14 Σεπ 2019

Οι φυσικοί αριθμοί

Καθημερινά χρησιμοποιούμε αριθμούς για να εκφράσουμε ένα πλήθος ή μια σειρά. Λέμε, για παράδειγμα, ότι από τους 23 μαθητές της τάξης στη γραμμή ο Γιάννης είναι 1ος. Οι αριθμοί 23 και 1 ονομάζονται φυσικοί αριθμοί.

Οι φυσικοί αριθμοί έχουν δύο κύριες χρήσεις:

1 Μας βοηθούν στην απαρίθμηση: Υπάρχουν 23 μαθητές στην τάξη.

2 Ορίζουν μια διάταξη, μια σειρά: Ο Γιάννης είναι 1ος στη γραμμή.

Φυσικοί είναι οι αριθμοί: 0, 1, 2, 3, 4, 5, ..., 99, ..., 1.000, ...

Κάθε φυσικός αριθμός, εκτός από το 0, σχηματίζεται από τον προηγούμενό του με την προσθήκη μίας μονάδας (π.χ. 990 = 989 + 1). Επομένως μπορούμε να πούμε ότι οι φυσικοί αριθμοί είναι άπειροι, ατέλειωτοι!

Η γραφή των αριθμών

Για να γράψουμε τους αριθμούς χρησιμοποιούμε δέκα ψηφία, ακριβώς όπως για τη γραφή των λέξεων χρησιμοποιούμε στα ελληνικά 24 γράμματα.

Τα δέκα ψηφία: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Τα ψηφία αυτά τα χρησιμοποιούσαν οι Ινδοί από το 350 π.Χ. Κατόπιν πέρασαν στους Άραβες, οι οποίοι τα δίδαξαν με τη σειρά τους στους Ευρωπαίους. Οι τελευταίοι τα ονόμασαν αραβικούς αριθμούς.

Τα σύμβολα που γνωρίζουμε δεν τελειοποιήθηκαν σε κάποιο συγκεκριμένο χρόνο ή τόπο αλλά εξελίχτηκαν με συνεχή ανάπτυξη και πιθανότατα τελειοποιήθηκαν τους τελευταίους αιώνες.

Στην εικόνα που ακολουθεί βλέπετε την εξέλιξη των συμβόλων από το 800 μ.Χ. έως σήμερα:



Η ονομασία των αριθμών

Οι φυσικοί αριθμοί, ανάλογα με τον αριθμό των ψηφίων τους, λέγονται μονοψήφιοι, διψήφιοι, τριψήφιοι κ.ο.κ.

Ονομασία
Μονοψήφιοι
Διψήφιοι
Τριψήφιοι
Τετραψήφιοι
(κ.ο.κ.)
Αριθμός ψηφίων
έχουν 1 ψηφίο
έχουν 2 ψηφία
έχουν 3 ψηφία
έχουν 4 ψηφία
.......
Αριθμοί
0 - 9
10 - 99
100 - 999
1.000 - 9.999
.......

Η αξία θέσης

Το ίδιο ψηφίο, ανάλογα με τη θέση του στον αριθμό, δηλώνει
  • μονάδες (Μ), δεκάδες (Δ) ή εκατοντάδες (Ε)
  • μονάδες χιλιάδων (ΜΧ), δεκάδες χιλιάδων (ΔΧ) ή εκατοντάδες χιλιάδων (ΕΧ)
  • μονάδες εκατομμυρίων (ΜΕ), δεκάδες εκατομμυρίων (ΔΕ) κ.ο.κ.


Για παράδειγμα, το ψηφίο 2
  • στον αριθμό 102 φανερώνει μονάδες,
  • στον αριθμό 6.020 φανερώνει δεκάδες (2 = 20 μονάδες), ενώ
  • στον αριθμό 548.281 φανερώνει εκατοντάδες (2 = 200 μονάδες).

Το ψηφίο μηδέν (0) δε διαβάζεται, αλλά γράφεται για να κρατά τα άλλα ψηφία στη σωστή τους θέση. Δηλώνει ότι λείπουν οι μονάδες της θέσης που κατέχει.

Οι διαχωριστικές τελείες

Στους αριθμούς που έχουν περισσότερα από τρία ψηφία, για λόγους ευκολίας στην ανάγνωση, χωρίζουμε με μία τελεία κάθε τριάδα ψηφίων, αρχίζοντας δεξιά, από τις μονάδες.
  • 5902  →  5.902
  • 15902  →  15.902
  • 315902  →  315.902
  • 7315902  →  7.315.902

Για να θυμόμαστε τις τελείες, μπορούμε να μετράμε από το τέλος του αριθμού προς τα αριστερά, λέγοντας το ποιηματάκι: «Ένα, δύο, τρία — τελεία!»

ΠΡΟΣΟΧΗ: Δε βάζουμε τελεία στις χρονολογίες (γεννήθηκε το 1997), στους τηλεφωνικούς αριθμούς και στους διάφορους κωδικούς.

Δείτε στη συνέχεια


ΑφιερώματαΦυσικοί αριθμοί
ΠΗΓΗ: Μαθηματικά ΣΤ΄ Δημοτικού
ΕΙΚΟΝΕΣ: Μαθηματικά ΣΤ΄ Δημοτικού, podilato98.blogspot.com

13 Σεπ 2019

Πώς μελετούμε τον κόσμο γύρω μας

Από τον μαγευτικό μικρόκοσμο που μας αποκαλύπτουν τα μικροσκόπια έως τον πολύ μακρινό κόσμο των άστρων που μελετάμε με τα τηλεσκόπια ο κόσμος μας υπακούει σε κανόνες που προσπαθούμε να μελετήσουμε και να κατανοήσουμε.

Οι γνώσεις που αποκτούμε μας βοηθούν να παρεμβαίνουμε στο περιβάλλον, να επινοούμε τεχνικές και να κατασκευάζουμε μηχανές που διευκολύνουν την καθημερινότητά μας και πολλές φορές σώζουν ακόμη και ανθρώπινες ζωές.

Με τις γνώσεις αυτές διατυπώνουμε θεωρίες και ερμηνεύουμε άλλα φαινόμενα που δεν είναι εύκολο να μελετήσουμε ούτε με τα πιο εξελιγμένα όργανα παρατήρησης.

Το βασικό εργαλείο για τη μελέτη του κόσμου που μας περιβάλλει είναι η επιστημονική μέθοδος. Με το πολύτιμο αυτό εργαλείο έχουμε χτίσει όλη τη γνώση στην οποία στηρίζεται ο πολιτισμός μας.

Η επιστημονική μέθοδος σε πέντε βήματα

1 Διάφορα φαινόμενα συμβαίνουν στον κόσμο γύρω μας. Κάποια μας κινούν το ενδιαφέρον.


2 Προσπαθούμε να τα εξηγήσουμε. Συνήθως έχουμε κάποια άποψη για την ερμηνεία τους, άποψη που μπορεί να είναι σωστή ή λανθασμένη.

* Αυτή η άποψη λέγεται υπόθεση.


3 Για να ελέγξουμε τις υποθέσεις μας, εκτελούμε πειράματα. Κατά τη διάρκειά τους παρατηρούμε προσεκτικά και σημειώνουμε τις παρατηρήσεις μας.


4 Συζητάμε τις παρατηρήσεις μας και καταλήγουμε σε συμπεράσματα. Τα συμπεράσματα είναι γενικότερα από τις παρατηρήσεις.

* Επαληθεύουμε τις υποθέσεις μας και διαπιστώνουμε αν ήταν σωστές ή λανθασμένες.


5 Τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγουμε με τα πειράματα μάς βοηθούν να εξηγούμε παρόμοια φαινόμενα, πολλές φορές χωρίς να χρειάζεται να επαναλάβουμε την ίδια διαδικασία.

* Με άλλα λόγια: Γενικεύουμε τα συμπεράσματά μας!


Επιστήμη
ΠΗΓΗ: Φυσικά ΣΤ΄ Δημοτικού

11 Σεπ 2019

Κάνε εσύ τη διαφορά

Τώρα που ανοίγουν τα σχολεία / δίνουμε σ’ όλους σημασία!



Σχολική ζωήΣχολικός εκφοβισμός
ΠΗΓΗ: Ε΄ Τάξη του 8ου Δ.Σ. Πτολεμαΐδας
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΙΚΟΝΑΣ: podilato98.blogspot.com

23 Αυγ 2019

Ιστορική αλλαγή για τις γυναίκες της Σαουδικής Αραβίας

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Αύγουστος 2019

ΡΙΑΝΤ. Νέους νόμους που χαλαρώνουν τους περιορισμούς στα ταξίδια των γυναικών ανακοίνωσε χθες η Σαουδική Αραβία, με αποτέλεσμα να επιτρέπεται πλέον εξίσου σε άνδρες και γυναίκες να ταξιδεύουν ελεύθερα με τα διαβατήριά τους. Μέχρι σήμερα ίσχυε η υποχρέωση η γυναίκα να συνοδεύεται από κάποιον άνδρα, γεγονός που περιόριζε την ελευθερία κίνησής της.

Πρόκειται για ιστορική αλλαγή για τα δικαιώματα των γυναικών στη χώρα, η οποία έως τώρα αντιμετώπιζε όλες τις γυναίκες ως ανηλίκους που χρειάζονταν κηδεμονία και τη συναίνεση ενός άνδρα, πατέρα ή συζύγου, ακόμη και γιου, για να αποκτήσουν διαβατήριο ή να ταξιδέψουν στο εξωτερικό. «Θα δίνεται διαβατήριο σε κάθε υπήκοο της Σαουδικής Αραβίας που το ζητεί», αναφέρει απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Σύμφωνα με μέσα ενημέρωσης προσκείμενα στην κυβέρνηση, ο νέος κανόνας έχει εφαρμογή για τις γυναίκες ηλικίας 21 ετών και άνω.


Φοιτήτριες στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας. Πλέον θα μπορούν να ταξιδεύουν δίχως ανδρική συνοδεία.

Το παλιό σύστημα, που πρακτικά εξισώνει τις γυναίκες στη Σαουδική Αραβία με ανήλικα και αποτελεί αιτία σωρείας αυθαιρεσιών, καταγγελλόταν επί δεκαετίες από το κίνημα διεκδίκησης των δικαιωμάτων των γυναικών στη χώρα.

Η απόφαση προστίθεται σε σειρά μέτρων που ανακοινώνονται σταδιακά το τελευταίο διάστημα από τον πρίγκιπα διάδοχο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν. Η πιο εμβληματική από αυτές τις μεταρρυθμίσεις ήταν ότι από τον Ιούνιο του 2018 επετράπη σε γυναίκες να οδηγούν αυτοκίνητα, ενώ πολύ πρόσφατα τους επετράπη επίσης να παρακολουθούν αθλητικές διοργανώσεις, όπως αγώνες ποδοσφαίρου, και να αναλαμβάνουν θέσεις εργασίας που μέχρι τότε ήταν επιτρεπτές αποκλειστικά και μόνο σε άρρενες.

Αν και μεταμόρφωσαν τη ζωή πολλών γυναικών στη Σαουδική Αραβία, οι μεταρρυθμίσεις αυτές χαρακτηρίζονται ανεπαρκείς από πολλούς ακτιβιστές και ακτιβίστριες, που εξηγούν ότι το σύστημα της «κηδεμονίας» των γυναικών πόρρω απέχει από το να έχει καταργηθεί στην ουαχαμπιτική μοναρχία.


ΑσίαΕιδήσειςΤα δύο φύλα
ΠΗΓΗ: Η Καθημερινή (03.08.2019)
ΕΙΚΟΝΑ: scmp.com

8 Αυγ 2019

Ζούμε στην καλύτερη εποχή

Ο κόσμος μας είναι ο καλύτερος που έχει γνωρίσει μέχρι σήμερα η ανθρωπότητα

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ – Αύγουστος 2018

Του Νίκου Μαραντζίδη
Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Καρόλου στην Πράγα

Μπορείτε να απαντήσετε σε μερικές απλές ερωτήσεις για την τρέχουσα κατάσταση του κόσμου μας; Ας πούμε:
  • Τι ποσοστό των κοριτσιών αποφοιτά από το Δημοτικό στις φτωχές χώρες του πλανήτη;
    α) 20%
    β) 40%
    γ) 60%
  • Ποιο είναι το παγκόσμιο προσδόκιμο ζωής σήμερα;
    α) 50 χρόνια
    β) 60 χρόνια
    γ) 70 χρόνια
  • Τι ποσοστό ανθρώπων παγκοσμίως έχει πρόσβαση σε ηλεκτρικό ρεύμα;
    α) 20%
    β) 50%
    γ) 80%
  • Τα τελευταία 20 χρόνια ο αριθμός των ατόμων που ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας:
    α) Διπλασιάστηκε
    β) Παρέμεινε ίδιος
    γ) Μειώθηκε κατά το ήμισυ

Εάν επιλέξατε σε όλες το (γ), συγχαρητήρια! Εάν όχι, μη στεναχωριέστε, δεν είστε η εξαίρεση. Σύμφωνα με τον Σουηδό γιατρό Χανς Ρόσλιγκ, ο οποίος έγραψε το σπουδαίο βιβλίο «Factfulness» με στόχο την καταπολέμηση της άγνοιας για τις παγκόσμιες τάσεις, μόνο μια μικρή μειοψηφία ανθρώπων στον δυτικό κόσμο απαντά σωστά στις παραπάνω, και σε άλλες παρόμοιες, ερωτήσεις.

Οι άνθρωποι, ακόμη και οι πιο μορφωμένοι και ενημερωμένοι, έχουν μια περισσότερο αρνητική και απαισιόδοξη εικόνα για τον κόσμο συγκριτικά με το τι συμβαίνει.



Γενικότερα, είναι εμπεδωμένη σε πολλούς η πεποίθηση πως η ανθρωπότητα είναι σε κακή κατάσταση και βαδίζει προς το χειρότερο. Η αλήθεια είναι ακριβώς η αντίθετη: Τα τελευταία εκατό χρόνια έχουν συμβεί σημαντικές αλλαγές και η πρόοδος που έχει συντελεστεί σε όλους τους τομείς είναι εντυπωσιακή.

Όπως γράφει ο νομπελίστας οικονομολόγος Άγκους Ντίτον, στις μέρες μας οι άνθρωποι ζουν περισσότερο, είναι πλουσιότεροι και τα σώματά τους είναι ψηλότερα και δυνατότερα σε σύγκριση με το παρελθόν.

1 Μόλις πριν από έναν αιώνα, το 1900, το προσδόκιμο ζωής στις ΗΠΑ ήταν τα 47 χρόνια, χαμηλότερο και από τις τελευταίες σήμερα χώρες στη σχετική λίστα, τη Σιέρα Λεόνε (50 έτη) και την Αγκόλα (52 έτη).

Στα μέσα του 20ού αιώνα σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική η οικονομική ανάπτυξη απάλλαξε από τη φτώχεια εκατομμύρια ανθρώπους και η επιστήμη συνέβαλε να γιατρευτούν ασθένειες, επεκτείνοντας το προσδόκιμο ζωής.

2 Μετά το 1990 η ταχεία ανάπτυξη μεταφέρθηκε στην Ασία. Η Κίνα, η Ινδία, η Ινδονησία, η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, που διαθέτουν σχεδόν το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού, τρέχουν με σπουδαίους αναπτυξιακούς ρυθμούς. Η Αφρική, που έχει μείνει πίσω, θα είναι το επόμενο στοίχημα της παγκόσμιας ανάπτυξης.

3 Η ακραία φτώχεια περιορίστηκε. Ο αριθμός όσων ζουν με λιγότερο από 1,90 δολάριο ημερησίως μειώθηκε από 1,8 δισ. το 1990 σε 760 εκατομμύρια το 2013 (οι μισοί εκ των οποίων ζουν στην Υποσαχάρια Αφρική) και αυτό παρά την αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού κατά 2 δισεκατομμύρια.



4 Οι φόβοι πως ο υπερπληθυσμός θα οδηγούσε σε μεγάλες δυστυχίες διαψεύστηκαν. Η αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού, που οφείλεται κυρίως στη μείωση της παιδικής θνησιμότητας και στην αντιμετώπιση των ασθενειών, είναι αντιμετωπίσιμη.

Επιπλέον, παρά την αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού, ο αριθμός παιδιών ανά οικογένεια μειώθηκε. Οι γυναίκες του αναπτυσσόμενου κόσμου κάνουν λιγότερα παιδιά, κερδίζοντας έτσι χρόνο για τον εαυτό τους.

5 Οι φτωχές εισοδηματικά χώρες είναι περισσότερο αναπτυγμένες από όσο νομίζουμε. Όπως υπογραμμίζει ο Ρόσλιγκ, η εικόνα ενός κόσμου χωρισμένου στα δύο, με τη μεγάλη πλειοψηφία να ζει στη μιζέρια, τη στέρηση και τη βαρβαρότητα, είναι ψευδαίσθηση.

Ο κόσμος μας είναι ο καλύτερος που έχει γνωρίσει μέχρι σήμερα η ανθρωπότητα. Η παραδοχή της προόδου που συντελέστηκε όλα αυτά τα χρόνια δεν υπονοεί βέβαια πως τα προβλήματα εξαφανίστηκαν και δε χρειάζεται εγρήγορση σε ζητήματα όπως είναι οι πόλεμοι, η ακραία φτώχεια, οι κοινωνικές ανισότητες, οι διακρίσεις μεταξύ των δύο φύλων ή η κλιματική αλλαγή. Κάθε άλλο!

Ούτε, βεβαίως, πως η μετατόπιση πλούτου και κατ’ επέκταση ισχύος από τη Δύση στην Ανατολή θα είναι χωρίς συνέπειες.

Απλώς, για να μπορέσουμε να μιλήσουμε σοβαρά για τα προβλήματα, πρέπει να έχουμε γνώση της πραγματικότητας και να μην είμαστε έρμαια φοβιών, στερεοτύπων και μύθων.


Το μέλλον είναι η κατοικία των σημερινών παιδιών



Άνθρωποι – ΛαοίΑπό τις εφημερίδες
ΠΗΓΗ: Η Καθημερινή (26.08.2018)
ΕΙΚΟΝΕΣ: mountbellacademy.com, habitat.org, golos.io

2 Αυγ 2019

Γίνε μικρός συγγραφέας!

Δέκα συμβουλές από τη συγγραφέα Αμάντα Μιχαλοπούλου

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ
Ιούλιος 2012

1 Να έχεις πάντα μαζί ένα μολύβι για να σημειώνεις τις ιδέες σου. Ή, καλύτερα, δύο· μπορεί να σπάσει καμιά μύτη.

2 Για να γράφεις καλά, πρέπει να σβήνεις συχνά. Οπότε ας έχεις μαζί σου και μια γόμα.

3 Έχε τα μάτια και τα αφτιά σου ανοιχτά. Οι ωραιότερες ιστορίες είναι αυτές που κάποιος αρχίζει να διηγείται στον διπλανό του στον δρόμο, στο πάρκο, στη θάλασσα. Εσύ ακούς και μετά τα αλλάζεις, προσθέτεις τα δικά σου.

* Ιδέες μπορείς να πάρεις και από τα μυθιστορήματα των αγαπημένων σου συγγραφέων. Οι καλοί συγγραφείς είναι και μανιώδεις αναγνώστες!

4 Να σκέφτεσαι πάντοτε: «Τι θα γινόταν αν...;» Έτσι θα ξεκολλάς σε δύσκολες στιγμές.

5 Αν κάτι δεν πάει καλά, μη συνεχίσεις να γράφεις. Γύρνα στο σημείο όπου τα πράγματα πήγαιναν ακόμη καλά, σβήσε ό,τι έγραψες από εκεί και μετά και ξαναρώτα: «Τι θα γινόταν αν...;»


6 Διάβασε δυνατά ό,τι έγραψες. Φαντάσου πως τα έγραψε κάποιος που τον συμπαθείς κάπως αλλά όχι πολύ. Ας πούμε τώρα πως αυτός ο κάποιος σε ρωτάει τι πρέπει να αλλάξει για να γίνει πιο ενδιαφέρουσα η ιστορία. Σκέψου τι θα του πεις.

7 Να έχεις πάντα δίπλα σου ένα λεξικό. Όχι για να γράφεις περίπλοκες λέξεις, αλλά για να μαθαίνεις τι σημαίνουν και να τις χρησιμοποιείς μόνο αν χρειαστεί. Α, και για να ελέγχεις την ορθογραφία σου.

8 Μη χρησιμοποιείς χαζοπαρομοιώσεις όπως «τα σύννεφα ήταν άσπρα σαν βαμβάκι»...

9 Να παιδεύεις τους ήρωές σου, αλλά να τους αγαπάς κιόλας, να προσπαθείς να τους καταλάβεις. Ξεκίνα με αδέρφια, ξαδέρφια, φίλους, όχι και τόσο φίλους. Προσπάθησε να αναλύσεις γιατί φέρονται όπως φέρονται. Δες τους σαν ήρωες.

1
0 Μην καταδεχτείς να τελειώσεις την ιστορία με δίδαγμα. Είναι σαν να λες ένα ανέκδοτο και μετά να προσπαθείς να το εξηγήσεις!



Από τις εφημερίδεςΓραπτή έκφρασηΚαλοκαίρι
ΠΗΓΗ: Athens Voice (26.07.2012)
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com (από gentryliving.com), illbeoutinaminute.com

27 Ιουλ 2019

Η εποχή του Διαστήματος

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ – Οκτώβριος 2017

Του Διονύση Π. Σιμόπουλου
Φυσικός, αστρονόμος και επίτιμος διευθυντής του Ευγενιδείου Πλανηταρίου

Πριν από 60 χρόνια, τον Οκτώβριο του 1957, επιτεύχθηκε ένα σημαντικό ορόσημο στην προσπάθεια του ανθρώπου να κατακτήσει το Διάστημα. Σε μια απομακρυσμένη περιοχή του Καζακστάν, και με την άκρατη μυστικότητα που επικρατούσε στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, η τότε Σοβιετική Ένωση πραγματοποίησε ένα τεχνολογικό κατόρθωμα που θα άφηνε άναυδο ολόκληρο τον κόσμο, ενώ συγχρόνως θα μετέφερε και στο Διάστημα τον ανταγωνισμό των δύο υπερδυνάμεων της εποχής, των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και της Σοβιετικής Ένωσης.

Στις 4 Οκτωβρίου 1957 η Σοβιετική Ένωση έθεσε σε τροχιά από τις πυραυλικές εγκαταστάσεις του Διαστημικού Κέντρου του Μπαϊκονούρ τον πρώτο τεχνητό δορυφόρο, τον «Σπούτνικ 1». Επρόκειτο για μια μεταλλική σφαίρα με μέγεθος 58 εκατοστών και βάρος περίπου 83 κιλών, η οποία περιφέρονταν γύρω από τη Γη μία φορά κάθε 96 λεπτά.

Έτσι, για πρώτη φορά ο άνθρωπος κατόρθωσε να θέσει ένα δικό του δημιούργημα στο κενό του Διαστήματος. Τα ρυθμικά ραδιοσήματα του «Σπούτνικ 1» χαιρέτιζαν μια νέα εποχή στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού: την εποχή του Διαστήματος.


Η εκτόξευση του σοβιετικού τεχνητού δορυφόρου «Σπούτνικ 1» to 1957 σηματοδότησε μια νέα εποχή στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού

Έναν μήνα αργότερα οι Ρώσοι επανέλαβαν το θριαμβευτικό τους κατόρθωμα, τοποθετώντας σε τροχιά μια σκυλίτσα, με το όνομα Λάικα, ως επιβάτη του «Σπούτνικ 2», ενός διαστημόπλοιου 500 περίπου κιλών.

Οι ΗΠΑ δεν άργησαν να ακολουθήσουν. Τέσσερις μήνες μετά τον «Σπούτνικ 1» εκτοξεύτηκε ο πολύ μικρότερος και ελαφρύτερος πρώτος αμερικανικός δορυφόρος «Εξερευνητής 1» (31 Ιανουαρίου 1958).

Την 1η Οκτωβρίου 1958, έναν χρόνο μετά την εκτόξευση του «Σπούτνικ 1», ξεκίνησε η λειτουργία της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), αλλά και ένας αγώνας δρόμου ανάμεσα στη Σοβιετική Ένωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες για την κατάκτηση του Διαστήματος.

Στην προσπάθειά τους να μάθουν όσο το δυνατόν περισσότερα για τον διαστημικό χώρο, εκτοξεύτηκαν και από τις δύο πλευρές δεκάδες πύραυλοι και τεχνητοί δορυφόροι, κάτι που οδήγησε τελικά στην πρώτη επανδρωμένη αποστολή του Ρώσου κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν (12 Απριλίου 1961).


O Γιούρι Γκαγκάριν (1934-1968) ήταν ο πρώτος άνθρωπος που ταξίδεψε στο Διάστημα και μπήκε σε τροχιά γύρω από τη Γη

Την ίδια περίοδο οι Αμερικανοί προσπαθούσαν να φτάσουν τους πρωτοπόρους Σοβιετικούς. Η πρώτη επανδρωμένη φάση του αμερικανικού προγράμματος για τη Σελήνη εκτελέστηκε με την ονομασία «Πρόγραμμα Mercury» (Ερμής) και άρχισε στις 5 Μαΐου 1961, έναν μήνα μετά την πτήση του Γκαγκάριν.

Στην Ουάσιγκτον, στη διάρκεια της γιορτής που έγινε για να τιμηθεί ο Άλαν Σέπαρντ, ο πρώτος Αμερικανός στο Διάστημα, ο πρόεδρος Τζον Κένεντι έθεσε στόχο την επανδρωμένη επίσκεψη στη Σελήνη πριν το τέλος της δεκαετίας του 1960.

Ο στόχος αυτός οριοθετούσε ξεκάθαρα πλέον τον διαστημικό ανταγωνισμό ΗΠΑ - Σοβιετικής Ένωσης και προϋπέθετε μια σειρά από εκατοντάδες επιτεύγματα σε διάφορους επιστημονικούς και τεχνολογικούς τομείς. Επιτεύγματα που απαίτησαν δεκάδες πτήσεις, επανδρωμένων και μη, διαστημικών οχημάτων.

Τελικά, τον Ιούλιο του 1969, πάνω από μισό δισεκατομμύριο άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο γίναμε μάρτυρες ενός κατορθώματος που έως τότε το θεωρούσαμε μάλλον αδύνατο, όταν πάνω στη σκονισμένη επιφάνεια της Σελήνης αποτυπώθηκε για πρώτη φορά ένα ανθρώπινο χνάρι που έγινε το σύμβολο «ενός τεράστιου άλματος για την ανθρωπότητα».


Ο Νιλ Άρμστρονγκ ήταν ο πρώτος άνθρωπος που πάτησε στη Σελήνη (21 Ιουλίου 1969)

Τα επόμενα τρία χρόνια, από το 1969 έως τον Δεκέμβριο του 1972, ολόκληρη η ανθρωπότητα παρακολούθησε από τις οθόνες των τηλεοράσεων μια από τις μεγαλύτερες εξερευνήσεις της ανθρώπινης ιστορίας. Με τη βοήθεια εκατοντάδων χιλιάδων επιστημόνων, μηχανικών και τεχνικών, συνολικά 27 αστροναύτες περιφέρθηκαν γύρω από τον φυσικό δορυφόρο της Γης, ενώ 12 από αυτούς περπάτησαν και εξερεύνησαν έξι διαφορετικές περιοχές της επιφάνειας της Σελήνης.

Τώρα πια οι συσκευές των τηλεοράσεων έχουν πάψει να δείχνουν τους αστροναύτες να κινούνται πάνω στο ηλιόλουστο σεληνιακό πανόραμα, ενώ με την αναχώρηση και του τελευταίου αστροναύτη η Σελήνη περιμένει ακόμη. Ο άνθρωπος έφυγε. Όχι όμως για πάντα.

Γιατί αν υπάρχει ακόμη κάποιο μέλλον για το ανθρώπινο γένος, τότε το μέλλον αυτό βρίσκεται εκεί έξω, στον απέραντο ωκεανό του Διαστήματος. Κι όταν σε εκατό ή χίλια χρόνια από σήμερα οι απόγονοί μας σταθούν και πάλι στη σκοτεινή κοιλάδα που λέγεται «Θάλασσα της Ηρεμίας», θα κοιτάξουν σιωπηρά τα περίεργα αρχαία επιστημονικά όργανα και, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, τα ανθρώπινα χνάρια που θα έχουν μείνει αναλλοίωτα ακόμη και ύστερα από ένα εκατομμύριο χρόνια. Και θα ξέρουν ότι όλα άρχισαν εδώ. Γιατί εδώ, στα όρια του ουράνιου ωκεανού, ο άνθρωπος έκανε το πρώτο του βήμα προς τα άστρα.

Από τις εφημερίδεςΕξερεύνηση του Διαστήματος
ΠΗΓΗ: Η Καθημερινή (08.10.2017)
ΕΙΚΟΝΕΣ: sergitorrentsgonzalez.blogspot.com, culture.ru, el.wikipedia.org

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα: