Η Λιλιπούπολη είναι μια φανταστική λιλιπούτεια πόλη στη μέση ενός νησιού. Εκεί βρίσκονται ακόμη το βουνό Λιλιμπάγια, το Λιλιδάσος, το Λιλιβάδι, η Λιλίμνη, ο Γιαουρτοπόταμος, ο Κάβος Μπλουμ, αλλά και το λιμάνι της περιοχής, το Πόρτο Λίλι.
Οι περισσότεροι κάτοικοι είναι πλάσματα όμορφα, χρωματιστά και ονειρικά. Αγαπούν τον τόπο τους (χωρίς όμως να κακολογούν την πατρίδα κανενός άλλου) και τραγουδούν το φως, το χρώμα, την ομορφιά, τις αξίες, τη δημιουργία και την ελευθερία. Παράλληλα είναι περήφανοι και για τους ηρωικούς προγόνους τους, τους Λιλιπούα.
Οι Λιλιπουπολίτες άλλοτε ζουν αγαπημένοι και ονειροπολούν ή ερωτεύονται, άλλοτε όμως συγκρούονται, συνωμοτούν και εξαπατούν, όπως δηλαδή συμβαίνει σε κάθε πραγματική κοινωνία. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν
ο δημοσιογράφος Μπρίνης, που μιλά στους ακροατές της εκπομπής για όσα θαυμαστά συμβαίνουν στη Λιλιπούπολη,
ο πολυτάλαντος διανοούμενος, αρχαιολάτρης και επιστήμονας δόκτωρ Δρακατώρ,
ο χαμογελαστός και εφευρετικός Γλυκόσαυρος, ο ζαχαροπλάστης που προσπαθεί συνεχώς να βρει τη συνταγή «του πιο γλυκού γλυκού που έγινε ποτέ»,
ο Κουκουτούζ, ο καλόκαρδος και ρομαντικός ποιητής της πόλης,
ο Μπιξ-Μπιξ και η Μπομπίλα, οι ερωτευμένοι νέοι που κάνουν ονειρεμένες ρομαντικές βόλτες στον ουρανό με έναν γλυκούλη ελέφαντα, τον Άσπρο Μπέμπαντα.
Οι ήρωές μας περιδιαβαίνουν τα λαγκάδια της χώρας τους και κυκλοφορούν στη Λεωφόρο της Γαλάζιας Πεταλούδας, στο Μουσείο ή στο Καναρίνειο Ωδείο.
Επισκέπτονται το ζαχαροπλαστείο «Η ιπτάμενη χαλβαδόπιτα» του Γλυκόσαυρου, την ψαροταβέρνα «Το τρελό μπαρμπούνι» του Δυστροπόπιγγα και διασκεδάζουν στο «Πρωινό Φίδι», το κέντρο όπου τραγουδά η Όφη-Σόφη.
Συχνά διασχίζουν τη λεωφόρο της Ασημένιας Τσιπούρας με το Ηλιοτρόπιο, ένα ηλιακό λεωφορείο, ή πηγαίνουν βόλτες με το καράβι τους, τον ανθισμένο Φίστικο.
Μερικοί ήρωες της Λιλιπούπολης όπως σχεδιάστηκαν από την εταιρεία «Post Reality», που προσπάθησε το 1995 να μεταφέρει τη θρυλική ραδιοφωνική εκπομπή στην τηλεόραση
Στην εξουσία της πόλης βρίσκεται το κόμμα της «Χαρχουδικής Δημοκρατίας». Επικεφαλής του είναι ο δήμαρχος Χαρχούδας, ένας πονηρός πολιτικάντης που συνωμοτεί ασταμάτητα, ιδρύει με σατανικά σχέδια τα πιο άχρηστα και σουρεαλιστικά πράγματα, ενώ δημιουργεί διάφορες υπηρεσίες (εφορίες, τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες) που φαινομενικά εξυπηρετούν τους Λιλιπουπολίτες αλλά στην πραγματικότητα τους ληστεύουν. Ο καταχθόνιος δήμαρχος φτιάχνει και ξαναφτιάχνει την κεντρική λεωφόρο της Γαλάζιας Πεταλούδας, για να υποδέχεται πρίγκιπες και άξεστους πλούσιους ξένους, ώστε να ανέβει κοινωνικά.
Στο πλευρό του βρίσκεται η κολλημένη στην εξουσία Πιπινέζα, μια ψηλομύτα που θέλει να εκπαιδεύσει τον παπαγάλο της στους «καλούς τρόπους». Ο τελευταίος αντιδρά στην υπερπροστασία της, πολεμά τα ψέματα και την υποκρισία και επαναστατεί: «Ως πότε, παπαγάλοι, θα ζούμε στα κλουβιά;»
Κάποια στιγμή ο μάγκας Δυστροπόπιγγας αποφασίζει να διεκδικήσει την εξουσία της Λιλιπούπολης από τον Χαρχούδα, που ναι μεν έχει εκλεγεί με δημοκρατικές εκλογές, ωστόσο συνωμοτεί για να φέρει πραξικοπηματικά τη μοναρχία και να εγκαταστήσει στον θρόνο τον Πρίγκιπα (της Χιονάτης).
Συμπαραστάτη του έχει τον καταπιεσμένο παπαγάλο της Πιπινέζας, ο οποίος εναντιώνεται στη χαρχουδική αφεντικίνα του, γίνεται δυστροποπιγγικός και υπονομεύει διαρκώς τον δήμαρχο.
Από κοντά και ο δημοσιογράφος Μπρίνης, που όλο προσπαθεί να βγάλει στη φόρα τα άπλυτα του Χαρχούδα.
Η Λιλιπούπολη σταμάτησε να εκπέμπει εδώ και πολλά χρόνια, μένει όμως για πάντα στην καρδιά και τη φαντασία όσων τη γνωρίζουν:
Η εκπομπή «Εδώ Λιλιπούπολη» ήταν μια καθημερινή παιδική σειρά του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Μεταδιδόταν από το 1976 έως το 1980 και άφησε τη σφραγίδα της στη ραδιοφωνική θεατρική ιστορία της χώρας μας για την πρωτοτυπία και την ποιότητά της. Τα τραγούδια της, μάλιστα, παραμένουν εξαιρετικά δημοφιλή ακόμη και σήμερα!
Όλα ξεκίνησαν το 1975, όταν ο σπουδαίος μουσικοσυνθέτης μας Μάνος Χατζιδάκις ανέλαβε τη διεύθυνση του Τρίτου Προγράμματος (τον καιρό εκείνο υπήρχαν μόνο κρατικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί). Ανάμεσα στα σχέδιά του ήταν και μια εκπομπή για παιδιά, τη δημιουργία της οποίας ανέθεσε στη φίλη του και συγγραφέα Ρεγγίνα Καπετανάκη. Η τελευταία, με τη βοήθεια της παιδοψυχολόγου Ελένης Βλάχου, επινόησε το όνομα της πόλης, των περιοχών και των ηρώων της.
Ενθουσιασμένος με την ιδέα, ο Χατζιδάκις έδωσε την άδεια και την προστασία του στη νέα σειρά. Μετά τον πρώτο χρόνο στη συγγραφική ομάδα προστέθηκε η ηθοποιός Άννα Παναγιωτοπούλου, που βοήθησε να αποκτήσουν οι διάλογοι μεγαλύτερη θεατρικότητα.
Σε κάθε επεισόδιο, εκτός από το κείμενο, υπήρχαν και τραγούδια με πολύ ευρηματικούς στίχους και προσεγμένη μουσική.
Ερμηνεία: Νένα Βενετσάνου, Σαβίνα Γιαννάτου, Αντώνης Κοντογεωργίου, Λένα Πλάτωνος, Σπύρος Σακκάς, Μαριέλλη Σφακιανάκη και οι προαναφερόμενοι ηθοποιοί.
Ο κόσμος της Λιλιπούπολης και τα καμώματα των κατοίκων της αγαπήθηκαν πολύ τόσο από τα παιδιά όσο και από τους μεγάλους. Αυτή η παιδική (όχι όμως παιδιάστικη) εκπομπή λατρεύτηκε για τη φρεσκάδα της αλλά και πολεμήθηκε, ίσως επειδή ασκούσε κριτική χωρίς διακρίσεις σε πρόσωπα και θεσμούς. Οι διαρκείς αντιδράσεις από την κυβέρνηση, αλλά και το υψηλό κόστος παραγωγής, οδήγησαν στον τερματισμό της παρά τη σθεναρή στήριξη του Χατζιδάκι.
Όπως έχει γράψει ο τελευταίος, η Λιλιπούπολη υπήρξε προϊόν μιας φιλελεύθερης και πειραματικής ραδιοφωνίας και δημιουργία μιας ομάδας ταλαντούχων νέων ανθρώπων, που συγκεντρώθηκαν στο Τρίτο Πρόγραμμα και δούλεψαν ελεύθερα με κέφι, αξιοπρέπεια και αυτοσεβασμό.
Για πρώτη φορά κάποιοι απευθύνονταν στα παιδιά υπεύθυνα και με γλώσσα ποιητική. Η σειρά δεν τα αντιμετώπιζε με τρόπο παιδαριώδη ή αφελή και εστίαζε σε θέματα που τα αφορούσαν, θίγοντας κάποια από αυτά για πρώτη φορά.
Δυστυχώς πολύ λίγες από τις εκπομπές της Λιλιπούπολης έχουν διασωθεί. Ωστόσο την ίδια χρονιά που διακόπηκε, το 1980, κυκλοφόρησε ο ομώνυμος δίσκος με πολλά από τα τραγούδια της. Κάποια από αυτά, όπως ήδη ξέρετε, βρίσκονται και στα βιβλία της Γλώσσας μας!
Πολλά από τα τραγούδια της ραδιοφωνικής σειράς «Εδώ Λιλιπούπολη» (1976-1980) κυκλοφόρησαν σε δίσκο με τον ίδιο τίτλο λίγους μήνες αφότου κόπηκε η εκπομπή.
Μπορείτε να τα ακούσετε πατώντας στους υπερσυνδέσμους που ακολουθούν (μερικά συνοδεύονται και από όμορφα βιντεάκια). Με αστερίσκο σημειώνονται όσα δε συμπεριελήφθησαν στη συλλογή αλλά κατάφεραν να διασωθούν: