22 Νοε 2019

Αόριστοι που χρειάζονται προσοχή στην ορθογραφία

Τα ανώμαλα ρήματα δε σχηματίζουν τον αόριστο όπως τα υπόλοιπα. Για παράδειγμα, λέμε:
  • διαβάζω → διάβασα
    αλλά: βάζω → έβασα έβαλα
  • αγαπώ → αγάπησα
    αλλά: τραβώ → τράβησα τράβηξα

Εμείς συνήθως δεν έχουμε πρόβλημα, γιατί τα χρησιμοποιούμε καθημερινά και τα γνωρίζουμε. Εκεί που χρειάζεται προσοχή είναι όταν υπάρχει κάποιο «επικίνδυνο» φωνήεν, κυρίως ένα από τα πολλά [ i ] μας:


Τρεις παρατηρήσεις

1 Τρία ρήματα (έχω, είμαι, ξέρω) σημειώνονται με αστερίσκο, επειδή δε σχηματίζουν αόριστο. Στον κατάλογο που προηγήθηκε αναγράφεται ο παρατατικός τους.

2 Η ορθογραφία ισχύει και στα σύνθετα που σχηματίζουν τα ανωτέρω ρήματα:
  • φεύγω → έφυγα
    αποφεύγω → απέφυγα
  • έχω → είχα
    απέχω → απείχα

3 Από τον αόριστο (και το θέμα του) σχηματίζονται με την ίδια ορθογραφία ο απλός μέλλοντας, οι συντελεσμένοι χρόνοι, οι αντίστοιχοι τύποι της υποτακτικής και της προστακτικής, αλλά και η επιθετική μετοχή:

πλένω → έπλυνα
  • θα πλύνω, έχω πλύνει
  • να πλύνω, να έχω πλύνει
  • πλύνε, πλύνετε
  • πλυμένος

Ορθογραφία
ΕΙΚΟΝΑ: podilato98.blogspot.com

5 σχόλια:

μαθητής11 είπε...

Σημαντικό

Νεφ.2008 είπε...

Αρκετή γραμματική αλλά χρήσιμη!!

δάσκαλος98 είπε...

@ Πηγαίνω στην Τετάρτη... και τώρα στην Τρίτη: Ευχαριστώ!

δάσκαλος98 είπε...

@ Δ΄ Τάξη 2ου Δημοτικού Αρχανών: Ευχαριστώ για την αναφορά!

δάσκαλος98 είπε...

@ Το blog της ορθογραφίας: Ευχαριστώ για την αναδημοσίευση!

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα