16 Νοε 2015

Προσκύνημα

Ήξεραν πως η λευτεριά κερδίζεται, δε χαρίζεται. Και τη γνώση αυτή την έκαναν πράξη. Προσκυνούμε...


Πάμε κι εμείς στην αυλή του φθινόπωρου
πίσω απ’ τα πετρωμένα στάχυα του καλοκαιριού.
Πάμε κι εμείς στα παιδιά που κοιμήθηκαν
κάτω απ’ τα ματωμένα νύχια του περιστεριού.

Πάμε να δεις, στην αυλή που μεγάλωσαν,
δυο παιδιά ερωτευμένα, δυο παιδιά του καημού.

Ορέστη απ’ τον Βόλο! Μαρία απ’ τη Σπάρτη!
Γυρεύω τον γιο μου!
Μαρία απ’ τη Σπάρτη! Ορέστη απ’ τον Βόλο!
Την κόρη μου θέλω!

Δυο παιδιά ερωτευμένα, δυο παιδιά του καημού...


ΣΤΙΧΟΙ: Ιάκωβος Καμπανέλλης
ΜΟΥΣΙΚΗ: Σταύρος Ξαρχάκος
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Nίκος Δημητράτος, Τζένη Καρέζη, Κώστας Καζάκος
ΔΙΣΚΟΣ: Το μεγάλο μας τσίρκο (1974)

Δικτατορία 1967–1974Τραγούδια

Δυνάμεις
(κουίζ)

Πατήστε στις εικόνες και ελέγξτε τις γνώσεις σας:




Μαθηματικά
ΠΗΓΗ: inschool.gr

15 Νοε 2015

12.410 και 1 τριαντάφυλλα

Ένας γάτος, οι γονείς του, ένας φοιτητής που κατέληξε νεκρός, η μάνα του και 12.411 τριαντάφυλλα...

Η ταινία του Ιορδάνη Ανανιάδη προσεγγίζει με εξαιρετικά πρωτότυπο τρόπο τα γεγονότα του 1973, αφηγούμενη δύο παράλληλες ιστορίες που έλαβαν χώρα στο Πολυτεχνείο εκείνη τη φοβερή βραδιά.




Δικτατορία 1967–1974Κινούμενα σχέδια

14 Νοε 2015

Οι τρεις μέρες

Της Κωστούλας Μητροπούλου
Συγγραφέας, ποιήτρια, αρθρογράφος, μεταφράστρια

Ήταν του αύριο η γενιά,
δεκαοχτώ, δεκαεννιά,
ήταν χιλιάδες τα παιδιά
και τρία τα μερόνυχτα.

Την πρώτη μέρα τραγουδούν,
την πρώτη νύχτα μάς καλούν,
την πρώτη μέρα η λευτεριά
γραμμένη λέξη με μπογιά.



Tη δεύτερη τη μέρα τους,
τη μάνα, τον πατέρα τους
καμώνονται πως τους ξεχνούν
κι όλη μέρα τραγουδούν.

Την τρίτη τη φαρμακερή
φωνή λαλεί από το πρωί
το όνειρο να μη χαθεί
κι η ιστορία να γραφτεί.

Ήταν του σήμερα η γενιά,
παιδιά με ανοιχτή καρδιά,
τα σημαδέψαν στα τυφλά
και σκότωσαν τη λευτεριά.

Δικτατορία 1967–1974Ποίηση
ΠΗΓΗ: Γλώσσα ΣΤ΄ Δημοτικού
ΗΧΟΣ: Υπουργείο Πολιτισμού/Ταξίδι στον πολιτισμό, CD 4 (από τα Τα νέ@ της τάξης μας)

Κοίτα με στα μάτια

Ένα υπέροχο ποίημα του Νίκου Γκάτσου έγινε τραγούδι τρία χρόνια μετά την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Το μελοποίησε ο Μάνος Χατζιδάκις, ένας συνθέτης που επηρέασε όσο λίγοι τη μουσική μας τις τελευταίες δεκαετίες, και το τραγούδησε, με τη μοναδική της φωνή, η Δήμητρα Γαλάνη.

Στο βιντεάκι που ακολουθεί οι νότες, οι λέξεις και η φωνή έχουν οπτικοποιηθεί με φωτογραφίες από εκείνη τη σκληρή εποχή...


Κοίτα με στα μάτια κι έλα πιο κοντά,
άγια μου καρδιά κι αγαπημένη.
Άκουσα κι απόψε πόρτα να βροντά,
πέτρες θα κυλάν οι πεθαμένοι.

Πώς να το ξεχάσω κείνο το παιδί
στο περιβολάκι τ’ Αϊ-Νικόλα;
Έπινε τον ήλιο σαν χλωρό κλαδί
πριν το θυμηθούν τα πολυβόλα.

Κοίτα με στα μάτια και με τον σουγιά
πάρε από τη φλέβα μου μελάνι.
Γράψε τ’ όνομά του στην αστροφεγγιά,
χέρι φονικό να μην το φτάνει.

Πού είσαι, Πέτρο; Πού είσαι, Γιάννη;
Στου κάτω κόσμου το σιντριβάνι.
Νεράκι πίνω, να λησμονήσω.
Γύρισε πίσω. Γύρισε πίσω.


ΣΤΙΧΟΙ: Νίκος Γκάτσος
ΜΟΥΣΙΚΗ: Μάνος Χατζιδάκις
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Δήμητρα Γαλάνη
ΔΙΣΚΟΣ: Αθανασία (1976)

Δικτατορία 1967–1974Τραγούδια

Πωλείται γηροκομείο

Από την player99
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Καλημέρα, τι μου κάνετε; Είμαι ο κύριος Βαγγέλης ή Βάγγος όπως με φωνάζουν οι φίλοι, οι συγγενείς και γενικώς όσοι με ξέρουν. Από κει και πέρα πείτε με όπως θέλετε. Θα ήθελα να σας ανακοινώσω ότι πουλάω ένα γηροκομείο, με πολλούς ηλικιωμένους, δώρο, μην ανησυχείτε. Είναι κοντά στο μετρό Πανόρμου. Ακόμα είναι 170 τετραγωνικά μέτρα, στον πρώτο όροφο, έχει 26 δωμάτια, 2 κουζίνες, 6 μπάνια, 4 W/C και 2 τεράστια καθιστικά. Βρίσκεται στους Αμπελόκηπους και είναι τέλειο. Ξέρετε, ο πατέρας μου με τον παππού μου το έφτιαξαν. Δεν ήταν να γίνει γηροκομείο αλλά μέχρι να το φτιάξουν ο παππούς μου και η γιαγιά μου είχαν γεράσει οπότε το έκαναν γηροκομείο.

Για περισσότερες πληροφορίες αναζητήστε ή εμένα ή τη γυναίκα μου Ζουμπουλία ή όπως τη λέω εγώ Ζούμπω. Καλέστε στο τηλέφωνο 210 0000000. Κινητό δεν έχω, μου το κόψανε και περιμένω κάποιος να αγοράσει το γηροκομείο για να μου δώσει το πρώτο, άντε και το δεύτερο νοίκι να το πληρώσω.

Ευχαριστώ πολύ

Κύριος και κυρία Μαλαματένιοι


13 Νοε 2015

Ο Μπίλι ο γλυκός

Από τη HelloKitty23
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Μία φορά κι έναν καιρό,
ήταν ο Μπίλι ο γλυκός,
ήταν και λίγο παχουλός.

Έτρωγε πολλά γλυκά,
πάστες και ζαχαρωτά,
του ζαχαροπλάστη η χαρά!



Μα η μαμά του η κακιά,
του φώναζε καθημερινά:
«Σταμάτα! Μην τρως άλλα γλυκά!»

Αλλά του Μπίλι το μυαλό,
δεν το σκεφτότανε αυτό,
ώσπου κατέληξε στον οδοντογιατρό...

ΔιατροφήΠαιδικά ποιήματα

Τα δικά μας κριτήρια διαιρετότητας

Οι συνεργάτες μας εμπνέονται από τα κριτήρια διαιρετότητας.



Περισσότερα στις αναρτήσεις που ακολουθούν:


ΔιαίρεσηΠαιδικές συλλογές
ΕΙΚΟΝΑ: Τα ψηφιακά πρωτάκια πάνε στη δευτέρα! (επιμέλεια: podilato98.blogspot.com)

Κριτήρια διαιρετότητας: Το ξεκίνημα

Από την Ούρσουλα
Μαθήτρια της έκτης τάξης




Πώς βρίσκουμε το Ε.Κ.Π.
(παρουσίαση)

Πατήστε στην εικόνα

Πολλαπλασιασμός

11 Νοε 2015

BOOK, η τελευταία λέξη της τεχνολογίας

Τα βιβλία είναι μαγικές «συσκευές» και πλεονεκτούν σε σχέση με τα ψηφιακά μέσα! Ένα εξαιρετικό βιντεάκι των Ισπανών Leerestademoda:


Το κείμενο του βίντεο

Γεια σας! Θα σας παρουσιάσουμε μια συσκευή, ένα σύστημα βιοοπτικής οργάνωσης γνώσης που ονομάζεται BOOK.

Το BOOK είναι μια εξελιγμένη τεχνολογική ανακάλυψη:
  • Χωρίς καλώδια!
  • Χωρίς ηλεκτρονικά κυκλώματα!
  • Χωρίς μπαταρίες!
  • Χωρίς σύνδεση!

Συμπαγές και φορητό, το BOOK μπορεί να χρησιμοποιηθεί οπουδήποτε. Χωρίς ηλεκτρικά στοιχεία, δε χρειάζεται φόρτιση και μπορεί να λειτουργήσει για όσο το χρειαζόμαστε, χωρίς την ανάγκη ηλεκτρικής παροχής.
  • Το BOOK ποτέ δεν «κρασάρει»!
  • Το BOOK δε χρειάζεται επανεκκίνηση!
  • Ανοίγοντάς το, μπορείτε άμεσα να εκμεταλλευτείτε τα πλεονεκτήματά του!

Να πώς λειτουργεί:

1 Το BOOK είναι φτιαγμένο από συνεχόμενες αριθμημένες σελίδες χαρτιού.

2 Κάθε σελίδα μπορεί να αποθηκεύσει εκατομμύρια μπιτ από πληροφορίες!

3 Κάθε σελίδα σαρώνεται οπτικά, καταχωρώντας όλη την πληροφορία απευθείας στο μυαλό!

4 Μια απλή κίνηση του χεριού μάς οδηγεί στην επόμενη σελίδα!

5 Οι σελίδες κρατιούνται ενωμένες με μία λειτουργία που ονομάζεται «ΔΕΣΙΜΟ», η οποία συγκρατεί τις σελίδες στη σωστή τους σειρά.

Εφαρμόζοντας εξελιγμένη τεχνολογία «στερεάς» κατάστασης, οι κατασκευαστές μπορούν να εκμεταλλευτούν και τις δύο πλευρές των σελίδων, διπλασιάζοντας τη χωρητικότητα αποθήκευσης δεδομένων και μειώνοντας το κόστος!


Τα περισσότερα BOOK εμπεριέχουν μια λειτουργία που ονομάζεται «ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ», ώστε να μπορούμε να προσπελάσουμε οποιαδήποτε πληροφορία για άμεση ανάκτηση!

Υπάρχει και το προαιρετικό αξεσουάρ «ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΚΤΗΣ», που μας επιτρέπει να ανοίξουμε το BOOK στο ακριβές σημείο που το αφήσαμε, ακόμη κι αν το BOOK είναι κλειστό! Ο σελιδοδείκτης είναι συμβατός με τα διεθνή πρότυπα, έτσι ώστε ο ίδιος σελιδοδείκτης να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα βιβλία, ανεξαρτήτως κατασκευαστή! Επιπλέον, πολλοί σελιδοδείκτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ταυτόχρονα για πολλαπλές αναζητήσεις του χρήστη.

Υπάρχει, επίσης, η δυνατότητα για δημιουργία προσωπικών σημειώσεων προγραμματισμού, που ονομάζεται «ΜΟΛΥΒΙ».

Επίσης, το αξεσουάρ hands-free «ΑΝΑΛΟΓΙΟ» επιτρέπει τη στήριξη του BOOK για εύκολη και σωστή τοποθέτηση και για διάβασμα χωρίς χέρια! Εάν θέλουμε να αλλάξουμε σελίδα, μια απλή κίνηση του δαχτύλου μας φτάνει!

Το BOOK είναι φιλικό προς το περιβάλλον, κατασκευασμένο από 100% ανακυκλώσιμα υλικά.

Φορητό, με αντοχή στον χρόνο και προσιτό, καλωσορίζουμε το BOOK ως την επικρατέστερη μόδα διασκέδασης!

Καλώς ήρθατε στην εποχή που θα μεταμορφώσει την ιδέα σας για τον κόσμο! Καλώς ήρθατε στην εμπειρία του BOOK!


Διαφημίσεις
ΕΙΚΟΝΑ: politismos1@facebook

9 Νοε 2015

Δείξ’ τους

Για τις διαφημίσεις που παραπλανούν έχουμε τη χειρότερη γνώμη. Οι διαφημίσεις που γνωστοποιούν κάτι είναι σεβαστές, γιατί κάνουν τη δουλειά τους. Αν μάλιστα είναι έξυπνες και ανατρεπτικές, τις λατρεύουμε!

Τα παρακάτω βιντεάκια προέρχονται από τη διαφημιστική καμπάνια της Εθνικής Τράπεζας με τίτλο «Δείξ’ τους» (2011). Ας τα απολαύσουμε!

Η μπουγάδα


Το Facebook


ΔιαφημίσειςΤεχνολογία
ΠΗΓΗ: deixtous.gr

8 Νοε 2015

Παραγοντοποίηση με δεντροδιάγραμμα (1)

Ένας σύνθετος αριθμός μπορεί να εκφραστεί και ως γινόμενο πρώτων αριθμών (ή γινόμενο πρώτων παραγόντων). Πατήστε στην εικόνα και εξασκηθείτε:



Μαθηματικά
ΠΗΓΗ: inschool.gr

Πρώτοι ή σύνθετοι αριθμοί;
(εξάσκηση)

Πατήστε στις εικόνες και ελέγξτε τις γνώσεις σας:




Μαθηματικά
ΠΗΓΗ: inschool.gr

7 Νοε 2015

Φτιαγμένα από πέτρα

Από την BlackCat62
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Ένα όμορφο καλοκαίρι στη Χαλκιδική, στη θάλασσα. Μάζευα κοχύλια και πέτρες...


Τόσο περίεργες πέτρες δεν είχα ξαναδεί!


Τις «μεταμόρφωσα» σε... διακοσμητικά χώρου.


ΑπροσδόκηταΚαλοκαίρι

6 Νοε 2015

Κριτήρια διαιρετότητας

Από την player99
Μαθήτρια της έκτης τάξης




Κριτήρια διαιρετότητας

Από την blue eyes21
Μαθήτρια της έκτης τάξης




Είμαστε και οι πρώτοι!

Από την player99
Μαθήτρια της έκτης τάξης



Μαθηματικά

5 Νοε 2015

Κάθε αρχή και... εύκολη!

Πρώτα συνθετικά που χρειάζονται προσοχή


Οι σύνθετες λέξεις στολίζουν τη γλώσσα μας. Με τη βοήθειά τους εμπλουτίζουμε το λεξιλόγιό μας, «ταξιδεύουμε» στο παρελθόν και γινόμαστε καλύτεροι στην ορθογραφία! Λίγο είναι;

* Ο σκίουρος, για παράδειγμα, έχει τόσο μεγάλη και φουντωτή ουρά που του προσφέρει... σκιά. Ένοικος είναι εκείνος που μένει σε ένα σπίτι (εν + οίκος), ενώ ξενοδοχείο ονομάζεται το μέρος που δέχεται ξένους.

Οι κανόνες της σύνθεσης —και οι εξαιρέσεις τους— θα παρουσιαστούν άλλη φορά. Προς το παρόν ας παρατηρήσουμε τις μορφές (με κόκκινο χρώμα) που μπορούν να πάρουν μερικά «επικίνδυνα» πρώτα συνθετικά, όπως οι προθέσεις, οι αριθμοί και κάποιες άκλιτες λέξεις.

Πατήστε στην ενότητα που σας ενδιαφέρει:


αντί
  • αντι-κλείδι, αντί-παλος, αντ-αγωνίζομαι, αντ-⁠επιτίθεμαι, αντ-⁠ωνυμία
  • ανθ-έλληνας, ανθ-υγιεινός

από
  • απo-μακρύνω, απο-ρ-ρίμματα, απο-χυμωτής, απ-αθανατίζω, απ-⁠εικονίζω, απ-οσμητικό
  • αφ-αίμαξη, αφ-οπλισμός, αφ-υδάτωση

κατά
  • κατα-γράφω, κατά-καρδα, κατα-φέρνω, κάτ-⁠ασπρος, κατ-⁠εδαφίζω, κατ-έχω, κατ-⁠οικώ
  • καθ-ημερινός, καθ-ησυχάζω, καθ-οδηγώ

μετά
  • μετα-βάλλω, μετα-γλωττίζω, μετα-τοπίζω, μετ-αμφιέζομαι, μετ-ονομάζω, μετ-όπισθεν
  • μεθ-αύριο, μεθ-επόμενος, μέθ-οδος

παρά
  • παρα-βλέπω, παρα-δέχομαι, παρα-θερίζω, παρά-θυρο, παρα-⁠πόταμος, παρ-ακούω, παρ-⁠οξύτονος

προς
  • προσ-ανατολίζομαι, προσ-φέρω, προσ-⁠ωρινός


αμφί
  • αμφι-βάλλω, αμφί-βιος, αμφι-θέατρο, αμφι-⁠ταλαντεύομαι

ανά
  • ανα-γνωρίζω, ανα-κεφαλαιώνω, ανά-μεσα, αν-αγγέλλω, αν-⁠ήμερα, αν-ορθώνω

διά
  • δια-κόπτω, δια-νυκτερεύω, δια-τυμπανίζω, δι-αισθάνομαι, δι-⁠εθνής, δι-ευκολύνω, δι-όδια

εις
  • εισ-βάλλω, εισ-έρχομαι, εισ-πνέω

εκ
  • εκ-λέγω, εκ-πνέω, εκ-στρατεία, εκ-τοξεύω
  • εξ-αγοράζω, έξ-αλλος, εξ-ερευνώ, εξ-⁠ουδετερώνω

εν
  • έν-δοξος, εν-ήλικος, έν-στολος, εν-υδρείο
  • έγ-γαμος, έγ-καιρος, εγ-κέφαλος, έγ-χρωμος
  • έλ-λειψη, ελ-λιμενισμός, ελ-λιπής
  • εμ-βαθύνω, έμ-πειρος, εμ-πύρετος, εμ-⁠φύλιος
  • έρ-ρινος

επί
  • επί-γειος, επί-κεντρο, επι-κίνδυνος, επι-⁠μένω, επ-αληθεύω, επ-⁠εκτείνω, επ-⁠έτειος, επ-ώνυμο
  • εφ-έτος (φέτος), εφ-ημερίδα, έφ-ιππος, εφ-⁠όδια


περί
  • περι-κεφαλαία, περι-ορίζω, περι-τύλιγμα, περί-φημος

προ
  • προ-αισθάνομαι, προ-αύλιο, προ-βοσκίδα, πρό-ωρος

συν
  • συν-ένοχος, συν-οδεύω, σύν-τροφος, συν-⁠ώνυμος
  • συνε-παίρνω, συνε-φέρνω
  • συγ-γενής, συγ-γράφω, συγ-κατοικώ, συγ-⁠χρονίζω
  • συλ-λαμβάνω, συλ-λέγω, σύλ-λογος
  • συμ-μαζεύω, συμ-μετέχω, συμ-παίχτης, σύμ-⁠παν
  • σύρ-ραξη, συρ-ραπτικό, σύρ-ριζα
  • συσ-σίτιο, συσ-σωρευτής
  • συ-γυρίζω, συ-στεγάζομαι, συ-χωριανός

υπέρ
  • υπερ-άνθρωπος, υπερ-ασπίζω, υπέρ-βαρος, υπερ-ωρία

υπό
  • υπο-βαθμίζω, υπο-διοικητής, υπο-⁠κατάστημα, υπ-ακούω, υπ-⁠αρχηγός, υπ-⁠έδαφος, υπ-εύθυνος
  • υφ-ήλιος, υφ-υπουργός


πρώτος
  • πρωτο-βρόχια, πρωτο-μηνιά, πρωτό-τοκος, πρωτ-αγωνιστής, πρωτ-αρχικός
  • πρωθ-υπουργός

δύο
  • δί-γλωσσος, δι-ήμερο, δι-πρόσωπος, δί-⁠χρωμος, δι-ώροφος
  • δισ-έγγονος, δισ-εκατομμύριο

τρία
  • τρί-μηνο, τρι-φύλλι, τρι-ώροφος
  • τρισ-άθλιος, τρισ-εκατομμύριο, τρισ-⁠ευτυχισμένος

τέσσερα
  • τετρά-γωνος, τετρα-κέφαλος, τετρα-ψήφιος, τετρά-ωρο

πέντε
  • πεντά-γραμμο, πεντα-κάθαρος, πεντα-μελής
  • πενθ-ήμερος

δεκαπέντε
  • δεκαπεντά-λεπτο, δεκαπεντ-αύγουστος
  • δεκαπενθ-ήμερο

είκοσι
  • εικοσα-ήμερο, εικοσά-λεπτο

εκατό
  • εκατο-μ-μύριο, εκατό-χρονος
  • εκατοντα-ετής, εκατόντ-αρχος


ο πας, η πάσα, το παν (γενική: παντός)
  • Παν-αγία, παν-άκριβος, παν-άρχαιος, πάν-⁠οπλος, παν-ούργος
  • παντο-γνώστης, παντο-δύναμος, παντο-μίμα
  • παγ-κόσμιος, παγ-κύπριος
  • παλ-λαϊκός
  • παμ-πάλαιος, παμ-πόνηρος, παμ-φάγος, πάμ-⁠φθηνος
  • πασί-γνωστος



α- στερητικό
  • α-βάσταχτος, α-μνησία, α-σήμαντος, ά-τυχος, α-χόρταγος
  • αν-άγωγος, αν-ακριβής, αν-επίσημος, αν-⁠ώνυμος
  • ανα-βροχιά, ανα-δουλειά
  • ανέ-μελος, ανε-πρόκοπος
  • ανή-μπορος, ανή-ξερος

ξε-
  • ξε-γελώ, ξε-καρδίζομαι, ξε-μουδιάζω, ξε-⁠στομίζω, ξ-ακουστός, ξ-αλαφρώνω, ξ-⁠ημερώνει


αεί (= πάντοτε)
  • αει-θαλής, αει-κίνητος, αεί-μνηστος

δίχα (= χωριστά, διαφορετικά)
  • διχο-γνωμία, διχό-νοια, διχο-τομώ

δυσ- (= κακός ή δύσκολος)
  • δυσ-ανάγνωστος, δυσ-άρεστος, δυσ-κίνητος, δύσ-χρηστος

ευ (= καλός ή εύκολος)
  • ευ-αίσθητος, ευ-κίνητος, ευ-λύγιστος, ευ-⁠νόητος, εύ-πιστος, εύ-χρηστος

ομού (= μαζί, ταυτόχρονα)
  • ομο-γενής, ομό-ηχος, ομο-ϊδεάτης, ομό-⁠φωνος, ομ-ήγυρη, ομ-⁠ώνυμος

τήλε (= μακριά)
  • τηλε-θέαση, τηλε-όραση, τηλε-παιχνίδι, τηλέ-φωνο, τηλε-⁠χειριστήριο, τηλ-⁠εκπαίδευση, τηλ-επικοινωνία
  • τέλε-φαξ, τελε-φερίκ


ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λαρούς Μπριτάνικα, Μείζον Ελληνικό Λεξικό Τεγόπουλου-Φυτράκη (1997)
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com

3 Νοε 2015

Πωλείται πλανήτης

Από τον Στέλτζι
Μαθητής της έκτης τάξης



Διάστημα

Στέλτζι

O Στέλτζι κατοικεί στη Βόρεια Αθήνα. Με το ΠΟΔήΛΑΤΟ συνεργάστηκε στην έκτη δημοτικού (2015/16).

Στέλτζι

Η ανάρτησή τουΟι συνεργάτες μας

Κλέφτες και αρματολοί
(μικρό λεξικό)

Πατήστε στην εικόνα και περιηγηθείτε το μικρό λεξικό που έχει φτιάξει ο καλός συνάδελφος Γρηγόρης Ζερβός:



1821

1 Νοε 2015

Το ρολόι της καταστροφής

Μια ταινία της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης

Σήμερα η σημαντικότερη απειλή για τον πλανήτη μας είναι η οικολογική καταστροφή. Το κλίμα αλλάζει και το ρολόι της Γης βρίσκεται στο παρά πέντε.

Ποια είναι τα αίτια αυτής της αλλαγής; Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις; Πόσο ευθυνόμαστε και τι μπορούμε να κάνουμε για να σωθεί το κοινό μας σπίτι;


ΝτοκιμαντέρΠεριβάλλον
ΠΗΓΗ: edutv.gr

Τα κατοικίδια της Ντάρλα

Από την BlackCat62
Μαθήτρια της έκτης τάξης

Η Ντάρλα ήταν μικρή
και δεν ήξερε πολλά,
αγόρασε ένα χρυσόψαρο
και το έκανε «πατσά»

Στεναχωρήθηκε πολύ
κι άρχισε να κλαίει,
ο μπαμπάς της υποσχέθηκε
να της πάρει περιστέρι



Το περιστέρι ήταν όμορφο
άρεσε στη Ντάρλα,
κουτσούλησε απάνω της
κι έφυγε για πάντα

Της Ντάρλα ο μπαμπάς
ήταν θυμωμένος
και δεν της ξαναπήρε
ούτε γάτα ούτε Νέμο

Παιδικά ποιήματα

Κλίμακες θερμοκρασίας

Η μέτρηση της θερμοκρασίας γίνεται µε τα θερμόμετρα. Πιο συνηθισμένη είναι η κλίμακα Κελσίου (π.χ. 15 °C). Σε κάποιες χώρες χρησιμοποιείται η κλίμακα Φαρενάιτ (15 °F), ενώ οι επιστήμονες προτιμούν την κλίμακα Κέλβιν (15 Κ).

Πατήστε στις εικόνες, ακολουθήστε τις οδηγίες στο αγγλικό ερωτηματικό και παίξτε με τις διαφορές των τριών κλιμάκων:



ΘερμότηταΜετρήσεις

Θερμική ισορροπία
(εφαρμογή)

Όταν δύο σώματα διαφορετικής θερμοκρασίας έρχονται σε θερμική επαφή τότε μεταφέρεται θερμότητα από το σώμα που έχει υψηλότερη θερμοκρασία προς το σώμα που έχει χαμηλότερη θερμοκρασία.

Η ροή θερμότητας σταματά όταν τα σώματα αποκτήσουν την ίδια θερμοκρασία. Η κατάσταση που προκύπτει ονομάζεται θερμική ισορροπία.

Πατήστε στην εικόνα, κάντε κλικ στο play και... ζεστάνετε το μπλε κουτάκι!

Αρχείο flash - Έχει αφαιρεθεί
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Τα αρχεία flash καταργήθηκαν
οριστικά το 2020. Αναμένεται η
μετατροπή της εφαρμογής σε αρχείο
HTML5 από τον δημιουργό της.


Θερμότητα
ΠΗΓΗ: Seilias

29 Οκτ 2015

Πωλείται διαμέρισμα

Από την player99
Μαθήτρια της έκτης τάξης

ΠΩΛΕΙΤΑΙ διαμέρισμα τρίτου ορόφου 95 τ.μ. διαμπερές, αυτ. θέρμανση, 3 ύπνου, 2 μπάνια, τιμή συζητήσιμη. Τηλ. 21028586.


Βρείτε τις τέλειες διαιρέσεις

Πατήστε στην εικόνα και εξασκηθείτε:



Διαίρεση
ΠΗΓΗ: inschool.gr

28 Οκτ 2015

Ο Γουτεμβέργιος και η τυπογραφία

Από τους αρχαίους Σουμέριους και Κινέζους στη Γερμανία του 15ου αιώνα! Ένα επεισόδιο της γαλλικής σειράς κινουμένων σχεδίων «Μια φορά κι έναν καιρό ήταν... η επιστήμη» (1994).


ΙστορίαΚινούμενα σχέδιαΤεχνολογίαΦιλαναγνωσία

Με αφορμή ένα ποίημα

Οι συνεργάτες μας διαβάζουν ποιήματα, εμπνέονται και δημιουργούν.



Περισσότερα στις αναρτήσεις που ακολουθούν:


Παιδικές συλλογέςΠοίηση
ΕΙΚΟΝΑ: youtube.com

26 Οκτ 2015

Ο Μικρός Ήρωας


Στα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν την Κατοχή (1941–1944) και τον εμφύλιο πόλεμο (1946–1949) η Ελλάδα προσπαθούσε με κάθε τρόπο να γιατρέψει τις πληγές της και να ορθοποδίσει. Τότε ήταν που εμφανίστηκε στα περίπτερα ένα εβδομαδιαίο έντυπο για παιδιά με τίτλο «Ο Μικρός Ήρως» (ήρως στη γλώσσα της εποχής ήταν ο ήρωας).

Πρόκειται για το μακροβιότερο παιδικό περιοδικό, καθώς κυκλοφορούσε από το 1953 έως το 1968, οπότε και διακόπηκε απότομα στο τεύχος 798 από τη λογοκρισία της Χούντας. Έκτοτε επανεκδόθηκε αρκετές φορές.


Ο «Μικρός Ήρως» υπήρξε πρόδρομος των κόμικς και αγαπήθηκε πολύ από τις πρώτες μεταπολεμικές γενιές. Ιστορούσε τις περιπέτειες του Γιώργου Θαλάσση, της Κατερίνας και του Σπίθα, μιας παρέας τριών ηρωικών Ελληνόπουλων, κατά τη διάρκεια της Κατοχής.

1 Ο Γιώργος Θαλάσσης, το θρυλικό «Παιδί-Φάντασμα», ήταν ένα ορφανό αγόρι με πάρα πολλές ικανότητες. Έδινε τον υπέρ πάντων αγώνα για την απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Γερμανούς, Ιταλούς και Βούλγαρους φασίστες.

2 Η Κατερίνα ήταν ένθερμη πατριώτισσα και δυναμική αγωνίστρια, ενώ τη συνέδεε πλατωνική ερωτική σχέση με τον βασικό πρωταγωνιστή της σειράς.

3 Ο Σπίθας, το αιώνια πεινασμένο, ευτραφές και καλοκάγαθο παιδί, ήταν απόλυτα αφοσιωμένος φίλος του Γιώργου Θαλάσση. Η άγνοια κινδύνου και η διαρκής πείνα του τον έβαζαν συχνά σε μεγάλους μπελάδες.


Ο συγγραφέας του περιοδικού Στέλιος Ανεμοδουράς (με το ψευδώνυμο Θάνος Αστρίτης) και ο σκιτσογράφος Βύρων Απτόσογλου προσπάθησαν να αμβλύνουν τις οδυνηρές συνέπειες του Πολέμου, της Κατοχής και του εμφύλιου σπαραγμού που είχαν μόλις προηγηθεί.

Με το έργο τους τροφοδότησαν τη φαντασία των πιτσιρικάδων της εποχής, αναδεικνύοντας την αγάπη για την ελευθερία και τη δικαιοσύνη, την περηφάνια για την πατρίδα, τον αγώνα κατά του βάρβαρου ολοκληρωτισμού, το µίσος κατά της τυραννίας, την πίστη στην εθνική ομοψυχία και την υπεράσπιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Και τραγούδι

Το 1976, μετά το τέλος της δικτατορίας (1967–1974), ο Γιώργος Θαλάσσης και η παρέα του παρουσιάστηκαν στη θεατρική παράσταση «Το τραμ το τελευταίο». Από εκεί ξεπήδησε και το υπέροχα νοσταλγικό τραγούδι του Λουκιανού Κηλαηδόνη, γεμάτο φράσεις από το κείμενο του αναγνώσματος:


Από τη μια οι Ιταλοί κι οι Γερμανοί
για να σε βρουν αναστατώνουν την Αθήνα
κι από την άλλη του πατέρα μου η φωνή:
«Νομίζω πως τον κρύβει στην κουζίνα».

Εσύ να παίζεις με τον θάνατο κρυφτό
κι αυτοί να σκίζουνε τα τεύχη τα κρυμμένα,
μη σε τρομάζει το διπλό κυνηγητό,
εσύ τους Γερμανούς κι αυτοί εμένα.

Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
καλέ μου φίλε, Γιώργο Θαλάσση;
Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
Μικρέ μου Ήρωα, Γιώργο Θαλάσση;

«Εγώ δεν ξεκουράζομαι ποτές,
είμαι παντού όπου το χρέος με προστάζει
όσο θα υπάρχουνε στη γη κατακτητές,
θα τους συντρίβω και το αίμα τους θα στάζει!»

Πίσω απ’ τον τοίχο ο ασύρματος καλεί,
είναι απ’ τη Μέση Ανατολή, απ’ το αρχηγείο.
Θα σου αναθέσουν μια καινούργια αποστολή
μ’ ευχές για καλή τύχη απ’ τον Χ-2.

Η Κατερίνα σ’ αγαπούσε σιωπηλά,
αλλά κι εσύ το ίδιο αγνά την αγαπούσες,
χωρίς τον Σπίθα ίσως να ’ταν πιο καλά,
παρ’ όλ’ αυτά εσύ τον συγχωρούσες.

Όταν ακούω να μιλάνε γι’ Αφρική,
για Βερολίνο, Βενετία και Παρίσι,
σκέφτομαι, λέω: «Πού να ξέραν μερικοί
πως σε όλα αυτά τα μέρη εγώ έχω ζήσει!»

Πως όταν ήταν στην Ελλάδα κατοχή,
μέσα στις σφαίρες, μες στο κρύο, μες στην πείνα,
με τους Εγγλέζους να εξοπλίζουνε τη «Χι»
μου έδειχνες μια ξένοιαστη Αθήνα.

Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
καλέ μου φίλε, Γιώργο Θαλάσση;
Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
Μικρέ μου Ήρωα, Γιώργο Θαλάσση;

«Εγώ δεν ξεκουράζομαι ποτές,
είμαι παντού όπου το χρέος με προστάζει
όσο θα υπάρχουνε στη γη κατακτητές,
θα τους θερίζω και το αίμα τους θα στάζει!»

Εσύ μπορούσες να οδηγήσεις φορτηγό,
μοτοσικλέτα, οτομοτρίς κι αεροπλάνο
κι όπου κι αν ήσουν πάντα δίπλα ήμουν κι εγώ,
μαζί σου ή να ζήσω ή να πεθάνω.

Ήσουνα πάντα εκδικητής και τιμωρός
γι’ αυτόν που γέμισε τον τόπο με στρατό του
και μ’ ένα χτύπημά σου έπεφτε ο φρουρός
με μια στροφή γύρω απ’ τον εαυτό του.

Μπορούσες πάλι να ημερεύεις τα σκυλιά
με κάποιο σφύριγμα που σου ’μαθε τσοπάνος
κι έτσι που πέταγες με κόλπο τη θηλιά
θα έπρεπε να είσαι Αμερικάνος.

Τι να σου πω, τι να σου πω, τι να σου πω
που να μην το ’χει πει κανένας για κανένα,
εγώ μονάχα ένα πράγμα θα σου πω:
Μου φτάνει πως μεγάλωσα με σένα!

Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
καλέ μου φίλε, Γιώργο Θαλάσση;
Όπου κι αν είσαι, θα ’χεις γεράσει,
Μικρέ μου Ήρωα, Γιώργο Θαλάσση!


ΣΤΙΧΟΙ–ΜΟΥΣΙΚΗ: Λουκιανός Κηλαηδόνης
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Λουκιανός Κηλαηδόνης, Αντώνης Πυλιαρός
ΔΙΣΚΟΣ: Πάμε μαέστρο (1984)

ΒιβλίαΙστορίαΤραγούδια
ΚΕΙΜΕΝΟ: el.wikipedia.org, toaromatoutragoudiou.blogspot.com
ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com (1: ntng.gr), comicstrades.files.wordpress.com (2-7)

24 Οκτ 2015

Τ’ ακορντεόν


Στη γειτονιά μου την παλιά είχα έναν φίλο
που ήξερε και έπαιζε τ’ ακορντεόν.
Όταν τραγούδαγε φτυστός ήταν ο ήλιος,
φωτιές στα χέρια του άναβε τ’ ακορντεόν.

Μα ένα βράδυ σκοτεινό σαν όλα τ’ άλλα
κράταγε τσίλιες παίζοντας ακορντεόν·
γερμανικά καμιόνια στάθηκαν στη μάντρα
και μια ριπή σταμάτησε τ’ ακορντεόν.

Τ’ αρχινισμένο σύνθημα πάντα μου μένει
όποτε ακούω από τότε ακορντεόν
κι έχει σαν στάμπα τη ζωή μου σημαδέψει:
«Δε θα περάσει ο φασισμός!»



ΣΤΙΧΟΙ: Γιάννης Νεγρεπόντης
ΜΟΥΣΙΚΗ–ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Μάνος Λοΐζος
ΔΙΣΚΟΣ: Τα τραγούδια του δρόμου (1974)

ΙστορίαΤραγούδια

Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος
(παρουσίαση)

Πατήστε στην εικόνα, δυναμώστε τον ήχο και παρακολουθήστε
  • την εξάπλωση των δυνάμεων του Άξονα,
  • τις σημαντικότερες μάχες στα ευρωπαϊκά μέτωπα,
  • το τέλος του φασιστικού και του ναζιστικού καθεστώτος, αλλά και
  • την κατοχή της Γερμανίας και της Αυστρίας από τους Συμμάχους.


Περισσότερα στις αναρτήσεις που ακολουθούν:


ΑφιερώματαΙστορία

22 Οκτ 2015

Ήπειροι, ωκεανοί και θάλασσες

Πατήστε στις εικόνες και βρείτε τις ηπείρους, τους ωκεανούς και τις θάλασσες του πλανήτη μας με τα παιχνίδια που έχει φτιάξει ο φυσικός Ηλίας Σιτσανλής:

Αρχείο flash - Έχει αφαιρεθεί
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Τα αρχεία flash καταργήθηκαν
οριστικά το 2020. Αναμένεται η
μετατροπή της εφαρμογής σε αρχείο
HTML5 από τον δημιουργό της.

Αρχείο flash - Έχει αφαιρεθεί
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Τα αρχεία flash καταργήθηκαν
οριστικά το 2020. Αναμένεται η
μετατροπή της εφαρμογής σε αρχείο
HTML5 από τον δημιουργό της.

Αρχείο flash - Έχει αφαιρεθεί
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Τα αρχεία flash καταργήθηκαν
οριστικά το 2020. Αναμένεται η
μετατροπή της εφαρμογής σε αρχείο
HTML5 από τον δημιουργό της.


ΓεωγραφίαΠαιχνίδια
ΠΗΓΗ: Seilias
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΙΚΟΝΩΝ: podilato98.blogspot.com

Το σακάκι μου κι αν στάζει


Μ’ έπιασε βροχή στον δρόμο, μα εγώ δε στάθηκα.
Σαν πουλί στην αγκαλιά σου ήρθα και ζεστάθηκα!

Κι αν με χτύπησε τ’ αγιάζι, το σακάκι μου κι αν στάζει,
σου το λέω: δε με νοιάζει, μια και είμαστε μαζί...

Απ’ το τζάμι δες που βρέχει στην αυλίτσα τη μικρή.
Το γεράνι κάτι έχει, πάρ’ το μέσα μη βραχεί!

Κι αν με χτύπησε τ’ αγιάζι...


ΣΤΙΧΟΙ: Άκος Δασκαλόπουλος
ΜΟΥΣΙΚΗ: Σταύρος Κουγιουμτζής
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Γιώργος Νταλάρας
ΔΙΣΚΟΣ: Να ’τανε το ’21 (1970)

Καιρός και κλίμαΤραγούδια

Το βαλς της βροχής

Μουσική: Ελένη Καραΐνδρου
Δίσκος: To 10 (2008)

Καιρός και κλίμαΟρχηστρικά

Βρείτε τον Μέγιστο Κοινό Διαιρέτη

Πατήστε στις εικόνες και εξασκηθείτε:





Διαίρεση

19 Οκτ 2015

Ένα ωραίο λεωφορείο

Από τη HelloKitty23
Μαθήτρια της έκτης τάξης




Το δικαίωμα στην εκπαίδευση

Αλφαβητάρι

Όλοι οι ανήλικοι που ζουν στη χώρα μας, όλα δηλαδή τα παιδιά και όλοι οι έφηβοι, έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση. Όλοι, χωρίς καμιά εξαίρεση!

Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Στη χώρα μας κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα, τους νόμους αλλά και από τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.



Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Παιδιού, αυτό το πολύ σπουδαίο δικαίωμα μπορούμε να το αναλύσουμε σε επιμέρους δικαιώματα. Πριν τα διαβάσετε, έχετε υπόψη ότι σε κάποιες χώρες δεν ισχύουν όλα!

Απονομή τίτλων σπουδών

Κάθε μαθητής που ολοκληρώνει τον κύκλο σπουδών στον οποίο έχει εγγραφεί (π.χ. το δημοτικό σχολείο) δικαιούται, εφόσον προάγεται, να λαμβάνει τους αντίστοιχους τίτλους σπουδών.

Εγγραφή

Κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να εγγράφεται σε ένα σχολείο και να παρακολουθεί τα διδασκόμενα μαθήματα. Στο σχολείο γίνονται δεκτά και τα παιδιά που δεν έχουν νόμιμα δικαιολογητικά ή που οι γονείς τους δεν κατοικούν νόμιμα στη χώρα μας. Βέβαια, για να γίνει αυτό, θα πρέπει οι γονείς (ή οι κηδεμόνες τους) να υποβάλουν υπεύθυνη δήλωση για τα στοιχεία τους και να έχουν κάνει τα εμβόλια που πρέπει.

Έκφραση απόψεων και διαλόγου

Οι μαθητές έχουν δικαίωμα να εκφράζουν τις απόψεις τους ατομικά και συλλογικά. Ο διάλογος και η συμμετοχή των παιδιών στη λήψη αποφάσεων για ζητήματα που τα αφορούν πρέπει να είναι βασικό συστατικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ενημέρωση των γονέων

Οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών έχουν δικαίωμα να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο των παιδιών τους.

Εξειδικευμένη εκπαίδευση

Οι μαθητές που δε μιλούν την ελληνική γλώσσα πρέπει να διευκολύνονται με τη λειτουργία τάξεων υποδοχής και με υποστηρικτικά μαθήματα. Τα τελευταία πρέπει να συνοδεύονται από ειδικά σχολικά εγχειρίδια. Τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πρέπει να αξιολογούνται από τα αρμόδια κέντρα, να έχουν κατάλληλη στήριξη αλλά και δυνατότητα συμμετοχής στην εκπαίδευση σύμφωνα με τις κλίσεις και τις ικανότητές τους.



Κατανόηση, στήριξη, ενημέρωση

Το σχολείο έχει υποχρέωση να ενημερώνει τους μαθητές για τα δικαιώματά τους και να καταβάλλει προσπάθειες για να κατανοήσει τα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν, δίνοντάς τους την κατάλληλη στήριξη και συνδέοντάς τους με τις ειδικές υπηρεσίες του δήμου, όπου υπάρχουν, ώστε να αντιμετωπίζουν τις δύσκολες καταστάσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Όχι διακρίσεις

Κανένα παιδί δεν πρέπει να γίνεται αντικείμενο διάκρισης στο σχολείο για το φύλο του, τη φυλή, την εθνικότητα, την καταγωγή, τις θρησκευτικές πεποιθήσεις ή την κατάσταση της υγείας του.

Ποιότητα σπουδών

Η δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά πρέπει να συνδυάζεται με κατάλληλες σχολικές εγκαταστάσεις, έγκαιρο διορισμό επαρκούς αριθμού εκπαιδευτικών, παροχή σχολικών βοηθημάτων και διεξαγωγή των μαθημάτων σύμφωνα με το εγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Πρόσβαση στο σχολείο

Τα παιδιά που μένουν μακριά από το σχολείο πρέπει να διευκολύνονται από τον δήμο ή την περιφέρεια της περιοχής τους. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά που μένουν σε καταυλισμούς ή απομονωμένους οικισμούς.

Προστασία από τη βία

Οι μαθητές πρέπει να προστατεύονται από κάθε μορφή βίας και προσβλητικής συμπεριφοράς.

Σεβασμός προσωπικότητας και αξιοπρέπειας

Κάθε μαθητής και μαθήτρια πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό, ως αυτόνομη προσωπικότητα που έχει δικαιώματα και δυνατότητες. Η σχολική πειθαρχία πρέπει να εφαρμόζεται με τρόπο που σέβεται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, χωρίς στιγματισμό και διαπόμπευση.

Υγιεινή και ασφάλεια

Οι σχολικοί χώροι πρέπει να παρέχουν ασφάλεια και να πληρούν τους όρους υγιεινής, με τακτική καθαριότητα και αποτροπή περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην υγεία των μαθητών.

Φοίτηση

Τα παιδιά πρέπει να πηγαίνουν στο σχολείο υποχρεωτικά μέχρι την τρίτη γυμνασίου ή μέχρι να γίνουν 16 χρονών. Αν οι γονείς τους δεν τα στείλουν, διαπράττουν ποινικό αδίκημα. Τα σχολεία, μάλιστα, πρέπει να κάνουν ό,τι είναι δυνατό για να μην εγκαταλείπουν τα παιδιά την εκπαίδευση. Πρέπει να τα ενθαρρύνουν να συνεχίζουν τις σπουδές τους, βοηθώντας τα όπου χρειάζεται.




Δικαιώματα παιδιών
ΠΗΓΗ: www.synigoros.gr
ΕΙΚΟΝΕΣ: paratiritirio-in-education.blogspot.com, madreshoy.com, enet.gr

18 Οκτ 2015

17 Οκτ 2015

Οικονομία στη χρήση της ενέργειας


Η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει αναμφισβήτητα κάνει τη ζωή μας πιο εύκολη. Η χρήση, όμως, όλο και περισσότερων συσκευών δημιουργεί μια ολοένα αυξανόμενη ζήτηση σε ενέργεια. Με τις συνεχείς ενεργειακές μετατροπές τεράστιες ποσότητες ενέργειας μετατρέπονται σε θερμότητα, η οποία αποβάλλεται στο περιβάλλον.

Αυτό, εκτός από τη ρύπανση που προκαλεί άμεσα, έχει ως αποτέλεσμα και την αργή αλλά σταθερή αύξηση της θερμοκρασίας στον πλανήτη. Το γεγονός αυτό εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ισορροπία του οικοσυστήματος.

Αύξηση της μέσης θερμοκρασίας της Γης κατά 3 °C θα οδηγούσε σε εξαφάνιση μεγάλου μέρους της χλωρίδας, αφού το εύρος της θερμοκρασίας, στο οποίο πολλά φυτά αναπτύσσονται, είναι πολύ περιορισμένο.

Ίδια αύξηση της θερμοκρασίας θα επέφερε το λιώσιμο τεράστιας ποσότητας πάγων στον βόρειο και νότιο πόλο, με αποτέλεσμα την άνοδο της στάθμης της θάλασσας. Τεράστιες εκτάσεις θα καλύπτονταν στην περίπτωση αυτή από το νερό των θαλασσών.



Μόνη λύση στο παραπάνω πρόβλημα μπορεί να αποτελέσει ο περιορισμός στη χρήση της ενέργειας. Στην εξοικονόμησή της μπορούμε να συμβάλουμε όλοι μας με διάφορους τρόπους. Για παράδειγμα, μπορούμε
  • να μη θερμαίνουμε υπερβολικά τους χώρους στους οποίους κατοικούμε,
  • να περιορίζουμε την ποσότητα του ζεστού νερού που χρησιμοποιούμε,
  • να κλείνουμε τις ηλεκτρικές συσκευές όταν φεύγουμε από έναν χώρο και
  • να προτιμούμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς κατά τις μετακινήσεις μας.

Στην εξοικονόμηση ενέργειας, ωστόσο, συμβάλλει και η τεχνολογία με την ανάπτυξη μεθόδων για σωστότερο σχεδιασμό των σπιτιών και κατασκευή συσκευών που λειτουργούν με λιγότερη ενέργεια.

Το «ενεργειακό αστέρι»

Αυτό το σήμα υπάρχει σε πολλές συσκευές που χρησιμοποιούμε καθημερινά. Είναι διεθνές σύμβολο και πληροφορεί τους καταναλωτές ότι η συγκεκριμένη συσκευή έχει κατασκευαστεί έτσι, ώστε να λειτουργεί με την ελάχιστη απαραίτητη ενέργεια.

Με άλλα λόγια, χρησιμοποιώντας τη συσκευή αυτή και όχι μια άλλη, που δεν έχει αυτό το σήμα, εξοικονομούμε ενέργεια.


Μερικά προϊόντα στα οποία μπορεί να δούμε το «ενεργειακό αστέρι» είναι τα συστήματα και οι οθόνες υπολογιστών, οι εκτυπωτές, τα συστήματα ήχου, τα φωτοαντιγραφικά μηχανήματα, τα ασύρματα τηλέφωνα, τα πλυντήρια ρούχων και πιάτων, οι ηλεκτρικές κουζίνες, τα ψυγεία, οι ηλεκτρικοί θερμοσίφωνες, τα κλιματιστικά μηχανήματα κ.ά.

Βιοκλιματικός σχεδιασμός κτιρίων

Ο σωστός σχεδιασμός ενός κτιρίου, σύμφωνα με τις κλιματολογικές συνθήκες κάθε τόπου, μπορεί να συμβάλει σημαντικά στον περιορισμό της ενέργειας που απαιτείται για τη θέρμανσή του τον χειμώνα και την ψύξη του το καλοκαίρι. Ο σχεδιασμός αυτός, στον οποίο συνυπολογίζεται το μικροκλίμα της περιοχής, ονομάζεται «βιοκλιματικός σχεδιασμός».


Τα κτίρια πρέπει να σχεδιάζονται έτσι ώστε να διατηρούνται δροσερά το καλοκαίρι με φυσικό τρόπο (όσο αυτό είναι δυνατό):
Πρώτα απ’ όλα, θα πρέπει να είναι κατάλληλα προσανατολισμένα, σύμφωνα με την πορεία των ηλιακών ακτίνων, και να υπάρχει πρόβλεψη για φυσική αλλά και τεχνητή σκίασή τους.
Κατά τη σχεδίασή τους πρέπει να ενισχύεται ο φυσικός φωτισμός. Η θέση του ήλιου είναι διαφορετική τον χειμώνα απ’ ό,τι το καλοκαίρι. Σχεδιάζοντας κατάλληλα τη θέση των παραθύρων μπορούμε να φροντίσουμε να μπαίνει πολύ φως σε ένα κτίριο τον χειμώνα, ώστε να αξιοποιούμε τη θερμότητα του ήλιου για τη θέρμανσή του, και λιγότερο φως το καλοκαίρι.
Σημαντικό είναι επίσης να φροντίζουμε για τον φυσικό αερισμό των κτιρίων.

Οι ταμπέλες σε ένα προϊόν δεν πληροφορούν μόνο για την τιμή του

Με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι ηλεκτρικές συσκευές (π.χ. πλυντήρια, φούρνοι, ψυγεία, κλιματιστικά μηχανήματα) και οι λαμπτήρες φωτισμού πρέπει να έχουν μια ταμπέλα, όπου αναγράφεται η ενεργειακή κλάση τους.

Οι συσκευές με ενεργειακή κλάση Α λειτουργούν με τη λιγότερη απαραίτητη ηλεκτρική ενέργεια σε αντίθεση με τις συσκευές ενεργειακής κλάσης G.


Χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που δίνει αυτή η ταμπέλα μπορούμε να επιλέγουμε τις συσκευές που λειτουργούν με λιγότερη ενέργεια.

Αλλάζοντας μια λάμπα μπορεί να αλλάξουμε τον κόσμο...

Στην εξοικονόμηση ενέργειας μπορούμε να συμβάλουμε όλοι με την αλλαγή μικρών καθημερινών συνηθειών στη ζωή μας. Η εξοικονόμηση ενέργειας είναι μερικές φορές πιο εύκολη απ’ ό,τι φανταζόμαστε.

Για παράδειγμα, καθημερινά χρησιμοποιούμε ενέργεια για να φωτίζουμε τους χώρους στους οποίους ζούμε ή εργαζόμαστε. Είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε να κλείνουμε το φως, όταν φεύγουμε από έναν χώρο. Έτσι αποφεύγουμε τη σπατάλη ενέργειας.


Ακόμα και η επιλογή του λαμπτήρα συμβάλλει στην εξοικονόμηση ενέργειας. Η ενέργεια που μπορούμε να εξοικονομήσουμε τοποθετώντας στο σπίτι μας έναν λαμπτήρα φθορισμού αντί για μία λάμπα πυράκτωσης για τέσσερα χρόνια, όση δηλαδή είναι περίπου η διάρκεια ζωής του λαμπτήρα, ισοδυναμεί με την ενέργεια που προκύπτει από την καύση 150 κιλών ορυκτού άνθρακα! Και αυτό με τη χρήση ενός μόνο λαμπτήρα!

Θερμομόνωση: Οικονομία ενέργειας και προστασία του περιβάλλοντος

Μεγάλο μέρος της ενέργειας που χρειαζόμαστε, για να θερμάνουμε τους χώρους στους οποίους ζούμε, χάνεται σε απώλειες προς το περιβάλλον. Τις απώλειες αυτές μπορούμε να τις περιορίσουμε μονώνοντας με κατάλληλα υλικά τους τοίχους, τις οροφές και τα παράθυρα των κτιρίων.



Για τη θερμομόνωση χρησιμοποιούνται υλικά που είναι κακοί αγωγοί της θερμότητας, όπως το φελιζόλ και ο υαλοβάμβακας. Τα υλικά αυτά τοποθετούνται ανάμεσα στα τούβλα των τοίχων αλλά και πάνω από το σκυρόδεμα (μπετόν) ή το ξύλο στην οροφή. Ο αέρας που εγκλωβίζεται στα διπλά τζάμια ή στα κενά των τούβλων συμβάλλει επίσης στη θερμομόνωση.

Με τη σωστή θερμομόνωση των κτιρίων εξοικονομούμε καύσιμα και παράλληλα περιορίζουμε τη ρύπανση της ατμόσφαιρας.

Ηλεκτρικός θερμοσίφωνας, μπόιλερ ή ηλιακός θερμοσίφωνας;

Σημαντικό μέρος από την ενέργεια που χρησιμοποιούμε καθημερινά απαιτείται για τη θέρμανση του νερού στα σπίτια μας. Αν χρησιμοποιούμε ηλεκτρικό θερμοσίφωνα, τότε ο... φουσκωμένος λογαριασμός της ΔΕΗ μάς δίνει μια ιδέα για το πόση ενέργεια χρειάζεται η θέρμανση του νερού.

Οικονομικότερο σε ενέργεια είναι το μπόιλερ. Λειτουργεί με νερό, το οποίο θερμαίνεται στον καυστήρα του συστήματος κεντρικής θέρμανσης. Σε αυτήν την περίπτωση το καύσιμο είναι το πετρέλαιο ή το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται στον λέβητα.



Καλύτερη λύση για τη θέρμανση του νερού δίνει ο ηλιακός θερμοσίφωνας. Έχει μεγαλύτερο κόστος αγοράς, αλλά θερμαίνει το νερό οικολογικά και ανέξοδα, εφόσον λειτουργεί με την ανεξάντλητη ενέργεια της ακτινοβολίας του ήλιου. Τις συννεφιασμένες μέρες, άλλωστε, λειτουργεί με ηλεκτρικό ρεύμα.


ΕνέργειαΠεριβάλλον
ΠΗΓΗ: Φυσικά ΣΤ΄ Δημοτικού
ΕΙΚΟΝΕΣ: ville.namur.be, pigreen.com, solarfeeds.com, blog.moudaniwn.gr, amazon.de, wz-newsline.de, valner.es, press-gr.blogspot.com, urbannaturale.com, podilato98.blogspot.com (από kdtools.gr+koufomata-expert.blogspot.com), deals365.gr

▼ Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα