Παρασκευή, 13 Μαΐου 2016

Αόριστοι που χρειάζονται προσοχή
στην ορθογραφία

Τα ανώμαλα ρήματα δε σχηματίζουν τον αόριστο όπως τα υπόλοιπα. Για πα­­ρά­δειγ­μα, λέμε:

διαβάζω > διάβασα αλλά: βάζω > έβασα έβαλα
αγαπώ > αγάπησα αλλά: τραβώ > τράβησα τράβηξα

Εμείς συνήθως δεν έχουμε πρόβλημα, γιατί τα χρησιμοποιούμε κα­θη­με­ρι­νά και τα γνωρίζουμε. Το θέμα όμως είναι όταν υπάρχει κάποιο «ε­πι­κίν­δυ­νο» φωνήεν, κυρίως ένα από τα πολλά [ι] μας:


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

● Τρία ρήματα (έχω, είμαι, ξέρω) σημειώνονται με αστερίσκο, επειδή δε σχη­μα­τί­ζουν αόριστο. Στον κατάλογο που προηγήθηκε αναγράφεται ο πα­ρα­τα­τι­κός τους.

● Η ορθογραφία ισχύει και στα σύνθετα που σχηματίζουν τα ανωτέρω ρή­μα­τα: φεύγω-έφυγα > αποφεύγω-απέφυγα, έχω-είχα > απέχω-απ­εί­χα

● Το θέμα του αορίστου σχηματίζει με την ίδια ορθογραφία τον συ­νο­πτι­κό μέλλοντα, τους τρεις συντελεσμένους χρόνους, τη συνοπτική προ­στα­κτι­κή και την κλιτή μετοχή:
έπλυνα > θα πλύνω, έχω-είχα-θα έχω πλύνει, πλύνε-πλύνετε, πλυμένος

ΕΙΚΟΝΑ: podilato98.blogspot.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: ορθογραφία


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ μη γράφετε με greeklish ή κεφαλαία (σημαίνει ότι φωνάζετε), γιατί τα σχόλια θα διαγράφονται. Πριν τη δημοσίευση ελέγξτε για τυχόν λάθη απροσεξίας, πατώντας στο κουμπί «Προεπισκόπηση». Περισσότερα εδώ.