Σάββατο, 31 Οκτωβρίου 2015

Η πολύ λαίμαργη φάλαινα
που έφαγε τη θάλασσα



Ζούσε μια φορά κι έναν καιρό
στον μεγάλο ωκεανό
μια πολύ λαίμαργη φάλαινα.
Αυτή η φάλαινα ήταν τόσο πολύ λαίμαργη
που μια μέρα αποφάσισε
να φάει όλη τη θάλασσα
και να μην αφήσει ούτε σταλίτσα!
Έτσι λοιπόν:

Κατάπιε όλα τα κύματα, όλες τις σταγόνες,
όλους τους ναύτες, όλες τις γοργόνες,
όλους τους φάρους, όλους τους ξιφίες,
τους σπάρους, τα χταπόδια και τους αστερίες,
τα κανό, τα καβουράκια
και της θάλασσας τ’ αλογατάκια!

Έφαγε με φόρα τις βάρκες μία μία
και με μεγά– μεγάλη βουλιμία
τ’ αεροπλανοφόρα και της γραμμής τα πλοία!

Και, πράγμα που δεν πρέπει,
δεν άφησε ούτε φύκι!
Και, πράγμα που δεν πρέπει,
δεν άφησε ούτε λέπι!

Kι έμεινε μεμιάς στη μέση μιας μεγά–
στη μέση μιας μεγάλης ερημιάς!
«Tα ’χαψα όλα –είπε– μία κι έξω,
ώρα τώρα να χωνέψω
τα καβουράκια και τις μέδουσες,
και τις μέδουσες τις κακομοίρες!»

Είδε τότε να ’ρχονται από μακριά
με καμάκια μυτερά
έξι εφτά φαλαινοθήρες.

«Aχ! τι συμφορά!
Έρχονται να με σκοτώσουν,
να με κάνουν μαργαρίνη και μπανέλες!
Tι τις ήθελα τις τρέλες;
Tι τρομάρα! Tι τρεμούλα!
Aχ, μανούλα μου, γλυκιά μανούλα!»

Tι να κάνει, τι;
Ούτε νερό να κολυμπήσει!
Ούτε θάλασσα για να κρυφτεί!
«Aχ –φώναξε– τι φρίκη!
Έφαγα τη θάλασσα που μ’ έκρυβε!
Δεν άφησα ούτε φύκι!

Ήτανε μεγάλο κρίμα
να φάω και το τελευταίο κύμα!
Δεν υπάρχει άλλη λύση!
Προτού με κάνουν λιώμα,
πρέπει αυτή η ερημιά, πρέπει αυτή η ερημιά
να ξαναπλημμυρίσει!»

Κι άνοιξε το στόμα
και βγήκανε τα κύματα και οι κυκλώνες,
οι ναύτες, τα πέλαγα και οι γοργόνες,
οι σπάροι, οι ξιφίες,
τα χταπόδια και οι αστερίες,
τα κανό, τα καβουράκια
και της θάλασσας τ’ αλογατάκια!

Έκανε η φάλαινα ένα μακροβούτι,
στο νεράκι χώθηκε, κρύφτηκε και σώθηκε!
Kι από τότε της κόπηκ’ η λαιμαργία
και τρώει τις μαρίδες μία μία!



ΣΤΙΧΟΙ: Ευγένιος Τριβιζάς / ΜΟΥΣΙΚΗ: Βασίλης Παπανικολάου
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Βασίλης Παπανικολάου, Ιωάννα Μιχαηλίδου
ΔΙΣΚΟΣ: Από το ποίημα... στο τραγούδι (1996)


Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου 2015

Η διάδοση της θερμότητας στα υγρά

Στα υγρά (και στα αέρια) η θερμότητα μεταφέρεται κυρίως με ρεύματα. Το υγρό που έχει μεγαλύτερη θερμοκρασία μετακινείται προς τα πάνω μεταφέροντας θερμότητα.
Είναι ακριβώς αυτό που αισθανόμαστε κάποιες φορές όταν κολυμπάµε στη θάλασσα: Αλλού το νερό έχει υψηλότερη θερμοκρασία και αλλού χαμηλότερη.

Ας δούμε το πείραμα που έχει επιμεληθεί το ΕΚΦΕ Ρεθύμνου. Μπορούμε να το κάνου­με κι εμείς!


ΚΕΙΜΕΝΟ: ΦΥΣΙΚΑ ΣΤ’ ΤΑΞΗΣ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: θερμότητα


Κριτήρια διαιρετότητας
(κουίζ)

Πατήστε στις εικόνες και ελέγξτε τις γνώσεις σας:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΙΡΕΤΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ 2
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΙΡΕΤΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ 5
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΙΡΕΤΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ 10, ΤΟ 100 ΚΑΙ ΤΟ 1.000
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΙΡΕΤΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ 3 ΚΑΙ ΤΟ 9
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΙΡΕΤΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ 4 ΚΑΙ ΤΟ 25

ΠΗΓΗ: inschool.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: μαθηματικά


Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου 2015

Πωλείται διαμέρισμα

Από την player99

ΠΩΛΕΙΤΑΙ διαμέρισμα τρίτου ορόφου 95 τ.μ. διαμπερές, αυτ. θέρ­μανση, 3 ύπνου, 2 μπάνια, τιμή συζητήσιμη. Τηλ. 21028586.



Έρωτας με... ατμόσφαιρα!




ΕΙΚΟΝΑ: wallpaperstock.net


Τα αέρια της ατμόσφαιρας

Ο αέρας που μας περιβάλλει είναι μείγμα διαφόρων αερίων. Το κυριότερο από αυτά δεν είναι το οξυγόνο! Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε στην εικόνα:



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Γεωγραφία


Ποιοι αριθμοί διαιρούνται ακριβώς με 2, 5, 10;
(διαδραστική εξάσκηση)

Πατήστε στην εικόνα που επιθυμείτε:


ΠΗΓΗ: inschool.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: μαθηματικά


Βρείτε τις τέλειες διαιρέσεις
(διαδραστική εξάσκηση)

Πατήστε στην εικόνα:


ΠΗΓΗ: inschool.gr

| πρώτο μέρος | δεύτερο μέρος |

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: μαθηματικά


Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου 2015

Ποια είναι η σωστή απάντηση;

Μια αριθμητική παράσταση για εκτάκια!



Το Γ. Στις αριθμητικές παραστάσεις προηγούνται οι πολλαπλασιασμοί (και οι διαιρέ­σεις), οπότε 10+0+10=20.

ΠΗΓΗ: fanpage.gr



Ο Γουτεμβέργιος και η τυπογραφία

Από τους αρχαίους Σουμέριους και Κινέζους στη Γερμανία του 15ου αιώνα! Ένα επει­σόδιο της γαλλικής σειράς κινουμένων σχεδίων «Μια φορά κι έναν καιρό ήταν... η ε­πιστήμη» (1994).



Μικρές αγγελίες και ελλειπτικές προτάσεις
(διαδραστική εξάσκηση)

Πατήστε στις εικόνες και ακολουθήστε τις οδηγίες:


ΠΗΓΗ: inschool.gr


Με αφορμή ένα ποίημα

Οι συνεργάτες μας διαβάζουν ποιήματα,
εμπνέονται και δημιουργούν


Πατήστε στους πράσινους υπερσυνδέσμους και δείτε τις αναρτήσεις τους:

Ένας στίχος, μια ζωγραφιά (διάφοροι μαθητές)
Ο στρατιώτης του Νικ. Βρεττάκου εικονογραφημένος (kounelaki01)
Ο θαλασσοπόρος μου (BlackCat62)

ΕΙΚΟΝΑ: www.youtube.com


Τρίτη, 27 Οκτωβρίου 2015

Η «Άγια Κυριακή»

Το θρυλικό καΐκι που έγινε τραγούδι


Το κομβικό σημείο όπου βρίσκεται το λιμάνι της Ραφήνας έκανε την πόλη να πρωταγωνι­στήσει σε πολλές στρατιωτικές επιχειρήσεις κατά την περίοδο της Κατοχής. Πολύ σπου­δαίο ήταν το δίκτυο διαφυγής που οργανώθηκε προς τις μικρασιατικές ακτές και την Αί­γυπτο. Με τον τρόπο αυτό χιλιάδες Έλληνες πατριώτες και αξιωματικοί ξέφυγαν από τον γερμανικό κλοιό και κατέφυγαν στη Μέση Ανατολή. Από εκεί, επίσης, έφυγαν και 4.000 Βρετανοί στρατιώτες μόλις οι Γερμανοί μπήκαν στην Αθήνα.

Τα δρομολόγια διαφυγής ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 1941 με τα καΐκια «Παναγία», «Αγία Παρασκευή» και «Αγία Κυριακή», τα οποία έφταναν μέχρι τις μικρασιατικές ακτές, ακόμη και μέχρι την Αλεξάνδρεια:
● Το «Παναγία» ήταν του ικαριώτη καπετάνιου Σταμάτη Τσατρά, ο οποίος τον Ιούνιο του 1941 έκανε δύο δρομολόγια στο Τσεσμέ της Τουρκίας (απέναντι από τη Χίο) βοηθώ­ντας τη διαφυγή Ελλήνων αξιωματικών και πολιτικών. Πιθανολογείται ότι με το δικό του καΐκι διέφυγαν τον Μάρτιο του 1942 ο πρώην πρωθυπουργός Παναγιώτης Κανελλόπου­λος με τη γυναίκα του, καθώς και ο Γιάννης Χαραλαμπόπουλος.
● Η «Αγία Παρασκευή» είχε καπετάνιο τον Κώστα Γιαγκουδάκη και έκανε δρομολόγια με προορισμό κυρίως τη Σάμο, τη Χίο και την Ικαρία.
● Η «Αγία Κυριακή» ανήκε στον καρυστινό καπετάνιο Καδή. Έγινε πασίγνωστη ύστερα από τρεις δεκαετίες, όταν τραγουδήθηκε από τη Ρένα Κουμιώτη.


Το τραγούδι αυτό του Μίμη Πλέσσα προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για την άγνωστη δράση των ναυτικών μας την περίοδο της Κατοχής. Σύμφωνα με τους στίχους του Κώστα Βίρβου, το δρομολόγιο ήταν Αλεξάνδρεια-Ραφήνα και τα αμπάρια του καϊκιού ήταν γεμάτα με κυνηγημένους που προσπαθούσαν να διαφύγουν, για να συνεχίσουν τον Αγώνα από αλλού. Δυστυχώς, μετά το τέλος του Πολέμου το καΐκι αφέθηκε στη μοίρα του και σάπισε σε κάποια ακτή:



Το λέγαν «Άγια Κυριακή»
εκείνο το καΐκι
που στη σκλαβιά, στην Κατοχή,
δούλευε στη διαφυγή,
πάλευε για τη νίκη.

Αλεξάνδρεια - Ραφήνα
πήγαινε τα χρόνια εκείνα
και για μπάρκο μες στ’ αμπάρια
είχε όλο παλικάρια.

Τώρα η «Άγια Κυριακή»
στην αμμουδιά σαπίζει
κι όταν τη βλέπω στον γιαλό
τρέχει το δάκρυ μου θολό
και η καρδιά ραγίζει.

Αλεξάνδρεια - Ραφήνα...



ΣΤΙΧΟΙ: Κώστας Βίρβος / ΜΟΥΣΙΚΗ: Μίμης Πλέσσας / ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Ρένα Κουμιώτη
ΔΙΣΚΟΣ: Θάλασσα, πικροθάλασσα... (1973)

ΚΕΙΜΕΝΟ-ΕΙΚΟΝΑ: ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ | ΧΑΡΤΗΣ: www.101traveldestinations.com


Δευτέρα, 26 Οκτωβρίου 2015

Ο Μικρός Ήρωας



Στα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν την Κατοχή (1941-1944) και τον εμφύλιο πόλεμο (1946-1949) η Ελλάδα προσπαθούσε με κάθε τρόπο να γιατρέψει τις πληγές της και να ορθοποδήσει. Τότε ήταν που εμφανίστηκε στα περίπτερα ένα εβδομαδιαίο έντυπο για παι­διά με τίτλο «Ο Μικρός Ήρως» (ήρως στη γλώσσα της εποχής ήταν ο ήρωας). Πρόκειται για το μακροβιότερο παιδικό περιοδικό, καθώς κυκλοφορούσε από το 1953 έως το 1968, οπότε και διακόπηκε απότομα στο τεύχος 798 από τη λογοκρισία της Χούντας. Έκτοτε ε­πανεκδόθηκε αρκετές φορές.


Ο «Μικρός Ήρως» υπήρξε πρόδρομος των κόμικς και αγαπήθηκε πολύ από τις πρώτες με­ταπολεμικές γενιές. Ιστορούσε τις περιπέτειες του Γιώργου Θαλάσση, της Κατερίνας και του Σπίθα, μιας παρέας τριών ηρωικών Ελληνόπουλων, κατά τη διάρκεια της Κατοχής.
● Ο Γιώργος Θαλάσσης, το θρυλικό «Παιδί-Φάντασμα», ήταν ένα ορφανό αγόρι με πά­ρα πολλές ικανότητες. Έδινε τον υπέρ πάντων αγώνα για την απελευθέρωση της Ελλάδας α­πό τους Γερμανούς, Ιταλούς και Βούλγαρους φασίστες.
● Η Κατερίνα ήταν ένθερμη πατριώτισσα και δυναμική αγωνίστρια, ενώ τη συνέδεε πλα­τωνική ερωτική σχέση με τον βασικό πρωταγωνιστή της σειράς.
● Ο Σπίθας, το αιώνια πεινασμένο, ευτραφές και καλοκάγαθο παιδί, ήταν απόλυτα αφοσι­ωμένος φίλος του Γιώργου Θαλάσση. Η άγνοια κινδύνου και η διαρκής πείνα του τον έ­βαζαν συχνά σε μεγάλους μπελάδες.


Ο συγγραφέας του περιοδικού Στέλιος Ανεμοδουράς (με το ψευδώνυμο Θάνος Αστρίτης) και ο σκιτσογράφος Βύρων Απτόσογλου προσπάθησαν να αμβλύνουν τις οδυνηρές συνέ­πειες του Πολέμου, της Κατοχής και του εμφύλιου σπαραγμού που είχαν μόλις προηγηθεί. Με το έργο τους τροφοδότησαν τη φαντασία των πιτσιρικάδων της εποχής, αναδεικνύο­ντας την αγάπη για την ελευθερία και τη δικαιοσύνη, την περηφάνια για την πατρίδα, τον αγώνα κατά του βάρβαρου ολοκληρωτισμού, το µίσος κατά της τυραννίας, την πίστη στην εθνική ομοψυχία και την υπεράσπιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Το 1976, μετά το τέλος της δικτατορίας (1967-1974), ο Γιώργος Θαλάσσης και η παρέα του παρουσιάστηκαν στη θεατρική παράσταση «Το τραμ το τελευταίο». Από εκεί ξεπήδη­σε και το υπέροχα νοσταλγικό τραγούδι του Λουκιανού Κηλαηδόνη, γεμάτο φράσεις από το κείμενο του αναγνώσματος:


Από τη μια οι Ιταλοί κι οι Γερμανοί
για να σε βρουν αναστατώνουν την Αθήνα
κι από την άλλη του πατέρα μου η φωνή:
«Νομίζω πως τον κρύβει στην κουζίνα».

Εσύ να παίζεις με τον θάνατο κρυφτό
κι αυτοί να σκίζουνε τα τεύχη τα κρυμμένα,
μη σε τρομάζει το διπλό κυνηγητό,
εσύ τους Γερμανούς κι αυτοί εμένα.

Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
καλέ μου φίλε, Γιώργο Θαλάσση;
Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
Μικρέ μου Ήρωα, Γιώργο Θαλάσση;

«Εγώ δεν ξεκουράζομαι ποτές,
είμαι παντού όπου το χρέος με προστάζει
όσο θα υπάρχουνε στη γη κατακτητές,
θα τους συντρίβω και το αίμα τους θα στάζει!»

Πίσω απ’ τον τοίχο ο ασύρματος καλεί,
είναι απ’ τη Μέση Ανατολή, απ’ το αρχηγείο.
Θα σου αναθέσουν μια καινούργια αποστολή
μ’ ευχές για καλή τύχη απ’ τον Χ-2.

Η Κατερίνα σ’ αγαπούσε σιωπηλά,
αλλά κι εσύ το ίδιο αγνά την αγαπούσες,
χωρίς τον Σπίθα ίσως να ’ταν πιο καλά,
παρόλ’ αυτά εσύ τον συγχωρούσες.

Όταν ακούω να μιλάνε γι’ Αφρική,
για Βερολίνο, Βενετία και Παρίσι,
σκέφτομαι, λέω: «Πού να ξέραν μερικοί
πως σε όλα αυτά τα μέρη εγώ έχω ζήσει!»

Πως όταν ήταν στην Ελλάδα κατοχή,
μέσα στις σφαίρες, μες στο κρύο, μες στην πείνα,
με τους Εγγλέζους να εξοπλίζουνε τη «Χι»
μου έδειχνες μια ξένοιαστη Αθήνα.

Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
καλέ μου φίλε, Γιώργο Θαλάσση;
Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
Μικρέ μου Ήρωα, Γιώργο Θαλάσση;

«Εγώ δεν ξεκουράζομαι ποτές,
είμαι παντού όπου το χρέος με προστάζει
όσο θα υπάρχουνε στη γη κατακτητές,
θα τους θερίζω και το αίμα τους θα στάζει!»

Εσύ μπορούσες να οδηγήσεις φορτηγό,
μοτοσικλέτα, οτομοτρίς κι αεροπλάνο
κι όπου κι αν ήσουν πάντα δίπλα ήμουν κι εγώ,
μαζί σου ή να ζήσω ή να πεθάνω.

Ήσουνα πάντα εκδικητής και τιμωρός
γι’ αυτόν που γέμισε τον τόπο με στρατό του
και μ’ ένα χτύπημά σου έπεφτε ο φρουρός
με μια στροφή γύρω απ’ τον εαυτό του.

Μπορούσες πάλι να ημερεύεις τα σκυλιά
με κάποιο σφύριγμα που σου ’μαθε τσοπάνος
κι έτσι που πέταγες με κόλπο τη θηλιά
θα έπρεπε να είσαι Αμερικάνος.

Τι να σου πω, τι να σου πω, τι να σου πω
που να μην το ’χει πει κανένας για κανένα,
εγώ μονάχα ένα πράγμα θα σου πω:
Μου φτάνει πως μεγάλωσα με σένα!

Πού είσαι τώρα και σ’ έχω χάσει,
καλέ μου φίλε, Γιώργο Θαλάσση;
Όπου κι αν είσαι, θα ’χεις γεράσει,
Μικρέ μου Ήρωα, Γιώργο Θαλάσση!



ΣΤΙΧΟΙ-ΜΟΥΣΙΚΗ: Λουκιανός Κηλαηδόνης
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Λουκιανός Κηλαηδόνης, Αντώνης Πυλιαρός
ΔΙΣΚΟΣ: Πάμε μαέστρο (1984)

ΚΕΙΜΕΝΟ: el.wikipedia.org, toaromatoutragoudiou.blogspot.gr
ΕΙΚΟΝΕΣ: ntng.gr (1), comicstrades.files.wordpress.com (2-7)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: βιβλία, Ιστορία, μουσική


Κυριακή, 25 Οκτωβρίου 2015

Η Ελλάδα στον πόλεμο
(1940-1944)

Μια εξαιρετική παρουσίαση από τον καλό συνάδελφο Γρηγόρη Ζερβό. Πατήστε στην εικόνα και δείτε συνοπτικά, μέσα από προσεκτικά επιλεγμένες εικόνες,
● τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο (1940-1941) και τη γερμανική εισβολή (1941),
● την Κατοχή (1941-1944) αλλά και την απελευθέρωση της πατρίδας μας (1944).



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία


Σάββατο, 24 Οκτωβρίου 2015

Ένας στρατιώτης μουρμου-
ρίζει στο αλβανικό μέτωπο

του Νικηφόρου Βρεττάκου

Ποιος θα μας φέρει λίγον ύπνο εδώ που βρισκόμαστε;
Θα μπορούσαμε τότες τουλάχιστο
να ιδούμε πως έρχεται τάχατε η μάνα μας
βαστάζοντας στη μασχάλη της ένα σεντόνι λουλακιασμένο
με μια ποδιά ζεστασιά και κατιφέδες από το σπίτι μας.
Ένα φθαρμένο μονόγραμμα στην άκρη του μαντιλιού: ένας κόσμος χαμένος.

Τριγυρίζουμε πάνω στο χιόνι με τις χλαίνες κοκαλιασμένες.
Ποτέ δε βγήκε ο ήλιος σωστός απ’ τα υψώματα του Μοράβα,
ποτέ δεν έδυσε ο ήλιος αλάβωτος απ’ τ’ αρπάγια της Τρεμπεσίνας.
Τρεκλίζω στον άνεμο χωρίς άλλο ρούχο,
διπλωμένος με το ντουφέκι μου, παγωμένος και ασταθής.


Δε θα μου πήγαινε αυτή η προσβολή περασμένη υπό μάλης,
δε θα μου πήγαινε αυτό το ντουφέκι αν δεν ήσουν εσύ,
γλυκό χώμα που νιώθεις σαν άνθρωπος,
αν δεν ήτανε πίσω μας λίκνα και τάφοι που μουρμουρίζουν,
αν δεν ήτανε άνθρωποι κι αν δεν ήταν βουνά με περήφανα
μέτωπα, κομμένα θαρρείς απ’ το χέρι του θεού
να ταιριάζουν στον τόπο, στο φως και το πνεύμα του.

Η νύχτα μάς βελονιάζει τα κόκαλα μέσα στ’ αμπριά· εκεί μέσα
μεταφέραμε τα φιλικά μας πρόσωπα και τ’ ασπαζόμαστε
μεταφέραμε το σπίτι και την εκκλησιά του χωριού μας
το κλουβί στο παράθυρο, τα μάτια των κοριτσιών,

τον φράχτη του κήπου μας, όλα τα σύνορά μας,
την Παναγία με το γαρούφαλο, ασίκισσα,
που μας σκεπάζει τα πόδια πριν απ’ το χιόνι,
που μας διπλώνει στην μπόλια της πριν απ’ τον θάνατο.

Μα ό,τι κι αν γίνει εμείς θα επιζήσουμε.
Άνθρωποι κατοικούν μες στο πνεύμα της Ελευθερίας αμέτρητοι,
Άνθρωποι όμορφοι μες στη θυσία τους, Άνθρωποι.
Ένας μεγάλος καταυλισμός είναι η έννοια της αρετής.
Το ότι πεθάναν δε σημαίνει πως έπαψαν να υπάρχουν εκεί,
με τις λύπες, τα δάκρυα και τις κουβέντες τους.
Ο ήλιος σας θα ’ναι ακριβά πληρωμένος.
Αν τυχόν δε γυρίσω, ας είστε καλά,
σκεφτείτε για λίγο πόσο μου στοίχισε.

(Σαν ήμουνα μικρός καθρεφτιζόμουνα στα ρυάκια της πατρίδας μου
δεν ήμουν πλασμένος για τον πόλεμο).


► Οι συνεργάτες μας εμπνεύστηκαν από το ποίημα και παρουσιάζουν τις δη­μι­ουργίες τους εδώ και εδώ.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία, ποιήματα


Τ’ ακορντεόν



Στη γειτονιά μου την παλιά είχα έναν φίλο
που ήξερε και έπαιζε τ’ ακορντεόν.
Όταν τραγούδαγε φτυστός ήταν ο ήλιος,
φωτιές στα χέρια του άναβε τ’ ακορντεόν.

Μα ένα βράδυ σκοτεινό σαν όλα τ’ άλλα
κράταγε τσίλιες παίζοντας ακορντεόν·
γερμανικά καμιόνια στάθηκαν στη μάντρα
και μια ριπή σταμάτησε τ’ ακορντεόν.

Τ’ αρχινισμένο σύνθημα πάντα μου μένει
όποτε ακούω από τότε ακορντεόν
κι έχει σαν στάμπα τη ζωή μου σημαδέψει:
«Δε θα περάσει ο φασισμός!»



ΣΤΙΧΟΙ: Γιάννης Νεγρεπόντης / ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Μάνος Λοΐζος
ΔΙΣΚΟΣ: Τα τραγούδια του δρόμου (1974)


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία, μουσική


Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος
(παρουσίαση)

Δυναμώστε τον ήχο και παρακολουθήστε σε πλήρη οθόνη την εξάπλωση των δυνά­μεων του Άξονα, τις σημαντικότερες μάχες στα ευρωπαϊκά μέτωπα, το τέλος του φα­σιστικού και του ναζιστικού καθεστώτος αλλά και την κατοχή της Γερμανίας και της Αυστρίας από τους Συμμάχους.



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία


Πέμπτη, 22 Οκτωβρίου 2015

28η Οκτωβρίου 1940
(ταξινόμηση)

Πατήστε στην εικόνα και ακολουθήστε τις οδηγίες:


ΠΗΓΗ: inschool.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία


28η Οκτωβρίου 1940
(αντιστοίχιση)

Πατήστε στην εικόνα και ακολουθήστε τις οδηγίες:


ΠΗΓΗ: inschool.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία


28η Οκτωβρίου 1940
(κουίζ)

Πατήστε στην εικόνα και ελέγξτε τις γνώσεις σας:


ΠΗΓΗ: inschool.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Ιστορία


Βαθιές, άγριες θάλασσες

H αναζήτηση του κρυμμένου θησαυρού ξεκινά!

Πατήστε στην εικόνα και ταξιδέψτε στους ωκεανούς και στις μεγάλες θάλασσες του
πλανήτη μας με το παιχνίδι που έχει φτιάξει ο καλός συνάδελφος Παύλος Κώτσης:





Ήπειροι, ωκεανοί και θάλασσες

Πατήστε στις εικόνες και βρείτε τις ηπείρους, τους ωκεανούς και τις θάλασσες
του πλανήτη μας με τα παιχνίδια που έχει φτιάξει ο φυσικός Ηλίας Σιτσανλής:



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: Γεωγραφία, παιχνίδια


Το σακάκι μου κι αν στάζει



Μ’ έπιασε βροχή στον δρόμο μα εγώ δε στάθηκα.
Σαν πουλί στην αγκαλιά σου ήρθα και ζεστάθηκα!

Κι αν με χτύπησε τ’ αγιάζι, το σακάκι μου κι αν στάζει,
σου το λέω: δε με νοιάζει, μια και είμαστε μαζί...

Απ’ το τζάμι δες που βρέχει στην αυλίτσα τη μικρή.
Το γεράνι κάτι έχει, πάρ’ το μέσα μη βραχεί!

Κι αν με χτύπησε τ’ αγιάζι...



ΣΤΙΧΟΙ: Άκος Δασκαλόπουλος / ΜΟΥΣΙΚΗ: Σταύρος Κουγιουμτζής
ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Γιώργος Νταλάρας / ΔΙΣΚΟΣ: Να ’τανε το ’21 (1970)


Το βαλς της βροχής



ΜΟΥΣΙΚΗ: Ελένη Καραΐνδρου / ΔΙΣΚΟΣ: To 10 (2008)


Βρείτε τον Μέγιστο Κοινό Διαιρέτη
(διαδραστική εξάσκηση)

Πατήστε στις εικόνες:



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: μαθηματικά


Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2015

Τα νησιά της Γης

Ένα μεγάλο κομμάτι ξηράς που περικλείεται από νερό λέγεται νησί. Μπορεί να βρίσκεται σε λίμνη, σε ποτάμι ή στη θάλασσα.
● Τα μικρά νησιά ονομάζονται νησίδες ή νησάκια και τα ακόμη πιο μικρά (και ακατοίκητα) βραχονησίδες.

Τα μεγαλύτερα νησιά του κόσμου είναι η Αυστραλία, η Γροιλανδία, η Νέα Γουινέα, η Βόρ­νεο και η Μαδαγασκάρη.


Aνάμεσα στα 50 μεγαλύτερα νησιά τα περισσότερα (12) ανήκουν στον Καναδά. Ακο­λουθούν:
● Η Ινδονησία με 6 νησιά (τα τρία τα μοιράζεται με άλλη κράτη).
● Η Ρωσία με 4.
● Η Ιαπωνία με 3.
● Η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία, οι Φιλιππίνες, η ήπειρος της Ανταρκτικής, η Βραζιλία και η Ιταλία με 2.
● Η Παπούα Νέα Γουινέα με 2 (αν και το μεγαλύτερο το μοιράζεται με την Ινδονησία).


Νησιωτικά συμπλέγματα

Σε πολλές περιοχές του πλανήτη μας υπάρχουν ομάδες νησιών στην ίδια θαλάσσια περι­οχή. Υπάγονται στο ίδιο ή σε διαφορετικά κράτη και λέγονται νησιωτικά συμπλέγματα (ή αρχιπέλαγος). Τέτοια είναι, για παράδειγμα, τα νησιά της Ινδονησίας, της Ιαπωνίας και των Φιλιππίνων στην Ασία, η Μικρονησία και η Πολυνησία στην Ωκεανία, τα νησιά της Κα­ραϊβικής στην Κεντρική Αμερική.
● Μερικά νησιώτικα συμπλέγματα της χώρας μας είναι οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, οι Σπο­ρά­δες και τα Επτάνησα.


Νησιωτικά κράτη

Τα νησιωτικά κράτη αποτελούνται από ένα ή περισσότερα νησιά. Τα περισσότερα από τα μικρότερα κράτη είναι νησιωτικά.
● Ορισμένες νησιωτικές χώρες επικεντρώνονται σε ένα ή δύο μεγάλα νησιά, όπως η Ια­πωνία, η Νέα Ζηλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
● Άλλα αποτελούνται από εκατοντάδες ή χιλιάδες μικρότερα νησιά, όπως η Ινδονησία και οι Φιλιππίνες.



Κάποια νησιωτικά κράτη μοιράζονται ένα ή περισσότερα νησιά με άλλες χώρες. Τέτοια εί­ναι, για παράδειγμα, η Ινδονησία και η Παπούα Νέα Γουινέα στα σύνορα Ασίας-Ωκεανίας, η Αϊτή και η Δομινικανή Δημοκρατία στην Κεντρική Αμερική, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιρλανδία στη Ευρώπη. Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ.

ΠΗΓΕΣ: Γεωγραφία ΣΤ' τάξης, Γεωλογία-Γεωγραφία Α' Γυμνασίου, el.wikipedia.org | ΕΙΚΟΝΕΣ: users.sch.gr/sitsil/ (1,3-4), podilato98.blog
spot.gr (2,5)



Οι θάλασσες της Γης

Τα μέρη ενός ωκεανού που περικλείονται από τμήματα ξηράς ονομάζεται θάλασσες. Ό­ταν η έκταση μιας θάλασσας είναι μικρή λέγεται πέλαγος (Αιγαίο, Ιόνιο κτλ.), ενώ όταν περιορίζεται έντονα από την ξηρά ονομάζεται κόλπος.
● Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, η Θάλασσα ήταν μια αρχέγονη θεότητα που κα­τέ­λη­ξε δευτε­ρεύουσα μετά τον Ποσειδώνα.



Κάθε θάλασσα θεωρείται ότι είναι «παράρτημα» κάποιου ωκεανού:

 1  Οι μεγαλύτερες θάλασσες του Ειρηνικού Ωκεανού βρίσκονται στην ανατολική Ασία. Ξεκινώντας από τον Βορρά συναντάμε τη Βερίγγειο Θάλασσα, την Οχοτσκική (ή Θάλασ­σα του Οχότσκ), την Ιαπωνική, τη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας αλλά και τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
● Στην Ωκεανία, ανατολικά της Αυστραλίας, βρίσκεται η Θάλασσα των Κοραλλίων.

 2  Οι μεγαλύτερες θάλασσες του Ατλαντικού Ωκεανού βρίσκονται στην Ευρώπη. Ξεκι­νώντας από τον Νότο συναντάμε τη Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα (ή Εύξεινο Πόντο), τη Βόρεια Θάλασσα, τη Βαλτική και τη Νορβηγική.
● Στην Κεντρική Αμερική βρίσκεται η Καραϊβική.

 3  Οι μεγαλύτερες θάλασσες του Ινδικού Ωκεανού είναι η Ερυθρά και η Αραβική Θάλασ­σα (ή Θάλασσα του Ομάν).

 4  Η μεγαλύτερη θάλασσα του Αρκτικού Ωκεανού είναι η Λευκή Θάλασσα.



Θάλασσα και άνθρωπος

Από τα πανάρχαια χρόνια οι θάλασσες είχαν μεγάλη σημασία για τους ανθρώπους. Οι ω­κεανοί έμοιαζαν απροσπέλαστοι, καθώς τα μικρά σκάφη εκείνων των χρόνων δεν μπο­ρούσαν να αντεπεξέλθουν σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων λόγω ποικίλων δυσκολιών (άγρια κύματα, έλλειψη προσανατολισμού κτλ.). Μπορούσαν όμως να πλέουν σε μικρή απόσταση από τις ακτές και να πηγαίνουν σε κοντινά νησιά, μεταφέροντας ανθρώπους, αγαθά και πολιτισμό.

Οι άνθρωποι κατάλαβαν πολύ νωρίς ότι η θάλασσα δε χωρίζει αλλά ενώνει τους λαούς και ανέπτυξαν τις θαλάσσιες μεταφορές. Για να έχουν καλύτερα αποτελέσματα (συντό­μευση διαδρομών, ασφάλεια ταξιδιών), χρησιμοποίησαν πορθμούς και άνοιξαν διώρυ­γες.

Ο πορθμός του Γιβραλτάρ ενώνει τη Μεσόγειο Θάλασσα με τον
Ατλαντικό Ωκεανό και χωρίζει την Ευρώπη από την Αφρική
Η διώρυγα του Σουέζ, η μεγαλύτερη του κόσμου (168 χιλιόμετρα), ενώνει
τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα και χωρίζει την Αφρική από την Ασία

Θάλασσα και περιβάλλον

Οι ωκεανοί και οι θάλασσες συμβάλλουν με αποφασιστικό τρόπο στην οικολογική ισορ­ροπία του πλανήτη μας:
● Είναι το «σπίτι» πάρα πολλών φυτών και ζώων. Στα μεγάλα βάθη μάλιστα, στις αβύσ­σους, ζουν σπάνια είδη θαλάσσιων οργανισμών.
● Η μεγαλύτερη ποσότητα οξυγόνου (το 85%) παράγεται από φυτοπλαγκτόν, το οποίο αποτελεί και τη βάση της τροφικής αλυσίδας για τα οικοσυστήματα.
● Το νερό έχει την ιδιότητα να ζεσταίνεται σιγά σιγά και να αποβάλλει αργά τη θερμότητά του, επομένως οι θάλασσες και οι ωκεανοί αποτελούν τους σημαντικότερους ρυθμιστές του κλίματος.



ΠΗΓΕΣ: Γεωγραφία ΣΤ' τάξης, Γεωλογία-Γεωγραφία Α' Γυμνασίου, el.wikipedia.org | ΕΙΚΟΝΕΣ: users.sch.gr/sitsil/,
podilato98.blogspot.gr, commons.wikimedia.org, pixgood.com, www.screenpaper.ru



Δευτέρα, 19 Οκτωβρίου 2015

Ένα ωραίο λεωφορείο

Από τη HelloKitty23




Μέγιστος Κοινός Διαιρέτης
(διαδραστική εξάσκηση)

Για να βρούμε τον Μ.Κ.Δ. δύο ή περισσότερων αριθμών, αρκεί να ξεκινήσουμε από το τέλος του αρκτικόλεξου:

 Δ  Βρίσκουμε τους διαιρέτες κάθε αριθμού
 Κ  Εντοπίζουμε τους κοινούς
 Μ  Επιλέγουμε τον μεγαλύτερο, δηλ. τον μέγιστο

Πατήστε στην εικόνα, ακολουθήστε τις οδηγίες και εξασκηθείτε βήμα βήμα:


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: inschool.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: μαθηματικά


Το δικαίωμα στην εκπαίδευση

Όλοι οι ανήλικοι που ζουν στη χώρα μας, όλα δηλαδή τα παιδιά και όλοι οι έφηβοι, έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση. Όλοι, χωρίς καμιά εξαίρεση!

Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Στη χώρα μας κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα, τους νόμους αλλά και από τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.



Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Παιδιού, αυτό το πολύ σπουδαίο δικαίωμα μπορούμε να το αναλύσουμε σε επιμέρους δικαιώματα. Πριν τα διαβάσετε, έχετε υπόψη ότι σε κάποιες χώρες δεν ισχύουν όλα!

ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

     Απονομή τίτλων σπουδών

Κάθε μαθητής που ολοκληρώνει τον κύκλο σπουδών στον οποίο έχει εγγραφεί (π.χ. το δημοτικό σχολείο) δικαιούται, εφόσον προάγεται, να λαμβάνει τους αντίστοιχους τίτλους σπουδών.

     Εγγραφή

Κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να εγγράφεται σε ένα σχολείο και να παρακολουθεί τα διδα­σκόμενα μαθήματα. Στο σχολείο γίνονται δεκτά και τα παιδιά που δεν έχουν νόμιμα δι­καιολογητικά ή που οι γονείς τους δεν κατοικούν νόμιμα στη χώρα μας. Βέβαια, για να γίνει αυτό, θα πρέπει οι γονείς (ή οι κηδεμόνες τους) να υποβάλουν υπεύθυνη δήλωση για τα στοιχεία τους και να έχουν κάνει τα εμβόλια που πρέπει.

     Έκφραση απόψεων και διαλόγου

Οι μαθητές έχουν δικαίωμα να εκφράζουν τις απόψεις τους ατομικά και συλλογικά. Ο διά­λογος και η συμμετοχή των παιδιών στη λήψη αποφάσεων για ζητήματα που τα αφορούν πρέπει να είναι βασικό συστατικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

     Ενημέρωση των γονέων

Οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών έχουν δικαίωμα να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο των παιδιών τους.

     Εξειδικευμένη εκπαίδευση

Οι μαθητές που δε μιλούν την ελληνική γλώσσα πρέπει να διευκολύνονται με τη λειτουρ­γία τάξεων υποδοχής και με υποστηρικτικά μαθήματα. Τα τελευταία πρέπει να συνοδεύο­νται από ειδικά σχολικά εγχειρίδια. Τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πρέπει να αξιολογούνται από τα αρμόδια κέντρα, να έχουν κατάλληλη στήριξη αλλά και δυνατότη­τα συμμετοχής στην εκπαίδευση σύμφωνα με τις κλίσεις και τις ικανότητές τους.



     Κατανόηση, στήριξη, ενημέρωση

Το σχολείο έχει υποχρέωση να ενημερώνει τους μαθητές για τα δικαιώματά τους και να καταβάλλει προσπάθειες για να κατανοήσει τα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν, δίνοντάς τους την κατάλληλη στήριξη και συνδέοντάς τους με τις ειδικές υπηρεσίες του δήμου, όπου υπάρχουν, ώστε να αντιμετωπίζουν τις δύσκολες καταστάσεις με τον καλύ­τερο δυνατό τρόπο.

     Όχι διακρίσεις

Κανένα παιδί δεν πρέπει να γίνεται αντικείμενο διάκρισης στο σχολείο για το φύλο του, τη φυλή, την εθνικότητα, την καταγωγή, τις θρησκευτικές πεποιθήσεις ή την κατάσταση της υγείας του.

     Ποιότητα σπουδών

Η δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά πρέπει να συνδυάζεται με κατάλληλες σχολικές εγκαταστάσεις, έγκαιρο διορισμό επαρκούς αριθμού εκπαιδευτικών, παροχή σχολικών βοηθημάτων και διεξαγωγή των μαθημάτων σύμφωνα με το εγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

     Πρόσβαση στο σχολείο

Τα παιδιά που μένουν μακριά από το σχολείο πρέπει να διευκολύνονται από τον δήμο ή την περιφέρεια της περιοχής τους. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά που μένουν σε καταυλι­σμούς ή απομονωμένους οικισμούς.

     Προστασία από τη βία

Οι μαθητές πρέπει να προστατεύονται από κάθε μορφή βίας και προσβλητικής συμπερι­φοράς.

     Σεβασμός προσωπικότητας και αξιοπρέπειας

Κάθε μαθητής και μαθήτρια πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό, ως αυτόνομη προσω­πικότητα που έχει δικαιώματα και δυνατότητες. Η σχολική πειθαρχία πρέπει να εφαρμόζε­ται με τρόπο που σέβεται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, χωρίς στιγματισμό και διαπόμπευ­ση.

     Υγιεινή και ασφάλεια

Οι σχολικοί χώροι πρέπει να παρέχουν ασφάλεια και να πληρούν τους όρους υγιεινής, με τακτική καθαριότητα και αποτροπή περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην υγεία των μαθη­τών.

     Φοίτηση

Τα παιδιά πρέπει να πηγαίνουν στο σχολείο υποχρεωτικά μέχρι την τρίτη γυμνασίου ή μέ­χρι να γίνουν 16 χρονών. Αν οι γονείς τους δεν τα στείλουν, διαπράττουν ποινικό αδί­κημα. Τα σχολεία, μάλιστα, πρέπει να κάνουν ό,τι είναι δυνατό για να μην εγκαταλείπουν τα παιδιά την εκπαίδευση. Πρέπει να τα ενθαρρύνουν να συνεχίζουν τις σπουδές τους, βοηθώντας τα όπου χρειάζεται.



ΠΗΓΗ: www.synigoros.gr | ΕΙΚΟΝΕΣ: paratiritirio-in-education.blogspot.com, madreshoy.com, www.enet.gr


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: δικαιώματα παιδιών


Κυριακή, 18 Οκτωβρίου 2015

Ποιοι αριθμοί στρογγυλοποιούνται;
(κουίζ)

Πατήστε στην εικόνα και ελέγξτε τις γνώσεις σας:


ΠΗΓΗ: inschool.gr

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: στρογγυλοποίηση