5 Φεβ 2020

Τι κρύβουν τα ποσοστά;



Στις ατέλειωτες μεταμορφώσεις των αριθμών κάθε κλάσμα κρύβει έναν δεκαδικό και κάθε δεκαδικός ένα ποσοστό.

Τα 3/4, για παράδειγμα, κρύβουν τη διαίρεση 3:4, δηλαδή (αν κάνουμε την πράξη) το 0,75. Τα 75 εκατοστά, με τη σειρά τους, γίνονται ποσοστό «στα εκατό», αν πολλαπλασιαστούν με το εκατό (75%).
Με τον ίδιο τρόπο τα 3/5 είναι 3:5 και 3:5 = 0,60. Τα 60 εκατοστά ισοδυναμούν με εξήντα στα εκατό ή, όπως λέμε παραδοσιακά, «εξήντα τοις εκατό» (60%).

Τα ποσοστά, επομένως, κρύβουν κλάσματα και δεκαδικούς. Περάστε το ποντίκι σας από την παρακάτω εφαρμογή και θα το διαπιστώσετε!

Πατήστε στην εικόνα

Ποσοστά
ΕΙΚΟΝΕΣ: why.gr, mathsisfun.com
ΕΦΑΡΜΟΓΗ: mathsisfun.com

4 Φεβ 2020

Βάζω Χ στη σχολική βία!



Είμαι φιλικός και ευγενικός με όλους

  • Δεν κοροϊδεύω, δε χτυπάω και δεν κάνω κακό σε ένα παιδί ούτε καθώς πηγαίνει στο σχολείο ούτε στο διάλειμμα ούτε έξω από το σχολείο.
  • Τα χτυπήματα, οι μπουνιές, οι κλωτσιές, τα σπρωξίματα, η πρόκληση πόνου και τραυματισμού σε κάποιον άλλο δεν έχουν σχέση με εμένα: Θέλω να είμαι περήφανος για τον εαυτό μου!

Μιλάω με καλά λόγια για τους συμμαθητές μου

  • Δεν απειλώ κανέναν για να μου φέρει χρήματα ή διάφορα πράγματα.
  • Δεν αγγίζω ένα παιδί με τρόπο που του είναι δυσάρεστος, δεν του στέλνω αισχρά μηνύματα, δεν του γράφω προσβλητικά πράγματα.
  • Δε στέλνω απειλές και βρισιές με μηνύματα στο κινητό ή με e-mail. Δε βγάζω με το κινητό προσβλητικές φωτογραφίες ή βίντεο ούτε τις δείχνω στους άλλους.

Φέρομαι όπως θα ήθελα να μου φέρονται

  • Δε βρίζω, δεν ειρωνεύομαι, δεν κάνω χειρονομίες.
  • Δε γράφω άσχημα πράγματα για έναν συμμαθητή μου, δεν απειλώ ότι θα του κάνω κακό αν με αποκαλύψει.

Είμαστε όλοι διαφορετικοί, είμαστε όλοι ίσοι

  • Δεν κοροϊδεύω κανέναν για το χρώμα του, την καταγωγή του, την οικογένειά του, την οικονομική του κατάσταση, το ντύσιμό του, το διάβασμά του ή την εμφάνισή του.



Κάνω παρέα στα μοναχικά παιδιά!

  • Είμαι φιλικός με όλους και ειδικά με τους καινούργιους μαθητές.
  • Δε λέω άσχημα πράγματα για ένα παιδί πίσω από την πλάτη του. Δε λέω στους άλλους να μην το κάνουν παρέα. Δεν το ακολουθώ ούτε το κοιτάζω επίμονα και απειλητικά.

Σέβομαι τα πράγματα των άλλων παιδιών

  • Δεν κρύβω, δε λερώνω, δεν κλέβω και δεν καταστρέφω τα πράγματα κάποιου συμμαθητή μου.



Είμαι υπεύθυνος

  • Λέω την αλήθεια· αποφεύγω τα ψέματα και παραδέχομαι τι έκανα.
  • Ακούω τα προβλήματα των συμμαθητών μου και τους βοηθώ να τα λύσουν.
  • Φροντίζω και για την ασφάλεια των άλλων παιδιών. Όταν τα σέβομαι και τα υποστηρίζω, γίνομαι πραγματικά δημοφιλής.

Δεν υπάρχουν αθώοι παρατηρητές!

  • Αν δω να φέρονται άσχημα σε ένα παιδί, δε γελάω και δεν υποστηρίζω τον δράστη.
  • Δε μένω αδιάφορος. Παίρνω το μέρος του παιδιού που του κάνουν κακό, ώστε να απομονωθεί ο εκφοβιστής.

Μιλώ σε κάποιον μεγάλο

  • Έχω δικαίωμα να μιλάω για αυτά που με απασχολούν. Δε γίνομαι «καρφί» όταν ζητάω προστασία. Άλλωστε, η σιωπή βολεύει μόνο τον εκφοβιστή!

Η σχολική βία είναι απαράδεκτη!

  • Σκέφτομαι, προβληματίζομαι και προσπαθώ να τη σταματήσω…



Σχολικός εκφοβισμός
ΠΗΓΗ: Βικτωρία Πρεκατέ (μη κερδοσκοπικό σωματείο «Μέντορας για την Παιδική Προστασία και Ευημερία»)
ΕΙΚΟΝΕΣ: docplayer.dk, margaritaschool.blogspot.com, otveklik.com, innocentjustice.org

3 Φεβ 2020

Βιντεάκια για τον σχολικό εκφοβισμό



Πατήστε στις αναρτήσεις που ακολουθούν, δείτε, προβληματιστείτε, αποφασίστε:


ΔιαφημίσειςΣυλλογέςΣχολικός εκφοβισμός
ΕΙΚΟΝΑ: symvstathmos.wordpress.com

Ο εκφοβισμός δεν είναι μαγκιά

Τι είναι ο εκφοβισμός; Γιατί συμβαίνει; Ποιος μπορεί να τον υποστεί;

Τι μπορούν να κάνουν τα θύματα του εκφοβισμού ή οι παρατηρητές του; Μήπως ανήκετε στους νταήδες;


Πατήστε στις αναρτήσεις που ακολουθούν και ενημερωθείτε: Ώρα για δράση!


ΑφιερώματαΣχολικός εκφοβισμός
ΕΙΚΟΝΑ: bullyinyescuela.blogspot.com
ΠΗΓΗ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ: Έντυπο του Υπουργείου Παιδείας & Πολιτισμού Κύπρου

31 Ιαν 2020

Tο μηχάνημα

Του Ευγένιου Τριβιζά
Συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας, καθηγητής Εγκληματολογίας

Το έφεραν ένα πρωί στο κτίριο που ήταν τα γραφεία μας και το τοποθέτησαν κοντά στη σκάλα του τρίτου ορόφου. Ο Γιάννης ο καφετζής, σαν από ένστικτο, κατάλαβε την απειλή. Έμεινε με τον δίσκο μετέωρο να κοιτά φιλύποπτα τον εχθρό.

Η λειτουργία του ήταν απλή. Κανόνιζες μ’ έναν διακόπτη το ποτό που ήθελες, έριχνες ένα δίφραγκο και περίμενες να γεμίσει το πλαστικό ποτήρι.

Ο Γιάννης συνέχισε ν’ ανεβαίνει σκεφτικός. Στο κατέβασμα βρήκε το μηχάνημα τριγυρισμένο απ’ τους πρώτους θαυμαστές. Χωρίς να χάσει καιρό πήγε να παραπονεθεί στον προσωπάρχη. Ο προσωπάρχης τού εξήγησε ότι το μηχάνημα εξυπηρετούσε. Η δουλειά θα μοιραζόταν. Έπρεπε να συμβιώσουν.

«Δε φαντάζομαι να μου κάνει μεγάλη ζημιά το μηχάνημα», προσπάθησε να πείσει τον εαυτό του ο Γιάννης. «Γιατί να σηκώνεται ο κόσμος απ’ τα γραφεία και να πηγαίνει να προσκυνά; Άλλωστε το μηχάνημα δεν ξέρει να χαμογελά».

Άρχισε να πυκνώνει τις βόλτες, να γίνεται πιο σβέλτος και χαμογελαστός, ώστε να προλαβαίνει να τους εξυπηρετεί προτού επιθυμήσουν κάτι παγωμένο και πάνε στο μηχάνημα. Αλλά παρ’ όλα αυτά, όταν κάτι έλειπε από τον δίσκο του, οι δυσαρεστημένοι δεν περίμεναν να τους το φέρει! Έσπευδαν στο μασίνι. Ξέχασα να σας πω ότι έτσι το λέγανε χαϊδευτικά: «μασίνι».

Ο Γιάννης αναγκάστηκε ν’ αλλάξει τακτική. Άρχισε μία άνευ προηγουμένου συκοφαντική δυσφήμιση κατά του εχθρού του. Η πρώτη διάδοση που έβαλε σε κυκλοφορία έλεγε ότι το μηχάνημα τρώει τα κέρματα. Αυτό αναχαίτισε για κάμποσο τα κύματα των πιστών. Αποδείχτηκε όμως τελικά ότι κάτι τέτοιο γινόταν πολύ σπάνια για να το πάρει κανείς σοβαρά υπόψη. Τα συνθήματα «ανακατεύει την πορτοκαλάδα με τον καφέ» και «ρίχνει σκουριά στο κακάο» δεν έπιασαν καθόλου, κι ας ξενύχτησε ο Γιάννης για να τα σοφιστεί.

Το μηχάνημα τού έγινε εφιάλτης. Οι σκάλες τού φαίνονταν ατελείωτες. Τα γνώριμα πρόσωπα των γραφείων, μάσκες εχθρικές. Κάθε φορά που περνούσε μπροστά απ’ το μασίνι το ’βλεπε με το μάτι να λάμπει θριαμβικά, τη σχισμή του να χαμογελά. Ο ακέραιος χαρακτήρας του λύγισε.

Άρχισε να ρίχνει κρυφά στη σχισμή του μηχανήματος δίφραγκα που τα στράβωνε στο πεζούλι του καφενείου. Το μηχάνημα χάλαγε βέβαια, αλλά οι δούλοι του έσπευδαν να το διορθώσουν. «Μα γιατί;» συλλογιζόταν. «Γιατί;» Τον έπνιγε το δίκιο.

«Τόσα χρόνια να ιδρώνεις, να τρέχεις, να λες την πρώτη καλημέρα, να χαμογελάς και να ’ρχεται ξαφνικά ένα μασίνι να σου τρώει το ψωμί; Άτιμο πράμα!»

Ώσπου μια μέρα πήρε τη μεγάλη απόφαση: Το μεσημέρι του Σαββάτου, όταν θα ’φευγε ο κόσμος, θα ’μενε στα γραφεία και θα κανόνιζε τους λογαριασμούς του με το μηχάνημα. Θα του ’κοβε τις χοντρές, μαύρες αρτηρίες! Θα ’σβηνε το απαίσιο κίτρινο μάτι! Θα ξεβίδωνε τα σωθικά του! Θα ανάδευε τα σπλάχνα του! Θα ’βρισκε την καρδιά του! Και θα ’δινε εκεί το θανάσιμο πλήγμα!

Το πρωί του Σαββάτου ήταν κεφάτος. Το μηχάνημα ανύποπτο μοίραζε καφέ, κακάο και αναψυκτικά.

Ήρθε μεσημέρι. Τα γραφεία άδειασαν. Ο Γιάννης έμεινε μόνος. Άφησε να περάσει μισή ώρα, τρία τέταρτα. Άρχισε να κατεβαίνει αργά τις σκάλες, κρατώντας τα όργανα του θανάτου: μια τανάλια κι ένα παλιό κατσαβίδι.

Έφτασε στο πλατύσκαλο. Εκεί βρέθηκαν αντιμέτωποι. Ο Γιάννης και το μηχάνημα! Αναμετρήθηκαν! Το μηχάνημα αστραφτερό, με το κίτρινο μάτι να λάμπει! Ο Γιάννης με τα καλαμάκια στο τσεπάκι, σκυφτός, κουρασμένος, μα αποφασισμένος! Παράξενη ησυχία απλωνόταν γύρω. Απόμακρα ακουγόντουσαν, όπως σε όνειρο, οι θόρυβοι της πόλης.

Εικονογράφηση: Fun Boy

Ο Γιάννης προχώρησε, έσπρωξε το βαρύ μηχάνημα δαγκώνοντας τα χείλη και ξεβίδωσε με το κατσαβίδι τη λεία πλάτη. Βρέθηκε μπροστά σ’ έναν λαβύρινθο από πυκνά, μπλεγμένα καλώδια… Ποιο απ’ όλα οδηγούσε στην καρδιά;

Ζαλίζεται παρακολουθώντας τη δαιδαλώδη διαδρομή τους. Τα καλώδια σαλεύουν απειλητικά. Μοιάζουν με φίδια. Αναδεύονται, θαρρείς και ζωντανεύουν. Ένας βόμβος στ’ αφτιά του. Η ανάσα του κοφτή. Σφίγγει τα δόντια. Απλώνει το χέρι…

Εκεί έπαθε ηλεκτροπληξία ο Γιάννης. Τινάχτηκε! Γονάτισε! Τον βρήκαν κάρβουνο τ’ άλλο πρωί, πλάι στο μηχάνημα.

Στη θέση του Γιάννη έφεραν ένα μηχάνημα ακόμα.

ΒιβλίαΤεχνολογία
ΠΗΓΗ: Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού
ΕΙΚΟΝΕΣ: Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού, Fun Boy

30 Ιαν 2020

Τα ισοδύναμα κλάσματα

Από τον μαθητή11
Μαθητής της έκτης τάξης

Μια φορά και έναν καιρό ζούσαν τα ισοδύναμα κλάσματα. Ήτανε κλάσματα που είναι ίσα και μπορούσαν να πούνε το ίδιο και με άλλα λόγια. Αν αυτά τα κλάσματα διαιρεθούνε με τον ίδιο φυσικό αριθμό προκύπτουν πάλι αυτά και έτσι απλοποιούνται.

Λένε ότι αν πολλαπλασιαστούν με τους όρους ενός κλάσματος με τον ίδιο φυσικό αριθμό, προκύπτει ένα ισοδύναμο με το αρχικό κλάσμα.

Αν ένα κλάσμα δεν αντέχει άλλο να απλοποιηθεί τότε το λέμε ανάγωγο.



Κλασματικοί αριθμοί
ΠΗΓΗ: Βιβλίο Μαθηματικών ΣΤ΄ Δημοτικού

H Επανάσταση του 1821

Η Ελληνική Επανάσταση ξεκινά με μεγάλες φιλοδοξίες και σημαντικές επιτυχίες. Εδραιώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα, ωστόσο δοκιμάζεται από τις δυσκολίες του πολέμου, τις εμφύλιες διαμάχες, την έλλειψη πόρων και την απουσία ουσιαστικής διπλωματικής βοήθειας από το εξωτερικό.

Το αποτέλεσμά της είναι ένα μικρό, κυρίαρχο και ανεξάρτητο από την Οθωμανική Αυτοκρατορία ελληνικό κράτος.

H Επανάσταση του 1821 εντάσσεται στις μεγάλες ευρωπαϊκές επαναστατικές κινήσεις που αντιδρούν στα παλαιά, αντιδημοκρατικά καθεστώτα και την Ιερή Συμμαχία. Προετοιμάζεται από τη Φιλική Εταιρεία και εμπνέεται από τις ιδέες του Νεοελληνικού Διαφωτισμού για ελευθερία, δικαιοσύνη και εθνική ανεξαρτησία.


(στίχοι από τον «Θούριο» του Ρήγα Φεραίου)

Με την έναρξη του Αγώνα της Ανεξαρτησίας εμφανίζεται η ανάγκη πολιτικής και στρατιωτικής οργάνωσης των επαναστατημένων Ελλήνων, προκειμένου να εδραιωθεί και αναγνωριστεί η επανάσταση. Συγκροτούνται εθνοσυνελεύσεις, ψηφίζονται Συντάγματα, δημιουργείται κεντρική Αρχή και οργανώνεται τακτικός στρατός παράλληλα με τα άτακτα σώματα που προϋπάρχουν.

Το έργο που γίνεται είναι πολύ σημαντικό. Οι ανταγωνισμοί όμως ανάμεσα σε διαφορετικές κοινωνικές ομάδες που διεκδικούν την πολιτική εξουσία και τον έλεγχο των πολεμικών επιχειρήσεων δεν αργούν να εμφανιστούν. Σε αρκετές περιπτώσεις οι ανταγωνισμοί αυτοί οδηγούν ακόμη και σε εμφύλιες συγκρούσεις.

Οι νικηφόρες πολεμικές επιχειρήσεις του Αγώνα, από το πρώτο κιόλας έτος, επιτρέπουν στους επαναστατημένους Έλληνες να ελέγχουν την Πελοπόννησο, τη Στερεά Ελλάδα και μερικά νησιά του Αιγαίου. Οι περιοχές αυτές θα αποτελέσουν και τα πρώτα σύνορα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους.


Το Ναύπλιο υπήρξε η πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας (υδατογραφία, πρώτο μισό 19ου αιώνα)

Κατά τη διάρκεια του επτάχρονου πολέμου η Επανάσταση καταγράφει μεγάλες ηρωικές στιγμές αλλά και σημαντικές ήττες. Την κρίσιμη στιγμή, όταν ο αγώνας των Ελλήνων κινδυνεύει σοβαρά, οι Μεγάλες Δυνάμεις αποφασίζουν να επέμβουν υπέρ τους. Αναγκάζουν την Οθωμανική Αυτοκρατορία να υποχωρήσει και να αναγνωρίσει την ελληνική ανεξαρτησία, σε ένα όμως περιορισμένο εδαφικά κράτος.

Ο Αγώνας της Ανεξαρτησίας αναδεικνύει σημαντικές πολιτικές και στρατιωτικές μορφές. Ανάμεσά τους είναι ο Ιωάννης Καποδίστριας, που γίνεται και ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας. Ο Καποδίστριας προσπαθεί να οργανώσει πολιτικά και στρατιωτικά το νέο κράτος. Το έργο αυτό, ωστόσο, διακόπτεται από τη δολοφονία του.

Ακολουθεί κατάσταση αναρχίας, η οποία τερματίζεται με την άφιξη του βασιλιά Όθωνα το 1833.

Χρονολόγιο
1453-1821: Ξένη κυριαρχία.
1821: Κήρυξη της Επανάστασης.
1821-1828: Ο Αγώνας της Ανεξαρτησίας.
1828-1831: Διακυβέρνηση του Ιωάννη Καποδίστρια.
1831-1833: Περίοδος αναρχίας.

Δείτε στη συνέχεια


1821Αφιερώματα
ΠΗΓΗ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού (2006)
ΕΙΚΟΝΕΣ: mathima.gr, triantafylloug.blogspot.com

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα