Το θωρηκτό «Γεώργιος Αβέρωφ»
Είναι το πλοίο που υπήρξε τεχνολογικό επίτευγμα της εποχής του, το πλοίο που δεν έχασε ούτε μία μάχη! Το πιο ζωντανό κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας του Πολεμικού Ναυτικού βρίσκεται στον Φλοίσβο του Φαλήρου και λειτουργεί ως μουσείο.
Το θωρηκτό «Αβέρωφ»
Σύντομη ιστορία του πλοίου
1908. Η ελληνική κυβέρνηση παραγγέλνει σε ναυπηγείο της Ιταλίας ένα καταδρομικό πλοίο. Το ποσό της προκαταβολής προέρχεται από τον Γεώργιο Αβέρωφ.
1911. Το θωρηκτό φτάνει στην Ελλάδα και αγκυροβολεί στον όρμο του Φαλήρου.
1912-1913. Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι αποτελούν αναντίρρητα την πλέον ένδοξη πολεμική περίοδο του θωρηκτού. Το «Αβέρωφ» συμμετέχει στην απελευθέρωση των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στις ναυμαχίες της Έλλης (Δεκέμβριος 1912) και της Λήμνου (Ιανουάριος 1913) ενάντια στον οθωμανικό στόλο: Αξιοποιώντας τη μεγάλη του ταχύτητα και το βεληνεκές των πυροβόλων του αποσπάται από τον υπόλοιπο ελληνικό στόλο και καταδιώκει τον εχθρικό, τρέποντάς τον σε φυγή. Η τακτική του πλοιάρχου Κουντουριώτη δίνει τη νίκη και τον αδιαμφισβήτητο έλεγχο του Αιγαίου στην Ελλάδα και μεταβάλλει πλοίο και ναύαρχο σε ζωντανούς μύθους.
1917-1918. Κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οι υπηρεσίες του είναι ελάχιστες, καθώς ο τουρκικός στόλος παραμένει κλεισμένος στα Δαρδανέλια λόγω της ναυτικής υπεροχής των Συμμάχων. Με το τέλος του πολέμου εισπλέει στην Κωνσταντινούπολη και υψώνει την ελληνική σημαία, για να δηλώσει ότι η Ελλάδα είναι ένας από τους νικητές.
1919-1922. Κατά τις επιχειρήσεις στη Μικρά Ασία η κύρια προσφορά του είναι να μεταφέρει στρατιώτες και να καλύπτει τις αποβατικές επιχειρήσεις στην Ανατολική Θράκη. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή βοηθάει στην αποχώρηση των Ελλήνων της περιοχής.
1941. Μετά την κήρυξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ο ελληνικός στόλος μεταφέρεται μαζί με την κυβέρνηση στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Το «Αβέρωφ» είναι ένα από τα λίγα ελληνικά πλοία που καταφέρνουν να φτάσουν σώα, καθώς τα περισσότερα θα βυθιστούν από τις επιδρομές γερμανικών αεροπλάνων.
*
Κατά τη διάρκεια του πολέμου το θωρηκτό περιπολεί στον Ινδικό Ωκεανό.
1944. Το πλοίο επιστρέφει την εξόριστη ελληνική κυβέρνηση στην απελευθερωμένη Ελλάδα και αγκυροβολεί πανηγυρικά στον φαληρικό όρμο.
1952. Το θωρηκτό έχει «γεράσει» και διατάσσεται ο παροπλισμός του.
1956. Το πλοίο ελλιμενίζεται στον Πόρο και παραμένει παραμελημένο.
1984. Το Πολεμικό Ναυτικό αποφασίζει να το μετατρέψει σε πλωτό μουσείο και το μεταφέρει στο Φάληρο.
Πατήστε στην εικόνα και μεταφερθείτε στον ιστότοπο αυτού του πρωτότυπου μουσείου:
Δείτε στη συνέχεια
ΑφιερώματαΙστορίαΜουσείαΠροτείνουμεΣχολική ζωή
Είναι γνωστή για τις ακροβατικές φιγούρες της έξω από το νερό και το μελαγχολικό τραγούδι της. Έχει κυνηγηθεί πολύ από τους φαλαινοθήρες και σήμερα απειλείται με εξαφάνιση.