Τρίτη, 22 Μαρτίου 2016

Χορεύοντας με... ανήκουστους ήχους

του Γκαζμέντ Καπλάνι

Η Ευγενία είναι ένα δεκάχρονο πολύ έξυπνο κοριτσάκι, το οποίο δεν κληρονόμησε το «προ­νό­μι­ο» να ακούει τους ήχους. Είναι, με λίγα λόγια, μέλος της κοινότητας των κω­φών. Δι­α­θέ­τει εκπληκτική εκφραστικότητα, κατέχει την «επίσημη γλώσσα» των κω­φών, τη νοη­μα­τι­κή γλώσσα, και είναι πολύ καλή χειλεαναγνώστρια. Τη γνώρισα τυ­χαί­α σε ένα πάρ­τι κω­φών.

Η μικρή Ευγενία κάνει παρέα με κωφά και ακούοντα παιδιά και η πιο στενή της φίλη εί­ναι έ­να ακούον κοριτσάκι από την Κρήτη, η Στε­φα­νί­α. Από την παρέα με την Ευ­γε­νί­α η Στε­­φα­νί­α κατάφερε να μάθει αρκετά τη νοηματική γλώσσα, επομένως τίποτε δεν εμποδίζει την επικοινωνία τους.

Το προηγούμενο καλοκαίρι, όταν είχε πάει στην Κρήτη για να πε­ράσουν μαζί τις δι­α­κο­πές, η Ευγενία εντυπωσιάστηκε πολύ από τα παπούτσια του μπαλέ­του της Στε­φα­νί­ας. Η Στε­φα­νί­α τής εξηγούσε πως χορεύοντας νιώθει σαν να πετάει. Εί­δαν μαζί και τη βιντε­ο­κα­σέτα α­πό τις πρόβες της Στεφανίας στο μπαλέτο. «Θέλω και εγώ να νιώ­θω σαν να πε­τάω, ό­πως εσύ», είπε η Ευγενία στη φίλη της.

Το ελληνικό δακτυλικό αλφάβητο


Έπειτα από λίγο καιρό, όταν γύρισε στην Αθήνα, η Ευγενία γράφτηκε κανονικά στη σχο­λή μπα­λέ­του. Η δασκάλα του μπαλέτου τη δέχθηκε με χαρά και εξήγησε στα άλ­λα παιδιά πως η Ευγενία δεν ακούει τους ήχους, όπως τους ακούν εκείνοι, αλλά πως ο χορός εί­ναι πά­νω από όλα «η γλώσσα του σώματος».

Η αρχή δεν ήταν εύκολη. Ο πρώτος ενθουσιασμός της Ευγενίας άρχισε να υ­πο­χω­ρεί. Φο­βό­ταν μήπως δεν τα καταφέρνει. Σημαντικό ρόλο για να επιμείνει έπαιξαν ο πα­τέ­ρας και η δα­σκά­λα της. «Τίποτε δεν μας χαρίζεται στη ζωή. Ούτε στους κωφούς ούτε στους α­κού­ο­ντες. Τα πάντα κατακτούνται με θάρρος και προσπάθεια», της είπε ο πα­τέ­ρας της.

Έπειτα από ένα χρόνο, και προπαντός χάρη στο πάθος της για τον χορό, η Ευγενία έ­χει ε­ντα­χθεί με πλήρη επιτυχία στην ομάδα μπαλέτου. Θα αναρωτηθείτε «μα πώς α­κο­λου­θεί τον ρυθμό, αφού δεν ακούει τους ήχους;». Την ίδια ερώτηση έκανα και ε­γώ. «Τη μου­σική τη νιώθω από τις δονήσεις, αφού υπάρχει ξύλινο πάτωμα στην αί­θου­σα», μου εξη­γεί η Ευ­γε­νί­α.

Την ημέρα που τη γνώρισα ήταν κάπως αγχωμένη, διότι ετοιμαζόταν για την πρώτη της πα­ρά­στα­ση. Στο θέατρο θα υπάρχει και διερμηνέας για τους κωφούς θεατές.

Φεύγοντας από το πάρτι ευχήθηκα στην Ευγενία «καλή επιτυχία». Στη νοηματική γλώσ­σα βέ­βαι­α...

ΠΗΓΗ: ΓΛΩΣΣΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ (διασκευή από την εφημερίδα «Τα Νέα», 23.06.2003) | ΕΙΚΟΝΑ: www.pi-schools.gr


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: βιβλία, διαφορετικότητα


2 σχόλια:

ΣΟΦΙΑ ΚΟΛΟΤΟΥΡΟΥ είπε...

Το πρόβλημα με την μη έγκαιρη ανανέωση των σχολικών βιβλίων είναι ότι οι μαθητές σήμερα διδάσκονται μια εικόνα της κώφωσης που αντιστοιχεί σε παρελθόντα έτη, κατά τα οποία οι κωφοί ήταν και κωφάλαλοι, όπως περιγράφεται στο κείμενο.
Σήμερα όμως , στη χώρα μας πλέον μπαίνουν κοχλιακά εμφυτεύματα (εδώ και 20 χρόνια) στα εκ γενετής κωφά παιδιά. Με συνέπεια τα παιδιά αυτά να ακούνε και να μιλάνε προφορικά και να μην έχουν ανάγκη τη νοηματική για να επικοινωνήσουν.
Η εικόνα της κωφαλαλίας , όπως περιγράφεται στο κείμενο, σήμερα απαντάται μόνο στους ελάχιστους εναπομείναντες μαθητές των τελευταίων ειδικών σχολείων κωφών. Οι οποίοι είτε δεν έχουν βάλει εμφύτευμα για να ακούσουν, είτε έχουν και άλλες παθήσεις εκτός από την κώφωση, που εμποδίζουν την ομιλία τους.
Οι μαθητές σας, θα μπορούσαν παράλληλα με αυτό το απόσπασμα να διδάσκονται και για την θεραπεία – αποκατάσταση της κώφωσης μέσω των κοχλιακών εμφυτευμάτων. Γιατί υπάρχουν δίπλα μας περί τα 1000 παιδιά στην Ελλάδα σήμερα που μεγαλώνουν με κοχλιακό εμφύτευμα και δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που περιγράφεται στο κείμενο.
Εάν θέλετε, ως δάσκαλος, να τους δείξετε τι εστί κοχλιακό εμφύτευμα, μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και βίντεο στη σελίδα του συλλόγου μας ΑΚΟΥΣΤΗΡΙΞΗ www.akoustirixi.gr
Με εκτίμηση
Σοφία Κολοτούρου
Ιατρός κυτταρολόγος
Πάσχουσα από πλήρη κώφωση άμφω
Πρόεδρος ΔΣ συλλόγου Ακουστήριξη

δάσκαλος98 είπε...

Σας ευχαριστώ θερμά για τις χρήσιμες πληροφορίες. Θα μελετήσω τον ιστότοπό σας και θα επανέλθω με νεότερη ανάρτηση.
Καλή συνέχεια στο έργο σας!

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ μη γράφετε με greeklish ή κεφαλαία (σημαίνει ότι φωνάζετε), γιατί τα σχόλια θα διαγράφονται. Πριν τη δημοσίευση ελέγξτε για τυχόν λάθη απροσεξίας, πατώντας στο κουμπί «Προεπισκόπηση». Περισσότερα εδώ.