11 Δεκ 2021

Οι πίνακες της Γραμματικής (11)

Ρήματα σε -ω

Α. Εγώ νιώθω

Πρόσωπα  ↓
Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός

πρώτο
δεύτερο
τρίτο


εγώ
εσύ
αυτός

νιώθω
νιώθεις
νιώθει


εμείς
εσείς
αυτοί

νιώθουμε
νιώθετε
νιώθουν(ε)


Όλοι οι τύποι του τρίτου προσώπου:
  • αυτός, αυτή, αυτό
  • αυτοί, αυτές, αυτά

Έτσι κλίνονται:
  • αρχίζω, βγαίνω, βρίσκω, γιορτάζω
  • δείχνω, διαβάζω, δίνω, δουλεύω
  • έχω, θαυμάζω, θέλω, θυμώνω
  • κάνω, καταλαβαίνω, κόβω, κοιτάζω
  • παίζω, πέφτω, πηγαίνω, πλένω
  • στρίβω, σφυρίζω, ταξιδεύω, τρέχω
  • φέρνω, φεύγω, φτιάχνω, φωνάζω
  • χορεύω, χρωματίζω, ψηλώνω κ.ά.

Β. Εγώ αγαπώ

Όταν μιλάμε ή γράφουμε σε επίσημο ύφος, χρησιμοποιούμε τους τύπους του πρώτου πίνακα:

Πρόσωπα  ↓
Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός

πρώτο
δεύτερο
τρίτο


εγώ
εσύ
αυτός

αγαπώ
αγαπάς
αγαπά


εμείς
εσείς
αυτοί

αγαπούμε
αγαπάτε
αγαπούν(ε)


Οι τύποι του δεύτερου πίνακα συνηθίζονται στον καθημερινό λόγο:

Πρόσωπα  ↓
Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός

πρώτο
δεύτερο
τρίτο


εγώ
εσύ
αυτός

αγαπάω
αγαπάς
αγαπάει


εμείς
εσείς
αυτοί

αγαπάμε
αγαπάτε
αγαπάνε


Όλοι οι τύποι του τρίτου προσώπου:
  • αυτός, αυτή, αυτό
  • αυτοί, αυτές, αυτά

Έτσι κλίνονται:
  • απαντώ, βοηθώ, γελώ, διψώ, ζητώ
  • κοιτώ, κολυμπώ, κουβαλώ, κρατώ
  • μελετώ, μετρώ, μιλώ, ξεχνώ, ξυπνώ
  • πεινώ, περπατώ, πονώ, προχωρώ
  • ρωτώ, σταματώ, συναντώ, σχολώ
  • τραβώ, τραγουδώ, τσιμπώ, φιλώ
  • χαιρετώ, χοροπηδώ, χτυπώ κ.ά.

Γ. Εγώ μπορώ

Πρόσωπα  ↓
Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός

πρώτο
δεύτερο
τρίτο


εγώ
εσύ
αυτός

μπορώ
μπορείς
μπορεί


εμείς
εσείς
αυτοί

μπορούμε
μπορείτε
μπορούν(ε)


Όλοι οι τύποι του τρίτου προσώπου:
  • αυτός, αυτή, αυτό
  • αυτοί, αυτές, αυτά

Έτσι κλίνονται:
  • ανυπομονώ, απορώ, αργώ, αφαιρώ
  • ενοχλώ, εξηγώ, ζω, καθυστερώ
  • παρατηρώ, παρηγορώ, προσκαλώ
  • συμφωνώ, χρησιμοποιώ κ.ά.


Ρήματα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα