13 Μαΐ 2019

Τρισδιάστατοι χάρτες της Αμερικής

Πατήστε στην εικόνα

Πατήστε στην εικόνα


Αμερική

11 Μαΐ 2019

Μανιτάρι 115 εκατομμυρίων ετών

Εντοπίστηκε στη Βραζιλία και μοιάζει πολύ με τα σημερινά

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ
Ιούνιος 2017

Πριν από περίπου 115 εκατομμύρια χρόνια, σε μια εποχή που στον ουρανό πετούσαν πτερόσαυροι με μέγεθος αυτοκινήτου, στη Γη κυριαρχούσαν οι τεράστιοι δεινόσαυροι και η χαμένη πια υπερήπειρος Γκοντβάνα στο νότιο ημισφαίριο άρχιζε να διασπάται στις σημερινές ηπείρους, ένα μανιτάρι έπεσε μέσα σε ένα ποτάμι, παρασύρθηκε μέχρι μια πολύ αλμυρή λιμνοθάλασσα, όπου παγιδεύθηκε στον βυθό της, σκεπάστηκε από διαδοχικά στρώματα ιζημάτων και τελικά απολιθώθηκε.

Τώρα ήρθε πάλι στο φως στη βορειοανατολική Βραζιλία. Πρόκειται για το αρχαιότερο απολίθωμα μανιταριού που έχει ποτέ βρεθεί, «ένα επιστημονικό θαύμα», σύμφωνα με τους επιστήμονες. Μέχρι σήμερα είχαν βρεθεί μόνο δέκα απολιθωμένα μανιτάρια, ενώ το παλαιότερο ήταν 99 εκατ. ετών και είχε βρεθεί στη νοτιοανατολική Ασία.


Το πανάρχαιο βραζιλιάνικο μανιτάρι

Οι ερευνητές που το ανακάλυψαν, με επικεφαλής τον παλαιοντολόγο Σαμ Χεντς του Πανεπιστημίου του Ιλινόις (ΗΠΑ), έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό PLoS One. «Τα περισσότερα μανιτάρια είναι εφήμερα, καθώς μεγαλώνουν και εξαφανίζονται μέσα σε λίγες μέρες. Το γεγονός ότι αυτό το μανιτάρι διατηρήθηκε είναι απλώς εκπληκτικό», δήλωσε ο Χεντς. «Αν το σκεφτείς, είναι μηδαμινές οι πιθανότητες να βρεθεί κάτι τέτοιο, με όλα αυτά τα εμπόδια που έπρεπε να ξεπεράσει για να απολιθωθεί και να διατηρηθεί επί 115 εκατομμύρια χρόνια», πρόσθεσε.

Το καλοδιατηρημένο μανιτάρι βρέθηκε μέσα σε ασβεστολιθικό πέτρωμα, ενώ έως τώρα όλα τα απολιθωμένα μανιτάρια είχαν ανακαλυφθεί μέσα σε ήλεκτρο (κεχριμπάρι). Το πανάρχαιο βραζιλιάνικο μανιτάρι, που είχε ύψος περίπου πέντε εκατοστών και μοιάζει πολύ με τα σημερινά, πήρε το επιστημονικό όνομα «Gondwanagaricites magnificus» από τον συνδυασμό των λέξεων Γκοντβάνα και αγαρικό (ελληνική λέξη για τα μανιτάρια).


Τα μανιτάρια είναι μύκητες, οι οποίοι εξελίχθηκαν πριν τα φυτά της ξηράς και βοήθησαν στη μετάβαση των φυτών από τη θάλασσα στη στεριά. Οι μύκητες παρείχαν νερό και θρεπτικά συστατικά στα πρώτα φυτά της ξηράς, πράγμα που τα βοήθησε να προσαρμοσθούν στο νέο ξηρό περιβάλλον τους. Με τη σειρά τους, τα φυτά παρείχαν σάκχαρα στους μύκητες μέσω της φωτοσύνθεσης, μια «συνεργασία» που συνεχίζεται έως σήμερα.

Από τις εφημερίδεςΖωή
ΠΗΓΗ: Πρώτο Θέμα (08.06.2017)
ΕΙΚΟΝΑ: sci-news.com

9 Μαΐ 2019

Νεκρή φάλαινα από υπερκατανάλωση πλαστικού

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Νοέμβριος 2018

Μια φάλαινα φυσητήρας, η οποία βρέθηκε νεκρή σε εθνικό πάρκο στην Ινδονησία, καταδεικνύει ένα από τα βασικότερα σημερινά προβλήματα των θαλασσών: Όπως ανακοίνωσαν χθες οι Ινδονήσιοι αξιωματούχοι του πάρκου, μέσα στο στομάχι της είχε σχεδόν έξι κιλά από πλαστικά απόβλητα, μεταξύ των οποίων και 115 πλαστικά κύπελλα.


Υπάλληλοι του πάρκου συλλέγουν το πλαστικό περιεχόμενο από το στομάχι της φάλαινας

Η μήκους 9,5 μέτρων φάλαινα βρέθηκε νεκρή στη θαλάσσια περιοχή κοντά στο νησί Κάποτα, τμήμα του Εθνικού Πάρκου Γουακατόμπι, στα νοτιοανατολικά του Σουλαουέζι. Το θαλάσσιο πάρκο, αξίζει να σημειωθεί, είναι ιδιαιτέρως δημοφιλές μεταξύ των δυτών λόγω της μεγάλης έκτασης υφάλων, των πανέμορφων κοραλλιών και της ποικιλομορφίας της θαλάσσιας ζωής, που περιλαμβάνει εντυπωσιακά σαλάχια αλλά και πελώριες φάλαινες.


Η αιτία θανάτου του μεγαλοπρεπούς θαλάσσιου κήτους δεν έγινε γνωστή επί του παρόντος, αλλά αξιωματούχοι του πάρκου κατέστησαν γνωστό ότι στο εσωτερικό του στομαχιού του ζώου βρήκαν πλαστικά μπουκάλια, σακούλες, σαγιονάρες και έναν σάκο με περισσότερα από 1.000 κομμάτια από κορδόνι.

Ο θάνατος ζώων από μεγάλη κατανάλωση πλαστικής ύλης δεν είναι δυστυχώς ένα μεμονωμένο περιστατικό. Τον Ιούνιο ο θάνατος ενός μαυροδέλφινου στην Ταϊλάνδη με 80 τεμάχια από πλαστικά απόβλητα στο στομάχι του συγκέντρωσε το ενδιαφέρον του διεθνούς Τύπου.

Πέντε ασιατικές χώρες (Κίνα, Ινδονησία, Φιλιππίνες, Βιετνάμ και Ταϊλάνδη) ευθύνονται για μέχρι και το 60% των πλαστικών αποβλήτων που μολύνουν τους ωκεανούς, σύμφωνα με έκθεση της περιβαλλοντικής μη κυβερνητικής οργάνωσης Ocean Conservancy και του Κέντρου Επιχειρήσεων και Περιβάλλοντος McKinsey.

Η έκθεση αυτή, του 2015, αναφέρεται στην κακοδιαχείριση των πλαστικών αποβλήτων από πληθυσμούς 192 χωρών που ζουν κοντά σε παράκτιες περιοχές. Η Ινδονησία, η οποία στην κατάταξη έρχεται δεύτερη μετά την Κίνα, έχει δεσμευθεί ότι θα διαθέτει ένα δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως για τη μείωση των θαλάσσιων αποβλήτων κατά 70% μέχρι το 2025.


Απειλούμενα ζώαΕιδήσειςΠεριβάλλον
ΠΗΓΗ: Η Καθημερινή (21.11.2018)
ΕΙΚΟΝΑ: bles.com

6 Μαΐ 2019

«Διαστημικός περίπατος» για τα ζώα της Γης

Ένα πρόγραμμα του γερμανικού ινστιτούτου Μαξ Πλανκ για να κατανοήσουμε τη μετακίνηση διαφόρων ζωικών ειδών

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Αύγουστος 2018

ΜΟΣΧΑ. Ειδική κεραία, ικανή να καταγράφει με ακρίβεια τις μετακινήσεις αποδημητικών πτηνών στη Γη, εγκατέστησαν μέλη του πληρώματος του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ΔΔΣ) σε «διαστημικό περίπατο» που πραγματοποίησαν προχθές γι’ αυτό τον σκοπό.

Εκτός από την κεραία, ο Ρώσος κοσμοναύτης του ΔΔΣ Σεργκέι Προκοπίεφ απελευθέρωσε σειρά μικρών δορυφόρων, σε μέγεθος κουτιού με χαρτομάντιλα, μέρος φιλόδοξου προγράμματος για τη δημιουργία δικτύου «μικροδορυφόρων». Η τοποθέτηση της κεραίας, όμως, απαίτησε τέσσερις ώρες σκληρής εργασίας έξω από τον Σταθμό για τον Προκοπίεφ και τον συνάδελφό του Όλεγκ Αρτέμιεφ.


Ο Σεργκέι Προκοπίεφ κατά τη διάρκεια της εξόδου του από τον ΔΔΣ για την εγκατάσταση της ειδικής κεραίας

Η κεραία, που χρηματοδοτήθηκε από γερμανικό πανεπιστήμιο, αποτελεί μέρος του προγράμματος «Ίκαρος» και καταγράφει τις μετακινήσεις ζωικών ειδών στη Γη. Οι κοσμοναύτες έπρεπε να ξετυλίξουν δεκάδες μέτρα λευκών καλωδίων, ενώ σε κάποια στιγμή της εγκατάστασης ο Αρτέμιεφ αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει σουγιά για να κόψει στραβό καλώδιο.

Δοκιμές αμέσως μετά την εγκατάσταση έδειξαν ότι τα ηλεκτρικά συστήματα και η μετάδοση δεδομένων από την κεραία του «Ίκαρου» λειτουργούσαν κανονικά. Οι δύο κοσμοναύτες έμειναν συνολικά οκτώ ολόκληρες ώρες εκτός του Σταθμού.

Το έργο της κεραίας θα επικεντρωθεί αρχικά στην καταγραφή των μετακινήσεων κοτσυφιών και αγριοπερίστερων, στα οποία έχουν τοποθετηθεί μικροί πομποί καταγραφής γεωγραφικής θέσης (GPS), προτού η ζωολογική έρευνα επεκταθεί σε άλλα ωδικά πτηνά, σε νυχτερίδες και σε μεγαλύτερα θηλαστικά.

Ο επικεφαλής της έδρας Ορνιθολογίας του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ, Μάρτιν Βικέλσκι, δήλωσε ότι η ομάδα του είναι έτοιμη να αξιοποιήσει δεδομένα GPS από μεγαλύτερα ζώα, στα οποία έχει τοποθετήσει πομπούς, όπως γαζέλες, ιαγουάρους, καμήλες και ελέφαντες, καθώς και σε μεγάλα αποδημητικά πτηνά, όπως πελαργούς.

Ο Βικέλσκι παρακολούθησε τον «διαστημικό περίπατο» από το κέντρο ελέγχου έξω από τη Μόσχα πρόσθεσε ότι οι ερευνητές του ινστιτούτου Μαξ Πλανκ θα μπορούν τώρα να αντιλαμβάνονται καλύτερα τη συμπεριφορά μελών του ζωικού βασιλείου.

ΕιδήσειςΕξερεύνηση του ΔιαστήματοςΖώα
ΠΗΓΗ: Η Καθημερινή (17.08.2018)
ΕΙΚΟΝΑ: oohho.com

4 Μαΐ 2019

Στο προσκήνιο τα ηλεκτροκίνητα

Τον τελευταίο μήνα τα περισσότερα καινούργια οχήματα στη Νορβηγία ήταν ηλεκτροκίνητα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Απρίλιος 2019

Όντας μόλις μερικά χιλιόμετρα μακριά από τον αρκτικό κύκλο, η γραφική πόλη του Όσλο αποτελεί μια από τις πλέον απομακρυσμένες πρωτεύουσες της Ευρώπης. Παρ’ όλα αυτά, το Όσλο βρίσκεται στην καρδιά του ευρωπαϊκού αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής, κερδίζοντας μάλιστα φέτος τον τίτλο της Πράσινης Πρωτεύουσας της Ευρώπης.


Πράγματι, στα καθαρά νερά που πλαισιώνουν την πόλη συναντά κανείς φεριμπότ που κινούνται εξ ολοκλήρου με υδροηλεκτρική ενέργεια, ενώ κατά τη διάρκεια των παγερών μηνών του χειμώνα τα περισσότερα σπίτια θερμαίνονται χάρη σε εγκαταστάσεις καύσης απορριμμάτων.

Το εντυπωσιακότερο φαινόμενο όλων, ωστόσο, αφορά τα οχήματα των ίδιων των κατοίκων, που χάρισαν πρόσφατα στην πρωτεύουσα της Νορβηγίας ένα αξιοσημείωτο ρεκόρ. Ο λόγος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία για πρώτη φορά στην Ιστορία ξεπέρασαν σε αριθμό πωλήσεων τα υβριδικά και τα παραδοσιακά Ι.Χ. που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα για τη λειτουργία τους. Τον μήνα που μας πέρασε δύο στα τρία καινούργια οχήματα που κυκλοφόρησαν στους δρόμους της σκανδιναβικής χώρας ήταν ηλεκτροκίνητα.

Πολυετής προσπάθεια

Ο εντυπωσιακός ρυθμός υιοθέτησης των πρωτοποριακών ηλεκτρικών οχημάτων στη Νορβηγία μπορεί να αυξήθηκε εκθετικά τα τελευταία δύο χρόνια, όμως είναι αποτέλεσμα μιας πολυετούς προσπάθειας από την κυβέρνηση, η οποία έχει τις ρίζες της στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Η στρατηγική της επιτυχίας βασίστηκε κυρίως σε μια σειρά δελεαστικών κινήτρων για τους Νορβηγούς πολίτες που προτιμούν τα ηλεκτροκίνητα: Οι κάτοχοι οχημάτων μηδενικών εκπομπών δεν πληρώνουν τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας με την αγορά του αυτοκινήτου και απαλλάσσονται επίσης από τους φόρους διοξειδίου του άνθρακα και οξειδίου του αζώτου που επιβάλλονται στα οχήματα φυσικού αερίου και πετρελαίου.

Παράλληλα, εδώ και μερικά χρόνια οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν να περνούν τα διόδια δίχως κόστος, να χρησιμοποιούν τις λωρίδες των λεωφορείων για να αποφεύγουν την κίνηση, αλλά και να μεταφέρουν δωρεάν τα οχήματά τους μέσω των νορβηγικών πλοίων.

Επομένως, υπολογίζεται πως ένας ιδιοκτήτης ηλεκτροκίνητου μπορεί να ταξιδέψει από το Όσλο στα εντυπωσιακά νορβηγικά φιορδ με σχεδόν το μισό συνολικό κόστος μεταφοράς. Τα κίνητρα αναμένεται να απομακρυνθούν σταδιακά μέχρι το 2021, ωστόσο έχουν ήδη συνδράμει σε αξιοσημείωτο βαθμό στην ταχύτατη υιοθέτηση πράσινων οχημάτων.

Πέρα από τα νεύματα στους Νορβηγούς καταναλωτές, οι Αρχές της σκανδιναβικής χώρας έχουν υιοθετήσει μια σειρά από πρωτοβουλίες που παρέχουν το κατάλληλο πλαίσιο για την άνθηση των περιβαλλοντικών οχημάτων.

Ήδη από το 2011 στη Νορβηγία λειτουργούσαν 3.000 σταθμοί φόρτισης ηλεκτροκινήτων (στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν μόλις 50 σημεία φόρτισης). Εν έτει 2019 η σκανδιναβική χώρα παρέχει πλέον πάνω από 8.000 σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ταυτόχρονα λανσάρει και ένα πρωτοποριακό σύστημα φόρτισης ηλεκτρικών ταξί που γεμίζουν τις μπαταρίες τους μέσω της τεχνολογίας WiFi.

Μέσα στους επόμενους μήνες η κυβέρνηση θα εγκαταστήσει δεκάδες πλάκες φόρτισης σε πιάτσες και κεντρικά σημεία στάθμευσης των ταξί, χτίζοντας έτσι την πρώτη ασύρματη υποδομή ταχείας επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο.


Η Νορβηγία παρέχει πάνω από 8.000 σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

Χάρη στις τολμηρές πολιτικές και τα δεκάδες κίνητρα στους καταναλωτές δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός πως η μικρή σκανδιναβική χώρα των πέντε εκατομμυρίων κατοίκων έχει μεταμορφωθεί σε παγκόσμια πρωτεύουσα της πράσινης μετακίνησης.

Έπειτα από τα ενθαρρυντικά στοιχεία για τον ρυθμό της υιοθέτησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, το νορβηγικό Κοινοβούλιο ανακοίνωσε την πρόθεσή του να θεσπίσει κανονισμό που θα απαιτεί έως το 2025 όλα τα καινούργια αυτοκίνητα της χώρας να είναι ηλεκτρικά.

Το εντυπωσιακό είναι πως οι πολίτες αγκαλιάζουν θερμά κάθε περιβαλλοντική πρωτοβουλία —το 75% των Νορβηγών δηλώνουν τυφλή εμπιστοσύνη σε οποιοδήποτε περιβαλλοντικό βήμα της κυβέρνησης προκειμένου να μηδενιστούν οι ρύποι μέχρι το 2030.


ΕιδήσειςΕνέργειαΚλιματική κρίσηΜετακινήσεις
ΠΗΓΗ: Η Καθημερινή (12.04.2019)
ΕΙΚΟΝΑ: czechcrunch.cz

2 Μαΐ 2019

Η πεταλούδα μονάρχης «εκθρονίζεται»

ΕΙΔΗΣΕΙΣ – Ιανουάριος 2019

Της Laura M. Holson
Δημοσιογράφος

Φθάνουν στην Καλιφόρνια κάθε χειμώνα, μια κυματιστή κορδέλα από πορτοκαλί και μαύρο. Εκεί, η δυτική πεταλούδα μονάρχης εγκαθίσταται στα παράκτια δάση της πολιτείας, αφού έχει ταξιδέψει από μακρινά μέρη, όπως το Αϊντάχο και η Γιούτα, όπου επιστρέφει την άνοιξη.

Φέτος οι πτήσεις της όμορφης πεταλούδας μοιάζουν πιο επικίνδυνες από ποτέ. Η Xerces Society for Invertebrate Conservation, μη κερδοσκοπική ομάδα που μετρά κάθε χρόνο τους πληθυσμούς της πεταλούδας, ανακοίνωσε ότι το 2018 ο πληθυσμός της δυτικής πεταλούδας μονάρχη έφθασε σε ιστορικά χαμηλά, εμφανίζοντας μείωση κατά 86% από την περασμένη χρονιά.

Αυτή είναι άκρως ανησυχητική είδηση. Αλλά, σε συνδυασμό με τη μείωση κατά 97% του συνολικού πληθυσμού από το 1980, ο φετινός απολογισμός πόρρω απέχει από το να είναι καταστροφικός, επισημαίνει η βιολόγος Έμα Πέλτον.


Εξαιρετικά χρήσιμα έντομα είναι οι πεταλούδες, καθώς δρουν ως δείκτες της υγείας ενός οικοσυστήματος και γονιμοποιούν τα λουλούδια

Η ομάδα έχει καταμετρήσει τις πεταλούδες σε 97 τοποθεσίες στην παράκτια ζώνη της Καλιφόρνιας, περιοχή όπου παραδοσιακά συγκεντρώνεται το 77% του χειμερινού πληθυσμού τους. Στα σημεία αυτά το 2017 βρίσκονταν 148.000 πεταλούδες. Ωστόσο, το 2018 ο αριθμός τους είχε μειωθεί σε μόλις 20.456.

Η Πέλτον προειδοποιεί ότι αν δε ληφθούν μέτρα προκειμένου να διατηρηθούν η δυτική πεταλούδα μονάρχης και το οικοσύστημά της, ενδεχομένως τα όμορφα έντομα να αφανιστούν.

Οι πεταλούδες είναι σημαντικές, επειδή ανταποκρίνονται με ταχύτητα στις οικολογικές μεταβολές και μπορούν έτσι να προειδοποιήσουν για την κατάσταση υγείας ενός οικοσυστήματος. Και βέβαια γονιμοποιούν τα λουλούδια.

Η πεταλούδα μονάρχης απαιτεί την ύπαρξη ασκληπιάδας, ενός φυτού που υπάρχει στις ΗΠΑ και στο Μεξικό, για την αναπαραγωγή και τη μετανάστευσή της. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια οι εκτάσεις με το φυτό συρρικνώνονται εξαιτίας της χρήσης παρασιτοκτόνων αλλά και λόγω αστικής ανάπτυξης.

Η ύπαρξη της πεταλούδας μονάρχη απειλήθηκε και από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Από το 2011 μέχρι το 2017 η Καλιφόρνια πλήττεται από ξηρασία, ενώ το 2016 62 εκατομμύρια δένδρα χάθηκαν στην πολιτεία, η οποία επλήγη και από φονικές πυρκαγιές.


Απειλούμενα ζώαΕιδήσειςΈντομαΠεριβάλλον

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα: