27 Δεκ 2023

Οι καταλήξεις των χρόνων

Οι χρόνοι των ρημάτων σχηματίζονται από το θέμα τους (ενεστωτικό ή αοριστικό) και μια σειρά από καταλήξεις για κάθε πρόσωπο και αριθμό.

* Αν βέβαια είναι περιφραστικοί, χρειάζονται και το μόριο «θα» ή το βοηθητικό ρήμα «έχω» σε κάποιον χρόνο του.

Ευτυχώς για μας, οι καταλήξεις των περισσότερων χρόνων είναι παρόμοιες σε κάθε συζυγία ή τάξη συζυγίας.

Αυτό μπορείτε να το παρατηρήσετε εύκολα στους πίνακες που ακολουθούν. Οι «μπλε» χρόνοι, αντίθετα από τους «κόκκινους», έχουν παρόμοιες καταλήξεις σε κάθε συζυγία:


Η μόνη τους διαφορά είναι ότι στη Β΄ συζυγία, που έχει μόνο ένα θέμα, οι καταλήξεις ξεκινούν με
  • «ησ-» στην ενεργητική φωνή και
  • «ηθ-» στην παθητική φωνή.

Δύο ομάδες χρόνων

Έτσι λοιπόν, για να σχηματίζουμε σωστά τα ρήματα και τις καταλήξεις τους, διακρίνουμε τους χρόνους σε συνεχείς και απλούς/συντελεσμένους.

Α. Συνεχείς χρόνοι

Οι καταλήξεις των συνεχών χρόνων είναι διαφορετικές σε κάθε συζυγία.

Ιδιαίτερη προσοχή, ωστόσο, χρειάζονται μόνο ο ενεστώτας και ο παρατατικός (ο συνεχής μέλλοντας φτιάχνεται από τον ενεστώτα με εύκολο τρόπο).

Χρόνοι με διαφορετικές καταλήξεις σε κάθε συζυγία (ενεργητική φωνή)

Ενεστώτας
  • ντύν-ω
  • αγαπ-ώ/-άς
  • ενοχλ-ώ/-είς

Παρατατικός
  • έ-ντυν-α
  • αγαπ-ούσα (αγάπ-αγα)
  • ενοχλ-ούσα

Συνεχής μέλλοντας
  • θα + ενεστώτας
  • θα + ενεστώτας
  • θα + ενεστώτας
Χρόνοι με διαφορετικές καταλήξεις σε κάθε συζυγία (παθητική φωνή)

Ενεστώτας
  • ντύν-ομαι
  • αγαπ-ιέμαι
  • ενοχλ-ούμαι

Παρατατικός
  • ντυν-όμουν
  • αγαπ-ιόμουν
  • ενοχλ-ούμουν

Συνεχής μέλλοντας
  • θα + ενεστώτας
  • θα + ενεστώτας
  • θα + ενεστώτας

Β. Απλοί και συντελεσμένοι χρόνοι

Οι καταλήξεις των απλών και των συντελεσμένων χρόνων είναι παρόμοιες σε όλα τα ρήματα, ανεξάρτητα από τη συζυγία ή την τάξη συζυγίας όπου ανήκουν.

Χρόνοι με παρόμοιες καταλήξεις σε κάθε συζυγία (ενεργητική φωνή)

Αόριστος
  • έ-ντυσ-α
  • αγάπ-ησα
  • ενόχλ-ησα

Απλός μέλλοντας
  • θα ντύσ-ω
  • θα αγαπ-ήσω
  • θα ενοχλ-ήσω

Συντελεσμένοι χρόνοι
  • έχω / είχα / θα έχω ντύσ-ει
  • έχω / είχα / θα έχω αγαπ-ήσει
  • έχω / είχα / θα έχω ενοχλ-ήσει
Χρόνοι με παρόμοιες καταλήξεις σε κάθε συζυγία (παθητική φωνή)

Αόριστος
  • ντύθ-ηκα
  • αγαπ-ήθηκα
  • ενοχλ-ήθηκα

Απλός μέλλοντας
  • θα ντυθ-ώ
  • θα αγαπ-ηθώ
  • θα ενοχλ-ηθώ

Συντελεσμένοι χρόνοι
  • έχω / είχα / θα έχω ντυθ-εί
  • έχω / είχα / θα έχω αγαπ-ηθεί
  • έχω / είχα / θα έχω ενοχλ-ηθεί


ΕΙΚΟΝΕΣ: podilato98.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

▼ Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα