28 Οκτ 2012

Η Γαλλική Επανάσταση

Η Γαλλική Επανάσταση ξεσπά σε μια εποχή που η κοινωνική ανισότητα και η μεγάλη οικονομική κρίση ταλαιπωρούν τη γαλλική κοινωνία.


Ευγένιος Ντελακρουά: «Η Ελευθερία οδηγεί τον Λαό»

Εκείνη την περίοδο η κοινωνία συγκροτείται από τρεις τάξεις: τον κλήρο, τους ευγενείς και την τρίτη τάξη.
Ο κλήρος αποτελεί μόλις το 0,5% του πληθυσμού.
Οι ευγενείς αντιπροσωπεύουν το 1,5% του πληθυσμού.
Η τρίτη τάξη αποτελείται από το υπόλοιπο 98%, δηλαδή από αστούς, αγρότες και εργάτες.

Ο κλήρος και οι ευγενείς αποτελούν τους προνομιούχους που, αν και μικρή μειοψηφία, κατέχουν την περισσότερη γη, δε φορολογούνται και ζουν μια τρομερά σπάταλη και πλούσια ζωή. Η τρίτη τάξη έχει μόνο υποχρεώσεις και πληρώνει το σύνολο των φόρων. Η κατάσταση αυτή δυσαρεστεί ιδίως τους αστούς, οι οποίοι έχουν αρχίσει να κυριαρχούν στην οικονομία.


Γελοιογραφία που απεικονίζει την τρίτη τάξη
να κουβαλά τον κλήρο και την αριστοκρατία

Ταυτόχρονα, από τα μέσα του 18ου αιώνα οι συνθήκες ζωής επιδεινώνονται διαρκώς. Τον χειμώνα του 1788-1789, μάλιστα, η πείνα αναγκάζει τον λαό να λεηλατήσει πλούσια σπίτια και κρατικές αποθήκες.

Τον Μάιο του 1789 ο βασιλιάς Λουδοβίκος ΙΣΤ΄ συγκαλεί στο Παρίσι τη Γενική Συνέλευση των Τριών Τάξεων. Θέλει να κατανείμει δικαιότερα τους φόρους, ανάλογα με το εισόδημα του καθενός, για να αποφύγει την κοινωνική έκρηξη. Όμως είναι πια αργά. Η τρίτη τάξη, με επικεφαλής τους αστούς, ξεσηκώνεται και διεκδικεί την εξουσία.


Τα τρία χρώματα στις κονκάρδες που φορούσαν οι εξεγερμένοι
(μπλε, κόκκινο, άσπρο) αποτυπώνονται και στη γαλλική σημαία

Στο Παρίσι καταλαμβάνεται το φρούριο της Βαστίλης που λειτουργεί ως φυλακή για πολιτικούς κρατούμενους, ενώ στην ύπαιθρο οι χωρικοί εξεγείρονται και καίνε τις κατοικίες των μεγαλοϊδιοκτητών.

* Η 14η Ιουλίου, επέτειος της άλωσης της Βαστίλης, αποτελεί σήμερα την εθνική εορτή της Γαλλίας.


Η άλωση της Βαστίλης (14 Ιουλίου 1789)

Η Γαλλική Επανάσταση θα περάσει από τρία στάδια και στο τέλος θα εξελιχθεί στην αυτοκρατορική διακυβέρνηση του Ναπολέοντα:

Πρώτο στάδιο (1789-1792)

Στην αρχή κυριαρχούν οι μετριοπαθείς και φιλελεύθερες απόψεις. Η πρώτη Εθνοσυνέλευση ψηφίζει τη «Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη», ένα κείμενο που εκφράζει φιλελεύθερες ιδέες, όπως η ελευθερία, η ισότητα και η αδελφοσύνη.



Το σύνθημα της Γαλλικής Επανάστασης:
«Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη»

Σύμφωνα με τη Διακήρυξη, η εξουσία πηγάζει από το έθνος και όχι από τον μονάρχη. Η εκκλησιαστική περιουσία δίνεται στο κράτος, καταργούνται κάποιοι φόροι και η χώρα χωρίζεται σε νομούς, επαρχίες και κοινότητες. Δικαίωμα ψήφου όμως δίνεται μόνο σε όσους πληρώνουν φόρους, στους «ενεργούς» πολίτες δηλαδή, ενώ αποκλείονται οι γυναίκες.


Η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη

Δεύτερο στάδιο (1792-1794)

Στη συνέχεια η εξουσία περνά στα χέρια ακραίων ριζοσπαστών, οι οποίοι επιβάλλουν καθεστώς τρομοκρατίας. Χιλιάδες πολίτες εκτελούνται ως εχθροί του λαού, ενώ την ίδια τύχη πρόκειται να έχουν ο βασιλιάς Λουδοβίκος και η βασίλισσα Αντουανέτα.

Τρίτο στάδιο (1794-1799)

Στην τρίτη φάση της επανάστασης επικρατούν και πάλι οι μετριοπαθείς. Η χώρα όμως αντιμετωπίζει δυσκολίες και η εξουσία παραχωρείται στον Ναπολέοντα Βοναπάρτη.


Jacques-Louis David: «Ναπολέων Βοναπάρτης»

Η εποχή του Ναπολέοντα (1799-1815)

Ο Ναπολέων ανακηρύσσεται αυτοκράτορας και προχωρά σε πολλές μεταρρυθμίσεις. Παράλληλα συνεχίζει μια σειρά από πολέμους εναντίον των εχθρών της Γαλλίας, με αποτέλεσμα να καταλάβει το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης (ακόμη και τα Επτάνησα για ένα διάστημα) και να φτάσει μέχρι τη Ρωσία.


Οι Ναπολεόντειοι Πόλεμοι τελειώνουν το 1815 με τη συντριβή του Ναπολέοντα στο Βατερλό, μια πόλη που σήμερα ανήκει στο Βέλγιο. Η Αυτοκρατορία του υφίσταται πλήρη στρατιωτική ήττα με αποτέλεσμα την παλινόρθωση της μοναρχίας στη Γαλλία.


Η μάχη στο Βατερλό (1815)

Από τότε το Βατερλό είναι συνώνυμο κάθε μεγάλης ήττας. Να, δείτε ένα παράδειγμα:

Το νομοσχέδιο για τη φορολόγηση των καταθέσεων συνάντησε ισχυρότατες αντιδράσεις και αποτέλεσε το Βατερλό του πρωθυπουργού στις εκλογές που ακολούθησαν.


Ευρώπη
ΠΗΓΕΣ: Ιστορία ΣΤ΄ Δημοτικού, Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου, el.wikipedia.org
ΕΙΚΟΝΕΣ: artclon.com, consultons.over-blog.fr, news.voicetv.co.th, answers.com, blogs.ua.es, ecolemalrauxpasteur.free.fr, fineartamerica.com, podilato98.blogspot.com (από uiowa.edu), mittelhessen.de

Καιρικά φαινόμενα

Από τη Nasia28
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Η αστραπή είναι ηλεκτρική εκκένωση μεταξύ δυο νεφών, που προκαλεί επιμήκη σπινθήρα. Παράγεται στην ατμόσφαιρα, όταν δύο σύννεφα φορτισμένα το ένα με θετικό και το άλλο με αρνητικό ηλεκτρισμό πλησιάζουν μεταξύ τους. Οι ετερώνυμοι ηλεκτρισμοί έλκονται και με την εκκένωσή τους παράγεται ο σπινθήρας. Συγχρόνως, με την παλμική κίνηση των μορίων της ατμόσφαιρας, γίνεται και η βροντή, που σε μας ακούγεται λίγο αργότερα, αφού ο ήχος τρέχει μόνο 340 μ., ενώ το φως 300.000 χλμ. το δευτερόλεπτο.

Απεναντίας ο κεραυνός είναι ηλεκτρική εκκένωση μεταξύ σύννεφου και εδάφους σε ώρα καταιγίδας. Ο κεραυνός διαφέρει από την αστραπή στο εξής: Στην αστραπή η ηλεκτρική εκκένωση γίνεται ανάμεσα σε δυο σύννεφα με αντίθετο ηλεκτρικό φορτίο, ενώ στον κεραυνό γίνεται ανάμεσα στο σύννεφο και στο έδαφος. Στην περίπτωση κατά την οποία η εκφόρτιση συμβεί μεταξύ δύο νεφών, το μήκος της μπορεί να φτάσει τα 10-15 χλμ. Όταν, αντίθετα, συντελεστεί μεταξύ νέφους και εδάφους, το μήκος της σπάνια υπερβαίνει τα 2-3 χλμ. Πάνω στη Γη ο κεραυνός μπορεί να προκαλέσει ηλεκτροπληξία ζώντων οργανισμών, πυρκαγιές κλπ.



Ο κεραυνός προσβάλλει περισσότερο τα υψηλά και απομονωμένα αντικείμενα. Συνήθως πάνω στα υψηλά κτίρια, στα καμπαναριά κλπ. τοποθετούν αλεξικέραυνα, για να παίρνουν τον κεραυνό και να τον διοχετεύουν στη γη. Έτσι, δεν προκαλούνται ζημιές και κεραυνοπληξία σε ανθρώπους και ζώα.

Πόσο μακριά είναι η καταιγίδα;

Για να βρεις την απόσταση μιας καταιγίδας μέτρησε τα δευτερόλεπτα που μεσολαβούν μεταξύ της αστραπής και της βροντής. Για τη μέτρηση θα χρειαστείς ένα χρονόμετρο και οπωσδήποτε μια αστραπή ή έναν κεραυνό!
Αν δεν έχεις χρονόμετρο μέτρα νοερά με τον εξής ρυθμό: «και ένα, και δύο, και τρία...» μέχρι ν’ ακούσεις τη βροντή.
Στη συνέχεια διαίρεσε τον αριθμό των δευτερολέπτων με το 3 για να βρεις περίπου την απόσταση που εξελίσσεται η καταιγίδα σε χιλιόμετρα.
Προσοχή στη διάρκεια της καταιγίδας δεν προφυλασσόμαστε κάτω από δέντρα.
Η βροντή και η λάμψη του κεραυνού ή της αστραπής συμβαίνουν την ίδια χρονική στιγμή. Το φως και ο ήχος, όμως, ταξιδεύουν με διαφορετικές ταχύτητες και έτσι φθάνουν σε μας σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.

Καιρός και κλίμα
ΠΗΓΗ: avc.comm.nsdlib.org

Σύννεφα με σχήμα και μορφή

Από τον Anthony12
Μαθητής της έκτης τάξης

Πόσοι από εσάς δεν πιάσατε τον εαυτό σας να προσπαθεί να δώσει σχήμα και μορφή σε ένα σύννεφο ένα μουντό βροχερό απόγευμα; Μην ανησυχείτε, δεν είστε οι μόνοι με ζωηρή φαντασία.

Σηκώνοντας το βλέμμα σας μια συννεφιασμένη μέρα προς τον ουρανό, σας έχει τύχει ποτέ να διακρίνετε...


Έναν αϊτό;


Ένα ψάρι;


Ένα σκυλάκι;


Ένα παράξενο έντομο;


Ένα κεφάλι δεινοσαύρου;


Ένα φουντωτό σκυλάκι;


Κάποιον να κάνει σκέιτ;


Μια θαλάσσια χελώνα;


Έναν αστερία;

ΠεριβάλλονΦωτογραφία
ΠΗΓΗ: dinfo.gr

25 Οκτ 2012

Ένας στίχος, μια ζωγραφιά

Από μαθήτριες της έκτης τάξης

Οι συνεργάτες μας εμπνέονται από το ποίημα του Νικηφόρου Βρεττάκου «Ένας στρατιώτης μουρμουρίζει στο αλβανικό μέτωπο»:

Zoe01

Nasia28

Unagirl


24 Οκτ 2012

Ο Κίτσος

Από τη Lola2001
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Γεια σας!

Μια φορά κι έναν καιρό ζούσαν δυο κοπελίτσες γλυκές σαν καραμελίτσες. Είχαν μια φανταστική ιδέα να φτιάξουν ένα ρομπότ που το όνομά του θα ήταν Κίτσος. Τα υλικά που θα χρειαζόντουσαν ήταν:
  • 4 κουτιά από παπούτσια
  • διάφορα κουμπιά
  • 2 μπουκάλια νερού
  • 2 κορδέλες
  • χρωματιστά χαρτόνια
  • αρκετή κόλλα και
  • το κυριότερο από όλα: διάθεση!

Πώς τον φτιάξαμε

Είχαμε κανονίσει να παίξουμε μέχρι τις 11 το βράδυ. Είπα ότι βαριέμαι. Αρχίσαμε και λέγαμε ιδέες και είπε η Unagirl ρομπότ. Αφού είχα τα υλικά αρχίσαμε να το φτιάχνουμε. Δεν προλάβαμε να το τελειώσουμε και την επόμενη μέρα πήγα σπίτι της, και το τελειώσαμε μετά από 2 μέρες σκληρής δουλειάς.



Για να στερεώσουμε το κεφάλι χρησιμοποιήσαμε ξυλάκια κινέζικου, για να στερεώσουμε τα χέρια του χρησιμοποιήσαμε κορδέλες και μέσα και έξω από το κουτί. Παρ’ όλο αυτό εμείς το διασκεδάσαμε!








Ο Κίτσος

...και ο Μήτσος!

Όταν τον φέραμε στο σχολείο όλοι τρελαθήκαν! Ειδικά ο κύριος!

Κατασκευές

Κλίνοντας ουσιαστικά στην τάξη

Από τη Zoe01
Μαθήτρια της έκτης τάξης




Ουσιαστικά στον πίνακα των λουλουδιών

Από τη Zoe01
Μαθήτρια της έκτης τάξης




Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα: