8 Οκτ 2015

Οι μεγάλες επαναστάσεις του 18ου αιώνα

Στα τέλη του 18ου αιώνα ξεσπούν δύο μεγάλες επαναστάσεις: η Αμερικανική (1776) και η Γαλλική (1789). Έχουν επηρεαστεί από τον Διαφωτισμό και οι ιδέες τους διαδίδονται γρήγορα στον υπόλοιπο κόσμο.


Κατά την Αμερικανική Επανάσταση οι άποικοι του Νέου Κόσμου εξεγείρονται εναντίον της μητρόπολής τους, της Αγγλίας. Αποκτούν την ανεξαρτησία τους και σχηματίζουν τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής (ΗΠΑ), μια χώρα που στη συνέχεια θα αυξήσει κατά πολύ την έκτασή της και σε λιγότερο από δύο αιώνες θα γίνει υπερδύναμη.

Η Γαλλική Επανάσταση καταργεί την απόλυτη μοναρχία στη Γαλλία και εμπνέει όλους τους λαούς της Ευρώπης να παλέψουν ενάντια στην εκμετάλλευση και τις δικές τους μοναρχίες, αποτελώντας το έναυσμα για ξεσηκωμό στην Ισπανία, την Ιταλία και την Ελλάδα.

Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΙστορία
ΠΗΓΗ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com (από musicstack.com, notapottedplant.blogspot.com)

6 Οκτ 2015

Ταξίδι στη Χονολουλού

Από τις player99 και Red Rose
Μαθήτριες της έκτης τάξης

Μια μέρα ο Τσίπρας πήγε στη Χονολουλού για διακοπές. Επίσης και η Μέρκελ πήγε διακοπές στη Χονολουλού. Εκεί ο Τσίπρας συνάντησε τη Μέρκελ. Στην αρχή μάλωναν σαν τον σκύλο με τη γάτα για τα πολιτικά και για το Grexit. Μετά όμως (αφού πέρασαν πολύ χρόνο μαζί) άρχισαν να συμπαθιούνται. Μετά από μια βδομάδα ήρθε ο μάγος Σόιμπλε και τους μάγεψε. Τους έκανε να αγαπιούνται κεραυνοβόλα.

Έπειτα, αφού κάνανε πολλά πράγματα σαν ζευγάρι, πήγανε να πάρουνε ένα παγωτό από το παγωτατζίδικο του Σαμαρά. Μόλις πήραν το παγωτό τους (ο ένας γεύση σοκολάτα και η άλλη φράουλα) ανακάλυψαν πως δεν τους αρέσει η ίδια γεύση παγωτού, χώρισαν και γι’ αυτό από τότε τσακώνονται πάντα για οτιδήποτε πολιτικό.


player99

Η player99 κατοικεί στη Βόρεια Αθήνα. Με το ΠΟΔήΛΑΤΟ συνεργάστηκε στην έκτη δημοτικού (2015/16).

player99

Οι αναρτήσεις τηςΟι συνεργάτες μας

Με αφορμή την πολιτική επικαιρότητα

Οι συνεργάτες μας παρακολουθούν τις συζητήσεις των μεγάλων, βλέπουν ειδήσεις και... εμπνέονται.


Περισσότερα στις αναρτήσεις που ακολουθούν:


Παιδικά ρεπορτάζΠαιδικές συλλογέςΠολιτική
ΕΙΚΟΝΑ: podilato98.blogspot.com (από sansimera.gr)

5 Οκτ 2015

Αφήγηση

Όταν αφηγούμαστε ένα γεγονός (πραγματικό ή φανταστικό), συνήθως χρησιμοποιούμε δύο παρελθοντικούς χρόνους: τον παρατατικό και τον αόριστο.

Σε κάποιες περιπτώσεις, ωστόσο, μπορούμε να προσθέσουμε περισσότερη ζωντάνια και αμεσότητα με τη βοήθεια του ενεστώτα. Τότε ο χρόνος αυτός λέγεται διηγηματικός ή ιστορικός ενεστώτας.



Όλες οι πληροφορίες πρέπει να δίνονται με χρονική σειρά. Σε αυτό μας βοηθούν κυρίως οι χρονικές προτάσεις και οι χρονικοί προσδιορισμοί, δηλαδή οι λέξεις ή ομάδες λέξεων που δηλώνουν χρόνο (χρονικοί σύνδεσμοι, χρονικά επιρρήματα, άλλες φράσεις).

Μερικοί χρονικοί προσδιορισμοί:
  • στην αρχή, έπειτα, μετά
  • στη συνέχεια, ύστερα από λίγο
  • αφού έγιναν αυτά, κατόπιν
  • ξαφνικά, στο τέλος

Όταν ο αφηγητής είναι ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας, λέμε ότι η αφήγηση γίνεται σε πρώτο πρόσωπο. Αν δεν ανήκει στα πρόσωπα της ιστορίας, λέμε ότι η αφήγηση γίνεται σε τρίτο πρόσωπο.

1. Όταν αφηγούμαστε μια ιστορία



Αναφέρουμε:
  • Πού και πότε συμβαίνουν τα γεγονότα.
  • Ποιο είναι το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας, ποια άλλα πρόσωπα συμμετέχουν.
  • Με ποιο γεγονός ξεκινά η ιστορία, με ποια γεγονότα ή πράξεις συνεχίζεται, πώς τελειώνει.
  • Τι σκέφτονται και τι αισθάνονται τα πρόσωπα (κυρίως το κεντρικό) για ό,τι συνέβη.

2. Όταν αφηγούμαστε κάτι που μας συνέβη

Αναφέρουμε:
  • Πού έγινε, πότε έγινε, ποιοι παίρνουν μέρος.
  • Πώς συνέβη (αίτια).
  • Τι ακριβώς έγινε.
  • Ποια είναι η σημασία του (αν είναι σημαντικό και γιατί).
  • Ποια είναι τα αποτελέσματά του.
  • Ποιες σκέψεις και συναισθήματα μας προκάλεσε.

3. Όταν μιλάμε για ένα γεγονός

Αναφέρουμε:
  • Πού συνέβη, πότε, ποιοι έχουν σχέση με αυτό.
  • Ποια ήταν η αιτία.
  • Τι ακριβώς έγινε (με χρονική σειρά).
  • Ποια είναι η σημασία και οι συνέπειές του.
  • Πώς αντιμετωπίστηκαν οι συνέπειες.
  • Ποια συμπεράσματα βγαίνουν.

4. Όταν μιλάμε για μια επίσκεψη σε κάποιον χώρο

Δήλος

Αναφέρουμε:
  • Πώς λέγεται, πού βρίσκεται.
  • Πότε πήγαμε, πώς πήγαμε, γιατί πήγαμε εκεί.
  • Ποιους συναντήσαμε.
  • Τι είδαμε, τι μάθαμε, τι μας εντυπωσίασε.
  • Τι σκεφτήκαμε και τι νιώσαμε.

5. Όταν διηγούμαστε πράξεις που επαναλαμβάνονται

Αναφέρουμε:
  • Ποια είναι η διαδικασία, πότε γίνεται και πού.
  • Ποιοι συμμετέχουν και πώς.
  • Ποια είναι τα γεγονότα (με τη σειρά που συμβαίνουν).
  • Τι ακριβώς συμβαίνει σε κάθε στάδιο και γιατί γίνεται.
  • Πώς αντιδρούν όσοι παρακολουθούν ή παίρνουν μέρος.
  • Πώς τελειώνει η διαδικασία.
  • Ποια είναι η γνώμη μας.

6. Όταν λέμε τη γνώμη μας για ένα καλλιτεχνικό θέαμα



Αναφέρουμε:
  • Ποιος είναι ο τίτλος, οι συντελεστές (σκηνοθέτης, ηθοποιοί, συνθέτης), η διάρκεια, η χώρα προέλευσης του έργου, το έτος που παρουσιάστηκε.
  • Ποια είναι η υπόθεση του έργου: δίνουμε μόνο τις πιο σημαντικές πληροφορίες για τους ήρωες και τις περιπέτειές τους, δεν αποκαλύπτουμε το τέλος.
  • Ποια είναι η γνώμη μας για το έργο, οι προσωπικές μας εντυπώσεις, τα συναισθήματα που μας προκάλεσε.



ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού, egpaid.blogspot.com, blogs.sch.gr/anianiouris
ΕΙΚΟΝΕΣ: litebringersrus.blogspot.com, laografiki.gr, commondatastorage.googleapis.com, specialdeal.gr, Γραμματική Ε΄-ΣΤ΄ Δημοτικού (επιμέλεια: podilato98.blogspot.com)

Γκολ


Η μπάλα στη σέντρα, μπάλα γλυκιά μου αφέντρα,
μπάλα από δέρμα και πλαστικό.
Ο αγώνας αρχίζει σε μια αλάνα στου Γκύζη,
μπάλα, σε κόσμο με πας μαγικό.

Με παίζουν σκληρά και με κυνηγούν,
μα σήμερα δε θα με πιάσουν.
Μαρκάρουν στενά και όπως μπορούν,
μα σήμερα δε θα με φτάσουν.
Το θέλουν πολύ, μα εγώ πιο πολύ,
γιατί είναι μέρα για γκολ,
(γκολ, γκολ, γκολ!)
σήμερα είναι μέρα για γκολ!

Σε μια αλάνα, που εμείς τη λέγαμε Μαρακάνα,
παίζαμε Μπάρτσα, Γιουβέντους, Ρεάλ.
Μα στα όνειρα μας λέγαμε θά ’ρθει η σειρά μας
κάποια μέρα να παίξουμε στο Μουντιάλ.

Και χιλιάδες καρδιές σε όλη τη γη,
θα χτυπούν μαζί με τη δική μας.
Και χιλιάδες φωνές σαν μία μαζί
θα ενώνονται με τη φωνή μας
όταν έρθει η στιγμή, η μεγάλη στιγμή,
για το ωραιότερο γκολ,
(γκολ, γκολ, γκολ!)
για το ωραιότερο γκολ!

Μα πόσο είναι κρίμα, γίναν όλα μπίζνα και χρήμα,
μα μέσα μου πάντοτε θα κουβαλώ
τα ωραιότερα γκολ (γκολ, γκολ, γκολ!),
τις κεφαλιές, τις μπαλιές (γκολ, γκολ, γκολ!),
τις πιο μεγάλες στιγμές (γκολ, γκολ, γκολ!),
τα ματωμένα μας γόνατα, τις προσευχές
κι όλα σαν να ’τανε χθες! (γκολ, γκολ, γκολ!)
Τις βρισιές, τις ευχές (γκολ, γκολ, γκολ!),
τις πιο μεγάλες στιγμές (γκολ, γκολ, γκολ!),
τις ιδρωμένες φανέλες, σαν να ’τανε χθες!

Τα ωραιότερα γκολ (γκολ, γκολ, γκολ!)
τα ωραιότερα γκολ, τα ωραιότερα γκολ!
(γκολ, γκολ, γκολ!)


ΣΤΙΧΟΙ–ΜΟΥΣΙΚΗ: Μάρκος Κούμαρης
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Locomondo
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ: 2010

ΑθλητισμόςΤραγούδια

Αθλητισμός, όχι βία-ρατσισμός

Η ενασχόληση με τον αθλητισμό είναι μια καλή πρόβα για τη ζωή. Προσφέρει υγεία και εκτόνωση, ενώ μας εξασκεί στον συναγωνισμό και την ομαδικότητα. Παράλληλα, κάθε φορά που συναντούμε βία, ρατσισμό και άλλα «λάθος μονοπάτια», μας βοηθά να σκεφτόμαστε τις επιλογές μας και να παίρνουμε αποφάσεις...

Ο συνάδελφος Οδυσσέας Σαγρέδος, μουσικός στο 26ο και 29ο ΔΣ Αχαρνών, δημιούργησε το υπέροχο τραγούδι που ακολουθεί. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες μας, μικροί και μεγάλοι το τραγουδούν ακόμη και στους διαδρόμους!


Πηγή υγείας, χαράς είν’ ο αθλητισμός·
βίας, συμφοράς είναι ο ρατσισμός!
Όταν κάνεις μόνος σπορ, τότε απλά ασκείσαι.
Αν συναγωνίζεσαι με άλλους, τότε αθλείσαι!

Ίσως να μη βλάπτει η ατομικότητα,
όμως δεν προσφέρει όσα η ομαδικότητα!
Είναι οργανωμένος, κοινωνικός θεσμός,
με πολλαπλά οφέλη ο αθλητισμός!

Άμα νιώθεις μόνος και αποκλεισμένος,
αν κάποιες φορές γι’ άλλους νιώθεις μένος,
σε λάθος μονοπάτια μην το αφήσεις να σε βγάλει
κι ας κάνουν τα ίδια λάθη ακόμα κι οι μεγάλοι!

Μην κοιτάς εμφάνιση, κιλά, ομιλία, περπάτημα,
καταγωγή και χρώμα. Στα λάθη ύψωσε ανάστημα!
Μη σε βάζει κάτω ούτε η αναπηρία,
η διαφορετικότητα δε μας στερεί ευκαιρία!

Αθλητής σημαίνει ν’ αγωνίζεσαι όταν πέφτεις,
να νικάς τον πόνο, να ’σαι αληθινός ηγέτης!
Μέσο συνοχής είναι ο αθλητισμός,
είναι γνώση, αγάπη και πολιτισμός!

Εκτονώσου, αθλήσου με δημιουργία,
βρες μες στην ομάδα αγάπη κι ευλογία!
Οι προκαταλήψεις μη σε διαφθείρουν,
ρατσισμός και βία μη σε παρασύρουν!


ΣΤΙΧΟΙ–ΜΟΥΣΙΚΗ: Οδυσσέας Σαγρέδος
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Οδυσσέας Σαγρέδος – Γωγώ Βαγενά
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ: 2014

ΑθλητισμόςΔιαφορετικότητα – ΡατσισμόςΕιδικά τραγούδια

▼ Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα