Δευτέρα, 5 Οκτωβρίου 2015

Αφήγηση



Όταν αφηγούμαστε ένα γεγονός (πραγματικό ή φανταστικό), συνήθως χρη­σι­μο­ποι­ού­με δύο παρελθοντικούς χρόνους: τον παρατατικό και τον αόριστο.
Σε κάποιες περιπτώσεις, ωστόσο, μπορούμε να προσθέσουμε περισσότερη ζω­ντά­νια και αμεσότητα με τη βοήθεια του ενεστώτα. Τότε ο χρόνος αυτός λέγεται δι­η­γη­μα­τι­κός ή ι­στορικός ενεστώτας.

Όλες οι πληροφορίες πρέπει να δίνονται με χρονική σειρά. Σε αυτό μας βοηθούν κυ­ρί­ως οι χρονικές προτάσεις και οι χρονικοί προσδιορισμοί, δηλ. οι λέξεις ή ομάδες λέ­ξε­ων που δηλώνουν χρόνο (χρονικοί σύνδεσμοι, χρονικά επιρρήματα, άλλες φρά­σεις).
● Μερικοί χρονικοί προσδιορισμοί: στην αρχή, έπειτα, μετά, στη συνέχεια, ύστερα α­πό λί­γο, αφού έγιναν αυτά, κατόπιν, ξαφνικά, στο τέλος κ.ά.

Όταν ο αφηγητής είναι ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας, λέμε ότι η αφήγηση γίνεται σε πρώτο πρόσωπο. Αν δεν ανήκει στα πρόσωπα της ιστορίας, λέμε ότι η α­φή­γη­ση γί­νε­ται σε τρίτο πρόσωπο.

 1  Όταν αφηγούμαστε μια ιστορία...


...αναφέρουμε:
● Πού και πότε συμβαίνουν τα γεγονότα.
● Ποιο είναι το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας, ποια άλλα πρόσωπα συμ­με­τέ­χουν.
● Με ποιο γεγονός ξεκινά η ιστορία, με ποια γεγονότα ή πράξεις συνεχίζεται, πώς τε­­λει­ώ­νει.
● Τι σκέφτονται και τι αισθάνονται τα πρόσωπα (κυρίως το κεντρικό) για ό,τι συ­νέ­βη.

 2  Όταν αφηγούμαστε κάτι που μας συνέβη...

...αναφέρουμε:
● Πού έγινε, πότε έγινε, ποιοι παίρνουν μέρος.
● Πώς συνέβη (αίτια).
● Τι ακριβώς έγινε.
● Ποια είναι η σημασία του (αν είναι σημαντικό και γιατί).
● Ποια είναι τα αποτελέσματά του.
● Ποιες σκέψεις και συναισθήματα μας προκάλεσε.

 3  Όταν μιλάμε για ένα γεγονός...

...αναφέρουμε:
● Πού συνέβη, πότε, ποιοι έχουν σχέση με αυτό.
● Ποια ήταν η αιτία.
● Τι ακριβώς έγινε (με χρονική σειρά).
● Ποια είναι η σημασία και οι συνέπειές του.
● Πώς αντιμετωπίστηκαν οι συνέπειες.
● Ποια συμπεράσματα βγαίνουν.

 4  Όταν μιλάμε για μια επίσκεψη σε κάποιον χώρο...

Δήλος

...αναφέρουμε:
● Πώς λέγεται, πού βρίσκεται.
● Πότε πήγαμε, πώς πήγαμε, γιατί πήγαμε εκεί.
● Ποιους συναντήσαμε.
● Τι είδαμε, τι μάθαμε, τι μας εντυπωσίασε.
● Τι σκεφτήκαμε και τι νιώσαμε.

 5  Όταν διηγούμαστε πράξεις που επαναλαμβάνονται...
 5   (π.χ. έθιμα, κοινωνικά γεγονότα, εκδηλώσεις)

...αναφέρουμε:
● Ποια είναι η διαδικασία, πότε γίνεται και πού.
● Ποιοι συμμετέχουν και πώς.
● Ποια είναι τα γεγονότα (με τη σειρά που συμβαίνουν).
● Τι ακριβώς συμβαίνει σε κάθε στάδιο και γιατί γίνεται.
● Πώς αντιδρούν όσοι παρακολουθούν ή παίρνουν μέρος.
● Πώς τελειώνει η διαδικασία.
● Ποια είναι η γνώμη μας.

 6  Όταν λέμε τη γνώμη μας για ένα καλλιτεχνικό θέαμα...


...αναφέρουμε:
● Ποιος είναι ο τίτλος, οι συντελεστές (σκηνοθέτης, ηθοποιοί, συνθέτης), η δι­άρ­κει­α, η χώρα προέλευσης του έργου, το έτος που παρουσιάστηκε.
● Ποια είναι η υπόθεση του έργου: δίνουμε μόνο τις πιο σημαντικές πληροφορίες για τους ήρωες και τις περιπέτειές τους, δεν αποκαλύπτουμε το τέλος.
● Ποια είναι η γνώμη μας για το έργο, οι προσωπικές μας εντυπώσεις, τα συ­ναι­σθή­­μα­τα που μας προκάλεσε.


ΠΗΓΕΣ: Γλώσσα ΣΤ' τάξης, egpaid.blogspot.com, blogs.sch.gr/anianiouris | ΕΙΚΟΝΕΣ: www.laografiki.gr, litebringersrus.
blogspot.com, commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com, specialdeal.gr, Γραμματική Ε'-ΣΤ' τάξης




7 σχόλια:

maranda είπε...

Το καλοκαίρι του 2011 στο διαδίκτυο ανακάλυψα το ιστολόγιο “Ποδήλατο”, καθώς περιηγούμουν στο “Δήμο Αστερούπολης”, ένα άλλο ιστολόγιο με τους ίδιους συντελεστές. Αυτή η ανακάλυψη υπήρξε πολύ σημαντική για μένα , γιατί από τότε βρίσκω εκεί ενδιαφέροντα θέματα και συνομιλώ με αξιόλογα άτομα. Από τότε το “Ποδήλατο” έγινε μέρος της καθημερινότητάς μου. Μου έμαθε ακόμη και να αφηγούμαι πράγματα που μου συμβαίνουν. Πόσο χαίρομαι γι’αυτό!

*Πώς τα πήγα;

δάσκαλος98 είπε...

Καλά, είσαι απίστευτη! Χα χα χα!

Τα πήγες εξαιρετικά, maranda παιδί μου... Κάτι μου λέει πως όταν μεγαλώσεις θα αφηγείσαι ωραίες ιστορίες από κάποιον μικρόκοσμο! :))

maranda είπε...

Χα χα! :)
Μήπως έχετε κληρονομικό χάρισμα μέντιουμ,δάσκαλε;

δάσκαλος98 είπε...

Εννοείται! Λέω να το αξιοποιήσω τώρα που οι μισθοί μας πήραν την κατηφόρα. Επίσης λέω το φραπέ, τον καπουτσίνο και την πορτοκαλάδα (χωρίς ανθρακικό)!

maranda είπε...

Σωστή επιλογή το τελευταίο.Να μη λέμε και λόγια του αέρα!
*Ποιοι μισθοί; :Ρ

HelloKitty 23 είπε...

Ωραία tips για την αφήγηση!

δάσκαλος98 είπε...

Ευχαριστώ! :D

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ μη γράφετε με greeklish ή κεφαλαία (σημαίνει ότι φωνάζετε), γιατί τα σχόλια θα διαγράφονται. Πριν τη δημοσίευση ελέγξτε για τυχόν λάθη απροσεξίας, πατώντας στο κουμπί «Προεπισκόπηση». Περισσότερα εδώ.