010 = 0,01

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Στην πρόσθεση, την αφαίρεση και τη σύγκριση το κρυφτό σταματάει! Για να μην κάνουμε λάθη, γράφουμε πρώτα όλα τα κρυμμένα μηδενικά (στην εικόνα είναι σημειωμένα με κόκκινο).

Φτου, ξελευθερία!


ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com (1-2,4), Μαθηματικά Δ΄ Δημοτικού (3)

Η Λατινοκρατία

Όταν οι Οθωμανοί καταλαμβάνουν την Κωνσταντινούπολη (1453), πολλές περιοχές της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας βρίσκονται ήδη κάτω από λατινική κυριαρχία. Αυτές οι περιοχές είναι συνήθως νησιά και λιμάνια με στρατηγική σημασία ή παραλιακά μέρη με εύφορη ενδοχώρα.

Η κυριαρχία αυτή, κυρίως των Βενετών, συνεχίζεται και κατά τους επόμενους αιώνες.


Χάρτης λατινικών και οθωμανικών κτήσεων (15ος αιώνας)

Στην αρχή του 18ου αιώνα, έπειτα από μακροχρόνιους πολέμους, οι Οθωμανοί Τούρκοι νικούν σε όλα τα μέτωπα τους Βενετούς και ολοκληρώνουν την κυριαρχία τους στη βαλκανική χερσόνησο.

Εξαίρεση αποτελούν τα Επτάνησα, που παραμένουν στην κατοχή των Βενετών έως το τέλος του 18ου αιώνα και στη συνέχεια γνωρίζουν τη γαλλική και την αγγλική κυριαρχία.

Τέλος, τα νησιά του Αιγαίου παραμένουν σκλαβωμένα για αρκετό διάστημα στους Γενουάτες και σε άλλους Λατίνους κατακτητές.


Μεσαιωνικά χρόνια
ΠΗΓΕΣ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού, Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού (2006)
ΧΑΡΤΗΣ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού (2006) (επιμέλεια: podilato98.blogspot.com)

23 Σεπ 2011

Γαλλική Επανάσταση και ανθρώπινα δικαιώματα

Το 1789 ξεσπά η Γαλλική Επανάσταση και ψηφίζεται η «Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη», η οποία αποτελεί τον καταστατικό χάρτη του νέου καθεστώτος.

Τα βασικά της στοιχεία είναι δύο:

α) Κάθε κυριαρχία πηγάζει από το έθνος και όχι από τον μονάρχη.

β) Τα θεμέλια της νέας κοινωνίας πρέπει να είναι η ελευθερία, η ισότητα και η αδελφοσύνη.

Μερικά άρθρα της Διακήρυξης:

Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη

Άρθρο 1. Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και έχουν ίσα δικαιώματα.

Άρθρο 2. Ο στόχος κάθε πολιτικής οργάνωσης είναι η προστασία των φυσικών και απαραβίαστων δικαιωμάτων του ανθρώπου. Αυτά τα δικαιώματα είναι η ελευθερία, η ιδιοκτησία, η ασφάλεια και η αντίσταση ενάντια στην καταπίεση.

Άρθρο 3. Κάθε εξουσία πηγάζει αποκλειστικά από το έθνος.

Άρθρο 6. Ο νόμος εκφράζει τη θέληση του συνόλου. Κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα να συμμετέχει, προσωπικά ή μέσω αντιπροσώπου, στη θεμελίωση του νόμου. Ο νόμος πρέπει να είναι ο ίδιος για όλους, είτε προστατεύει είτε τιμωρεί.

Άρθρο 10. Κανένας άνθρωπος δεν πρέπει να διώκεται εξαιτίας των απόψεών του, συμπεριλαμβανομένων και των θρησκευτικών του απόψεων, εφόσον η εκδήλωσή τους δε διαταράσσει τη δημόσια τάξη που έχει εγκαταστήσει ο νόμος.

Άρθρο 11. Η ελεύθερη έκφραση ιδεών και απόψεων είναι ένα από τα πολυτιμότερα δικαιώματα του ανθρώπου. Κατά συνέπεια, κάθε άνθρωπος μπορεί να μιλά, να γράφει και να τυπώνει ελεύθερα, αλλά θα είναι υπεύθυνος για κάθε κατάχρηση αυτής της ελευθερίας, όπως καθορίζει ο νόμος.

Τα μηνύματα της Γαλλικής Επανάστασης διαδίδονται γρήγορα στην υπόλοιπη Ευρώπη και επηρεάζουν βαθιά τις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις. Δημιουργούν μια νέα, δικαιότερη εποχή —όχι όμως για όλους. Μεγάλες ομάδες ανθρώπων, όπως οι γυναίκες, αποκλείονται από τα ίσα δικαιώματα.

Η Ολυμπία ντε Γκουζ γράφει σειρά φυλλαδίων με πολιτικό περιεχόμενο. Δυο χρόνια μετά την Επανάσταση, το 1791, συντάσσει τη «Διακήρυξη των δικαιωμάτων της γυναίκας και της πολίτισσας».

Έτσι οδηγείται σε σύγκρουση με την ηγεσία των επαναστατών, που επιμένει να μην αναγνωρίζει τα πολιτικά δικαιώματα των γυναικών, και το 1793 οδηγείται στη λαιμητόμο.

Μερικά άρθρα της Διακήρυξης:

Διακήρυξη των δικαιωμάτων της γυναίκας και της πολίτισσας

Άρθρο 1. Η γυναίκα γεννιέται ελεύθερη και έχει τα ίδια δικαιώματα με τον άντρα.

Άρθρο 2. Σκοπός κάθε πολιτικής οργάνωσης είναι η διατήρηση των φυσικών και αναφαίρετων δικαιωμάτων του άντρα και της γυναίκας. Τα δικαιώματα αυτά είναι η ελευθερία, η ιδιοκτησία, η ασφάλεια και πάνω απ’ όλα η αντίσταση στην καταπίεση.

Άρθρο 3. Κάθε εξουσία πηγάζει αποκλειστικά από το έθνος, δηλαδή από τη συνεργασία του άντρα και της γυναίκας.

Άρθρο 6. Ο νόμος είναι η έκφραση της θέλησης του συνόλου. Όλες οι πολίτισσες και οι πολίτες οφείλουν να συμβάλλουν, προσωπικά ή μέσω αντιπροσώπων, στη διαμόρφωσή του. Ο νόμος είναι ο ίδιος για όλους.

Άρθρο 10. Κανείς δεν επιτρέπεται να διώκεται για τις θεμελιακές πεποιθήσεις του. Η γυναίκα έχει το δικαίωμα να ανεβαίνει στο ικρίωμα. Πρέπει να έχει και το δικαίωμα να ανεβαίνει στο βήμα, εφόσον οι πράξεις της δε διαταράσσουν τη δημόσια τάξη που έχει εγκαταστήσει ο νόμος.



Ανθρώπινα δικαιώματα
ΠΗΓΗ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού (2006)

20 Σεπ 2011

Η φύση είναι πιο δυνατή

Λίγος αέρας, λίγο χώμα, ένας σπόρος...



Μια ρωγμή, κάποια υγρασία...



Η ζωή θα βρει τον δρόμο της! Θα βλαστήσει, θα ανθίσει...


Και θα περιμένει τους μικρούς ερευνητές από την Κομοτηνή να την ανακαλύψουν, να τη χαρτογραφήσουν και να την αναδείξουν!

Διαβάστε το σχετικό ρεπορτάζ σε ένα καινούργιο και πολύ ενδιαφέρον δικτυακό φιλαράκι:


Παιδικές δημιουργίεςΠεριβάλλον

18 Σεπ 2011

Αχέρων

Από τον george21
Μαθητής της έκτης τάξης

Ο Αχέρων είναι ποταμός της περιφέρειας Ηπείρου και διασχίζει τους νομούς Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας και Πρεβέζης. Οι πηγές του Αχέροντα είναι πολλές. Οι πρώτες πηγές του προέρχονται από τα χιόνια του όρους Τόμαρος στο νομό Ιωαννίνων (μέγιστο υψόμετρο 1986 μέτρα), και οι άλλες πηγές του προέρχονται από τα όρη Σουλίου και Παραμυθιάς Θεσπρωτίας. Σημαντικές πηγές είναι επίσης αυτές του χωριού Βουβοπόταμος κοντά στη Γλυκή.



Ο Αχέρων εκβάλλει στο Ιόνιο Πέλαγος, στο χωριό Αμμουδιά του νομού Πρεβέζης, όπου σχηματίζει Δέλτα από το οποίο διαμορφώνονται τα δύο κύρια έλη της περιοχής, το έλος της Σπλάντζας και της Βαλανιδορράχης.

Ο Αχέρων, λόγω της παράδοσης και της περιβαλλοντικής αξίας, προσελκύει πλήθος επισκεπτών από τις πηγές έως και τις εκβολές του. Το μήκος του ανέρχεται στα 52 χιλιόμετρα ενώ από τα νερά του αρδεύονται περίπου 85.000 στρέμματα, εκ των οποίων 28.000 βρίσκονται στον νομό Θεσπρωτίας και 57.000 στον νομό Πρεβέζης. Εναλλακτικά ο Αχέροντας ήταν γνωστός και ως Μαυροπόταμος, Φαναριώτικος ή Καμαριώτικο ποτάμι.

Μυθολογία

Στην αρχαιότητα πίστευαν ότι ο Αχέρων αποτελεί τον ποταμό εκείνο, τον διάπλου του οποίου έκανε, σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία ο «ψυχοπομπός» Ερμής παραδίδοντας τις ψυχές των νεκρών στον Χάροντα για να καταλήξουν στο βασίλειο του Άδη. Η κάθε ψυχή, περνώντας από το πορθμείο του Χάροντα, έπρεπε να δώσει από έναν οβολό για τη μεταφορά, ενώ αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση του Μένιππου, τον οποίο αναφέρει ο Λουκιανός, ως τον μοναδικό που διέσχισε τον Αχέροντα χωρίς να πληρώσει.

Στον δρόμο του ο ποταμός Αχέρων διασταυρωνόταν με τους Πυριφλεγέθοντα και Κωκυτό, στο σημερινό χωριό Μεσοπόταμος, στο σημείο όπου βρίσκεται το αρχαίο Νεκρομαντείο του Αχέροντα. Η αρμοδιότητα του Νεκρομαντείου του Αχέροντα ήταν διαφορετική από αυτή των Δελφών και της Δωδώνης. Ο σκοπός του δεν ήταν η παροχή χρησμού αλλά η διευκόλυνση της επικοινωνίας των επισκεπτών με τις ψυχές των νεκρών συγγενών τους.

Αχέρων, Κωκυτός και Πυριφλεγέθων συναποτελούσαν τους τρεις ποταμούς του Άδη, και οι τρεις με θλιβερά ονόματα (Αχέρων = χωρίς χαρά, Πυριφλεγέθων = πύρινος, Κωκυτός = θρήνος) συμβολίζοντας τη θλίψη και τους θρήνους του θανάτου και δίνοντας τον συμβολισμό της πύρινης κολάσεως, όπως διατηρείται και σήμερα στη χριστιανική θρησκεία.


Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση τα νερά του ποταμού ήταν πικρά καθώς ένα «στοιχειό» (τέρας) που ζούσε στις πηγές του δηλητηρίαζε τα νερά. Ο Άγιος Δονάτος (ετυμολογική προέλευση από το Αϊδονεύς, Αϊδονάτος, Άγιος Δονάτος), πολιούχος της Μητρόπολης Παραμυθιάς Θεσπρωτίας, σκότωσε το στοιχειό και τα νερά του Αχέροντα έγιναν γλυκά, έτσι πήρε και το όνομά του το χωριό Γλυκή. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο από την αρχαία ελληνική μυθολογία που μαρτυρά τη συνέχεια αυτής στη σύγχρονη πλέον λαϊκή παράδοση είναι το εξής: Κατά την Τιτανομαχία οι Τιτάνες έπιναν νερό από τον Αχέροντα για να ξεδιψάσουν γεγονός που προκάλεσε την οργή του Δία ο οποίος μαύρισε και πίκρανε τα νερά του.

Αχερουσία λίμνη

Η Αχερουσία λίμνη δεν υπάρχει πια. Αποστραγγίστηκε τη δεκαετία του 1960 από τη βρετανική εταιρεία Boots Ltd. Η Αχερουσία είναι κατά τη μυθολογία η «χώρα του Άδη» (η σημερινή πεδιάδα του τ. Δήμου Φαναρίου). Πιάνει από το χωριό Χόικα μέχρι τη θάλασσα και από τη Χόικα μέχρι την Παραμυθιά (τα Ηλύσια πεδία – Λειμών των ασφοδέλων). Διασχίζεται από τον Αχέροντα ποταμό και τους παραποτάμους του Πυριφλεγέθοντα και Κωκυτό. Ο Άδης είναι ο θεός και αρχηγός του «κάτω κόσμου» που εξουσίαζε τους νεκρούς. Ο Άδης ταυτιζόταν με τον Πλούτωνα και μόνο μια φορά ανέβηκε στον πάνω κόσμο, για να αρπάξει την Περσεφόνη.

Εδώ στη λίμνη Αχερουσία, στον Αχέροντα ποταμό πίστευαν ότι υπάρχει μια από τις εισόδους για τον Άδη (Πύλες του Άδη). Ο Χάρων, γιος του Ερέβους και της Νύκτας, ήταν ο βαρκάρης που κουβαλούσε τις ψυχές των νεκρών στον Άδη και έπαιρνε τον οβολό που έβαζαν στα χείλη του νεκρού οι συγγενείς. Στο βάραθρο της Στύγας στεκόταν ο φύλακας Κέρβερος που ήταν τρικέφαλος σκύλος με ουρά λιονταριού που κατέληγε σε φίδι και τα μαλλιά του και το σώμα του ήταν γεμάτα φίδια. Οι ψυχές παρουσιάζονταν στο δικαστήριο του Άδη που έκρινε τις πράξεις του νεκρού στη ζωή.

Στην Οδύσσεια του Ομήρου, περιγράφεται η κάθοδος του Οδυσσέα στον κάτω κόσμο. Κατά τη μυθολογία, στον Άδη κατέβηκαν και οι: Ορφέας, βασιλιάς της Θράκης για να φέρει πίσω τη γυναίκα του Ευρυδίκη, o Ηρακλής, ο Θησέας, κ.ά.

Ο Λουκιανός, σατιρικός συγγραφέας, στους «νεκρικούς διαλόγους» που έγραψε, περιγράφει παραστατικά τα της εισόδου των νεκρών στον Άδη.

ΧΑΡΩΝ: «Απόδος ω τρισκατάρατε τα πορθμεία».
ΝΕΚΡΟΣ: «Ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος...»

Η ροή του ποταμού Αχέροντα σήμερα

Όπως αναφέραμε πιο πάνω, ουδεμία σχέση έχει η σημερινή γεωγραφία του Αχέροντα με αυτήν της αρχαιότητας, αλλά ακόμη και με χάρτες πριν το 1950. Τα πάντα άλλαξαν, μετά την αποξήρανση της λίμνης Αχερουσίας από τη βρετανική εταιρεία Boots Ltd το 1960–1965.

Με βάση την εμπειρία των διασχίσεων της Χαράδρας του Αχέροντα, την τοπική γεωγραφική μελέτη, την πλεύση του πλωτού τμήματος με Kayak και τον Χάρτη της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού ο Αχέρων ποταμός ταξινομήθηκε από τον Χαράλαμπο Γκούβα (επικεφαλής της ομάδας διάσχισης του 1994) σε έξι τμήματα τα οποία και περιγράφονται κατωτέρω:
  • 1ο τμήμα: Τροφοδοτικό (ορεινό τμήμα), όρους Τόμαρος
  • 2ο τμήμα: Αρχικό τμήμα, λόφων νομού Ιωαννίνων και Πρέβεζας
  • 3ο τμήμα: Μυθολογικό τμήμα: «Στενά του Αχέροντα», ή «Χαράδρα του Αχέροντα» ή τουριστικές «Πύλες του Άδη»
  • 4ο τμήμα: Ιστορικό τμήμα: «Σκάλα Τζαβέλαινας», Σουλιώτικο Ρέμα, πρόσβαση προς το Σούλι
  • 5ο τμήμα: Αρδευτικό τμήμα με τον λόφο Ξυλόκαστρο και το «Νεκρομαντείο του Αχέροντα», Μεσοπόταμος
  • 6ο τμήμα: Τουριστικό Τμήμα: «Εκβολές Αχέροντα» ή «Δέλτα του Αχέροντα» ή «Δάσος της Περσεφόνης»

Σπορ στον Αχέροντα

Στον Αχέροντα λαμβάνουν χώρα διάφορες δραστηριότητες όπως το κανό, το καγιάκ και το ράφτινγκ ενώ υπάρχει η δυνατότητα διάσχισης του ποταμού μέχρι τις εκβολές του στην Αμμουδιά, με κατάλληλο σημείο κατάβασης τα Στενά. Επίσης με κατάλληλο εξοπλισμό πραγματοποιείται και διάσχιση του φαραγγιού του Αχέροντα.


Γεωγραφία του Αχέροντα Ποταμού

Όπως κάθε ποταμός, ο Αχέρων έχει το κύριο τμήμα του και τους παραποτάμους. Το κύριο τμήμα του Αχέροντα, για πρακτικούς και εκπαιδευτικούς λόγους, ταξινομήθηκε το έτος 1992 από τον τοπικό ερευνητή Χαράλαμπο Γκούβα, επικεφαλής της ομάδας που διέσχισε για πρώτη φορά τη χαράδρα του Αχέροντα, σε έξι τμήματα. Το μεγαλύτερο τμήμα του Αχέροντα ανήκει στον νομό Πρέβεζας. Οι παραπόταμοι του Αχέροντα εκπορεύονται από τους νομούς Θεσπρωτίας και Ιωαννίνων. Σε μια μεγάλη διαδρομή αποτελεί το φυσικό όριο μεταξύ των ν. Πρέβεζας–Θεσπρωτίας και Πρέβεζας–Ιωαννίνων.

Ο Αχέρων ποταμός δέχεται τα νερά του Πυριφλεγέθοντα, του Κωκυτού, και του Βωβού ποταμού. Η λίμνη Αχερουσία αποστραγγίστηκε μεταπολεμικά από τη βρετανική εταιρεία Boots Ltd και ένα περίπλοκο δίκτυο αρδευτικών καναλιών διασχίζει τον κάμπο του Μεσοπόταμου και της Αμμουδιάς, κάνοντας δύσκολη σήμερα μια αντικειμενική γεωγραφική περιγραφή του ποταμού. Κατά την άποψη του εξερευνητή της περιοχής Χ. Γκούβα, κάθε προσπάθεια γεωγραφικής ταυτοποίησης των αναγραφόμενων από τον Όμηρο με τη σημερινή γεωγραφία της περιοχής θα καταλήξει σε αποτυχία και άσκοπες διαφωνίες.

Ο Πυριφλεγέθων ποταμός (=πύρινος ποταμός), κατά μία άποψη, μυθολογικά αντιστοιχεί με το λεγόμενο «Σουλιώτικο Ρέμα» (απεικονιζόμενο σε γκραβούρα του Laurembergio του 1653). Kατά μία άλλη άποψη «ο Πυριφλεγέθοντας (= θρακαναμμένος) είναι το ποτάμι του Καναλακίου, ο σημερινός Κάκαβας του οποίου τα νερά έπεφταν στον Αχέροντα και από εκεί στην Αχερουσία λίμνη. Το όνομα αποδίδεται σε φωτιές-σπινθήρες που αναφέρονται μέσα στο ποτάμι. Οι φωτιές αυτές αποδίδονται σε πιθανές φωσφορούχες ουσίες που έκαναν τα ξύλα δένδρων να σπινθηρίζουν». Κατά δεύτερη άποψη, το όνομα αποδίδεται στην πίστη των αρχαίων Ελλήνων ότι το όνομα Πυριφλεγέθων —λόγω του κρότου στη συμβολή— προέρχεται από το «πυρ» των εγκάτων της Γης. Τέλος κατά άλλη άποψη της Έλενας Παλάσκα και Λάζαρου Συνέσιου η οποία αναγράφεται στον επίσημο τουριστικό οδηγό της Νομαρχίας Πρέβεζας, «ο Πυριφλεγέθων ποταμός ταυτίζεται με τον Βουβοπόταμο (Βωβός Ποταμός)».


Ο Κωκυτός (θρήνος, ποταμός του πένθους), ονομάσθηκε έτσι από τους θρήνους και τα μοιρολόγια των επισκεπτών του Νεκρομαντείου. Είναι το ποτάμι της Παραμυθιάς, ο Σελλήεντας των αρχαίων και εκβάλλει στον Αχέροντα μετά το Νεκρομαντείο. Κατά μία άποψη, ο Κωκυτός ταυτίζεται με τον Μαυροπόταμο (Μαύρο ποταμό).

Η Στυξ (γενική: της Στυγός), αποτελεί αρχαίο συμβολισμό του παγωμένου νερού, χωρίς συγκεκριμένη γεωγραφική χωροταξία. Κατά μία άποψη, είναι το πλατύ μεγάλο και βαθύ βάραθρο «Σταγοί» επί του λόφου Ερημίτης βορειοδυτικά του χωριού Μεσοπόταμος Πρέβεζας. Κατά άλλη άποψη όμως, τα «Ύδατα της Στυγός» ή ο «Καταρράκτης της Στύγας» γκρεμίζεται από μια μικρής παροχής αλλά μόνιμη πηγή που βγαίνει στις νότιες πλαγιές της Νεραϊδοράχης των Αροανείων ορέων (Χελμός) στην περιοχή των Καλαβρύτων της Πελοποννήσου. Έχει ύψος 150 μέτρα περίπου και στη βάση του ανοίγεται μια μικρή σπηλιά, η είσοδος του Άδη για τους αρχαίους.

Ταξίδια
ΠΗΓΗ: el.wikipedia.org
ΕΙΚΟΝΕΣ: stin-e-taxi.blogspot.com (1), google.gr/imghp (2-4)

▼ Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα