16 Ιαν 2024

Συντελεσμένοι χρόνοι που χρειάζονται προσοχή

Οι συντελεσμένοι χρόνοι στην Α΄ συζυγία σχηματίζονται από το αοριστικό θέμα και την κατάληξη -ει ή -εί (ανάλογα με τη φωνή του ρήματος).
  • ντύνω / έντυσα
    έχω ντύσει
  • ντύνομαι / ντύθηκα
    έχω ντυθεί

(για πρακτικούς λόγους παρουσιάζεται μόνο ο παρακείμενος)

Μερικά ρήματα, ωστόσο, παρουσιάζουν κάποιες ιδιομορφίες και χρειάζονται προσοχή.

Αλλαγή αοριστικού θέματος:
  • παίρνω / πήρα
    έχω πάρει
  • πηγαίνω / πήγα
    έχω πάει
  • τρώω / έφαγα
    έχω φάει
  • έρχομαι / ήρθα
    έχω έρθει
  • βλέπομαι / ειδώθηκα
    έχω ιδωθεί

Αλλά και:
  • παρέχω / παρείχα
    έχω παράσχει
  • συμμετέχω / συμμετείχα
    έχω συμμετάσχει


Ενεργητικά ρήματα με κατάληξη -εί:
  • βλέπω / είδα
    έχω δει
  • λέω / είπα
    έχω πει
  • πίνω / ήπια
    έχω πιει
  • βρίσκω / βρήκα
    έχω βρει
  • μπαίνω / μπήκα
    έχω μπει
  • βγαίνω / βγήκα
    έχω βγει

Αλλά και:
  • διαβαίνω / διάβηκα
    έχω διαβεί
  • παραβαίνω / παρέβην
    έχω παραβεί
  • προβαίνω / προέβην
    έχω προβεί
  • υπερβαίνω / υπερέβην
    έχω υπερβεί
Δεύτερες καταλήξεις με μεταφορά του τόνου:
  • ανεβαίνω / ανέβηκα
    έχω ανέβει – έχω ανεβεί
  • κατεβαίνω / κατέβηκα
    έχω κατέβει – έχω κατεβεί
  • γίνομαι / έγινα
    έχω γίνει – έχω γενεί

Ρήματα
ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: Γραμματική της ελληνικής γλώσσας
ΕΙΚΟΝΑ: podilato98.blogspot.com (από mfa.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

▼ Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα